30DE correlation error

MSD80 (N43 un N53 sērijas dzinējiem) regulāri salīdzina visu izplūdes zondu (ieskaitot NOx sensoru) rādījumus. Situācijās, kad skaidri zināms (vai DME ir ''pārliecība'', ka tas zina), kādam jābūt degmaisījumam (liesam, treknam vai Stoihiometriskam ar Lambda 1.00), DME veic testa/pārbaudes procedūras, kuru laikā pārliecinās - vai visas Lambda zondes (un arī NOx sensors) rāda identiski.

NOx sensors mēra un DME reportē gan šaurjoslas Lambda datus (kas pēc datu satura atbilst kontroles zondu rādījumiem), gan platjoslas Lambda datus (kas pēc datu satura atbilst platjoslas zondu rādījumiem). 

30DE korelācijas kļūda nozīmē, ka kādos noteiktos apstākļos (precīzāk redzams kļūdas freeze-frame) DME ir konstatējis, ka NOx sensora reportētā Lambda atšķiras no pārējo Lambda zondu reportētajiem degvielas maisījuma datiem.

 

Situācijas, kādās DME var ierakstīt šo kļūdu, ir dažādas. Tipiskākie gadījumi:

a. dzinējam strādājot Homogēnā režīmā, NOx sensors reportē liesu vai treknu degmaisījumu [1];

b. dzinējam strādājot Stratified charge, NOx sensors reportē pārāk liesu vai pārāk (relatīvi) treknu degmaisījumu [2];

c. dzinējam strādājot Overrun režīmā, NOx sensors reportē pārāk (relatīvi) treknu degmaisījumu [3].

[1] Lambda threshold, pie kura tiek ierakstīta kļūda par pārāk liesu degmaisījumu: 1.50/1.15 (jaunākām/vecākām SW relīzēm); Lambda threshold, pie kura tiek ierakstīta kļūda par pārāk treknu degmaisījumu: 0.95;

[2] Lambda threshold, pie kura tiek ierakstīta kļūda par pārāk liesu degmaisījumu: >10 (aptuvena vērtība); Lambda threshold, pie kura tiek ierakstīta kļūda par pārāk treknu degmaisījumu: <1.15/1.50 (jaunākām/vecākām SW relīzēm);

[3] Lambda threshold, pie kura tiek ierakstīta kļūda par pārāk treknu degmaisījumu: <1.15/1.50 (jaunākām/vecākām SW relīzēm); tipiski tiek ierakstīta arī kļūda 2AF8 vai 2AF9.


Iemesli 30DE ierakstīšanai var būt dažādi - gan visa veida problēmas ar degmaisījuma veidošanu, gan - tekošas sprauslas, gan mehāniskas dabas problēmas, gan arī NOx sensora bojājums (tas reportē nekorektus Lambda datus).

Galvenais, kas jāatceras - būtiski ir novērst problēmas cēloņus, nevis cīnīties ar sekām! 30DE kļūda ir tieši šāda situācija. Nenovēršot problēmas cēloņus, jums nāksies mainīt visus iespējamos komponentus ''pa apli''.


Tipiskākie iemesli 30DE ierakstīšanai kļūdu atmiņā:

a. nekorekts (patiesībā) degmaisījums. DME uzskata, ka ir izveidojis korektu degmaisījumu, taču NOx sensors sūta it kā neatbilstoša degmaisījuma (patiesībā - situācijai atbilstošus) datus;

b. degmaisījums atšķiras Lambda zondu un NOx sensora atrašanās vietās;

c. degmaisījums ir korekts, taču NOx sensors sūta nekorekta degmaisījuma datus.

 

Apskatīsim katru sadaļu nedaudz sīkāk - tipiskākos cēloņus iepriekšminētajām problēmām.

 

Nekorekts (patiesībā) degmaisījums. DME uzskata, ka ir izveidojis korektu degmaisījumu, taču NOx sensors sūta it kā neatbilstoša degmaisījuma datus

a. tekoša sprausla (sprauslas). Tekoša sprausla izraisa gan papildus nesadegušu degvielu izplūdē, gan nekorektu platjoslas zondu trim. Tekoša sprausla saindē Lambda zondes ar lielu degvielas pārpalikumu. Saindētas Lambda zondes rāda nekorektus degmaisījuma datus, rezultātā - DME var uzskatīt, ka degmaisījums ir korekts (to ''apgalvo'' platjoslas zondes), taču patiesībā degmaisījuma ir vai nu trekns, vai liess;

b. misfires. Dēļ misfirēm izplūdē nokļūst liels daudzums nesadegušas degvielas, kas gan saindē (vai pat aizlej) Lambda zondes;

c. Lambda zondu (gan platjoslas, gan šaurjoslas) bojājumi, ieskaitot - to saindēšanas vai aizliešana ar degvielu un/vai ūdeni (tvaika kondensēšanās problēmas īsu pārbraucienu braukšanas apstākļos);

d. mehāniskas problēmas - izplūde nav hermētiska. Ja izplūdē iekļūst gaiss, (it īpaši izteikti - tukšgaitā) degmaisījums būs nekorekts - tas atšķirsies katras zondes mērījumu vietā;

e. būtiski atšķirīgs degmaisījuma sadalījuma pa cilindriem. Papildus tipiskajām sprauslu tecēšanas problēmām var būt arī: sprauslu daļēja aizsērēšana (samazināts flow rate), gan slikta atomizācija (degviela tiek nevis izsmidzināta smalkā miglā, bet gan - izlieta), gan citi sprauslu defekti;

f. Lambda zondu (un tipiski - arī sprauslu) problēmas dēļ dažādu degvielas piedevu izmantošanas. Reizēm pie vainas ir arī nekvalitatīva degviela - diemžēl, šādas problēmas gadās pat zināmu brandu DUS. Svešķermeņu un mikrodaļu nokļūšanu sprauslās (un to problēmas) veicina arī apstāklis, ka degvielas filtrs ir ''nemaināms'', t.i.: paredzēts it kā visam auto dzīves ciklam. 

 

Degmaisījums atšķiras Lambda zondu un NOx sensora atrašanās vietās

a. gaisa iekļūšana izplūdē. Gaiss izplūdē var iekļūt gan pa bojātiem izplūdes savienojumiem, gan plīsumiem;

b. būtiski atšķirīgs degmaisījums starp cilindriem. Ja daļā cilindru degmaisījums ir liess, bet daļā - trekns, degmaisījuma pārpalikums sadeg izplūdē. Kontroles (šaurjoslas) zondes ''jūt'' tikai skābekli (bet ''nejūt'' degvielas pārpalikumu), savukārt, platjoslas zondes ''jūt'' gan gaisa, gan degvielas pārpalikumu. Ja izplūdē nokļūst gan giass, gan nesadegusi degviela, tiek nekorekti notrimētas platjoslas zondes. Savukārt, NOx sensors rāda atšķirīgus (no kontroles zondēm) degmaisījuma datus, jo  - tas '''jūt'' arī nesadegušu degvielu, turklāt - degvielas sadegšana turpinās arī NOx katalizatoros.

 

Degmaisījums ir korekts, taču NOx sensors sūta nekorekta degmaisījuma datus

Šis šķiet it kā vienkāršākais gadījums - bojāts ir NOx sensors. Taču galvenais - sensora bojājums ir sekas, nevis cēlonis. Sensora zondes bojājumam vienmēr ir kāds iemesls! Tādēļ galvenais ir - vispirms atrast un novērst bojājuma cēloņus. Pretējā gadījumā - nepārtrauktas sensora (un arī Lambda zondu) maiņas ir garantētas. Sīkāk par NOx sensora bojājumiem variet lasī šeit un šeit. Īss tipiskāko bojājumu cēloņu saraksts:

a. degviela izplūdē - tekošas sprauslas, misfires, sprauslas ar ļoti sliktu atomizāciju; problēmas ar HPFP, Lambda zondēm; izplūdes hermētiskuma problēmas;

b. ūdens izplūdē - ļoti īsi pārbraucieni (nekorekts braukšanas profils);

c. eļļa izplūdē - palielināts eļļas patēriņš (bojāta CCV sistēma, dzinēja izdilums);

d. sensora mehānisks bojājums - degvielas eksplozija (dēļ a punktā minētajām problēmām) vai auto uzbrauc kādam šķērslim (saņem triecienu pa izplūdi);

e. degvielas piedevu izmantošana (sprauslu, degvielas sistēmu attīrīšanai, dzinēja veiktspējas uzlabošanai);

f.  termāls šoks, tipiski - iebraucot lielā peļķē.


Ja sensors ir saindēts ķīmiski (ar degvielas pārpalikumu), iespējams, ka tas ''atveseļosies'', ja tiks novērsta pamatproblēma. Jo ātrāk novērsīsiet pamatproblēmu, jo lielāka iespēja, ka NOx sensoru izdosies glābt. Tādēļ sekojiet līdzi sava auto dzinēja darbībai - ja jūtat vibrācijas, raustīšanos, degvielas smaku no izpūtēja u.c. aizdomīgus simptomus: neatlieciet diagnostikas veikšanu!

 

Ļoti bieži problēma progresē vairākos soļos. Tipiskākais cēlonis - sprauslu problēmas. Visbiežāk - kāda sprausla sāk tecēt. Problēmas parasti saasinās aukstā starta laikā Tekošā sprausla gan saindē Lambda zondes, tādējādi vēl vairāk pasliktinot situāciju, gan izprovocē misfires un degvielas eksplozijas izplūdē. Nesadegusī degviela saindē NOx sensoru. 

Posta turpinājumos apskatīšu vairākus diagnostikas piemērus.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām