Dīzeļu MP. Mīti un realitāte
Šoreiz par tipiskākajiem mītiem, kas valda starp mums - autobraucējiem.
a. Jo vairāk dūmo un smird auto, jo vairāk MP. MP ir ''dūms''.
Nē, MP nav ''dūms''. MP ir ar aci neredzamas, ''caurspīdīgas'' daļiņas. Lai MP radītu mākoni, tām jābūt nenormālā koncentrācijā, šādu mākoni ieelpojot, plaušas ''izbeigsies'' uzreiz. Tumšus dūmus pamatā veido daļēji sadegusi dīzeļdegviela; gaišus - nesadegusi dīzeļdegviela. Nevis MP. MP arī nesmird - tās nav iespējams identificēt ''ar neapbruņotu aci''!
b. Ja mans auto var iziet TA, tad ar MP viss ir kārtībā!
Nē, LV MP daļu koncentrāciju TA nemēra vispār! Neviens nezina pat aptuvenu jūsu auto emitēto MP apjomu! MP nav nekādas korelācijas ar dūmainības koeficientu, ko mēra LV TA stacijās.
c. ja manam auto ir DPF filtrs, tātad - viss ir kārtībā!
Diemžēl, DPF filtra esamība nenosaka to, ka auto emitē nelielu MP apjomu. Pirmkārt, ja auto nav pareizs degmaisījums, MP apjoms pirms DPF var būt būtiski palielināts un pat ideālā kārtībā esošs DPF nelīdzēs. Otrkārt - DPF efektivitāte var būt virs 95% (jaunam OEM filtram), bet var būt arī tuvu 0%.
d. mana auto izpūtējs ir tīrs! Tātad - nekādu sodrēju, nekādu MP
MP ''neiekrāso'' izpūtēja uzgali! Tīrs izpūtējs nozīmē... Diemžēl, neko!
e. mana auto DPF reģenerējas korekti! Attiecīgi - tas pilda savu funkciju!
DPF filtrs sastāv no divām pilnīgi neatkarīgām ''sistēmām'' - tuneļu konstrukcijas, kurā uzkrājas kvēpi un šūnu ''sistēmas'', kas filtrē MP. Filtra reģenerācija attīra tuneļus no kvēpiem. Diemžēl, reģenerācijas, pretspiediens (tā atbilstība vajadzīgajam) nekādi neatspoguļo šūnu sistēmas spēju aizturēt MP. Šūnu sistēma var būt bojāta - tajā var būt mikroplaisas, izdegušas makrošūnas. Ar reģenerāciju viss būs ideāli, taču MP aizturēšanas spēja - nekāda.
f. es izmazgāju savu filtru, visam jābūt ideāli!
Tāpat kā reģenerācijas gadījumā - izmagāt (mehāniski attīrīt) var tikai DPF filtra kanālu ''sistēmu''. Mikrošūnu sistēma, kas aiztur MP, nav nekādi attīrāma. Šāda tīrīšana nerisina MP filtrēšanas problēmas. Jā, ir industriālā tehnika ar īpaši robustiem DPF, kuriem paredzēta kanālu sistēmas tīrīšana mazgājot, taču BMW AG saviem auto neparedz tīrīšanu kā līdzekli DPF filtra darbamūža pagarināšanai virs norādītā. Filtrs ir jāmaina, alternatīvas nav paredzētas!
g. es savam BMW piereģistrēju DPF bez tā nomaiņas. Viss ir kārtībā! Auto taču redz, ka filtrs strādā!
Diemžēl, E un F sērijas (līdz LCI un mazajiem dzinējiem arī LCI) neredz MP apjomu izplūdē. Tieši šī (nespēja redzēt reālo filtra stāvokli) iemesla dēļ DPF filtram ir noteikts limitēts dzīves ilgums. BMW AG inženieri, veicot milzīgu apjomu testu, noteica sava izstrādātā DPF filtra dzīvesspēju ideālos apstākļos. Tas arī tiek noteikts kā teorētiski maksimālais. Katru reizi, kad filtram ir problēmas ar reģenerēšanos, atlikušais dzīves laiks tiek paātrināti samazināts. Diemžēl, LV braukšanas apstākļos šie filtri jāmaina pat pirms 200.000km nobraukuma. Savukārt, jaudīgākajās F LCI versijās BMW AG ieviesa papildus MP sensoru. Šī sensora mērķis - brīdināt vadītāju (servisu) par priekšlaicīgi bojātu DPF filtru, pat ja tā km skaitītājs rāda, ka nomaiņas laiks nav pienācis.
h. man servisā teica, ka BMW paredz DPF filtra mazgāšanu. Esot pat speciāls mazgāšanas šķidrums!
Jā, ir speciāls mazgāšanas šķidrums. Tas paredzēts situācijām, kad DPF priekšlaicīgi tiek spēcīgi ''aizdirsts'', piem., sprauslas bojājuma dēļ. Tad filtru mazgā, iztīrot tā kanālu sistēmu. Taču šāda mazgāšana NAV paredzēta gadījumiem, kad filtrs ir nolietots.
i. es nopirku lielisku auto no DE. Tur izplūdes gāzu pārbaudēm pieiet ļoti stingri! Tātad - mans auto ir teicamā kārtībā!
Diemžēl, labdari nav manīti arī bagātās valstīs. DE tipiski dīzeļus pārdod tad, kad sākas lielo ieguldījumu laiks. Piemēram, ķēžu maiņa N47/N57 sērijas dzinējiem, DPF filtru maiņa. Šie darbi ir paredzami ap 200.000km. Kāds ir vidējais nobraukums, ar kādu ieved auto no Eiropas? Tipiski - ap 200.000km. Bez ilūzijām - 90%+ dīzeļu pirms ''modifikācijām'' atlikušais DPF resurss ir 5..20.000km. Skaidrs, ka nākošo TUV/MOT šiem auto neredzēt bez vairāku tūkstošu EUR investīcijām. Tad nu šādi ''lieliski'' auto tiek pārdoti eksportam - arī uz Latviju. Pa ceļam, iespējams, reģistrēts jauns DPF bez tā reālas nomaiņas (tiek veiktas krāpnieciskas darbības, par ko, piem., DE auto īpašniekam draud 2000 EUR sods, bet servisam - kriminālatbildība)
Komentāri
Ierakstīt komentāru