Veiksmīgs pirkums. E82
Šī posta sentence - par to, cik būtiska ir atbilstoša servisa izvēle, ja remontam tiek nodots tik sarežģīts auto kā BMW. Par to, cik svarīga ir pirmspirkšanas diagnostika specilizētā BMW servisā. Vēl skarbāka situācija var izvērsties, ja kāds mēģina remontēt jeb mainīt tik sarežģītu dzinēju kā N43/N53.
Man nav tiesību izpaust konkrētā servisa nosaukumu, un tam nav izšķirošanas nozīmes, jo situācija, diemžēl, nav unikāla. Iespējams - šis gadījums ir skarbākais, kāds līdz šim redzēts, bet - ne vienīgais.
Mani izsauca palīdzēt līdz šim nezināms servisa centrs ar stāstu - ''atbrauca klients. Viss bija kārtībā, uzpildīja degvielu, dzinējam pazuda jauda, dzinējs vibrē - kaut kas saplīsa. Nu ir grūti to iedarbināt. Jau divi meistari esot skatījuši auto, abu secinājums - bojāts DME''.
Uzreiz jāpiebilst - melu šajā stāstā netrūkst. Bet par tiem - nedaudz vēlāk.
Neapgrūtināšu jūs ar attēliem, jo stāsta mērķis šoreiz nav diagnostika, bet gan - saprast, ar ko var beigties (patiesībā - klientam stāsts tikai sākas) nekvalificēta personāla rosīšanās.
Bet, atgriežamies pie auto. Mani sagaida pelēkas krāsas 2010.gada E82 ar N43 sērijas dzinēju. Pieslēdzot INPA, konstatēju, ka ir vairāki desmiti (!) aktīvu kļūdu par daudziem mezgliem: kloķvārpstas sensoru, eļļas spiedienu, Lambda zondēm, reālo/pieprasīto griezi, u.t.t.
Apskatot live data, uzreiz redzamas sekojošas nenormālības:
a) kloķvārpstas sensora datu tiešām nav;
b) degvielas zemspiediena sistēmas datu nav (rādījumi iestrēguši ap 6000hPa);
c) HPFP strādā avārijas režīmā ar fiksētu spiedienu ap 150 Bar (neatkarīgi no RPM);
d) platjoslas zondes (u) Nernsta pretestība(s) nekorekta(s), ķīmiskās aktivitātes nav;
e) NOx katalizatora piesārņojums 1mg, ir skaidrs, ka jau sen NOx sistēma nestrādā (tā ir bojāta);
f) NOx sensora Offset - nekorekts, Online mode netiek sasniegta;
g) adaptācijas - nepabeigtas, bet to learnbits un testu dati liecina - dzinējs sen nav re-adaptēts (t.i., korekta apkope nav veikta);
h) cilindru ķīmiskās efektivitātes testi uzrāda flowrate problēmas 3. un 4. cilindros;
i) live data uzrāda, ka 4.cilindra sprauslas flowrate ir izkritis ārpus atļautā koridora;
j) pēdējo reizi, kad dzinējs tukšgaitā strādājis Stratified charge, tecējusi ir 4. cilindra sprausla; daļējas slodzes režīmā - problēmas vairākām sprauslām;
k) abu banku Offset LTFT rādījumi nekorekti - ieplūdes kolektoram ir gaisa piesūce;
l) DME strādā avārijas režīmā - abu banku LTFT ir novidējotas, sprauslu individuālās adaptācijas - nav piemērotas.
Šajā brīdī man top skaidrs, ka man melo. Stāsti par ''viss bija ideāli'' neatbilst patiesībai, jo ar tādām problēmam dzinējs nekādi nevarēja strādāt normāli. Bet, meistars turpina virzīt šo stāstu.
Tiesa gan, nu jau stāstu papildina fakti: esot mainīts kloķvārpstas sensors, bez panākumiem (kļūda par tā rādījumiem atkal parādās). Esot mainīts HPFP (protams, uzlikta ne jauna detaļa - lietota ar nezināmu nbraukumu). Uz jautājumu, kāpēc mainīts HPFP, sakarīga atbilde neseko.
Esot mainīts Rail spiediena sensors, jo spiediens esot bijis pazemināts. Tas neesot līdzējis. Kādam jābūt spiedienam Rail - acīmredzot, ''speciem'' nav ne mazākās nojēgas.
Pieminot VANOS, DISA, NOx, Stratified charge, meistars izbrīnā sarauc uzacis un jautā ''kas tas?''. Diemžēl, par šī autoservisa speciālistu kvalifikāciju ilūziju vairs nav.
Kas gan varētu būt noticis dzinējam? Kāpēc tas ''neredz'' kloķvārpstas sensoru? Kāpēc salūzušas tik daudzas sistēmas?
Kad meistaram minu, ka problēmu šeit netrūkst, viņš sašutumā iesaucas ''nu, tu gribi teikt, ka šeit jāiegulda kaudze naudas? Auto jau pārdots! Tam jāstrādā! Bez liekiem ieguldījumiem!''
Man piedāvāja pamēģināt kādu lietotu sprauslu no kaimiņos esošās auto izgāztuves. Tajā brīdī es sapratu, ka nevēlos sadarboties ar šādiem ''speciem'' un braucu prom. Taču teksts ''auto jau pārdots'' izklausījās interesanti.
Bet intriga paliek - kāda ir šī auto vēsture?
Šo intrigu nedaudz kliedēja servisa īpašnieks, kas (vēlāk sazvanoties) atzina, ka auto esot mainīts dzinējs. Kas noticis ar iepriekšējo dzinēju - nav zināms (tam arī nav nozīmes, jo ir skaidrs ka šī servisa ''speci'' tāpat no šiem dzinējiem neko nesaprot). Nu top skaidrāks, ka daudzo sistēmu problēmas ir nekvalificēts remonts, nevis ''viss bija labi, tad klients iebrauca uzpildīt degvielu''. Acīmredzot, autoserviss bija nopircis auto ar dzinēja problēmām, nu to ir ''saremontējis'' un veiksmīgi pārdevis.
Par kloķvārpstas sensora problēmu vienkāršākais skaidrojums: sajaukti kloķvārpstas un LPFP spiediena sensora spraudņi. Tas izskaidrotu arī LPFP rādījumu pazušanu. Protams, ka DME nav nekādu problēmu un divu iepriekšējo ''specu'' (ja tādi vispār bija) diagnoze ir muļķības.
Lambda zonde(s) - vai nu aizmirstas pievienot, vai bojātas pārskrūvējot. Jebkurā gadījumā - šādi darbinot auto, ļoti ātri tiks bojāti dārgie CO katalizatori.
Sprauslas, NOx sistēma - lai šo savestu kārtībā, papildus investīcijas virs 1000 EUR garantētas.
Eļļas spiediena regulējošā vārsta PWM rādīja ap 30% - jā, šeit ir problēmas. Labākajā gadījumā - jāmaina pats vārsts (tas tek). Pilnīgi noteikti - jāmaina arī eļļa un fltrs, jo šādā servisā varēja ieliet jebko. Jeb pat - atstāt veco eļļu. Jo auto taču jau ir jauns īpašnieks, kuram par visu jārūpējas.
Pilnīgi noteikti nav mainītas ne sveces, ne aizdedzes spoles. Un neviens arī neplāno tās mainīt. Arī tā ir jaunā īpašnieka problēma. Es jau nerunāju par kādu blīvslēgu maiņu, dzinēja profilaksi. Nē, no izgāztuves ir paņemts dzinējs, pilnīgi nekvalificēti meistari ir to kaut kā iebāzuši klienta auto, un - job done.
Klientu sagaida vismaz 1500 EUR papildus izdevumi, lai šo dzinēju piespiestu strādāt tā, kā tam jāstrādā. Vēl vismaz 2X vairāk, ja būs bojātas vairāk kā 2 sprauslas jeb problēmas sāksies ar CO katalizatoriem. Nesalīdzināmi vairāk, ja izrādīsies, ka eļļas spiediena problēmu cēlonis ir izdilušas šāles (diemžēl, šiem dzinējiem - ja laikus nerisina problēmas ar pazeminātu eļļas spiedienu, gadās arī šādi defekti).
Šī posta galvenais: vediet savu BMW apkopt un remontēt TIKAI uz specializētu BMW servisu. Jā, tas var būt neliels privāts serviss, bet ir ļoti būtiski, lai vīri specializētos. Nebrauciet, ja redziet vecāka gadugājuma (precīzāk - jebkāda gadugājuma) meistarus, kas to vien īd, ka jaunie dzinēji (it īpaši - benzīna) ir mēsls, ka visa autoindustrija beidzās 1980.gadā. Ar 99% iespējamību, arī šo vīru izglītošanās beidzās 1980.gadā.
Ja pērciet BMW, noteikti aizvediet to uz pirmspirkšanas diagnostiku uz specializētu BMW autocentru! Nav nekādas nozīmes - jūs pērciet auto no privātpersonas vai kāda servisa. Servisi mēdz būt dažādi - gan ar nekvalificētiem darbiniekiem, gan klaji krāpnieciski orientēti. Šajā gadījumā būtu pieticis nolasīt kļūdas (tas jādara ar INPA/ISTA - kaut kādi ''universālie'' rīki nederēs!), lai saprastu, ka šim konstruktoram jāiet ar līkumu. Diemžēl, auto pircējs to neizdarīja un... Nopirka nopietnas problēmas. Skaidrs, ka šis serviss nespēs savest auto kārtībā. Savukārt, braucot uz citu servisu - auto īpašniekam gan nāksies maksāt par remontu (novēršot šī servisa radītās problēmas), gan esošais serviss ar lielāko prieku noteikti atteiks jebkādu ''garantiju'', ja tāda tika solīta. Un ar lielu pārliecību visas problēmas novels uz nākošo servisu, jo ''viss taču bija ideāli''.
p.s. darbu apjoms, kas nekavējies jādara šim dzinējam:
a) eļļas spiediena vārsta maiņa, eļļas pret-vārsta profilakse, eļļas filtra maiņa un atbilstošas eļļas uzpilde;
b) eļļas spiediena vārsta PWM monitorēšana. Ja PWM nesasniedz 40..45% - eļļas sūkņa pārbaude, eļļas uztvērēja inspekcija un tīrīšana, visbeidzot - šāļu novērtēšana (ja iepriekšminētais nepalīdz);
c) problēmu ar kloķvārpstas un LPFP spiediena datiem novēršana;
d) sprauslu piekodēšana;
e) aizdedzes sveču maiņa;
f) problēmu ar Lambda zondi(ēm) novēršana, visticamākais - maiņa;
g) ieplūdes kolektora hermētiskuma atjaunošana - blīvslēgu maiņa, iespējams - CCV maiņa (detaļas cena ap 300 EUR);
h) NOx emulatora uzstādīšana vai NOx sistēmas maiņa (ja klients vēlas tajā investēt 2500 EUR);
i) NOx sensora un NOx katalizatora maiņas reģistrēšana; dzinēja re-adaptēšana;
j) adaptāciju un sprauslu reālo datu novērtēšana, bojāto maiņa;
k) sprauslu piekodēšana, dzinēja re-adaptēšana;
l) aukstā starta tests. Ja kāda sprausla tek (cilindru mehāniskās efektivitātes, degvielas maisījuma novērtēšana) - tās nomaiņa;
m) ja kāda sprausla tika iepriekšējā solī mainīta - tās piekodēšana, dzinēja atkārtota re-adaptēšana, adaptāciju novērtēšana;
n) misfiru blīvuma novērtēšana. Ja nepieciešams, bojāto aizdedzes spoļu maiņa. Ja kādai sprauslai nekorekts beam (palielināts misfiru blīvums Stratified charge) - tās maiņa. Un atkal - piekodēšana, dzinēja re-adaptēšana.
Minētais saraksts ir ''iztikas minimums'', jo neietver citu sistēmu potenciālās problēmas: piem., DISA, VANOS, TEV, EGR, termālais menedžments (elektriskais ūdenssūknis, vadāmais termostats), CO katalizatoru pass/fail testi, utjpr. Tā kā dzinējs (bez ilūzijām) ir ņemts no izgāztuves - iespējami visa veida defekti un problēmas.
Man nav tiesību izpaust konkrētā servisa nosaukumu, un tam nav izšķirošanas nozīmes, jo situācija, diemžēl, nav unikāla. Iespējams - šis gadījums ir skarbākais, kāds līdz šim redzēts, bet - ne vienīgais.
Mani izsauca palīdzēt līdz šim nezināms servisa centrs ar stāstu - ''atbrauca klients. Viss bija kārtībā, uzpildīja degvielu, dzinējam pazuda jauda, dzinējs vibrē - kaut kas saplīsa. Nu ir grūti to iedarbināt. Jau divi meistari esot skatījuši auto, abu secinājums - bojāts DME''.
Uzreiz jāpiebilst - melu šajā stāstā netrūkst. Bet par tiem - nedaudz vēlāk.
Neapgrūtināšu jūs ar attēliem, jo stāsta mērķis šoreiz nav diagnostika, bet gan - saprast, ar ko var beigties (patiesībā - klientam stāsts tikai sākas) nekvalificēta personāla rosīšanās.
Bet, atgriežamies pie auto. Mani sagaida pelēkas krāsas 2010.gada E82 ar N43 sērijas dzinēju. Pieslēdzot INPA, konstatēju, ka ir vairāki desmiti (!) aktīvu kļūdu par daudziem mezgliem: kloķvārpstas sensoru, eļļas spiedienu, Lambda zondēm, reālo/pieprasīto griezi, u.t.t.
Apskatot live data, uzreiz redzamas sekojošas nenormālības:
a) kloķvārpstas sensora datu tiešām nav;
b) degvielas zemspiediena sistēmas datu nav (rādījumi iestrēguši ap 6000hPa);
c) HPFP strādā avārijas režīmā ar fiksētu spiedienu ap 150 Bar (neatkarīgi no RPM);
d) platjoslas zondes (u) Nernsta pretestība(s) nekorekta(s), ķīmiskās aktivitātes nav;
e) NOx katalizatora piesārņojums 1mg, ir skaidrs, ka jau sen NOx sistēma nestrādā (tā ir bojāta);
f) NOx sensora Offset - nekorekts, Online mode netiek sasniegta;
g) adaptācijas - nepabeigtas, bet to learnbits un testu dati liecina - dzinējs sen nav re-adaptēts (t.i., korekta apkope nav veikta);
h) cilindru ķīmiskās efektivitātes testi uzrāda flowrate problēmas 3. un 4. cilindros;
i) live data uzrāda, ka 4.cilindra sprauslas flowrate ir izkritis ārpus atļautā koridora;
j) pēdējo reizi, kad dzinējs tukšgaitā strādājis Stratified charge, tecējusi ir 4. cilindra sprausla; daļējas slodzes režīmā - problēmas vairākām sprauslām;
k) abu banku Offset LTFT rādījumi nekorekti - ieplūdes kolektoram ir gaisa piesūce;
l) DME strādā avārijas režīmā - abu banku LTFT ir novidējotas, sprauslu individuālās adaptācijas - nav piemērotas.
Šajā brīdī man top skaidrs, ka man melo. Stāsti par ''viss bija ideāli'' neatbilst patiesībai, jo ar tādām problēmam dzinējs nekādi nevarēja strādāt normāli. Bet, meistars turpina virzīt šo stāstu.
Tiesa gan, nu jau stāstu papildina fakti: esot mainīts kloķvārpstas sensors, bez panākumiem (kļūda par tā rādījumiem atkal parādās). Esot mainīts HPFP (protams, uzlikta ne jauna detaļa - lietota ar nezināmu nbraukumu). Uz jautājumu, kāpēc mainīts HPFP, sakarīga atbilde neseko.
Esot mainīts Rail spiediena sensors, jo spiediens esot bijis pazemināts. Tas neesot līdzējis. Kādam jābūt spiedienam Rail - acīmredzot, ''speciem'' nav ne mazākās nojēgas.
Pieminot VANOS, DISA, NOx, Stratified charge, meistars izbrīnā sarauc uzacis un jautā ''kas tas?''. Diemžēl, par šī autoservisa speciālistu kvalifikāciju ilūziju vairs nav.
Kas gan varētu būt noticis dzinējam? Kāpēc tas ''neredz'' kloķvārpstas sensoru? Kāpēc salūzušas tik daudzas sistēmas?
Kad meistaram minu, ka problēmu šeit netrūkst, viņš sašutumā iesaucas ''nu, tu gribi teikt, ka šeit jāiegulda kaudze naudas? Auto jau pārdots! Tam jāstrādā! Bez liekiem ieguldījumiem!''
Man piedāvāja pamēģināt kādu lietotu sprauslu no kaimiņos esošās auto izgāztuves. Tajā brīdī es sapratu, ka nevēlos sadarboties ar šādiem ''speciem'' un braucu prom. Taču teksts ''auto jau pārdots'' izklausījās interesanti.
Bet intriga paliek - kāda ir šī auto vēsture?
Šo intrigu nedaudz kliedēja servisa īpašnieks, kas (vēlāk sazvanoties) atzina, ka auto esot mainīts dzinējs. Kas noticis ar iepriekšējo dzinēju - nav zināms (tam arī nav nozīmes, jo ir skaidrs ka šī servisa ''speci'' tāpat no šiem dzinējiem neko nesaprot). Nu top skaidrāks, ka daudzo sistēmu problēmas ir nekvalificēts remonts, nevis ''viss bija labi, tad klients iebrauca uzpildīt degvielu''. Acīmredzot, autoserviss bija nopircis auto ar dzinēja problēmām, nu to ir ''saremontējis'' un veiksmīgi pārdevis.
Par kloķvārpstas sensora problēmu vienkāršākais skaidrojums: sajaukti kloķvārpstas un LPFP spiediena sensora spraudņi. Tas izskaidrotu arī LPFP rādījumu pazušanu. Protams, ka DME nav nekādu problēmu un divu iepriekšējo ''specu'' (ja tādi vispār bija) diagnoze ir muļķības.
Lambda zonde(s) - vai nu aizmirstas pievienot, vai bojātas pārskrūvējot. Jebkurā gadījumā - šādi darbinot auto, ļoti ātri tiks bojāti dārgie CO katalizatori.
Sprauslas, NOx sistēma - lai šo savestu kārtībā, papildus investīcijas virs 1000 EUR garantētas.
Eļļas spiediena regulējošā vārsta PWM rādīja ap 30% - jā, šeit ir problēmas. Labākajā gadījumā - jāmaina pats vārsts (tas tek). Pilnīgi noteikti - jāmaina arī eļļa un fltrs, jo šādā servisā varēja ieliet jebko. Jeb pat - atstāt veco eļļu. Jo auto taču jau ir jauns īpašnieks, kuram par visu jārūpējas.
Pilnīgi noteikti nav mainītas ne sveces, ne aizdedzes spoles. Un neviens arī neplāno tās mainīt. Arī tā ir jaunā īpašnieka problēma. Es jau nerunāju par kādu blīvslēgu maiņu, dzinēja profilaksi. Nē, no izgāztuves ir paņemts dzinējs, pilnīgi nekvalificēti meistari ir to kaut kā iebāzuši klienta auto, un - job done.
Klientu sagaida vismaz 1500 EUR papildus izdevumi, lai šo dzinēju piespiestu strādāt tā, kā tam jāstrādā. Vēl vismaz 2X vairāk, ja būs bojātas vairāk kā 2 sprauslas jeb problēmas sāksies ar CO katalizatoriem. Nesalīdzināmi vairāk, ja izrādīsies, ka eļļas spiediena problēmu cēlonis ir izdilušas šāles (diemžēl, šiem dzinējiem - ja laikus nerisina problēmas ar pazeminātu eļļas spiedienu, gadās arī šādi defekti).
Šī posta galvenais: vediet savu BMW apkopt un remontēt TIKAI uz specializētu BMW servisu. Jā, tas var būt neliels privāts serviss, bet ir ļoti būtiski, lai vīri specializētos. Nebrauciet, ja redziet vecāka gadugājuma (precīzāk - jebkāda gadugājuma) meistarus, kas to vien īd, ka jaunie dzinēji (it īpaši - benzīna) ir mēsls, ka visa autoindustrija beidzās 1980.gadā. Ar 99% iespējamību, arī šo vīru izglītošanās beidzās 1980.gadā.
Ja pērciet BMW, noteikti aizvediet to uz pirmspirkšanas diagnostiku uz specializētu BMW autocentru! Nav nekādas nozīmes - jūs pērciet auto no privātpersonas vai kāda servisa. Servisi mēdz būt dažādi - gan ar nekvalificētiem darbiniekiem, gan klaji krāpnieciski orientēti. Šajā gadījumā būtu pieticis nolasīt kļūdas (tas jādara ar INPA/ISTA - kaut kādi ''universālie'' rīki nederēs!), lai saprastu, ka šim konstruktoram jāiet ar līkumu. Diemžēl, auto pircējs to neizdarīja un... Nopirka nopietnas problēmas. Skaidrs, ka šis serviss nespēs savest auto kārtībā. Savukārt, braucot uz citu servisu - auto īpašniekam gan nāksies maksāt par remontu (novēršot šī servisa radītās problēmas), gan esošais serviss ar lielāko prieku noteikti atteiks jebkādu ''garantiju'', ja tāda tika solīta. Un ar lielu pārliecību visas problēmas novels uz nākošo servisu, jo ''viss taču bija ideāli''.
p.s. darbu apjoms, kas nekavējies jādara šim dzinējam:
a) eļļas spiediena vārsta maiņa, eļļas pret-vārsta profilakse, eļļas filtra maiņa un atbilstošas eļļas uzpilde;
b) eļļas spiediena vārsta PWM monitorēšana. Ja PWM nesasniedz 40..45% - eļļas sūkņa pārbaude, eļļas uztvērēja inspekcija un tīrīšana, visbeidzot - šāļu novērtēšana (ja iepriekšminētais nepalīdz);
c) problēmu ar kloķvārpstas un LPFP spiediena datiem novēršana;
d) sprauslu piekodēšana;
e) aizdedzes sveču maiņa;
f) problēmu ar Lambda zondi(ēm) novēršana, visticamākais - maiņa;
g) ieplūdes kolektora hermētiskuma atjaunošana - blīvslēgu maiņa, iespējams - CCV maiņa (detaļas cena ap 300 EUR);
h) NOx emulatora uzstādīšana vai NOx sistēmas maiņa (ja klients vēlas tajā investēt 2500 EUR);
i) NOx sensora un NOx katalizatora maiņas reģistrēšana; dzinēja re-adaptēšana;
j) adaptāciju un sprauslu reālo datu novērtēšana, bojāto maiņa;
k) sprauslu piekodēšana, dzinēja re-adaptēšana;
l) aukstā starta tests. Ja kāda sprausla tek (cilindru mehāniskās efektivitātes, degvielas maisījuma novērtēšana) - tās nomaiņa;
m) ja kāda sprausla tika iepriekšējā solī mainīta - tās piekodēšana, dzinēja atkārtota re-adaptēšana, adaptāciju novērtēšana;
n) misfiru blīvuma novērtēšana. Ja nepieciešams, bojāto aizdedzes spoļu maiņa. Ja kādai sprauslai nekorekts beam (palielināts misfiru blīvums Stratified charge) - tās maiņa. Un atkal - piekodēšana, dzinēja re-adaptēšana.
Minētais saraksts ir ''iztikas minimums'', jo neietver citu sistēmu potenciālās problēmas: piem., DISA, VANOS, TEV, EGR, termālais menedžments (elektriskais ūdenssūknis, vadāmais termostats), CO katalizatoru pass/fail testi, utjpr. Tā kā dzinējs (bez ilūzijām) ir ņemts no izgāztuves - iespējami visa veida defekti un problēmas.
Komentāri
Ierakstīt komentāru