Chip ''tunings''. Izcils rezultāts
Pie manis vērsās viena E91 ar N53B30U0 dzinēju aprīkota auto īpašnieks no Skandināvijas.
Viņš bija nolēmis iet vienkāršāko ceļu šī dzinēja jaudas palielināšanai: nevis pilnvērtīgu tā upgrade uz jaudīgāko versiju, bet - izmantot chip tuneru pakalpojumus. Vēl jo vairāk, ja tie solīja - efekts būšot tuvu ideālajam!
Kā viņam veicās, lasiet šajā postā.
Bet, iesākumā - ļoti īsi tehniskā informācija.
N53B30U0 ir samazinātas jaudas versija, kas nodrošina 160 kW (ap 220 hp) un ap 270 Nm griezi.
N53B30O0 ir pilnas jaudas versija, kas nodrošina 200..205 kW (ap 270..285 hp) un ap 310..320 Nm griezi.
Izvēloties software relīzes no iX auto, paceļot detonācijas sensoru sliekšņus, izmantojot 98. benzīnu, iespējams pietuvoties 100 hp/l jeb 300 hp slieksnim.
Kādas ir šo dzinēju atšķirības?
a. deforsētā versija izmanto vienkāršotu (fiksēta garuma gaisa kanālu) ieplūdes kolektoru. Jaudīgākā versijas ieplūdes kolektors ir aprīkots ar 2 gab. DISA vārstiem, kas ļauj tam strādāt 3 režīmos, atkarībā no RPM;
b. deforsētā versija visos režīmos Homogēnas iesmidzināšanas metodes gadījumā strādā ar stoihiometrisku maisījumu (ar Lambda 1.00, arī kickdown). Jaudīgākā versija strādā ar bagātinātu degmaisījumu kickdown režīmā (līdz pat Lambda 0.80 iX versiju programmatūrai).
c. deforsētajai versijai droseles atvērums ir ierobežots ar 70%. Jaudīgākajai versijai drosele atveras līdz 100% (relatīvi).
Ko (pareizi strādājoši) chip tuneri dara U0 relīzei?
a. izmaina droseles karti/ierobežojumus, atverot to no 70% uz 100% - šis solis nodrošina maksimālo efektu. Lielākais efekts ir zemu/vidēju apgriezinu diapazonā;
b. degvielas kartē paredz bagātinātu maisījumu kickdown režīmā - šis solis nodrošina nelielu (līdz 5%) papildus griezes/jaudas pieaugumu.
Protams, šāds upgrade ir visai tāls no pilnas pārbūves (2 DISA ieplūdes trakta uzstādīšanas un pilnas programmatūras reflash), bet - rezultāts ir jūtams, ja viss ir izdarīts kā nākas.
Un šajā brīdī pārejam pie konkrētā gadījuma. Lūk, jaudas stenda izdruka:
Attēla kvalitāte ir viduvēja (tādu šo attēlu nosūtījis pakalpojuma sniedzējs), bet lapas apakšā var redzēt pamatdatus:
a. maksimālā grieze before/after: 269.5/288.7 Nm;
b. maksimālā jauda before/after: 213.8/226.2 hp.
Maksimālās griezes un jaudas punkti nav mainījušies (tiek sasniegti pie tiem pašiem RPM).
Lūk, auto īpašnieks man jautāja, ko es domājot par šo rezultātu. Chip tuninga veicējs esot neizpratnē par griezes kritumu pie augstākiem RPM. Pēc chip tuninga ''speciālista'' domām - problēma esot saistīta ar aizdedzi...
Es atbildēju, ka chip tuninga veicējam vajadzētu iepazīties ar DISA darbības principu. Turklāt, spriežot pēc griezes līknes, izteicu aizdomas, ka chip tuninga veicējam nav izdevies atvērt droseli vairāk kā tas bija sākotnēji (70%).
Chip tuninga veicējs atzina, ka man ir taisnība - droseles atvēruma palielināšana esot tikai ''nākošais solis''. Acīmredzot, pirmajā solī tika atļauta bagātināta degmaisījuma izmantošana. Vai arī - patiesībā netika izdarīts nekas!
Kāds ir šī chip ''tuninga'' ieguvums? Saskaņā ar cipariem:
a. grieze: max punktā ap 7%, vidēji: ap 5%;
b. jauda: max punktā ap 6%, vidēji 4..5%.
Tik mazu ieguvumu reāli sajust nebūs iespējams! Šāds ''ieguvums'' ir jaudas stenda kļūdas apmērā!
Izmantojot Google, katrs pats var atrast rakstus, kuros chip tuninga uzņēmumi dalās rezultātos un rezultātu precizitātē. Lūk, tikai divi nelieli piemēri, kas parāda, ka šāda 5% (un pat daudz lielāka) atšķirība var sanākt, to pašu dzinēju ''izgriežot'' vēlreiz vai tikai pamainot uzstādījumus dyno stenda programmatūrā:
https://www.hotrod.com/articles/0612phr-dyno-accuracy-testing/
https://www.celtictuning.co.uk/dynos/dynamometers
Tātad, kāds ir mans verdikts šim chip ''tuningam''? FAIL. Diemžēl, tieši tik vienkārši.
Izniekots laiks un (klienta) nauda.
Kādas vēl sekas var sagaidīt pēc šādiem chip ''tuningiem''?
Vēloties palielināt pieprasīto, bet reāli nesasniedzamu jaudu (t.i., uzstādot augstāku requested torque) kā dzinējs spēj attīstīt, DME atmiņā (agri vai vēlu) tiks ierakstītas kļūdas par samazinātu griezi un Lambda uberwachung. Loģiski, šīs kļudas ir jāpadzēš, vai ne?
Kādas ir sekas, ja nemodificē koeficientus dzinēja enerģētiskajam modelim, be tikai pamaina degvielas, pieprasītās griezes kartes? Enerģētiskais modelis nesakrīt, DME konstatē tā (un arī degmaisījuma) neatbilstību. Jā, attiecīgās kļūdas ir izdzēstas no atmiņas, bet problēma paliek. Problēmas rezultātā DME pārslēdzas pilnīgā limp mode. Netiek vairs mērīta cilindru ķīmiskā efektivitāte, netiek upgreidotas ne sprauslu, ne banku adaptāciju kartes. Bez ilūzijām - piefiksējot šo problēmu, pat bagātināta degmaisījuma izmantošana tiks aizliegta. Un no chip tuninga būs precīzi 0 ieguvums.
Jeb, precīzāk - tā kā būs paralizēta adaptāciju veidošana, drīz vien degmaisījums kļūs nekorekts un CO katalizatori - ātri vien sabojāti. Klients gribēja palielināt jaudu, bet tā vietā - samaksāja 500 (!!!) EUR, lai iegūtu vismaz 1500 EUR papildus izdevumus nākotnē. Jeb pat - sāktu mainīt sprauslas bez jebkāda iemesla (t.i.: parādīsies vibrācijas, nenovēršami misfires, pie kuriem it kā būs vainīgas sprauslas). Manuprāt - skarbi.
p.s. chip ''tuninga'' veicējs uzdeva auto īpašniekam lielākas jaudas saniegšanai mainīt aizdedzes sistēmas elementus (sveces un spoles). Vai nav lielisks stāsta turpinājums?
Un lūk, pēc nepilnām 24 stundām jau parādījušās pirmās nopietnās problēmas:
a. dzinējs pamatīgi vibrē tukšgaitā;
b. DME atmiņā ierakstīta kļūda: 3070 - cylinder balancing on uneven running cylinder 2
Visnotaļ loģisks iznākums. DME programmatūra ir sabojāta, sprauslu adaptāciju karšu upgrade - paralizēta. 2.cilindra mehāniskā efektivitāte ir nekorekta, bet DME nav spējis šo problēmu novērst. Lūk, jau manis iepriekš minetās problēmas ar degmaisījumu ir sākušās! Lielisks ''tūnings''!
Viņš bija nolēmis iet vienkāršāko ceļu šī dzinēja jaudas palielināšanai: nevis pilnvērtīgu tā upgrade uz jaudīgāko versiju, bet - izmantot chip tuneru pakalpojumus. Vēl jo vairāk, ja tie solīja - efekts būšot tuvu ideālajam!
Kā viņam veicās, lasiet šajā postā.
Bet, iesākumā - ļoti īsi tehniskā informācija.
N53B30U0 ir samazinātas jaudas versija, kas nodrošina 160 kW (ap 220 hp) un ap 270 Nm griezi.
N53B30O0 ir pilnas jaudas versija, kas nodrošina 200..205 kW (ap 270..285 hp) un ap 310..320 Nm griezi.
Izvēloties software relīzes no iX auto, paceļot detonācijas sensoru sliekšņus, izmantojot 98. benzīnu, iespējams pietuvoties 100 hp/l jeb 300 hp slieksnim.
Kādas ir šo dzinēju atšķirības?
a. deforsētā versija izmanto vienkāršotu (fiksēta garuma gaisa kanālu) ieplūdes kolektoru. Jaudīgākā versijas ieplūdes kolektors ir aprīkots ar 2 gab. DISA vārstiem, kas ļauj tam strādāt 3 režīmos, atkarībā no RPM;
b. deforsētā versija visos režīmos Homogēnas iesmidzināšanas metodes gadījumā strādā ar stoihiometrisku maisījumu (ar Lambda 1.00, arī kickdown). Jaudīgākā versija strādā ar bagātinātu degmaisījumu kickdown režīmā (līdz pat Lambda 0.80 iX versiju programmatūrai).
c. deforsētajai versijai droseles atvērums ir ierobežots ar 70%. Jaudīgākajai versijai drosele atveras līdz 100% (relatīvi).
Ko (pareizi strādājoši) chip tuneri dara U0 relīzei?
a. izmaina droseles karti/ierobežojumus, atverot to no 70% uz 100% - šis solis nodrošina maksimālo efektu. Lielākais efekts ir zemu/vidēju apgriezinu diapazonā;
b. degvielas kartē paredz bagātinātu maisījumu kickdown režīmā - šis solis nodrošina nelielu (līdz 5%) papildus griezes/jaudas pieaugumu.
Protams, šāds upgrade ir visai tāls no pilnas pārbūves (2 DISA ieplūdes trakta uzstādīšanas un pilnas programmatūras reflash), bet - rezultāts ir jūtams, ja viss ir izdarīts kā nākas.
Un šajā brīdī pārejam pie konkrētā gadījuma. Lūk, jaudas stenda izdruka:
Attēla kvalitāte ir viduvēja (tādu šo attēlu nosūtījis pakalpojuma sniedzējs), bet lapas apakšā var redzēt pamatdatus:
a. maksimālā grieze before/after: 269.5/288.7 Nm;
b. maksimālā jauda before/after: 213.8/226.2 hp.
Maksimālās griezes un jaudas punkti nav mainījušies (tiek sasniegti pie tiem pašiem RPM).
Lūk, auto īpašnieks man jautāja, ko es domājot par šo rezultātu. Chip tuninga veicējs esot neizpratnē par griezes kritumu pie augstākiem RPM. Pēc chip tuninga ''speciālista'' domām - problēma esot saistīta ar aizdedzi...
Es atbildēju, ka chip tuninga veicējam vajadzētu iepazīties ar DISA darbības principu. Turklāt, spriežot pēc griezes līknes, izteicu aizdomas, ka chip tuninga veicējam nav izdevies atvērt droseli vairāk kā tas bija sākotnēji (70%).
Chip tuninga veicējs atzina, ka man ir taisnība - droseles atvēruma palielināšana esot tikai ''nākošais solis''. Acīmredzot, pirmajā solī tika atļauta bagātināta degmaisījuma izmantošana. Vai arī - patiesībā netika izdarīts nekas!
Kāds ir šī chip ''tuninga'' ieguvums? Saskaņā ar cipariem:
a. grieze: max punktā ap 7%, vidēji: ap 5%;
b. jauda: max punktā ap 6%, vidēji 4..5%.
Tik mazu ieguvumu reāli sajust nebūs iespējams! Šāds ''ieguvums'' ir jaudas stenda kļūdas apmērā!
Izmantojot Google, katrs pats var atrast rakstus, kuros chip tuninga uzņēmumi dalās rezultātos un rezultātu precizitātē. Lūk, tikai divi nelieli piemēri, kas parāda, ka šāda 5% (un pat daudz lielāka) atšķirība var sanākt, to pašu dzinēju ''izgriežot'' vēlreiz vai tikai pamainot uzstādījumus dyno stenda programmatūrā:
https://www.hotrod.com/articles/0612phr-dyno-accuracy-testing/
https://www.celtictuning.co.uk/dynos/dynamometers
Tātad, kāds ir mans verdikts šim chip ''tuningam''? FAIL. Diemžēl, tieši tik vienkārši.
Izniekots laiks un (klienta) nauda.
Kādas vēl sekas var sagaidīt pēc šādiem chip ''tuningiem''?
Vēloties palielināt pieprasīto, bet reāli nesasniedzamu jaudu (t.i., uzstādot augstāku requested torque) kā dzinējs spēj attīstīt, DME atmiņā (agri vai vēlu) tiks ierakstītas kļūdas par samazinātu griezi un Lambda uberwachung. Loģiski, šīs kļudas ir jāpadzēš, vai ne?
Kādas ir sekas, ja nemodificē koeficientus dzinēja enerģētiskajam modelim, be tikai pamaina degvielas, pieprasītās griezes kartes? Enerģētiskais modelis nesakrīt, DME konstatē tā (un arī degmaisījuma) neatbilstību. Jā, attiecīgās kļūdas ir izdzēstas no atmiņas, bet problēma paliek. Problēmas rezultātā DME pārslēdzas pilnīgā limp mode. Netiek vairs mērīta cilindru ķīmiskā efektivitāte, netiek upgreidotas ne sprauslu, ne banku adaptāciju kartes. Bez ilūzijām - piefiksējot šo problēmu, pat bagātināta degmaisījuma izmantošana tiks aizliegta. Un no chip tuninga būs precīzi 0 ieguvums.
Jeb, precīzāk - tā kā būs paralizēta adaptāciju veidošana, drīz vien degmaisījums kļūs nekorekts un CO katalizatori - ātri vien sabojāti. Klients gribēja palielināt jaudu, bet tā vietā - samaksāja 500 (!!!) EUR, lai iegūtu vismaz 1500 EUR papildus izdevumus nākotnē. Jeb pat - sāktu mainīt sprauslas bez jebkāda iemesla (t.i.: parādīsies vibrācijas, nenovēršami misfires, pie kuriem it kā būs vainīgas sprauslas). Manuprāt - skarbi.
p.s. chip ''tuninga'' veicējs uzdeva auto īpašniekam lielākas jaudas saniegšanai mainīt aizdedzes sistēmas elementus (sveces un spoles). Vai nav lielisks stāsta turpinājums?
Un lūk, pēc nepilnām 24 stundām jau parādījušās pirmās nopietnās problēmas:
a. dzinējs pamatīgi vibrē tukšgaitā;
b. DME atmiņā ierakstīta kļūda: 3070 - cylinder balancing on uneven running cylinder 2
Visnotaļ loģisks iznākums. DME programmatūra ir sabojāta, sprauslu adaptāciju karšu upgrade - paralizēta. 2.cilindra mehāniskā efektivitāte ir nekorekta, bet DME nav spējis šo problēmu novērst. Lūk, jau manis iepriekš minetās problēmas ar degmaisījumu ir sākušās! Lielisks ''tūnings''!
Komentāri
Ierakstīt komentāru