Ātrumkārbas re-adaptēšana
Šajā postā apkopošu visu informāciju, kas attiecas uz automātiskās ātrumkārbas adaptācijām.
Iesākumā - pamatinformācija.
Ātrumkārbas adaptāciju mērķis - nodrošināt maksimāli plūdenu tās pārslēgšanos.
Ātrumkārbas adaptāciju grupas:
a) frikciju disku vadības solenoīdu spiediena adaptācijas;
b) frikciju disku vadības solenoīdu reakcijas laika adaptācijas;
c) pārējās adaptācijas (torque converter vadība, u.c.).
Ātrumkārbas sākotnējās adaptācijas tiek izveidotas pēc auto samontēšanas, veicot pirmspārdošanas testa braucienus ražotāja poligonā. Ātrumkārbas adaptācijas turpina automātiski atjaunoties visu ātrumkārbas mūžu, ja izpildās virkne nosacījumu:
a) nav problēmu ar pašas ātrumkārbas darbību (indikācijas - kļūdas par kādu tās mezglu);
b) auto dzinējs darbojas pilnas funkcionalitātes režīmā;
c) nav kļūdu ar ātrumkārbas darbību saistītos moduļos, piem.: ASC/DTC; trailer modulis, utml.
Kādas ir sekas tam, ka ātrumkārba kādu iemeslu dēļ automātiski neatjauno savas adaptācijas? Ātrumkārbas darbība palēnām (nedēļu, mēnešu laikā) kļūs arvien nekorektāka. Parādīsies grūdieni, pārslēgšanās aiztures - tas ir neizbēgami. Ātrumkārbas elementi nodist, mainās to parametri, adaptācijām jāseko līdzi izmaiņām. Iespējams, ka ''speciālisti'' kā vienīgo risinājumu piedāvās tās remontu vai nomaiņu.
Papildus uzmanību vēlos pievērst tieši sadaļai par dzinēja pilnas funkcionalitātes režīmu. Pilnas funkcionalitātes režīms tiek sasniegts, ja:
a) nav kļūdu par dzinēja darbību;
b) nav modificēta dzinēja programmatūra;
c) pēc jebkura dzinēja remonta (kas ir bijis nepieciešams) ir veikta pareiza dzinēja re-adaptēšana.
Otrajā apakšpunktā galvenais - dzēsta kļūdu karte (tātad - patiesībā - DDE/DME atmiņā kļūdas tiek rakstītas, taču tās vairs neparādās kļūdu sarakstā) vai pēc vadības karšu maiņas dzinēja vadība nespēj sarēķināt enerģētisko modeli.
Ļoti īsi par otro situāciju. Pēdējas padsmitgades BMW dzinēju (gan DDE, gan DME) vadības sistēmas strādā pēc enerģetiskā modeļa principa. Tas nozīmē - vadības sistēmā ir ietverts dzinēja virtuāls modelis, kas tiek izmantots visu sistēmu datu atbilstības (un to funkcionalitātes) pārbaudei. Ja ir modificētas vadības kartes, ar 99% iespējamību DDE/DME izrēķinātais enerģētiskais modelis neatbildīs ietvertajām formulām. DDE/DME izmisīgi meklēs ''bojāto'' mezglu, nepārtraukti veicot servisa funkcijas (perifērijas mezglu pārbaudi un to parametru mērīšanu), taču - vainīgo atrast nesanāks.
Tātad - ja jūsu auto ir modificēta dzinēja programmatūra (dīzeļdzinējiem tipiski: likvidēti flapi ieplūdes kolektorā, likvidēts EGR vai pat DPF, benzīna dzinējiem - atslēgtas kontroles zondes pēc CO katalizatoriem, visiem dzinējiem - palielināta jauda), ar 99% iespējamību: ātrumkārba NEVEIDOS korektas adaptācijas. Diemžēl, tā ir viena no blaknēm, ar ko jārēķinās jebkādu DDE/DME modifikāciju gadījumā.
Ātrumkārbas pāradaptēšana ir jāveic:
a) pēc tās remonta;
b) pēc tās servisa apkopes (eļļas, filtra maiņa);
c) ja ilgāku laiku tā nav varējusi atjaunot adaptācijas (piem.,dzinējam ir bijušas darbības problēmas vai tas nav strādājis pilnas funkcionalitātes režīmā);
d) ātrumkārbas darbība nav plūdena.
Piezīme: ātrumkārbas re-adaptēšana NAV adaptāciju dzēšana. Re-adaptēšana jāveic strikti sekojot ražotāja norādītai procedūrai konkrētam kārbas modelim!
Kādi mēdz būt pretargumenti ātrumkārbas re-adaptēšanai.
a) pēc re-adaptēšanas paliks vēl sliktāk. Šādas problēmas var rasties tad, ja ātrumkārbai ir defekts (tā jāremontē), vai netiek ievērota adaptēšanas procedūra. Vai ir kādas citas, ar ātrumkārbu it kā tieši nesaistītas problēmas (jau pieminētā dzinēja pilnas funkcionalitātes problēma, u.c.);
b) pēc re-adaptēšanas mēģinājuma parādīsies kļūdas par ātrumkārbas darbību. Iemesls: sākotnējo adaptāciju ''koridors'' ir šaurāks kā kopējais (sākotnējo + nolietojuma) adaptāciju koridors. Jā, tā var būt (tas atkarīgs no ātrumkārbas modeļa un programmatūras relīzes), taču jāsaprot - ja ātrumkārba ir tā nolietota, ka tās adaptācijas ''izkrīt'' ārpus pieļautajām - tā ir jāremontē! Problēmu atlikšana neko nerisina!
Šeit vietā piebilde: daudzi programmatūras ''uzlabotāji'' neiesaka veikt ātrumkārbas re-adaptēšanu. Ne pēc servisa apkopes, ne viduvējas to darbības gadījumā. Iemesls ir vienkāršs: tā kā dzinējs nestrādā kā nākas (pēc programmatūras ''uzlabošanas''), ļoti bieži arī ātrumkārbas re-adaptēšana beidzas ar neapmierinošu rezultātu (reizēm pat - ātrumkārba jaunas adaptācijas pat īsti neveido).
Piezīme: ātrumkārbu ražotājs nosaka intervālu, kādā maināms eļļas filtrs un pati eļļa! Precīzus datus jūs atradīsiet konkrētā modeļa Service manual, bet orientējoši lielumi:
a) 80.000..120.000km, vai
b) 6..8 gadi.
Neklausiet, ja kāds stāsta, ka ātrumkārbas eļļa un filtrs ir ''lifetime'' un nav jāmaina. Lifetime nav 300.000km un 20 gadi! Sekojiet Service manual datiem!
Piemērs.
Auto: E60. Ātrumkārbas darbība - neapmierinoša. Pārslēgšanās notiek rāvieniem, mašīna raustās, braukšana ir ļoti nekomfortabla. Auto lietotājam jau izveidojies paradums - brīdī, kad ātrumkārba varētu pārslēgties uz nākošo pārnesumu, uz brīdi nedaudz atlaist akseleratora pedāli, lai pārslēgšanās notiktu nedaudz plūdenāk un ''gaidītā'' brīdī.
Kāpēc izveidojusies šāda situācija?
Ilgu laiku dzinējs (N53B25) bija strādājis ierobežotas funkcionalitātes režīmā (runājot tieši - avārijas režīmā). Tā NOx sistēma nebija remontēta, bet gan ''atslēgta''. Kļūdu karte - paretināta. Attiecīgi - ātrumkārbas adaptāciju atjaunošanās bija paralizēta.
Pēc dzinēja remonta (pilnas funkcionalitātes atjaunošana un re-adaptēšana) tika veikta arī ātrumkārbas re-adaptēšana.
Aicinu pievērst uzmanību adaptāciju datiem pirms un pēc ātrumkārbas re-adaptēšanas.
Pirms:
Pēc:
Lūk, vienkārša tabuliņa ar datiem pirms/pēc:
Redziet milzu atšķirību A, C, E vārstu spiediena adaptācijām? Vēl vairāk: pirms re-adaptēšanas C vārsta daptācijas bija tālu no 0, pēc - praktiski ideālas. E vārstam situācija ir vēl skarbāka - adaptāciju ''virziens'': pretējs! Arī vārstu laika adaptācijām (kaut skaitļi ir mazāki absolūtajos lielumos; daudz mazākas ir arī max pieļaujamās vērtības) atšķirības pirms/pēc ir ne mazāk dramatiskas! Domāju, pat lielākajiem skeptiķiem nebūs ko iebilst - skaidrs, ka ātrumkārba nebija atjaunojusi adaptācijas. Kaut par pašu ātrumkārbu nebija nekādu kļūdu ne tagad, ne senākā pagātnē.
Pēc re-adaptēšanas kārbas darbība radikāli izmainījās! Pārslēgšanās kļuvusi plūdena - tieši tāda, kādai tai jābūt! Auto īpašnieks nu mācās braukt no jauna - vairs nav jāgaida rāvieni pārslēgšanās brīžos.
Iesākumā - pamatinformācija.
Ātrumkārbas adaptāciju mērķis - nodrošināt maksimāli plūdenu tās pārslēgšanos.
Ātrumkārbas adaptāciju grupas:
a) frikciju disku vadības solenoīdu spiediena adaptācijas;
b) frikciju disku vadības solenoīdu reakcijas laika adaptācijas;
c) pārējās adaptācijas (torque converter vadība, u.c.).
Ātrumkārbas sākotnējās adaptācijas tiek izveidotas pēc auto samontēšanas, veicot pirmspārdošanas testa braucienus ražotāja poligonā. Ātrumkārbas adaptācijas turpina automātiski atjaunoties visu ātrumkārbas mūžu, ja izpildās virkne nosacījumu:
a) nav problēmu ar pašas ātrumkārbas darbību (indikācijas - kļūdas par kādu tās mezglu);
b) auto dzinējs darbojas pilnas funkcionalitātes režīmā;
c) nav kļūdu ar ātrumkārbas darbību saistītos moduļos, piem.: ASC/DTC; trailer modulis, utml.
Kādas ir sekas tam, ka ātrumkārba kādu iemeslu dēļ automātiski neatjauno savas adaptācijas? Ātrumkārbas darbība palēnām (nedēļu, mēnešu laikā) kļūs arvien nekorektāka. Parādīsies grūdieni, pārslēgšanās aiztures - tas ir neizbēgami. Ātrumkārbas elementi nodist, mainās to parametri, adaptācijām jāseko līdzi izmaiņām. Iespējams, ka ''speciālisti'' kā vienīgo risinājumu piedāvās tās remontu vai nomaiņu.
Papildus uzmanību vēlos pievērst tieši sadaļai par dzinēja pilnas funkcionalitātes režīmu. Pilnas funkcionalitātes režīms tiek sasniegts, ja:
a) nav kļūdu par dzinēja darbību;
b) nav modificēta dzinēja programmatūra;
c) pēc jebkura dzinēja remonta (kas ir bijis nepieciešams) ir veikta pareiza dzinēja re-adaptēšana.
Otrajā apakšpunktā galvenais - dzēsta kļūdu karte (tātad - patiesībā - DDE/DME atmiņā kļūdas tiek rakstītas, taču tās vairs neparādās kļūdu sarakstā) vai pēc vadības karšu maiņas dzinēja vadība nespēj sarēķināt enerģētisko modeli.
Ļoti īsi par otro situāciju. Pēdējas padsmitgades BMW dzinēju (gan DDE, gan DME) vadības sistēmas strādā pēc enerģetiskā modeļa principa. Tas nozīmē - vadības sistēmā ir ietverts dzinēja virtuāls modelis, kas tiek izmantots visu sistēmu datu atbilstības (un to funkcionalitātes) pārbaudei. Ja ir modificētas vadības kartes, ar 99% iespējamību DDE/DME izrēķinātais enerģētiskais modelis neatbildīs ietvertajām formulām. DDE/DME izmisīgi meklēs ''bojāto'' mezglu, nepārtraukti veicot servisa funkcijas (perifērijas mezglu pārbaudi un to parametru mērīšanu), taču - vainīgo atrast nesanāks.
Tātad - ja jūsu auto ir modificēta dzinēja programmatūra (dīzeļdzinējiem tipiski: likvidēti flapi ieplūdes kolektorā, likvidēts EGR vai pat DPF, benzīna dzinējiem - atslēgtas kontroles zondes pēc CO katalizatoriem, visiem dzinējiem - palielināta jauda), ar 99% iespējamību: ātrumkārba NEVEIDOS korektas adaptācijas. Diemžēl, tā ir viena no blaknēm, ar ko jārēķinās jebkādu DDE/DME modifikāciju gadījumā.
Ātrumkārbas pāradaptēšana ir jāveic:
a) pēc tās remonta;
b) pēc tās servisa apkopes (eļļas, filtra maiņa);
c) ja ilgāku laiku tā nav varējusi atjaunot adaptācijas (piem.,dzinējam ir bijušas darbības problēmas vai tas nav strādājis pilnas funkcionalitātes režīmā);
d) ātrumkārbas darbība nav plūdena.
Piezīme: ātrumkārbas re-adaptēšana NAV adaptāciju dzēšana. Re-adaptēšana jāveic strikti sekojot ražotāja norādītai procedūrai konkrētam kārbas modelim!
Kādi mēdz būt pretargumenti ātrumkārbas re-adaptēšanai.
a) pēc re-adaptēšanas paliks vēl sliktāk. Šādas problēmas var rasties tad, ja ātrumkārbai ir defekts (tā jāremontē), vai netiek ievērota adaptēšanas procedūra. Vai ir kādas citas, ar ātrumkārbu it kā tieši nesaistītas problēmas (jau pieminētā dzinēja pilnas funkcionalitātes problēma, u.c.);
b) pēc re-adaptēšanas mēģinājuma parādīsies kļūdas par ātrumkārbas darbību. Iemesls: sākotnējo adaptāciju ''koridors'' ir šaurāks kā kopējais (sākotnējo + nolietojuma) adaptāciju koridors. Jā, tā var būt (tas atkarīgs no ātrumkārbas modeļa un programmatūras relīzes), taču jāsaprot - ja ātrumkārba ir tā nolietota, ka tās adaptācijas ''izkrīt'' ārpus pieļautajām - tā ir jāremontē! Problēmu atlikšana neko nerisina!
Šeit vietā piebilde: daudzi programmatūras ''uzlabotāji'' neiesaka veikt ātrumkārbas re-adaptēšanu. Ne pēc servisa apkopes, ne viduvējas to darbības gadījumā. Iemesls ir vienkāršs: tā kā dzinējs nestrādā kā nākas (pēc programmatūras ''uzlabošanas''), ļoti bieži arī ātrumkārbas re-adaptēšana beidzas ar neapmierinošu rezultātu (reizēm pat - ātrumkārba jaunas adaptācijas pat īsti neveido).
Piezīme: ātrumkārbu ražotājs nosaka intervālu, kādā maināms eļļas filtrs un pati eļļa! Precīzus datus jūs atradīsiet konkrētā modeļa Service manual, bet orientējoši lielumi:
a) 80.000..120.000km, vai
b) 6..8 gadi.
Neklausiet, ja kāds stāsta, ka ātrumkārbas eļļa un filtrs ir ''lifetime'' un nav jāmaina. Lifetime nav 300.000km un 20 gadi! Sekojiet Service manual datiem!
Piemērs.
Auto: E60. Ātrumkārbas darbība - neapmierinoša. Pārslēgšanās notiek rāvieniem, mašīna raustās, braukšana ir ļoti nekomfortabla. Auto lietotājam jau izveidojies paradums - brīdī, kad ātrumkārba varētu pārslēgties uz nākošo pārnesumu, uz brīdi nedaudz atlaist akseleratora pedāli, lai pārslēgšanās notiktu nedaudz plūdenāk un ''gaidītā'' brīdī.
Kāpēc izveidojusies šāda situācija?
Ilgu laiku dzinējs (N53B25) bija strādājis ierobežotas funkcionalitātes režīmā (runājot tieši - avārijas režīmā). Tā NOx sistēma nebija remontēta, bet gan ''atslēgta''. Kļūdu karte - paretināta. Attiecīgi - ātrumkārbas adaptāciju atjaunošanās bija paralizēta.
Pēc dzinēja remonta (pilnas funkcionalitātes atjaunošana un re-adaptēšana) tika veikta arī ātrumkārbas re-adaptēšana.
Aicinu pievērst uzmanību adaptāciju datiem pirms un pēc ātrumkārbas re-adaptēšanas.
Pirms:
Pēc:
Lūk, vienkārša tabuliņa ar datiem pirms/pēc:
Redziet milzu atšķirību A, C, E vārstu spiediena adaptācijām? Vēl vairāk: pirms re-adaptēšanas C vārsta daptācijas bija tālu no 0, pēc - praktiski ideālas. E vārstam situācija ir vēl skarbāka - adaptāciju ''virziens'': pretējs! Arī vārstu laika adaptācijām (kaut skaitļi ir mazāki absolūtajos lielumos; daudz mazākas ir arī max pieļaujamās vērtības) atšķirības pirms/pēc ir ne mazāk dramatiskas! Domāju, pat lielākajiem skeptiķiem nebūs ko iebilst - skaidrs, ka ātrumkārba nebija atjaunojusi adaptācijas. Kaut par pašu ātrumkārbu nebija nekādu kļūdu ne tagad, ne senākā pagātnē.
Pēc re-adaptēšanas kārbas darbība radikāli izmainījās! Pārslēgšanās kļuvusi plūdena - tieši tāda, kādai tai jābūt! Auto īpašnieks nu mācās braukt no jauna - vairs nav jāgaida rāvieni pārslēgšanās brīžos.
Super ! :)
AtbildētDzēst