Vibrācija tukšgaitā. Eksotika

Daudzos bloga ierakstos esmu minējis par auto salonā jūtamu paliekošu vibrāciju tukšgaitā, ko izraisa sprauslu problēmas. Šoreiz par eksotiskākiem gadījumiem.

Ko jūs teiktu par sekojošu situāciju (auto aprīkots ar N43/N53 sērijas dzinēju, bet problēma var skart arī citas komplektācijas):

a. ../F5/F7 uzrāda korektu cilindru mehānisko efektivitāti tukšgaitā;

b. ja dzinējs izmanto Stratified charge, ../F5/Shift+F6/F5 arī uzrāda korektas vērtības, tās nedaudz mainās - DME sīkiem solīšiem piemeklē ideālo dzinēja tukšgaitu;

c. visi citi sprauslu parametri ir pieļaujamajos koridoros;

taču - salonā ir jūtama spēcīga paliekošā vibrācija?


Bez ilūzijām - tipveida servisa centrs ieteiks mainīt sprauslas, sveces, aizdedzes spoles, tad - Lambda zondes, utjpr. Taču - DME pats uzskata, ka dzinējs strādā ideāli! Kā tā?

Tā kā klātienē esmu redzējis vismaz trīs auto ar šādu problēmu un identisku tās cēloni, domāju - ir vērts to aprakstīt. Kā rīkoties šajā situācijā?

Es pārbaudi parasti sāku ar motora pārsega atvēršanu. Uzliekot roku uz dzinēja dekoratīvā vāka, var viegli pārliecināties, vai nevibrē pats dzinējs. Kāpēc vērts vēlreiz par to pārliecināties? Teorētiski var būt nekorekti noadaptēts (vai pat nomainīts) kloķvārpstas sensors, vai kādas citas, īpaši eksotiskas problēmas (par tām nedaudz vēlāk), kas DME liek domāt, ka dzinējs strādā ideāli, bet - patiesībā tas vibrē.

Tātad - visās (vairāk kā trijās) situācijās dzinējs strādāja ļoti vienmērīgi.

Nākošais solis - uzlieciet kāju uz izplūdes (tās uzgaļa). Ja jūtiet spēcīgu vibrāciju - šeit ir vērts skatīties tālāk. Visos gadījumos - uzliekot kāju uz izplūdes, tā vibrēja ļoti spēcīgi. Visās problēmsituācijās auto bija modificēta izplūde - tiem bija uzstādīti dažādu ražotāju ''sporta'' klusinātāji. 

 

Kāpēc veidojas šādas situācijas?

Jāsaprot, ka N43/N53 ir ļoti specifiski dzinēji. Tukšgaitā tie var strādāt divos fundamentāli atšķirīgos darba režīmos (Homogēns iesmidzināšanas režīms un Stratified charge), tiem ir paaugstināta kompresija (1:12), to izplūde ir aprīkota ar specifisku NOx katalizatoru. Lai vēl vairāk sarežģītu situāciju, gaitā šie dzinēji papildius minētajiem diviem var izmantot Homogēni liesu režīmu (vidēju jaudu diapazonā, vai, ja Stratified charge identificēts palielināts misfiru blīvums), var veikt NOx katalizatora desulfatēšanu. Braucot - 1 .. 3 reizes minūtē tiek veikta NOx katalizatora reģenerēšana. Šie dzinēji strādā ļoti dažādos un specifiskos režīmos! Skaidrs, ka tūninga uzņēmumi nav veikuši padziļinātu izpēti un klusinātāju izstrādi tieši šiem dzinējiem. Tie ir pielāgojuši kādu no saviem tipveida klusinātājiem. Vēl vairāk - bieži vien arī paši klienti pielāgo līdzīgu dzinēju klusinātājus savam N43/N53, ja aftermarket uzņēmumi nepiedāvā tieši N43/N53 paredzētus klusinātājus. Piemēram, populāro N52 un N46 dzinēju versijas. Rezultāts - diemžēl, neparedzams. Var gadīties, ka rezultāts ir tieši tāds, kā gaidīts, bet ir reizes (un tādu nav maz), kad izplūde kļūst pārāk ''basīga'' vai pat sāk vibrēt gan izplūde, gan viss auto!

Mūsdienu BMW OEM izplūdes ir ļoti sarežģītas!

Pievērsiet uzmanību attēlā (E60; 530i; N53) atzīmētajai detaļai:

Šis ir rezonanses svārstību slāpētājs, kas konkrētā frekvencē (RPM diapazonā) slāpē nevēlamas izplūdes vibrācijas. Tipiski BMW izplūdē ir daži šādi slāpētāji, bet to skaits (piem., dīzeļiem) var sasniegt 7 .. 8 gab.! Turklāt, katrs no šiem vibrāciju slāpētājiem ir unikāls - ar savu masu, masas centru, gumija - pareizi izvēlētu cietību. Papildus vibrāciju slāpēšanas funkcijas pilda gan precīzi pielāgotās vietās izveidoti elastīgi stiprinājuma elementi, gan atbilstoša klusinātāju elementu konstrukcija (forma, elementa iekšējā struktūra, utjpr.), gan gofrveida savienojumi (populāri dīzeļiem). BMW AG savās laboratorijās ir testējuši un līdz izcilībai noslīpējuši konkrēto izplūdes traktu un pielāgojuši to konkrētajam auto un dzinēja modelim. Vai kāds ir manījis šādus rezonanses slāpētājus aftermarket ''sporta'' izplūdēs? Man nav gadījies redzēt.

Mans ieteikums - ja izvēlaties aftermarket izplūdes sistēmu, esiet gatavs zināmiem pārsteigumiem. Iespējams, ka kādā režīmā parādīsies spēcīga vibrācija, iespējams, ka TA neizdodies saņemt apskates uzlīmi, jo tiks pārsniegts pieļaujamais trokšņu līmenis.

 

Kas vēl var izraisīt spēcīgu paliekošu vibrāciju?

Ja, pieliekot roku dzinēja dekoratīvajam vākam, jūs jūtat paliekošu vibrāciju, iespējamie iemesli:

a. bojāti dzinēja un/vai ātrumkārbas stiprinājumi - spilveni;

b. kāds no agregātiem (piem., AC kompresors, ģenerators, stūres pastiprinātāja sūknis) ir mehāniski bojāts - rada palielinātu un mainīgu slodzi dzinējam. Ja nepieciešams, variet uz īsu brīdi noņemt ķīļsiksnu un novērtēt dzinēja darbu bez šo agregātu slodzes;

c. kā jau minēju bloga ieraksta sākumā - problēmas cēlonis var būt arī jebkas, kas ir saistīts ar kloķvārpstas sensoru un pašu kloķvārpstas zobgredzenu. Tādēļ, ja ir mainīts sensors, mainīta kloķvārpsta - obligāti veiciet dzinēja re-adaptēšanu, īpašu uzmanību pievēršot tieši kloķvārpstas sensora adaptāciju izveidošanai! Uzstādiet tikai OEM kloķvārpstas sensorus! No šo sensoru kvalitātes ir būtiski atkarīgs, cik mierīgi strādās dzinējs!
 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām