Kā novērtēt lietotu auto
Šajā postā - maksimāli konspektīvi par to, kā es izvēlos lietotu BMW auto iegādei.
Skaidrs, ka katram no mums ir savas vēlamās lietas, un ir ''must have'' opciju saraksts. Manā skatījumā, te netrūkst mītu, dīvainību un aizspriedumu. Vienīgais, ko varu ieteikt - ievāciet informāciju par to vai citu feature. Izbrauciet ar kādu auto, kuram tā ir. Var izrādīties, ka, piem., HUD ir gandrīz bezjēdzīgs, jo uz tā jūs vērosiet tikai ātrumu. Vai, piem., sēdekļu ventilācijas vienīgais uzdevums - apsaldēt jums muguru vasarā.
Pieņemsim, ka savu potenciālo sapņu auto (vai to shortlist) jūs esiet atlasījuši. Ko novērtēt?
Pirmais posms. Sākotnējās informācijas ievākšana. Izmantojiet (pieprasiet) VIN numuru. Novērtējiet pieejamos attēlus. Mēģiniet saskatīt, vai atšķiras krāsas tonis dažādām detaļām - tas norādīs uz pārkrāsotām vai mainītām detaļām. Novērtējiet salona stāvokli. Jā, salona stāvoklis tieši nenorāda uz nobraukumu, taču - ja tas ir nolietots, diez vai jums būs patīkami braukt tādā auto. Noskaidrojiet auto komplektāciju, izmantojot kādu VIN decoder. Pārbaudiet, vai nav veidots kāds ''konstruktors'', vai nav ''pazudušas'' sākotnējās opcijas. Pārbaudiet datus no pēdējām TA apskatēm. Variet pasūtīt auto vēsturi no Auto DNA vai CarVertical. Taču, ņemiet vērā - šiem datiem ir tikai izslēdzošs raksturs! Tātad - ja ir ieraksti par modificētu odometru, nopietniem CSNg - turieties pa gabalu. Taču, ja šādu ierakstu nav, tas nenozīmē NEKO. Diemžēl, cilvēki slēpj gan avārijas, gan odometru modificēšanu. Simti uzņēmumu ražo tūkstošus dažādu iekārtu odometru modificēšanai; neskaitāmi meistari strādā pelēkajā sektorā un remontē auto, kuru īpašnieki nevēršas policijā vai pie apdrošinātāja. Šī iemesla dēļ 99% informācijas par auto tiek ievākts klātienē.
BMW/AOS. Aftersales Online system sniedz informāciju gan par auto paredzētajām un veiktajām recall kampaņām, bet arī par visiem ierakstiem BMW serveros. Jo jaunāks auto, jo efektīvāks info. Kopā ar lokālā dīlera info, AOS dati sniedz sākotnējo priekšstatu par auto - vai un cik ilgi tam veiktas apkopes pie dīlera, vai īpašnieks novērsis recall kampaņu ietvaros labotos defektus. Šie dati ir būtiski, jo ir auto, kuriem bez maksas tika mainītas dārgas detaļas - piem., HPFP un pjezo sprauslas (šāds komplekts jums izmaksās 2000 .. 3000 EUR).
Apskate klātienē.
Salona novērtēšana. Vairākkārt esmu minējis, ka salona nodilumam nav tiešas saistības ar auto nobraukumu. Tajā pat laikā - nodilis salons būs arguments, kādēļ atteikties no auto, kuram ir neliels (pat patiesais) nobraukums. Uzreiz piebilstu - labā kārtībā esošs salons NENOZĪMĒ, ka auto ir mazs nobraukums (vai mazs nolietojums motorstundās)!
Body novērtēšana. Es apskatu, vai un kuru detaļu krāsas tonis atšķiras. Kuru spraugu (starp detaļām) platums neatbilst pareizajam. Pārskatu, vai ir mainītas maināmās detaļas (priekšējie spārni; motora pārsegs; bagāžnieka vāks; durvis). Ar krāsas biezuma mērītāju pārbaudu krāsojuma biezumu. Kritiskākais - vai un kā ir labotas nesošās konstrukcijas un nemaināmās detaļas. Lai sekmīgi izpildītu šo uzdevumu, jāzina, kā auto tiek krāsots rūpnīcā. Tādēļ esmu veltījis diezgan daudz laika, iepazīstot BMW auto ražošanas procesa nianses. Ir jāzina, kādam jābūt krāsas biezumam tajā vai citā vietā, kur detaļai jābūt lakotai, bet kur - lakai nav jābūt. Jāzina, kā šuves hermetizē rūpnīcā, kādas skrūves izmanto ražotājs, utjpr. Šīs apskates uzdevums - saprast, vai un cik nopietni remonti veikti auto body. Novērtēju lanžeronu stāvokli, pārējo elementu kondīciju motortelpā. Reizēm palīdz (neatbilstības atklāj) lukturu, drošības jostu, stiklu datu apskate. Pārbaudu punktmetinājumu šuves durvju ailās un citās vietās, kur tiek izmantota šī tehnoloģija.
Piezīme. Manā pieredzē ir gadījies F sērijas auto, kurš ir salikts no 2 vai pat 3 eksemplāriem tā, ka sākotnējā apskate neuzrāda neko sliktu. Visas detaļas krāsotas rūpnīcā; meistari noslēpuši remonta šuves zem jumta reliņu uzlikām; zem sliekšņa - uz grīdas, priekšā - zem priekšējā spārna; mainītās detaļas piemeklētas no cita, tādas pašas krāsas auto. Stāsta morāle - šajā, tāpat kā citos apskates posmos: jo lielāka pieredze, jo lielāka iespēja, ka nepalaidīsiet garām ko būtisku. Rūpīgi jāpārskata pat it kā pilnīgi ''tīri'' auto. Arguments ''šis ir lēts auto, tam neviens īpaši nesasprings ar sarežģītiem remontiem'' neiztur kritiku. Kādreiz šis auto bija dārgs un atmaksājās jebkādas viltības!
SRS sistēmu novērtēšana. Protams, ka SRS sistēmas kļūdas jāskata (arī) ar dīlera diagnostikas aprīkojumu, taču ir varianti, kā krāpties tā, ka datordiagnostika neko aizdomīgu neuzrāda. Tādēļ es novērtēju SRS elementus vizuāli. Pārbaudu gan sānu SRS spilvenu esamību, gan pārskatu frontālo spilvenu; paneļa; stūres; akumulatora piropatronas stāvokli. Ja auto nav kādu SRS sistēmas komponentu, šis eksemplārs nekavējoši tiek izbrāķēts.
Ja ar auto komplektāciju viss ir kārtībā, tas nav nopietni cietis kādā avārijā, pēc nelielas avārijas (ja tāda ir bijusi) tam ir atjaunota SRS sistēma, ir vērts slēgt klāt diagnostikas aprīkojumu.
Datordiagnostika. Uzreiz jāpiebilst - ja jums nav vismaz ISTA un INPA (abas - BMW AG diagnostikas programmas), nav vērts tērēt laiku. Ar ''universālo'' rīku jūs redzēsiet.. neko.
ISTA. Es ISTA izmantoju ātra kopējā priekšstata iegūšanai. Kopējais kļūdu skaits un to saturs man pastāsta par auto ''dzīvi''. Protams, ka auto pārdevējs ietiepīgi apgalvos, ka kļūdas radušās, jo auto ''nosēdies'' akumulators, ka tās ''neko'' nenozīmē, utjpr. Tā ir žanra klasika. Kopējais info man pastāstīs, vai auto vispār ir redzējis kādas apkopes. Taču tas, ka kļūdu nav, vai to ir ļoti maz, nenozīmē NEKO. Nodzēst kļūdas tieši pirms pircēja ierašanās - 5 minūšu jautājums.
INPA. INPA man dod piekļuvi galveno bloku History un Info memory datiem. Šie dati nav redzami pat dīlerim, pat ISTA; par universālajiem tooļiem nerunājot. Attiecīgi, lielāka iespēja, ka redzēšu ko interesantu. Savukārt, ja arī History dati ir dzēsti, man tas ir signāls: kāds cītīgi slēpj ko slēpjamu!
Otra sadaļa, kam izmantoju INPA: live data apskatei svarīgākajiem moduļiem - piem., dzinējam un ātrumkārbai. Mūsdienu dzinēji un ātrumkārbas ir tik sarežģīti, ka kļūdas par to darbību nesniedz daudz informācijas par to tehnisko kondīciju. Live un adaptāciju dati - cita lieta! Te gan jābūt nopietnām zināšanām un pieredzai, bet, ja tās ir - aina kļūst daudz skaidrāka. Tad var novērtēt gan sprauslu, gan citu dārgo mezglu stāvokli.
Testa moduļi un komponentu aktivēšana dod iespēju pārbaudīt būtiskāko un kaprīzāko moduļu darbību (piem., pneimo piekare, panorāmas lūka, utml.).
ISTA/CBS. CBS ir auto servisa apkopju dati. Šeit redams info, cik reizes reģistrēta bremžu kluču, eļļas, dzeses un bremžu šķidrumu maiņas. Redzams, vai reģistrētas akumulatora, DPF filtra (dīzeļiem) maiņas. Redzami maiņas intervāli. Ļoti bieži šie dati pasaka daudz. Vai arī - liek uzdot daudz jautājumu. Šeit var redzēt arī krāpšanos, piem., ''nomainītus'' DPF filtrus bez to reālas nomaiņas, 5 reizes mainītus bremžu klučus auto ar nobraukumu it kā 80.000km, utml.
Piezīme. Auto nobraukums ir tikai viens no parametriem, kas raksturo tā nolietojumu. Otrs svarīgākais parametrs - motorstundas. Trešais - auto lietošanas specifika, par šo sīkāk - šeit. Visi trīs aspekti jāskata un jānovērtē kopā!
Visbeidzot ļoti īsi pastāstīšu par odometru modificēšanas iespējām. Jau sen pagājuši laiki, kad šī ''operācija'' maksāja dārgi. E sērija (E6X; E9X, it īpaši E65) bija diezgan labi aizsargāta pret odometra modificēšanu. Sensenos laikos E65 odometra modificēšana maksāja pat līdz 1000 USD, šobrīd - dažus desmitus EUR. Ar F sēriju situācija ir vēl skumjāka. F sērijas odometru modificēšana ir ļoti vienkārša, iespējama pat odometra ''bloķēšana'' (izmantojot speciālu iekārtu, odometrs ''sastingst'' - nemainās braucot). Ņemot vērā ļoti vienkāršo un lēto ododmetra modificēšanu, ir daudz BMW, kuru odometri tiek modificēti pirms katras TA; pirms katra dīlera apmeklējuma. Odometru rādījumi un datubāzu atskaites BMW jāuztver ļoti kritiski! Krāpšanās ir ļoti populāra (bez pārspīlēšanas - lētajā segmentā ap 90% 10gadīgu BMW auto ir tāda vai citāda krāpšanās ar odometra rādījumiem). Situācija mainās ar pēdējiem F sērijas modeļiem (SW izmaiņām) un G sēriju - šiem auto visi dati (telemetrija, live data, utjpr.) regulāri (un automātiski, bez vadītāja ziņas) tiek augšuplādēti uz BMW AG serveriem. Attiecīgi - vēršoties AOS, jūs variet saņemt plašu info par auto lietojumu.
Ritošās daļas apskate - pēdējais un vienkāršākais posms auto apskatē, taču arī šo ieteiktu veikt specilizētā servisā. Nezinot nianses, var kļūdīties tā, ka remonts vēlāk izmaksās tūkstošus. Taču, ja jāmaina kāda svira vai bukse - tas noteikti nav iemesls, kādēļ atteikties no auto.
Uzreiz pēc iegādes.
Kas jādara auto uzreiz pēc iegādes? Jānomazgā? Protams! Bet, papildus šim - jāuzstāda nepieciešamās drošības sistēmas, auto jāapdrošina. Un jāveic servisa apkope. Kas tajā ietilpst? Iztikas minimums:
Eļļas un filtra maiņa dzinējā; dzinēja gaisa filtru maiņa; salona filtru maiņa;
Eļļas un filtra maiņa automātiskajā ātrumkārbā, ja auto nobraukums ir virs 120.000km;
Ķēdes maiņa N un B sērijas dīzeļdzinējam (ja auto nobraukums ir 200.000km un vairāk);
DPF filtra maiņa dīzeļauto, ja auto nobraukums ir 200.000km un vairāk.
Jā, diemžēl, tāda ir BMW dīzeļauto realitāte - ja auto nobraukums ir 200.000km un vairāk (ļoti populāra situācija), apkopes izmaksas pēc auto iegādes sastāda ap 3500 .. 4000 EUR. Neieguldot šo summu apkopē, jūs apdraudiet savu (un arī citu, pirmkārt jau - līdzbraucēju) veselību, elpojot MP un variet ''ieberzties'' uz vēl lielākiem izdevumiem, ja dzinējam pārtrūks ķēde vai ātrumkārbai ''pazudīs'' ātrumi.
Komentāri
Ierakstīt komentāru