Lambda zondu bojājumi

Šajā postā es apkopošu platjoslas zondu bojājumu veidus un aprakstīšu šo defektu identificēšanu, izmantojot diagnostikas (live) datus.
Apskatīšu gan regulējošās (pre-cat) zondes, gan NOx sensoru zondes (gan OEM, gan NOXEM gadījumā). Atsauces uz diagnostikas menu minētas N43/N53 (E series) sērijas dzinējiem, bet analoģiskas - pieejamas jebkuram benzīna dzinējam.

1. Kalibrējošā rezistora (spraudnī) defekts. Šis defekts ir iespējams tikai Bosch LSU 4.9 (4.2) zondēm. Defekts NAV iespējams ne Bosch LSU ADV, ne NOx sensoriem.
Defekta cēlonis.
Zudis kontakts zondes spraudnī ietvertajam kalibrēšanas rezistoram.
Defekta sekas.
Zondes jūtība ārpus Stoihiometriska degmaisījuma (ar Lambda 1.00) ir stipri palielināta. Piemēram, Lambda 1.10 vietā zonde reportē Lambda 1.30; Lambda 0.95 vietā zonde reportē 0.82.
DME kļūdaini koriģē degmaisījumu, iespējama degmaisījuma korekcijas pārkompensēšana, svārstīšanās, nestabilitāte. Iespējamas kļūdas par degmaisījumu (gan liess, gan trekns), kļūdas par zondes trim kontroli, misfires. Iespējama DME pārslēgšanās open-loop režīmā.
Defekta identificēšana.
Relatīvi vienkārša N53 (E series) dzinējiem, veicot zondu testa bloku. Apgrūtināta pārējiem dzinējiem.
Aktuālie menu.
N53 series dzinējiem: ../F9/F3. Pre-cat zondu Lambda testā korekcijas Lambda pre-cat zondēm jābūt 0.90/1.10 (+/-0.02).
Visiem: ../F5/F6. Lambda uzrāda ļoti lielas un ātras neatbilstības pieprasītajam. Piem., Homogēnā režīmā Lambda strauji mainās virs 1.00 +/-0.05.
Piezīmes.
Nernsta pretestība (zondes ķīmiskā efektivitāte): korekta.


2. Zondes aktīvā elementa (keramikas plāksnītes) bojājums. Tipiski - mikroplaisas, bet iespējami nopietnāki defekti - pat plāksnītes pilnīga nolūšana. Defekts iespējams gan Bosch LSU 4.9 (4.2), gan LSU ADV, gan NOx sensoru zondēm (gan OEM, gan NOXEM).
Defekta cēlonis.
Bojājums dēļ termāla šoka (ūdens kondensāts izplūdē) vai mehāniska trieciena rezultātā (mehānisks sitiens pa izplūdi vai nesadegušas degvielas eksplozija).
Defekta sekas.
Zondes permanents bojājums. Zonde pārstāj strādāt - tā uzrāda Lambda 1.00 visos darba režīmos. DME identificē neatbilstošu Nernsta pretestību, ieraksta kļūdas par zondes temperatūru, atslēdz tās apsildi.
Defekta identificēšana.
Vienkārša visiem dzinējiem. Zonde uzrāda Lambda = 1.00 visos darba režīmos (arī Overrun), zondes statuss (ISTA D): Not ready. OEM NOx sensoru statuss: Not ready; kļūdas par self-diagnostics. NOXEM reportē Lambda binary 500 +/-10 mV, iespējams statuss (ISTA D) Not ready.
Aktuālie menu.
Pre-cat zondēm: ../F5/F6 Lambda visu laiku (arī Overrun mode) ir 1.00;
../F5/F2/F6 Nernsta pretestība atbilst max value.
OEM NOx sensoriem (Online mode): ../F5/Shift+F2/F1 Lambda binary nemainīgs (bet atšķirīgs no 1200 mV); Lambda linear nemainīgs visos darba režīmos (arī Overrun).
NOXEM (Online mode): ../F5/Shift+F2/F1 Lambda binary 500 +/10mV; Lambda linear 1.00 visos darba režīmos (arī Overrun).


3. Zondes ķīmiska saindēšanās. Defekts iespējams gan Bosch LSU 4.9 (4.2), gan LSU ADV, gan NOx sensoru zondēm (gan OEM, gan NOXEM).
Defekta cēlonis.
Biežākais zondes saindēšanās produkts - nesadegusi degviela. Retāk - dažādas ķīmiskas vielas (pievienotas degvielai vai ielietas/iesmidzinātas izplūdē tās tīrīšanai) vai dažādi spreji, kas tiek izmantoti zondes nomaiņas vai izplūdes sistēmas remonta laikā (WD40, utml.). Ķīmiska saindēšanās veido strāvas noplūdes zondes Nernsta šūnā, kas paralizē normālu zondes darbu.
Defekta sekas.
Zondes reference (pie Lambda = 1.00) kļūst neatbilstoša. Tipiski - zonde uzrāda stipri palielinātu Lambda (1.50 līdz pat tīram gaisam: 20 .. 30). Defekts var būt sporādisks, t.i. - ir laika posmi, kad zonde ''atdzīvojas'', bet periodiski tā atkārtoti ''saslimst''.
Aktuālie menu.
Pre-cat zondēm: ../F5/F6 Lambda value strauji pieaug virs reāli iespējamās. Var sasniegt max value (16). Ja zondes apsilde ir atslēgta, zonde reportē Lambda 1.00 visos režīmos (arī Overrun).
NOx sensoriem (Online mode): ../F5/Shift+F2/F1 Lambda linear stipri palielināts, var sasniegt max value (32).
Piezīmes.
Zondes ķīmiskā efektivitāte ir korekta. Nelielas un vidējas saindēšanās gadījumā iespējama zondes ''izveseļošanās'' ilgākā laika posmā (lai zonde ''attīrītos'' ātrāk, tai jābūt uzkarsētai līdz darba temperatūrai).


4. Zondes aizsērēšana. Defekts iespējams gan Bosch LSU 4.9 (4.2), gan LSU ADV, gan NOx sensoru zondēm (gan OEM, gan NOXEM).
Defekta cēlonis.
Zondes ''mērīšanas'' atveres vai keramikas plāksnītes šūnas mehāniski aizsērējušas ar izplūdē nokļuvušajiem sadegšanas (tipiski - degvielas piesārņojuma vai eļļas) produktiem. Attieciīgi - gaiss un/vai degvielas pārpalikums nenokļūst (vai nokļūst daļēji un tikai pēc ilgāka laika) zondē. Zonde pakāpeniski kļūst arvien ''lēnāka'' un ''nejūtīgāka''.
Defekta sekas.
Pasliktinās degmaisījuma uzturēšanas kvalitāte un precizitāte. Iespējama reportētās Lambda = 1.00 neatbilstība patiesajai vērtībai (gan trekna, gan liesa degmaisījuma virzienā).
Izteiktāka defekta gadījumā DME ieraksta kļūdas par zondes trim problēmām; lowered Lambda Overrun modē; zondes trim problēmām; slowered response; plaussibility.
Defekta identificēšana. Visvienkāršāk ir pārbaudīt zondes spēju identificēt tīru gaisu overrun mode.
Aktuālie menu.
Pre-cat zondēm: ../F5/F6; Lambda jābūt 16 Overrun mode; reportētais Lambda stipri pazemināts.
NOx sensoriem (Online  mode): ../F5/Shift+F2/F1; Lambda linear jābūt 15 .. 32 Overrun mode. Pieļaujams pazemināts Lambda līdz 8 .. 10. Reportētais Lambda - būtiski mazāks.
Piezīmes.
Zondes ķīmiskā efektivitāte saglabājas korekta. 

[1] kalibrējošā rezistora defekts
[2] keramikas elementa mehānisks bojājums
[3] zondes saindēšanās
[4] zondes aizsērēšana
[5] korekta līkne

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām