Zelta laikmets
Šajā postā paudīšu savu subjektīvo viedokli par BMW benzīna dzinēju attīstību pēdējās pāris desmitgadēs. Jau savlaicīgi brīdinu, ka materiāls nav uzskatāms par referenci, jo minēšu interesantākos (manuprāt) aspektus. Daļa dzinēju, daļa risinājumu ''paliks aiz kadra''. Vairāk pieminēšu 6 cilindru dzinējus, jo tie ir ''populārākie'' BMW dzinēju saimē, un, kā izskatās, visas inovācijas vispirms tiek ieviestas tieši šajos dzinējos.
Mēs dzīvojam unikālā, nebijušu iespēju laikā. Savu iepazīšanos ar BMW sāku, kad populāri bija M10/M20/M30 sērijas dzinēji. Nu pa ielām ripo gan i3, gan i8. Ikdienas auto ir tikuši pie B38, B48 un B58. Mēs redzam benzīna iekšdedzes dzinēju uzplaukumu, norietu un pāreju uz elektro paaudzi.
Mana pieredze ar BMW dzinējiem sākās ar M20B23/B25 sēriju. Jau tajā laikā BMW bija soli priekšā pārējiem. LE Jetronic 80to gadu vidū nomainīja modernais Motronic 1.1, vēlāk 1.3.
Šo DME vadības sistēmu atšķirība - jaunākajā versijā jau bija paredzēta Lambda zonde degmaisījuma kontrolei. Šo vadības sistēmu ieviešana notika tiem laikiem neredzētā tempā. Īsu brīdi Motronic 1.0 tika instalēts tā laika 7er E23, tad 1.0 adaptive: 6er E24, M30 sērijas dzinējiem; jau pēc ļoti īsa brīža tehnoloģija (ver. 1.1 un 1.3) tika ieviesta 3er E30 sērijā un 5er E28.
Līdz ar M50 dzinēju ieviešanu gan 5er E34 pēdējos gados, gan 3er E36, pārsteidza visus. Dzinējam bija ļoti moderns izskats, tam laikam izcili tehniskie parametri. BMW ieviesa anemometrisko gaisa masas mērītāju, individuāli regulētu degvielas smidzināšanu katrā cilindrā. Aktuālās Bosch vadības sistēmas: Motronic 3.1 un 3.3.
Ilgi nebija jāgaida uz M50TU, kas brīdi vēlāk ieguva M52 nosaukumu. Šajā dzinējā tika ieviesta ieplūdes VANOS, elektroniska drosele, atsevišķa Lambdas zonde katrai dzinēja bankai. Īsu brīdi līdzās pastāvēja gan Bosch, gan Siemens vadības sistēmas, stafeti palēnām nododot Siemens. Vēl dažus gadus vēlāk M52TU, kas vēlāk ieguva M54 nosaukumu, tika papildināts ar izplūdes VANOS, kontroles zondēm pēc CO katalizatoriem.
Šajā brīdī BMW maina DME piegādātāju un auto tiek komplektēti ar Siemens vadības sistēmām: leģendārajiem MS41/42/43.
Dzinēju dzeses sistēmās tiek izmantoti vadāmi termostati, tiek ieviesti elektriski ventilatori papildus hidromuftām (sākumā - ar fiksētiem 3 ātrumiem, vēlāk - ar PWM vadāmi). Ieplūdes sistēmas tiek papildinātas ar DISA. DISA maina ieplūdes kolektora gaisa vadu garumu, nodrošinot plašāku pieejamo maksimālas griezes diapazonu.
M3 sērija E46 virsbūvē iegūst leģendāro S54 dzinēju, kuru vada MS45 DME. Šis atmosfēriskais dzinējs attīsta 340hp (kas ir virs 100hp/litrs) - tiem laikiem ļoti iespaidīgs parametrs sērijveida auto. Lietotāji varēja izvēlēties manuālo vai SMG 2 robotizēto ātrumkārbu.
BMW dzinēju N sērija iezīmē jaunu attīstības lēcienu.
Sešu cilindru (un vairumam 4 cilindru arī) dzinējiem tiek ieviesta Valvetronic (ieplūdes vārstu pacēluma regulēšanas sistēma). Izņēmums: N43/N53 sērijas dzinēji, kas iegūst unikālo Stratified charge. Valvetronic nodrošina ap 15% degvielas ekonomiju. Visos N sērijas dzinējos kā regulējošās ir ieviestas platjoslas LSU 4.9 zondes - Bosch tā laika jaunākais produkts. Ieplūdes kolektoru retinājumu mēra gaisa spiediena sensors, kas nodrošina asāku dzinēja reakciju uz akseleratora pedāli. Ieplūdes kolektoros (dzinēju jaudīgākajās versijās) parādās divi DISA vārsti - ieplūdes gaisa kanālu garuma vadības sistēmas, kas nodrošina vienmērīgu griezi ļoti plašā RPM diapazonā. Dzinēju izplūdes tiek aprīkotas ar EGR sistēmu - tā ļauj ekonomēt degvielu, ātrāk sasniegt darba temperatūru un to uzturēt. Dzinēji tiek aprīkoti ar lielas ražības eļļas sūkņiem, eļļas spiedienu regulē DME. Līdz ar N52N sērijas dzinējiem tiek ieviesti elektriski vadāmi ūdenssūkņi. Valvetronic iegūst arī otro paaudzi - precīzāku, kompaktāku, ar mazāku detaļu nodiluma ietekmi. Atmosfēriskie dzinēji sasniedz 100hp/litrs jaudas robežu - gan N52N tā jaudīgākajā versijā (tiek uzstādīts X3/X5: E83/E70, E6X, E9X 330i/iX sērijas auto), gan N53B30O0 dzinējs, kas izmanto Stratified charge.
N43/N53 sērijas dzinēji ir sarežģītākie, bet vienlaikus - arī vislielāko braukšanas baudu nodrošinošie dzinēji BMW vēsturē. 100hp/litrs jauda, izcila degvielas ekonomija, zibenīga reakcija uz akseleratora pedāli - šo dzinēju raksturīgas iezīmes. Jā, šiem dzinējiem nav Valvetronic, taču pirmo reizi BMW attīstības vēsturē tiek ieviests DI princips; HPFP, kas attīsta 150..200 Bar spiedienu. Pirmo reizi tiek ieviestas pjezo sprauslas. Pirmo reizi tiek ieviesta BMW unikālā Stratified charge degvielas iesmidzināšanas sistēma. Lai cīnītos ar palielināto nitrītu izmešu apjomu, šo auto izplūdes sistēmas tiek aprīkotas ar Trap tipa NOx katalizatoriem, to veiktspēju kontrolē NOx sensori.
N52/N53 sērijas dzinējus vada Siemens DME: sākot ar MSV70, tad: MSV80; MSD80 ir ieviesta pjezo sprauslu vadība.
M5 E60 virsbūvē iegūst S85 sērijas dzinēju. Jā, tam nav ne HPFP, ne citu pār-modernu tehnoloģiju, taču 10 cilindru veiktspēja neatstāj vienaldzīgu nevienu!
M3 un M5 sērijas auto nopērkami kā ar mehānisko, tā arī SMG 3. paaudzes robotu ātrumkārbām.
8 cilindru saime iegūst N63 sērijas dzinēju, kuram ir divi HPFP, pjezo sprauslas un divas turbīnas. Šo dzinēju jaudīgākās versijas S63 tiek uzstādītas M ''analogos'' līdz pat F sērijai.
N53 sērijas dzinēji ar MSD87 vadību (un izmanto Stratified charge) vēl tiek izmantoti F10/F11 preLCI versijās.
Šo brīdi es uzskatu par BMW dzinēju attīstības augstāko punktu.
No šī brīža BMW dzinēju attīstība ne tikai apstājas. No šī brīža sākas pamatīgs regress.
Uz N53 sērijas dzinēju bāzes tiek ražoti N54 sērijas dzinēji, pārsvarā USA tirgum (tur Stratified charge dzinēji netika pārdoti dēļ degvielas sliktās kvalitātes). Tie neizmanto Stratified charge, toties ir aprīkoti ar divām turbīnām.
N55. Šis dzinējs izmanto analoģisku bloku kā N53 un N54, taču pjezo sprauslu vietā - jaunākas paaudzes ''parastās'' sprauslas. Tām vajadzētu būt drošākām, un jādomā - lētākām ražošanā (tiesa gan, to cena mazumtirdzniecībā par to neliecina). Divu turbīnu vietā (kas N54 strādā ''pulse'' režīmā) nu ir viena zemspiediena turbīna. Divu regulējošo zondu vietā viena - tikai loģiski. Siemens DME vietā - nu uzvaras gājienu (at)sāk Bosch.
Atmosfērisko dzinēju ēra Motorsport divīzijas auto ir beigusies. Abi: M3 un M5 iegūst turbodzinējus, SMG ātrumkārbas vairs nav pieejamas. F10 paaudzei vēl var pasūtīt manuālo ātrumkārbu, ja auto paredzēts USA tirgum.
M5 F90 jau ir ar pilnpiedziņu un tikai ar automātisko ātrumkārbu. Nu startu kontrolē DSC, Launch Control sistēmas. Jā, starta laiki līdz 100 km/h ir vairāk kā iespaidīgi (ap 3.4 sekundēm), taču nu vairs neko nenosaka pilota prasmes. Vienīgais, kas tam jāprot - nospiest pareizās podziņas un akseleratora pedāli.
B58. Šiem 6 cilindru dzinējiem tiek izmantots HPFP, analoģisks savulaik N43 (4 cilindru dzinējs) izmantotajam - acīmredzot, vajadzīgo ražību kaut kā ir izdevies ''izspiest''. Sūknim ir viens plunžeris, nevis trīs kā N53/N54/N55, taču - bez šaubām: tas ir lētāks ražošanā. Tiek izmantota Twin croll turbīna (šī tehnoloģija patiesībā ir vairākas desmitgades veca), elektriski vadāma termostata vietā - elektriski vadāms vārsts. Jaudīga elektriskā dzesēšanas sūkņa vietā - mehāniskais. Arī vakuuma sūknis ir mehānisks. VANOS kļuvis kompaktāks - vadības vārsti integrāti pašā VANOS mehānismā, taču citādi - nekas jauns. Valvetronic kļuvis kompaktāks - ''vecās'' detaļas izvietotas savādāk, nemainot to funkcionalitāti. Jaunās ''parastās'' sprauslas, kā izrādās, sagādā ne mazāk galvassāpju kā visu lamātās kaprīzās pjezo spraulas. BMW savos materiālos īpaši akscentē elektrisko wastegate - arī šai tehnoloģijai taču ir vairāku gadu desmitu vēsture!
Jā, dzinēja grieze esot pieaugusi, salīdzinot ar N55. No 400 uz 450 Nm. Būtisks pieaugums? Manuprāt, nē. Tas nav būtisks pieaugums. BMW sācis jauno konceptu, kurā izmanto ''konstruktoru'' kopā ar dīzeļu dzinējiem? Jā, ir sācis. Taču tā ir ekonomija BMW AG iekšienē! Mēs, BMW auto pircēji nekādi neizjūtas tās sekas, jo katrs jaunākais modelis kļūst aizvien dārgāks.
Mans viedoklis ir skarbs - BMW benzīna dzinēju regress pēdējā desmitgadē ir katastrofāls. Ja vēl 2010.gadā BMW bija pamatīgā atrāvienā, tad šobrīd - man ir kauns par šī ražotāja jaunākajiem benzīna dzinējiem.
Nobeigumā īsa piezīme par to, kāpēc un kā BMW izdodas savus nu jau tehnoloģiski vājos jaunos dzinējus padarīt ''braucamus'' neskatoties uz turbobedri un izteiktu griezes zudumu RPM augšējā diapazonā. Atbilde ir - ātrumkārba! ZF 8HP ātrumkārbas ir izcils produkts! Beidzot Sport un Sport+ režīmos nav sajūtas, ka ātrumkārba kavētos. Radikāli ir izmainīti ātrumkārbas darbības algoritmi starta brīdī, izmantojot Launch Control. Šīs ātrumkārbas glābj viduvējos dzinējus. Piemēram, F90 M5 auto, ja tas izmanto Launch Control, starta laiks līdz 100km/h samazinās par vairāk kā sekundi! BMW ir uzvarējis cīņā par sekundes desmitdaļām, taču braukšanas bauda, ko tas sniedz, ir palikusi otrajā vietā. Jā, iespējams, es esmu novecojis savos uzskatos un izjūtās. Iespējams, ka mūsdienu BMW vadītājs neko pat negrib zināt par braukšanas trajektoriju, līkumu izbraukšanu, auto vadāmību. Izskatās, ka tieši tā arī ir, jo BMW peļņas rādītāji uzrāda rekordus no ceturkšņa uz ceturksni - tas ir apliecinājums tam, ka tiek ražoti ''pareizi'' auto...
Mēs dzīvojam unikālā, nebijušu iespēju laikā. Savu iepazīšanos ar BMW sāku, kad populāri bija M10/M20/M30 sērijas dzinēji. Nu pa ielām ripo gan i3, gan i8. Ikdienas auto ir tikuši pie B38, B48 un B58. Mēs redzam benzīna iekšdedzes dzinēju uzplaukumu, norietu un pāreju uz elektro paaudzi.
Mana pieredze ar BMW dzinējiem sākās ar M20B23/B25 sēriju. Jau tajā laikā BMW bija soli priekšā pārējiem. LE Jetronic 80to gadu vidū nomainīja modernais Motronic 1.1, vēlāk 1.3.
Šo DME vadības sistēmu atšķirība - jaunākajā versijā jau bija paredzēta Lambda zonde degmaisījuma kontrolei. Šo vadības sistēmu ieviešana notika tiem laikiem neredzētā tempā. Īsu brīdi Motronic 1.0 tika instalēts tā laika 7er E23, tad 1.0 adaptive: 6er E24, M30 sērijas dzinējiem; jau pēc ļoti īsa brīža tehnoloģija (ver. 1.1 un 1.3) tika ieviesta 3er E30 sērijā un 5er E28.
Līdz ar M50 dzinēju ieviešanu gan 5er E34 pēdējos gados, gan 3er E36, pārsteidza visus. Dzinējam bija ļoti moderns izskats, tam laikam izcili tehniskie parametri. BMW ieviesa anemometrisko gaisa masas mērītāju, individuāli regulētu degvielas smidzināšanu katrā cilindrā. Aktuālās Bosch vadības sistēmas: Motronic 3.1 un 3.3.
Ilgi nebija jāgaida uz M50TU, kas brīdi vēlāk ieguva M52 nosaukumu. Šajā dzinējā tika ieviesta ieplūdes VANOS, elektroniska drosele, atsevišķa Lambdas zonde katrai dzinēja bankai. Īsu brīdi līdzās pastāvēja gan Bosch, gan Siemens vadības sistēmas, stafeti palēnām nododot Siemens. Vēl dažus gadus vēlāk M52TU, kas vēlāk ieguva M54 nosaukumu, tika papildināts ar izplūdes VANOS, kontroles zondēm pēc CO katalizatoriem.
Šajā brīdī BMW maina DME piegādātāju un auto tiek komplektēti ar Siemens vadības sistēmām: leģendārajiem MS41/42/43.
Dzinēju dzeses sistēmās tiek izmantoti vadāmi termostati, tiek ieviesti elektriski ventilatori papildus hidromuftām (sākumā - ar fiksētiem 3 ātrumiem, vēlāk - ar PWM vadāmi). Ieplūdes sistēmas tiek papildinātas ar DISA. DISA maina ieplūdes kolektora gaisa vadu garumu, nodrošinot plašāku pieejamo maksimālas griezes diapazonu.
M3 sērija E46 virsbūvē iegūst leģendāro S54 dzinēju, kuru vada MS45 DME. Šis atmosfēriskais dzinējs attīsta 340hp (kas ir virs 100hp/litrs) - tiem laikiem ļoti iespaidīgs parametrs sērijveida auto. Lietotāji varēja izvēlēties manuālo vai SMG 2 robotizēto ātrumkārbu.
BMW dzinēju N sērija iezīmē jaunu attīstības lēcienu.
Sešu cilindru (un vairumam 4 cilindru arī) dzinējiem tiek ieviesta Valvetronic (ieplūdes vārstu pacēluma regulēšanas sistēma). Izņēmums: N43/N53 sērijas dzinēji, kas iegūst unikālo Stratified charge. Valvetronic nodrošina ap 15% degvielas ekonomiju. Visos N sērijas dzinējos kā regulējošās ir ieviestas platjoslas LSU 4.9 zondes - Bosch tā laika jaunākais produkts. Ieplūdes kolektoru retinājumu mēra gaisa spiediena sensors, kas nodrošina asāku dzinēja reakciju uz akseleratora pedāli. Ieplūdes kolektoros (dzinēju jaudīgākajās versijās) parādās divi DISA vārsti - ieplūdes gaisa kanālu garuma vadības sistēmas, kas nodrošina vienmērīgu griezi ļoti plašā RPM diapazonā. Dzinēju izplūdes tiek aprīkotas ar EGR sistēmu - tā ļauj ekonomēt degvielu, ātrāk sasniegt darba temperatūru un to uzturēt. Dzinēji tiek aprīkoti ar lielas ražības eļļas sūkņiem, eļļas spiedienu regulē DME. Līdz ar N52N sērijas dzinējiem tiek ieviesti elektriski vadāmi ūdenssūkņi. Valvetronic iegūst arī otro paaudzi - precīzāku, kompaktāku, ar mazāku detaļu nodiluma ietekmi. Atmosfēriskie dzinēji sasniedz 100hp/litrs jaudas robežu - gan N52N tā jaudīgākajā versijā (tiek uzstādīts X3/X5: E83/E70, E6X, E9X 330i/iX sērijas auto), gan N53B30O0 dzinējs, kas izmanto Stratified charge.
N43/N53 sērijas dzinēji ir sarežģītākie, bet vienlaikus - arī vislielāko braukšanas baudu nodrošinošie dzinēji BMW vēsturē. 100hp/litrs jauda, izcila degvielas ekonomija, zibenīga reakcija uz akseleratora pedāli - šo dzinēju raksturīgas iezīmes. Jā, šiem dzinējiem nav Valvetronic, taču pirmo reizi BMW attīstības vēsturē tiek ieviests DI princips; HPFP, kas attīsta 150..200 Bar spiedienu. Pirmo reizi tiek ieviestas pjezo sprauslas. Pirmo reizi tiek ieviesta BMW unikālā Stratified charge degvielas iesmidzināšanas sistēma. Lai cīnītos ar palielināto nitrītu izmešu apjomu, šo auto izplūdes sistēmas tiek aprīkotas ar Trap tipa NOx katalizatoriem, to veiktspēju kontrolē NOx sensori.
N52/N53 sērijas dzinējus vada Siemens DME: sākot ar MSV70, tad: MSV80; MSD80 ir ieviesta pjezo sprauslu vadība.
M5 E60 virsbūvē iegūst S85 sērijas dzinēju. Jā, tam nav ne HPFP, ne citu pār-modernu tehnoloģiju, taču 10 cilindru veiktspēja neatstāj vienaldzīgu nevienu!
M3 un M5 sērijas auto nopērkami kā ar mehānisko, tā arī SMG 3. paaudzes robotu ātrumkārbām.
8 cilindru saime iegūst N63 sērijas dzinēju, kuram ir divi HPFP, pjezo sprauslas un divas turbīnas. Šo dzinēju jaudīgākās versijas S63 tiek uzstādītas M ''analogos'' līdz pat F sērijai.
N53 sērijas dzinēji ar MSD87 vadību (un izmanto Stratified charge) vēl tiek izmantoti F10/F11 preLCI versijās.
Šo brīdi es uzskatu par BMW dzinēju attīstības augstāko punktu.
No šī brīža BMW dzinēju attīstība ne tikai apstājas. No šī brīža sākas pamatīgs regress.
Uz N53 sērijas dzinēju bāzes tiek ražoti N54 sērijas dzinēji, pārsvarā USA tirgum (tur Stratified charge dzinēji netika pārdoti dēļ degvielas sliktās kvalitātes). Tie neizmanto Stratified charge, toties ir aprīkoti ar divām turbīnām.
N55. Šis dzinējs izmanto analoģisku bloku kā N53 un N54, taču pjezo sprauslu vietā - jaunākas paaudzes ''parastās'' sprauslas. Tām vajadzētu būt drošākām, un jādomā - lētākām ražošanā (tiesa gan, to cena mazumtirdzniecībā par to neliecina). Divu turbīnu vietā (kas N54 strādā ''pulse'' režīmā) nu ir viena zemspiediena turbīna. Divu regulējošo zondu vietā viena - tikai loģiski. Siemens DME vietā - nu uzvaras gājienu (at)sāk Bosch.
Atmosfērisko dzinēju ēra Motorsport divīzijas auto ir beigusies. Abi: M3 un M5 iegūst turbodzinējus, SMG ātrumkārbas vairs nav pieejamas. F10 paaudzei vēl var pasūtīt manuālo ātrumkārbu, ja auto paredzēts USA tirgum.
M5 F90 jau ir ar pilnpiedziņu un tikai ar automātisko ātrumkārbu. Nu startu kontrolē DSC, Launch Control sistēmas. Jā, starta laiki līdz 100 km/h ir vairāk kā iespaidīgi (ap 3.4 sekundēm), taču nu vairs neko nenosaka pilota prasmes. Vienīgais, kas tam jāprot - nospiest pareizās podziņas un akseleratora pedāli.
B58. Šiem 6 cilindru dzinējiem tiek izmantots HPFP, analoģisks savulaik N43 (4 cilindru dzinējs) izmantotajam - acīmredzot, vajadzīgo ražību kaut kā ir izdevies ''izspiest''. Sūknim ir viens plunžeris, nevis trīs kā N53/N54/N55, taču - bez šaubām: tas ir lētāks ražošanā. Tiek izmantota Twin croll turbīna (šī tehnoloģija patiesībā ir vairākas desmitgades veca), elektriski vadāma termostata vietā - elektriski vadāms vārsts. Jaudīga elektriskā dzesēšanas sūkņa vietā - mehāniskais. Arī vakuuma sūknis ir mehānisks. VANOS kļuvis kompaktāks - vadības vārsti integrāti pašā VANOS mehānismā, taču citādi - nekas jauns. Valvetronic kļuvis kompaktāks - ''vecās'' detaļas izvietotas savādāk, nemainot to funkcionalitāti. Jaunās ''parastās'' sprauslas, kā izrādās, sagādā ne mazāk galvassāpju kā visu lamātās kaprīzās pjezo spraulas. BMW savos materiālos īpaši akscentē elektrisko wastegate - arī šai tehnoloģijai taču ir vairāku gadu desmitu vēsture!
Jā, dzinēja grieze esot pieaugusi, salīdzinot ar N55. No 400 uz 450 Nm. Būtisks pieaugums? Manuprāt, nē. Tas nav būtisks pieaugums. BMW sācis jauno konceptu, kurā izmanto ''konstruktoru'' kopā ar dīzeļu dzinējiem? Jā, ir sācis. Taču tā ir ekonomija BMW AG iekšienē! Mēs, BMW auto pircēji nekādi neizjūtas tās sekas, jo katrs jaunākais modelis kļūst aizvien dārgāks.
Mans viedoklis ir skarbs - BMW benzīna dzinēju regress pēdējā desmitgadē ir katastrofāls. Ja vēl 2010.gadā BMW bija pamatīgā atrāvienā, tad šobrīd - man ir kauns par šī ražotāja jaunākajiem benzīna dzinējiem.
Nobeigumā īsa piezīme par to, kāpēc un kā BMW izdodas savus nu jau tehnoloģiski vājos jaunos dzinējus padarīt ''braucamus'' neskatoties uz turbobedri un izteiktu griezes zudumu RPM augšējā diapazonā. Atbilde ir - ātrumkārba! ZF 8HP ātrumkārbas ir izcils produkts! Beidzot Sport un Sport+ režīmos nav sajūtas, ka ātrumkārba kavētos. Radikāli ir izmainīti ātrumkārbas darbības algoritmi starta brīdī, izmantojot Launch Control. Šīs ātrumkārbas glābj viduvējos dzinējus. Piemēram, F90 M5 auto, ja tas izmanto Launch Control, starta laiks līdz 100km/h samazinās par vairāk kā sekundi! BMW ir uzvarējis cīņā par sekundes desmitdaļām, taču braukšanas bauda, ko tas sniedz, ir palikusi otrajā vietā. Jā, iespējams, es esmu novecojis savos uzskatos un izjūtās. Iespējams, ka mūsdienu BMW vadītājs neko pat negrib zināt par braukšanas trajektoriju, līkumu izbraukšanu, auto vadāmību. Izskatās, ka tieši tā arī ir, jo BMW peļņas rādītāji uzrāda rekordus no ceturkšņa uz ceturksni - tas ir apliecinājums tam, ka tiek ražoti ''pareizi'' auto...
Mašīnas dārgākas diez vai kļūst - tā ir tikai inflācija. Pārējajam jāpiekrīt.
AtbildētDzēstTā ir mašīna - iPhone, jo jaunāks un dārgāks modelis Tev ir, jo citu acīs (un arī savās noteikti) esi ''krutāks''un pārējie niecības. kam interesē, ko tas var un māk, galvenais, lai Tev pašam nekas jauns nav jāmāk un jāzina. vari taisīt krutas bildes ar auto režīmu, kamēr citi jājās ar spoguļkamerām.. tas pats stāsts, varu braukt kā Dievs zem 4sec 0-100, bet ja būtu jāpārslēdz robi, būtu bail stūri atlaist :D
AtbildētDzēst