Kaut kas nebijis

Laikam ejot, arvien vairāk BMW benzīna dzinēju (it īpaši N43/N53) ir redzēti, veikta to diagnostika. Arvien grūtāk ir mani pārsteigt. Bet, šoreiz tas izdevās vienam N53 sērijas dzinēja lietotājam.

Pie manis vērsās auto īpašnieks, apgalvojot - auto esot uzstādīts NOXEM, sekmīgi veiktas visas servisa procedūras (jauna katalizatora pierakstīšana un dzinēja re-adaptēšana), taču dzinējs strādājot nevis Stratified charge, bet gan Homogēni liesā režīmā!

Kā apliecinājumu viņš atsūtīja video (lūk, ekrānšāviņš):

Tiešām, dzinējs ietiepīgi strādā Homogēni liesā režīmā! Kādi varētu būt iemesli? Samazināta NOx katalizatora veiktspēja - atkrīt (šī problēma iespējama tikai, ja uzstādīts OEM NOx sensors). Īslaicīgas problēmas ar CO katalizatoriem? Arī atkrīt - tad dzinējam vajadzētu pāriet Homogēnā režīmā, sildīt katalizatorus, pēc laika mēģināt atjaunot Stratified charge. Paliek - misfires! Jā, misfires var izraisīt šādas problēmas.

Auto īpašnieks mani informēja, ka nesen uzstādījis jaunas NGK sveces, jaunas Bosch aizdedzes spoles. Brāķi? Diez vai! 

Palūdzu atsūtīt degmaisījuma un sprauslu datus. Viss korekti! Tātad, atkrīt sprauslu pilēšana, slikta atomizācija. Vai tiešām kādai sprauslai nekorekts beam un tas ir vai nu pārāk tuvu svecei (to aizlej), vai pārāk tālu (degmaisījums dzirksteles vietā pārāk liess)?

Nākošais solis - misfiru skaitītāju apskate OBD Mode 6. Lūk, dati:


Ja pirmajā bankā situācija ir diezgan aizdomīga (0/6; 0/6; 0/10), tad otrajā - traģiska (0/3; 16/105; 15/129)!

Kas notiek? Es iedomājos standarta servisa diagnozi: sprauslas! Tās jāmaina! Rēķins: 2000 EUR!

Taču es neticu šādiem neizskaidrojamiem sprauslu bojājumiem.

Kopā ar misfire skaitītājiem auto īpašnieks atsūtīja arī auksta starta video. Lūk, ekrānšāviņš:

Kas izskatās pavisam jocīgi? Visu cilindru mehāniskā efektivitāte ir palielināta! Kā tas iespējams? DME sajucis prātā? Nekorekts software?

Redziet atzīmēto learnbit? Tas ir balts - neiekrāsots! Kas tas ir par learnbit?Tas ir spararata sensora un zobgredzena adaptāciju learnbit. 

Ko dara šis learnbit, kāpēc tas ir vajadzīgs?

Lai nodrošinātu maksimāli vienmērīgu dzinēja gaitu, DME mēra katra cilindra (tā sprauslas) parametrus uz kompensē katru mazāko atšķirību no ideāla. Lai šo uzdevumu veiktu, kloķvārpstas sensoram ir jāsniedz precīzi dati par dzinēja darbu. Precīzus datus var sniegt tikai precīzs sensors. Lai sensors strādātu precīzi, arī tam (un zobgredzenam, ko tas nolasa) ir paredzētas adaptācijas. Tātad - sākumā tiek kalibrēts pats sensors, pēc tam - zobgredzens, tikai tad DME var mērīt un koriģēt cilindru veiktspēju. Kā tiek veikta kloķvārpstas sensora un tā zobgredzena adaptācijas? Tas aprakstīts blogā - katrs var iepazīties ar procedūru.

Piezīme. Ja auto ir aprīkots ar automātisko ātrumkārbu, teorētiski ir iespējams, ka DME noadaptēs spararata sensoru bez speciālas procedūras veikšanas. Taču pat tādā gadījumā sprauslu adaptācijas būs veiktas nekorekti, dzinējs vibrēs; būs misfires; sūdzības par nevienmērīgu dzinēja darbu, utml. Ja auto ir aprīkots ar manuālu ātrumkārbu: viss atkarīgs no tā lietotāja paradumiem un braukšanas profila. Taču, pat bieži bremzējot ar dzinēju - ir diezgan maza iespējamība, ka auto lietotājam sanāks korekti (un ātri/uzreiz pēc veco adaptāciju dzēšanas) noadaptēt spararata sensoru. Un atkal - visas iepriekšminētās problēmas garantētas!

Acīmredzot, auto īpašnieks nav sekojis dzinēja re-adaptēšanas procedūrai! 

Šajā gadījumā DME nolasa nepareizu informāciju no nenoadaptēta spararata. Attiecīgi - pilnīgi tas nekorekti koriģē katra cilindra darbību, kā rezultātā - dēļ nekorekta degmaisījuma sākas misfires. Dzinējs nav normāli lietojams - tas vibrē, raustās. Turklāt, vibrācija ir jūtama pat tad, kad/ja Rough run dati uzrāda identisku visu cilindru veiktspēju!

Šī posta sentence: ja jūsu diagnosts saka ko šādu:

''pēc remonta dzinēja re-adaptēšanu nav obilgāti veikt'';

''es nodzēsīšu adaptācijas - DME visu paveiks pats, tikai jābrauc''

''dzinēja adaptācijas vispār nav nekas īpaši svarīgs'''; utml. - turieties pa gabalu no šādiem ''diagnostiem''! 

p.s. protams, atkarībā no situācijas: dzinējam var būt arī citas problēmas, piem., tekošas sprauslas, utjpr. Taču, ja nav izveidotas korektas spararata adaptācijas, ticēt nevar nekam - ne cilindru efektivitātes mērījumiem, ne sprauslu adaptāciju, ne misfiru datiem!



Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām