Dīzeļu MP - kas ir savādāk?
Ar šo sāku rakstu sēriju par dīzeļu izplūdes gāzu tēmu. Iemesls gaužām vienkāršs - neskatoties uz it kā neaptveramo informācijas apjomu, izpaliek konspektīva un vienkārši izklāstīta informācija.
Gan benzīna, gan dīzeļauto izplūdes gāzes satur ogļskābo gāzi, oglekļa savienojumus un nitrītus, kā arī - cietās daļiņas. Tipisks auto (neatkarīgi no dzinēja veida) lietotāja viedoklis - jā, zinu, ka mans (tāpat kā visi citi) auto piesārņo vidi, taču - ''būsim godīgi: mans (viens) auto nav visu nelaimju cēlonis. Ir kravas auto. Ir tankkuģi jūrā. Ir lidmašīnas. Viens tankkuģis piesārņo vidi vairāk kā desmiti, varbūt pat simti tūkstošu vieglo auto. Papildus visam - ir ogļu pārkraušana ostās. Ir ogļu dedzināšana apkures vajadzībām. Es esmu piliens jūrā''. Vai tā?
Vienā niansē ir iezagusies FUNDAMENTĀLA neatbilstība. Kāda?
Ogļskābā gāze, oglekļa savienojumi, nitrīti - tie visi ir gāzveida substances (aerosoli), kas ļoti labi šķīst gaisā, Ko tas nozīmē? Tiklīdz šīs gāzes izkļūst no auto izpūtēja, tās sajaucas ar gaisu ''visapkārt'' un jau pēc mirkļa šo gāzu koncentrācija kļūst niecīga, t.i.: gaisa kvalitāti nosaka ''kolektīvais'', nevis viena auto ''individuālais'' piesārņojums. Līdzīgi kā, piemēram, izpūšot gaisa atsvaidzinātāju. Mirkli pēc izpūšanas smaržo visa telpa, atverot logu - telpā ieplūst svaigs gaiss un to izvēdina. Protams, ja ''iebāzīsiet'' degunu auto izpūtējā, kaitīgās gāzes nāksies ''sarīties'', taču normālā situācijā - uz ielas/vietā, kur jūs atrodieties, dominēs visu auto radītais kopējais/vidējais piesārņojums.
Piezīme: protams, auto, kas ir bojāti vai ''uzlaboti'', virkni specifisku (ne ogļskābo gāzi) izplūdes gāzu izmet milzīgos daudzumos (desmitus, simtus, pat tūkstošus reižu vairāk kā normāli); to smaku, dūmus un kaitīgo ietekmi izbaudīsiet arī lielākā attālumā.
Taču ir viena izplūdes gāzu sastāvdaļa, kas fundamentāli atšķiras. Tā ir MP jeb micro particles. Latviski - mikrodaļas. Mikrodaļas ir cietas, neliela izmēra (um daļas līdz desmiti um; um = metra miljonā daļa) ''skaidiņas''. Šīs mikro daļas nesajaucas ar gaisu - šeit ir principiālā to atšķirība no visām citām izplūdes gāzu frakcijām. MP ''uzvedas'' līdzīgi kā, piemēram, ceļa putekļi. Lietus tās ''nosēdina''; koki, to lapas - aiztur. Taču to ''izšķīšana'' gaisā izpaliek. Pateicoties šai fundamentālajai atšķirībai, mainās arī visi pārējie apstākļi:
a. MP gadījumā NAV runa par ekoloģiju. MP avots piesārņo vidi lokāli. Protams, ja ir runa par ogļu pārkraušanu, ''lokāli'' nozīmē vairāku vai vairāku desmitu km radiusā, taču vieglā auto situācijā - tie ir daži vai daži desmiti metru ap to. Attiecīgi, vairs nav spēkā argumenti ne par tankkuģiem jūrā, ne lidmašīnām gaisā. MP piesārņojuma gadījumā pie auto lielāko šo daļiņu koncentrāciju veido konkrētais auto. Tātad - nevis mēs visi kopā kolektīvi indējam zemi uz kuras dzīvojam, bet katrs pats - indējam sevi, savus tuvākos (tos, kas brauc mūsu auto) un tos, kas brauc aiz mūsu auto. Tāpat kā putekļi, MP ''ielien'' mūsu pašu auto; tos saelpojas tie, kas brauc auto tuvu aiz mums. Bet, tankkuģa MP mūs nekādi nesasniedz. Tāpat kā nesasniedz USA kūpošie ogles dedzinošo TEC izmeši.
b. tāpat kā putekļi, MP pēc kāda laika ''nosēžas'' zemē, uz koku lapām, ''pielīp'' namu sienām, utjpr. Neskatoties uz to, ka MP nešķīst gaisā, to koncentrācija samazinās, pieaugot attālumam līdz emisijas avotam (auto izpūtējam) un laikam no to ''izspļaušanas'' brīža. Iemesls gaužām vienkāršs - vējš, gaisa un pašu izplūdes gāzu plūsmas veicina MP ''pārgrupēšanos'' lielākā gaisa tilpumā. Tā kā emitēto MP skaits ir nemainīgs (cik nu auto tās ir ''izmetis'', tik - ir), visām MP ''izretojoties'' lielākā tilpumā, to koncentrācija samazinās. Tātad, liela koncentrācija ir tuvu izpūtējam, uzreiz pēc daļiņu izmešanas gaisā.
c. MP ietekmei ir kumulatīvs efekts. Arī šī ir fundamentāla atšķirība. Tipiski ķīmiskām vielām ir citāda iedarbība - to ietekme ir proporcionāla vielas koncentrācijai. Piemēram: C2H5OH. Jo lielāka koncentrācija, jo lielāks reibums. Ar MP ir savādāk. Šeit varētu minēt paralēles ar radiāciju. MP, tāpat kā gamma (cietais) starojums - uzkrājas. MP uzkrājas plaušās. Tipiski šīs mikrodaļas ir par mazu, lai tās atfiltrētu ''bārkstis'' degunā (to uzdevums ir nepieļaut lielu svešķermeņu nokļūšanu plaušās), bet par lielu/''smagu'', lai tās atfiltrētu elpceļu gļotāda. MP gadījumā cilvēku dabiskie gaisa filtri, diemžēl, nestrādā. MP nogulsnējas uz plaušu ārējās virsmas tāpat kā putekļi uz virsmām. Putekļus var noslaucīt, bet, diemžēl, MP no plaušām ārā dabūt - nevar. Neviens nezina, kurā brīdī MP daudzums plaušās būs tik liels, lai sāktos neatgriezeniski procesi. Tāpat kā ar radiāciju: tā ir visur - normāls radiācijas fons ir neizbēgams. Taču palielināts radiācijas fons (tāpat kā MP) mūs grauž dienu no dienas. Līdz vienā brīdī organisms zaudē cīņā ar neredzamo ienaidnieku. Jā, MP gadījumā lielāks risks saslimt ir cilvēkiem ar plaušu slimībām, piem.: astma, citas elpceļu saslimšanas. Taču ne nepieciešamā MP deva, ne to ietekmes laiks nav zināms, tas ir ļoti individuāls katram cilvēkam. Turklāt, MP radītajām problēmām nav nekādu priekšvēstnešu. Nekā - ne sliktas dūšas, ne sāpju, ne sliktas asinsainas. Pat veicot plaušu rentgenu - brīdī, kad tajā jau manāmas kādas anomālijas, neatgriezeniski bojājumi jau ir sākušies sen. Ja neatgriezeniskie procesi plaušās ir sākušies, fundamentāli nelīdzēs vairs nekas - ne veselīgs dzīvesveids, ne tīrs gaiss, ne kādas zāles. Šajā brīdī vienīgais parametrs, kas raksturo situāciju, būs: paredzamā dzīvildze, t.i.: cik ilgi var idzīvot, paralēli veicot virkni nepatīkamu procedūru, piem., ķīmijterapija un staru terapija. Šo saslimšanu tipiski diagnosticē vēlīnā stadijā, izredzes ''izvilkt'' 5 gadus ir tikai 1 no 8 slimniekiem [1].
Kāpēc es zīmēju tik dramatisku ainu? Kas ir šī noslēpumainā saslimšana?
Ši noslēpumainā saslimšana ir plaušu vēzis jeb ļaundabīgs audzējs. To, ka MP izraisa plaušu ļaundabīgu audzēju, pēc vairāk kā 10 gadus ilguša pētījuma apstiprināja VHO, MP ierindojot ļoti kancerogēnu vielu sarakstā (turpat, kur piem., šīferi). Neskaitāmi alternatīvi pētījumi pierāda to, ka MP dramatiski palielina risku saslimt ar plaušu vēzi. [2]; [3]
Tieši MP lokālās ietekmes dēļ attīstītajās valstīs aizliedz (dažādu paaudžu) dīzeļu iebraukšanu lielpilsētās. Šie aizliegumi nozīmē: tu esi brīdināts par sava auto kaitīgumu. Braucot ar šo auto, sevi tu vari indēt, cik vēlies. Bet - neindē citus! Nelien MP tuvajā laukā! Skaidrs, ka novirzot vecus dīzeļus ārpus lielpilsētām, kopējais emitētais MP apjoms nemainās - arguments par ekoloģiju ir neloģisks. Taču, mazinās iespēja ''noķert'' plaušu vēzi tiem, kas dzīvo, strādā lielpilsētās, ''sēž korķos'', kur visapkārt ir citi auto.
[1] https://accesssurgery.mhmedical.com/content.aspx?bookid=963§ionid=55166731
[2] https://www.lung.org/clean-air/outdoors/what-makes-air-unhealthy/particle-pollution
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3915263/
Komentāri
Ierakstīt komentāru