Palielināts degvielas patēriņš! Vēl viena mistērija?

Šoreiz nedaudz atšķirīgs stāsts. Atšķirīgs ar to, ka problēma piemeklēja kolēģa auto.
Kolēģis ir tehniski ļoti izglītots cilvēks, ISTA var izmantot aizsietām acīm, viņš ir ar cienījamu pieredzi BMW diagnostikā un labi pārzina N43/N53 sērijas dzinēju specifiku.
Kādēļ to pieminu? Jo šis posts ir par to, ka ir gadījumi, kad sajūtas var pievilt. Par to, ka ir situācijas, kad jāveic rutīnas pārbaudes un jāpārbauda visi iespējamie problēmas cēloņi soli pa solim.
Šajā postā izpaliks diagnostikas attēli, jo tajos redzētās problēmas ir redzētas daudzas reizes. Lai posts būtu kompaktāks, pieminēšu tikai shortcut uz atbilstošu INPA menu.

Situācijas apraksts.
Kolēģis nopirka E90 ar N43 sērijas dzinēju. Dzinējam tika veikta apkope: uzstādītas jaunas aizdedzes sveces (BMW) un spoles (Bosch); uzstādīts NOXEM. Veikta dzinēja re-adaptēšana.
Problēma - vidējais degvielas patēriņš (70/30 braucot ārpus pilsētas) ir tuvu 7 litriem/100km. Bez šaubām - tas ir palielināts. Un šoreiz nav runa par papildus izdevumiem - acīmredzot, auto ir kādas tehniskas problēmas!

Ar kolēģi sākām pārspriest iespējamos iemeslus.
Vai dzinējs izmanto Stratified charge? Jā, izmanto. To var redzēt pēc svārstīgā degvielas patēriņa, braucot ārpus pilsētas (ekonometra bultiņa mēdz rādīt 6 vai 7 litrus uz 100km), ik pa 50..60 sekundēm ekonometra bultiņa pakāpjas par 2 litriem - NOx katalizatoram notiek reģenerācija. Tukšgaitā (dzinējam uzsilstot) izplūdes skaņa ir ''basīgāka''.
Vai ir novērota kāda riteņa ķīlēšana? Nē, kolēģis šim apstāklim pievērsis uzmanību vairākas reizes, problēma nav identificēta!
Atliek riepas ar palielinātu rites pretestību, pilnīgi nepareiza savirze. Nē, riepas ''neēd'', auto nekur ''nevelk''. Auto it kā slīd viegli.

Kad sākotnējās idejas bija beigušās, sākām pārbaudi.

1. Veicām izbrauciena sesiju. Izrādījās, ka ''populārākajā'' griezes segmentā (braucot ar ātrumu 55..95km/h) dzinējs strādā nevis Stratified charge, bet gan Homogeneous lean režīmā. Režīmu ērti aplūkot ../F9/F1. Kāds iemesls šai problēmai? Misfires! Jā, reizēm tie ir jūtami, bet - diezgan reti. Piedevām, DME atmiņā (../F4/F1/F1) nav pat tik populārā 3104 kļūda par nevienmērīgu dzinēja darbību ierakstīta!

Piezīme. BMW inženieri, izstrādājot N43/N53 dzinējus, pamanīja problēmu: DME pārāk bieži identificēja falšus misfire, braucot pa nelīdzenu ceļu. SW attīstīšanas posmā jūtība pret misfirēm tika vairākas reizes samazināta, līdz beidzās ar to, ka misfires (kā šajā gadījumā) tika identificētas ļoti negribīgi. Pašsaprotami - tas apgrūtina diagnostiku (vainīgā cilindra atrašanu).

Esošajā situācijā: DME konstatē misfires, NEieraksta nekādas kļūdas atmiņā, bet konkrētajā torque/RPM segmentā uz laiku pārslēdz dzinēju mazāk ekonomiskā Homogēni liesā režīmā! Jā, NOx katalizatora reģenerācijas saglabājas, tukšgaitā (vismaz reizēm) dzinējs tiešām strādā Stratified charge, bet - vienmērīgi braucot, degvielas patēriņš ir pieaudzis!
Uz brīdi izdevās panākt dzinēja darbu Stratified charge un skaidri bija redzams, ka degvielas patēriņš nokrīt par aptuveni 1 litru/100km. Pirmā problēma atrasta!

2. Kādi varētu būt misfire iemesli? Kā jau minēju, nesen ir uzstādītas jaunas aizdedzes sveces un spoles - visam vajadzētu būt kārtībā. Apskatot sprauslu datus, es pamanīju, ka sprauslu ķīmiskās efektivitātes testi Homogēnā režīmā vispār nekad nav veikti (../F5/Shift+F6/F3)! Kāpēc tā? Izrādījās, ka iepriekš ir bijusi ierakstīta kļūda par LP degvielas kontūra sensora rādījumiem. Neskatoties uz to, ka HPFP spiediens ir korekts un stabils, DME bija pārtraucis jebkādus sprauslu mērījumus Homogēnā režīmā! Jā, sprauslu live data (../F5/Shift+F6/F1) skaidri parādīja, ka sprauslām netiek piemērotas individuālās korekcijas. Kādas ir sekas šai problēmai? Aukstam, daļēji siltam dzinējam, kā arī visos gadījumos, kad dzinējs darbojas Homogēnā režīmā (piem., pie pieprasītās griezes virs 50% no maksimuma) degmaisījums cilindros nav izlīdzināts. Pat, ja sprauslu flowrate dati iekļaujas +/-5% robežās, šie 5% degvielas tiks iztērēti nelietderīgi - sadedzināti CO katalizatoros. Vēl papildus zudumi radīsies dēļ nevienmērīgas dzinēja darbības - šī enerģija siltuma veidā tiks slāpēta dubultmasas spararatā. Sprauslu reakcijas laika izkliede ir daudz lielāka, kas nozīmē - tukšgaitā problēma ir daudz izteiktāka. Iespējams, ka par Stratified charge noturētā ''basīgākā'' skaņa patiesībā bija slikti izlīdzināta tukšgaita Homogēnā režīmā. Jā, Stratified charge režīmā DME it kā mēra sprauslu flowrate (../F5/Shift+F6/F5), bet nav šaubu - normāla sprauslu korekciju piemērošana ir traucēta. Šeit arī iespējamais misfiring problēmas cēlonis.
Remonts būs jāsāk ar LP spiediena sensora maiņu, tad - dzinēja re-adaptēšana un darbības novērtēšana. Otra problēma atrasta!

3. Pēc dzinēja pārbaudes kolēģis devās mājās. Pēc brīža atskanēja zvans: vēl viens iemesls tika atrasts! Izrādījās, ka viena riteņa bremžu disks bija pamatīgi uzkarsis. Jā, bez šaubām - problēma ir bijusi sporādiska un labi slēpusies. Vairāku testu laikā viss bija bijis ideāli. Lūk arī 3.palielinātā degvielas patēriņa iemesls - ķīlējošs bremžu suports.

Domāju, ka šis posts ir labs piemērs tam, ka reizēm pat liela pieredze un intuīcija nelīdz. Ir jāveic rutīnas pārbaudes, jāpārbauda visi iespējamie problēmas cēloņi. Sajūtas mēdz melot.  

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām