BMW AG. Adaptāciju fail

Pareiza adaptāciju veidošana dzinējam, ātrumkārbai u.c. moduļiem ir nepamatoti nenovērtēta. Ar nepareizām adaptācijām attiecīgais mezgls strādās neapmierinoši, var būt (un parasti ir) ierakstītas kļūdas. It kā bojāto detaļu nomaiņa nelīdz. 

Katrs loģiski domājošs cilvēks šajā brīdī saka - kur problēma? Vajag izveidot pareizas/korektas adaptācijas! Problem solved!

Kas gan varētu būt vienkāršāks? Šajā postā - kādas (negaidītas) grūtības rodas šajā - adaptāciju veidošanas posmā. Šoreiz - par dzinēju un automātisko ātrumkārbu.

Pirmā problēma - kaut arī re-adaptēšana (gan dzinēja, gan ātrumkārbas) būtu jāveic pēc katra remonta un pat nopietnākas apkopes (piem., dzinējam - ja bijuši grupveida misfires; ātrumkārbai - ja ir mainīta eļļa un pārslēgšanās nav ideāla), ISTA bieži vien šo svarīgo posmu pat nepiemin! Nav īsti skaidrs - vai BMW AG paļaujas, ka apkopes speciālisti to (ka adaptācijas ir jāveido) zina, vai paļaujas, ka ''gan jau kaut kā tas viss strādās tāpat''... 

Jā, SB (servisa apkopju blokshēmās) pāradaptēšana kā remonta pēdējais posms tipiski ir pieminēta, taču - precīzākas rekomendācijas izpaliek. Acīmredzot, BMW AG uzskata, ka servisa speciālistam jāizmanto TIS rakstītais. Kas rakstīts TIS? 

Ar ātrumkārbu pāradaptēšanas algoritmiem situācija ir bēdīga. Nez kāpēc, nav pat norādes uz ātrumkārbu ražotāja ZF Service manual aprakstiem. Labā ziņa - internetā šie Service manual ir atrodami. 

Ar dzinēju pāradaptēšanas aprakstiem situācija ir nedaudz labāka. Esot jāpatur dzinējs tukšgaitā pāris minūtes, tad vienmērīgi jāpabrauc pa šoseju kādas 5 minūtes. Abi posmi jāatkārto vairākas reizes. It kā vienkārši un saprotami. 

Šajā brīdī gribu pieminēt pirmās problēmas, kas tipiski rodas:

a. liela daļa lietotāju un pat paša BMW AG dīlera speciālistu redz opciju ''dzēst adaptācijas'', to nospiež un... Atdod auto klientam! Jo nekur nav minēts, ka tā darīt nedrīkst. Nekur nav minēta kategoriska prasība nekavējoši un pareizi izveidot jaunas mezgla adaptācijas. Tikai SB esmu redzējis prasību veikt testa izbraucienu un novērtēt jaunās adaptācijas. Diemžēl, SB ir ierobežotas piekļuves informācija, kā rāda prakse - šīs blokshēmas pat BMW AG dīlercentru speciālisti izmanto ļoti, ļoti reti;

b. ZF ātrumkārbām ir vismaz 4 dažādas programmatūras grupas, kas katra prasa savu pāradaptēšanas algoritmu. Neskatoties uz šo - nav nekādas informācijas TIS vai citā BMW servisa dokumentācijā. 

c. N43/N53 sērijas dzinēji ir ar kārtu sarežģītāki par jebkuru citu BMW ražoto benzīna dzinēju, taču šiem dzinējiem nav nekādu citu/plašāku/precīzāku pāradaptēšanas rekomendāciju. Šiem dzinējiem sprauslas tiek mērītas gan Homogēnā režīmā, gan Stratified charge. Katrā no režīmiem tiek veikti vairāki sprauslu testi. Taču, dīlercentra speciāliestiem nav pieejami nekādi sprauslu dati! Pilnīgi nekas!

Pateicoties šīm nepilnībām, lielākajā skaitā gadījumu, kad auto dzinējs vai ātrumkārba tiek ''pāradaptēti'', rezultāts ir ļoti nekorekts. Ātrumkārba pārslēdzas grūdieniem, dzinējs - vibrē, raustās.

Bet, ir viena vēl nopietnāka problēma!

Šī problēma ir - N sērijas dzinēju spararata adaptācijas. Šīs adaptācijas veikšanas laikā tiek izmērīts katrs spararata zobgredzena zobs (tā atšķirības no ideāla) un kloķvārpstas sensors - tā atšķirības no ideāla. Šī adaptācija ir neatsverami svarīga visiem N sērijas dzinējiem. Šī adaptācija ir visu adaptāciju pamatu pamats un jāveic pirmā.

Kādēļ šī adaptācija tika ieviesta?

a. N sērijas dzinējos kloķvārpstas zobgredzens kļuva daudz mazāks - tas ir izvietots nevis ārpus bloka (kā vecākiem dzinējiem), bet tā iekšpusē. Attiecīgi - daudz mazāki ir kļuvuši arī tā zobi. Attiecīgi - daudz lielāka ir katra zoba tehnoloģisko atšķirību (no ideāla) nozīme;

b. N sērijas dzinējiem ir ieviesta efektīvāka katra cilindra mehāniskās efektivitātes mērīšana. Un vienlaikus - uzradušies apstākļi, kas šo mehānisko efektivitāti ietekmē: vai nu Valvetronic, vai pjezo sprauslas. Pateicoties šiem apstākļiem, spararata adaptācijām ir daudz lielāka nozīme un ietekme kā iepriekš.

Kā tiek veiktas sprarata adaptācijas?

TIS šim veltīts 1 .. 2 teikumi. Spararata adaptācijas tiekot veiktas Overrun mode, ja tā ilgst 10 sekundes. Adaptāciju veikšana turpinās visa dzinēja ''dzīves'' laikā. Un - viss!

Kādas ir sekas, ja spararata adpatācijas nav pareizi izveiktas? 

DME atslēdz lielu daļu funkcionalitātes. Tas  nespēj izlīdzināt cilindru mehānisko efektivitāti, dzinējs vibrē. Cilindru individuālais degmaisījums tiek viedots pilnīgi nekorekts. Tiek pārslogoti (un priekšlaicīgi bojāti) CO katalizatori. Var parādīties misfires. Spraulu adpatāciju, degmaisījuma LTFT dati ir nekorekti. Dzinējs strādā pilnīgi neapmierinoši.

Viens no svarīgākajiem jautājumiem - vai spararata adaptācijas var sekmīgi izveidoties ''pašas no sevis''?

Diemžēl, atbilde ir - nē, nevar! Nedaudz labāka situācija ir auto, kuriem ir automātiskā ātrumkārba. Ja auto īpašnieks regulāri brauc pa šoseju un samazina ātrumu, atlaižot akseleratora pedāli (bet nespiež bremžu pedāli), pēc zināma laika DME pabeigs spararata adaptāciju veidošanu. Problēma - pa to laiku jau visas pārējās (sprauslu, degmaisījuma) adaptācijas būs izveidotas nekorekti. Sliktāka situācija ir tiem, kas brauc pa pilsētu, vai bremzējot aktīvāk izmanto bremžu pedāli. Šādā gadījumā spararats var būt nenoadaptēts ilgu laiku! Pilnīgi noteikti - pat tad, kad tas noadaptēsies, dzinējs turpinās vibrēt un raustīties.

Vissliktākā situācija ir tiem, kuru auto aprīkoti ar mehānisko ātrumkārbu. Šajā gadījumā viss būs atkarīgs no auto vadītāja paradumiem. Ja vadītājs neizmanto Overrun mode (bremzēšana ar dzinēju, nespiežot brežu pedāli), spararats netiks noadaptēts nekad! DME turpinās darboties pilnīgā limp mode bezgalīgi ilgi!

Lai situāciju padarītu vēl ''vienkāršāku'', BMW ir parūpējies, lai ar tā dīlercentru diagnostikas aprīkojumu ISTA nebūtu redzams spararata adaptāciju learnbit. Dīlercentra diagnostikas speciālistiem pat nav iespēju veidot korektas dzinēja adaptācijas! Pirmkārt - ne ISTA, ne TIS nepiemin, kā spararats būtu jāadaptē, otrkārt - diagnostam nav nekādu šī procesa kontroles rīku! Kā tā, BMW? 

Vienīgā labā ziņa: INPA ir redzams spararata adaptāciju learnbit:


Diemžēl, šis learnbit līdz tikai gadījumos, kad diagnosts izmanto (vai drīkst izmantot) INPA; saprot šī learnbit (un adaptāciju - kopumā) nozīmi. Kā zinam, dīlercentru speciālisti INPA izmantot nedrīkst. Piedevām, diemžēl, attieksme, ko tipiski dzird no dīlercentru (un pat daudzu specilizēto servisa apkopes staciju) stafa - ''nē, mēs adaptācijas neveidojam. Mums tam nav laika. Mēs neredzam nozīmi šai procedūrai. Mums par to papildus nemaksā...''.

Skumji, bet daudzi dzinēji un ātrumkārbas turpina strādāt pilnīgi neapmierinoši viena elementāra iemesla dēļ - tiem nav veikta korekta pāradaptēšana.




Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām