Auto piemeklēšana
Šoreiz par viena auto piemeklēšanas operāciju pēc klienta pasūtījuma. Šo pakalpojumu es nekad neesmu reklamējis. Vēl vairāk - esmu piekritis piemeklēt BMW tikai tuvāko cilvēku lokam. Es pietiekoši atbildīgi izturos pret šo procesu un iztērētais laiks pilnīgi noteikti ir neadekvāts iespējamajam naudiskajam novērtējumam. Turklāt:
a. LV piedāvātais autoparks nospiedošā vairākumā ir nožēlojamā tehniskā un vizuālā stāvoklī;
b. potenciālajam pircējam esmu ''slikts'' piemeklētājs, jo par 90+% auto stāstu ''briesmu lietas'';
c. diemžēl, auto piemeklēšanas ''bizness'' Latvijā ir ''bērnu autiņos''. Cilvēkiem (masveidā) ir sajūta, ka pat dārgu un sarežģītu auto pirmspirkšanas pārbaude ir 20..30 EUR tēma. Ieskaitot braukšanu līdz tam. Sak, ko tur īpaši maksāt - cilvēks ar datoru un vēl pāris rīkiem pastaigā ap auto un ''pameditē''. Turklāt, tipiska klienta reakcija - sak, ja auto izrādās lūznis, man papildus sliktām ziņām vēl jāpiemaksā. Savukārt, ja ar auto viss kārtībā - kāpēc man vispār tāds ''piemeklētājs'' vajadzīgs? Mierīgi var iztikt bez viņa!
Šajā postā neieciklēšos uz konkrētiem auto, bet minēšu informāciju, kas varētu būt noderīga maksimāli plašam lasītāju lokam. Es ievērošu arī zināmu konfidencialitāti, jo, lai publiskotu ''nomelnojošu'' info, man būtu jāsniedz precīzi un neapgāžami pierādījumi (testa un mērījumu izdrukas, utjpr.). Šī posta uzdevums ir nedaudz cits, turklāt - kad jūs lasīsiet šo rakstu, ticamākais, ka konkrētie auto jau sen būs pārdoti kādam ''veiksminiekam''.
Auto atvešana no DE.
Pirms sākt vietējo ''šedevru'' apskati, es piezvanīju uz vienu no lielākajiem autocentriem, kas internetā reklamē auto piegādi no Vācijas. Nosauksim to par autocentru BPC.
Viņi apgalvo, ka esot mobile.de ''oficiālais'' partneris. Šīs gan ir pilnīgas muļķības.
Autocentra menedžeris atzina, ka Covid ietekmē auto apskate klātienē izpaliekot. Taču viņš paziņoja, ka auto ļoti labi varot ''nodiagnosticēt'' attālināti! Ko, lūdzu? Nu, bildēs viss esot redzams! BMW diagnosticēt pēc attēliem? Iespaidīgi.
Painteresējos par piemeklēšanas nosacījumiem. Izmaksas esot 600 EUR par atvešanu un 5% par ''piemeklēšanu''. Centos noskaidrot, kas ietilpst ''piemeklēšanā''. Nu, parāda no mobile.de pāris auto attēlu bildes, pats klients izvēlas, kuru vest (attiecīgi - uzņemas atbildību). Un viss? Nu, vēl esot ''riski'' vešanas laikā. Tie gan ir meli - oficiāli treilera pakalpojumi ir apdrošināti.
Pajautāju par pircēja aizsardzību, ja auto tiek atklāti kādi līgumā neminēti defekti. Attīstītajās valstīs - pērkot auto no juridiskas personas, pircējam - fiziskai personai ir (tipiski) divi mēneši, kuru laikā auto var ''atmest atpakaļ''. Jā, tā esot, taču, ja jūs pirksiet šādu auto ar kantora BPC palīdzību, šī aizsardzība ies secen. Iemesls vienkāršs - salonam BPC būtu jāpiedāvā identiski atpakaļatdošanas nosacījumi, taču šis ''oficiālais partneris'' neko tādu nepiedāvā.
Tātad, jūs piemaksājiet 5% par pliku ''neko'', turklāt bonusā zaudējiet iespēju atgriezt auto, ja tam ir kādi defekti. Iespaidīgs bizness! Turklāt, starpnieks ''iebāž kabatā'' arī kādu atlaidi, ko tipiski piedāvā pārdevējs. Attiecīgi, starpnieks nemaz nepiedāvā auto, kuriem to pārdevēji nepiedāvā atlaides. Rezultātā, patiesībā jūs pārmaksājiet vidēji 8..10% no auto pārdošanas cenas, par to komplektā zaudējot pircēja aizsardzības rīkus. Diemžēl, tāds šis ''bizness'' ir gadiem, bet nekādu sašutumu neesmu manījis.
Skeptiķiem, kas gatavi bilst ''nu, ja auto TA spēj iziet, viss ir kārtībā'' vēlos oponēt. TA nav gandrīz nekāds sakars ar auto tehnisko stāvokli! BMW gadījumā starp spēju iziet TA un tehniskā kārtībā savestu auto var būt 5.000..10.000 EUR (un pat vairāk) atšķirība. Nerunājot par to, ka auto var ''izpalikt'' SRS sistēma, auto var būt ''konstruktors'' - salikts no vairākiem citiem, auto var būt ''labi sists, bet slikti taisīts''.
Kas gan tik dārgi var maksāt lietotam BMW? Piemēram:
Sprauslu komplekts: līdz 2000 EUR;
Izplūde: līdz 5000 EUR;
Lukturi: vairākus tūkstošus EUR, utjpr.
Tā kā visi aptaujātie auto vedēji atzina, ka nespēs veikt pat simbolisku diagnostiku un apskati uz vietas, šāds pakalpojums tika atmests.
Auto apskate ''uz vietas''.
Meklējamais eksemplārs: E6X; E9X, obligāti benzīns, ļoti vēlams - ar mehānisko ātrumkārbu.
Vairāku iemeslu dēļ dīzeļdzinēji izskatīti netika un iesaku tos neizskatīt arī citiem.
No benzīna dzinējiem, ieteicamākie: ''vecais labais'' M54; der arī N52, sliktākajā gadījumā N42/46. Ja trāpās kas labs, kaut N54/55. Pēc īpaši rūpīgas atlases der arī N43/53, bet te jāsaprot: šie dzinēji ir krietni dārgāki, kad pienāk laiks ko remontēt.
Budžets - bez strikta limita. Izskatīti tika visi varianti, apzinot nepieciešamo remontu izmaksas, lai auto tiktu savests labā kārtībā. Auto netika meklēts pēc principa ''ka tikai jaunāks gads, ka tikai vēlāk varēs dārgāk pārdot''. Pieejamie eksemplāri 4.000..8.000 EUR robežās.
Apskatot pieejamos sludinājumus, uzreiz tika atmesti tie, kuros bija norādīts nepareizs VIN. Man nav grūti tēlot detektīvu, bet man nav pieņemama krāpnieciska attieksme. VIN nenorādīšana, tāpat kā, piem., vadītāja sēdekļa un tipiski visdilstošāko salona detaļu, citu defektu nefotografēšana man šķiet nožēlojama prakse. Es nevēlos tērēt laiku, ''uz vietas'' ieraugot kārtējo ''līdz Mēnesim un atpakaļ'' versiju.
Vairākos autoplačos aprunājos ar pārdevējiem. Nekas nav mainījies pēdējā laikā. Cilvēki joprojām pērk lētākos no lētākajiem. Nolietotākos no nolietotākajiem. Dīzeļus ar bojātiem DPF filtriem, visus - ar bojātiem CO katalizatoriem, tekošām sprauslām. Kūpošus, smirdošus. Auto, kuriem attīstītajās valstīs TA iegūt vairs nav reāli. Jautāju, vai iespējams atvest arī kādu ''normālu'' auto, uz ko visi skatījās uz mani kā uz traku un teica - vai esi jocīgs? Tāds auto tur/Vācijā maksās vismaz 30% dārgāk! Plus atvešana. Kurš tādu pirks?
Vīru teikto apstiprina plačos redzētais. Skats ir nožēlojams.
Pirmais piemērs. E91 ar N52 sērijas dzinēju. Pirms 100km esot nomainīta eļļa. Kompensatori klab tā, ka dzird pat Rīgas otrā galā. Kad darbu sāk Valvetronic, dzinējs pāriet uz 4,5 cilindriem. Protams, pārdevējs klārē: ''tur tikai 300 EUR jāiegulda, tikai kompensatori''. Tie ir meli, jo ''tikai'' kompensatoru remonts izmaksā reizes 3 dārgāk. Papildus šai problēmai - ir izdemolēti CO katalizatori, kuru nomaiņa maksā vēl kādus 1500 EUR. Un visbeidzot - laikā nemainīta eļļa nozīmē - bez variantiem: dzinēja virzuļgrupa ir izdilusi. Dzinējs būs jāmaina, tur vairs nav ko remontēt. Papildus šim - bijis spēcīgi sists aizmugurējais labais stūris, ''nez gan, kāpēc'' lobās laka gan no tā, gan auto jumta. Pieņemu, ka auto bijis totalizēts. Te pat vairs neskatīju ne kļūdas, ne SRS sistēmu, ne citas pazīmes. Taču auto pārdošanas cena nebūt neliecināja, ka tiek pārdots lūznis.
Otrais piemērs. E91 ar N43 sērijas dzinēju. Kļūdu elektronikas blokos praktiski nav. Ideāls auto? Pēc auto iedarbināšanas dzinējs vibrē, smird pēc degvielas - acīmredzot, tek (vismaz viena) sprauslas. Skatos History kļūdas (tās vīri nebija mācējuši nodzēst): nepārtrauktas kļūdas par eļļas spiedienu; CO katalizatoriem; NOx katalizatoru; NOx sensoru. Vismaz divu sprauslu dati - neapmierinoši. Lūk, dzinēja un izplūdes remonts izmaksā vismaz 3000 EUR. Papildus: spēcīgi sists (arī) labais sāns, mainītas 3 durvis, visas priekšas noņemamās detaļas, bijusi bojāta gan priekšas, gan aizmugures ģeometrija. Plača pārdevējs ar interesi novēroja, kā 15min laikā potenciālajam pircējam stāstu vienu briesmu lietu pēc otras. Bet bildēs un aprakstā auto izskatījās tik labs... Ideālā tehniskā un vizuālā kārtībā, ieguldījumus neprasot. Un pat ne no tiem lētākajiem.
Trešais piemērs. E60 ar N52 sērijas dzinēju. Salons - pie it kā 200.000km nobraukuma izskatās tā, it kā vadītāja krēslā būtu sēdējis 180kg smags nīlzirgs. Leģenda gan vēsta, ka braukusi esot sieviete. Visu durvju ārmalas kantītes apdauzītas tā, ka krāsas vairs nav nekur. Tas viss sarūsēs pirmajā ziemā. Auto aizmuguri rotā lepna hologramma: ''chip tuning by..XXXX''. Un, klasika - klaboši kompensatori, Start/Stop poga u.c. spaidāmās detaļas nodilušas līdz ''bleķim''. Šim ideālajam auto cena bija vēl nedaudz augstāka, diemžēl, apskati turpināt jēgas nebija.
Diemžēl, atlikušie plačos redzētie varianti bija tikai variācijas par šiem piemēriem.
Šādi, līdz kliņķim nodzīti mēsli bija nopērkami gan par 4000 EUR, gan par 7500 EUR. Bez ilūzijām - visi šie auto ir salasīti pa ceļam uz izgāztuvi. Par 1000..2000 EUR nopirkti.
Visbeidzot pie horizonta parādijās auto, kas pirms pāris nedēļām bija privāti ievests no DE. E60, M54 sērijas dzinējs. No ekstrām: Pro navigācija; lūka; kruīzs; elektriski sēdekļi ar atmiņu, melna āda (man āda nepatīk, bet - vismaz nav balts salons ar 3kg spakteles); adaptīvi ksenona lukturi.
Jā, auto ir mainītas priekšas nomaināmās detaļas (spārni un dzinēja pārsegs). Taču ģeometrija nav bojusi bojāta. Auto ir apskādēta (ļoti populāra situācija, jāatzīst) aizmugures, labās puses arka, taču statne nav cietusi. Kaut kas ir darīts aizmugurējam stūrim, bet remonts veikts sen un kvalitatīvi.
Toties pie atšķirīgā jāmin:
a. kaut auto ir 200.000km nobraukums, salons izskatās adekvātā stāvoklī. Nav apdauzītas nevienas durvis. Visu virsbūves elementu spraugas - korektas. Stūres, paneļu nodilums - korekts (nesalīdzināms ar plačos redzēto);
b. nekur nav veikta nekādu virsbūves detaļu špaktelēšana; ritošās daļas sviras - oriģinālās (nav nekas mainīts: papildus apstiprinājums tam, ka nav bijuši spēcīgi triecieni pa piekari/geometriju). Paceļot auto uz pacēlāja, skats kā 3X jaunākam auto. Skaidrs, ka auto braucis lielus gabalus pa labu šoseju, sāli un lauku ceļus nav redzējis. Visi ritošās daļas gumijas izstrādājumi - ''dzīvi'' (gan lielās tilta bukses, gan ''peldošās'', gan mazās plauktu bukses), nekur nav rekādu sviru brīvkustību.
c. ātrumkārbas slēgšanās - kā pilnīgi jaunai ātrumkārbai! Dzinējs strādā klusu, ne miņas no kompensatoru klabēšanas. Visi live data korekti. CO katalizatori darba kārtībā - live data skaidri uzrāda, kā tie sadedzina skābekli.
d. it kā sīkums, bet nav sīkums - auto ir labi lietie diski un gandrīz jaunas Continental ziemas riepas. Bez ilūzijām - ja auto būtu nokļuvis placī, šīs riepas būtu pārmontētas kādam ''savējam čomam'' vai pārdotas atsevišķi, par papildus samaksu.
Jā, auto ir mainīts LM (gaismu vadības) bloks, taču to nav pat piekodējuši, attiecīgi - ir kļūdas par lepno kukturu funkcionalitāti. Jā, ir tipikie CCC multimēdijas defekti, tā būs jāremontē.
Pārdevējs bija nomainījis iepriekš apskādēto vadītāja puses spārnu; šofera durvju gumiju; dzinēja vārstu vāka blīvi. Pirms TA vīri papildus nomainīja aizmugurējās lokanās bremžu trubiņas - tām esot pamanītas nelielas plaisiņas. Šajā brīdī atļaušos teikt - pašsaprotami, ka TA auto izgāja bez piezīmēm. Jāatzīst - auto pārdevēja attieksme mani pozitīvi pārsteidza.
Par ko ir šis garais stāsts? Par to, ka vienā cenu grupā esoši auto var būt nesalīdzināmi savā tehniskajā stāvoklī. Par to, ka lielākā daļa auto ir nožēlojami nolietoti. Par to, ka es pat īsti nezinu, kā rīkoties autoservisam, pie kura aizved šādus lūžņus.
Nobeigumā - vēlreiz atgriezīšos pie auto, kurš aprīkots ar N43 sērijas dzinēju. Kā jau minēju, tam tikko bija dzēstas visas kļūdas, pārdevēji jutās diezgan droši, ka neviens neko nepamanīs. Un lielā mērā viņiem bija taisnība. Pat dīleris neredzētu neko! Turklāt, visas kritiskās kļūdas (piem., par CO katalizatoriem, par sprauslām, NOx sistēmu) atkārtoti parādīsies tikai pēc vairākiem simtiem km, turklāt - ja ar auto brauks vienmērīgi, pa šoseju. Iedomājieties situāciju - pircējs veic šāda auto pārbaudi specializētā servisā (kaut - pie dīlera). Nekas slikts netiek pamanīts. Pēc 500km auto izrādās bojāta izplūde; sprauslas; dārgi sensori. Remonts: vismaz 5000..6000 EUR! Pat neņemot vērā, ka dēļ laikā nemainītas eļļas (un problēmām ar tās spiedienu), ticamākais, ka dzinējs ir ''metams''.
Teiksiet - tā nevar būt? Lūk, dārgākās detaļas:
3 sprauslas: 1000 EUR
CO katalizatori: 1500 EUR
NOx katalizatori: 2000 EUR
NOx sensors: 500 EUR
Lūk, cik var izmaksāt divpadsmit gadus vecs, par ''nieka'' 6500 EUR nopirkts BMW. Un tas ir tikai sākums, jo problēmas ar virsbūvi un tās ģeometrijas problēmās neviens nav atcēlis! Un, iespējams, ka ''metēju'' sarakstā iekļūs gan serviss, kas šos defektus nepamanīja, gan tas, kurš tos pamanīja!
p.s. Lūk, tāme, cik auto jaunajam īpašniekam izmaksāja savest auto kārtībā, kādā viņš vēlējās
Komentāri
Ierakstīt komentāru