Stratified charge nesamazina degvielas patēriņu?

Šis jautājums kļūst aktuāls tieši rudens mēnešos. Katru gadu, tieši rudenī, es saņemu diezgan daudz e-pastus ar identiskas situācijas aprakstu:
''es savedu kārībā sava auto dzinēju, Stratified charge vajadzētu būt atjaunotam, bet - degvielas patēriņš nav samazinājies!''

Kāpēc tieši rudenī izveidojas iepriekšminētā situācija - nedaudz vēlāk.
Iesākumam: jāpārliecinās, ka dzinējs patiešām izmanto Stratified charge. Par to sīkāk: šeit (E series) un šeit (F series).
Ja dzinējs tomēr neizmanto Stratified charge, tipiskie iemesli minēti šeit (E series) un šeit (F series).

Ja dzinējs patiešām izmanto Stratified charge, tajā brīdī degvielas patēriņš ir samazināts par 15 .. 25% (salīdzinot ar Homogēnu režīmu)! Šim apgalvojumam nav atkāpju - tā tas patiešām ir!

Šajā brīdī nonākam līdz posta sentencei - kāpēc rudenī Stratified charge ''nepalīdz''?

Katru gadu, rudenī (Eiropā - tieši tur, kur tiek izmantoti 99% auto ar N43/N53 saimes dzinējiem):
a) pazeminās āra temperatūra. Piemēram, šogad novembra pirmajā pusē dienas vidējā temperatūra Baltijā un ap to nokritās par vismaz 10 .. 15oC, salīdzinot ar mēnesi iepriekš. Jo zemāka vides temperatūra, jo ilgāku laiku dzinējs uzsilst. Uzsilstot tas patērē vairāk degvielas - to zina katrs pieredzējis autobraucējs;
b) nedaudz, bet degvielas patēriņu palielina arī papildus apsildes izmantošana logiem, krēsliem, spoguļiem, stūrei, salona apsildei (ventilatora motora darbināšanai); bieži vien aukstākā laikā auto pirmās minūtes tiek atstāts ''uzsilt'' - šajā laika posmā degviela tiek tērēta nelietderīgi (auto taču nepārvietojas);
c) būtiski pieaug nokrišņu daudzums. Braucot pa mitru šoseju (ar ātrumu ap 90..100km/h), degvielas patēriņš pieaug vismaz par 1 litru/100km. Ja līst un riepām ''jācīnās'' ar ūdens kārtiņu uz ceļa, degvielas patēriņš pieaug pat par 2 litriem/100km, vai pat vairāk spēcīga lietus laikā. Ja uzsnieg sniegs, degvielas patēriņš pieaug vēl dramatiskāk!
d) rudenī daudzi autovadītāji nomaina riepas no vasaras komplekta  uz ziemai paredzētajām. Ziemas riepām ir mīkstāka gumija, to spiediens mēdz būt zemāks, tās var būt aprīkotas ar radzēm. Visi šie apstākļi palielina rites berzi un degvielas patēriņu;
e) rudenī pasliktinās laika apstākļi. Likumsakarīgi - vadītāji brauc piesardzīgāk, samazinās vidējais braukšanas ātrums. Mazāks vidējais braukšanas ātrums, ilgāka ''sēdēšana'' sastrēgumos - vēl viens apstāklis degvielas patēriņa pieaugumam;
f) visbeidzot - tuvojoties ziemai, mainās mūsu - autovadītāju braukšanas paradumi. Siltajā laikā mēs vairāk braucam garākos izbraucienos; rudenī, ziemā - dominē ''pirmās nepieciešamības'' maršruti. Braucot īsākus gabalus pa pilsētu - pašsaprotami, degvielas patēriņš pieaug.

Kāds ir posta kopsavilkums?
Katru gadu rudenī jūsu auto degvielas patēriņš pieaug dēļ iepriekšminētajiem apstākļiem. Tas ir neizbēgami. Ja dzinējs atjauno Stratified charge un kopējais degvielas patēriņš nav pieaudzis - tātad, Stratified charge lieliski veic savu darbu un degvielas patēriņš patiesībā ir samazinājies!
No šī brīža jūsu auto patērē mazāk degvielas - taču jāsalīdzina ir vienlīdzīgi apstākļi!


Nobeigumā: kā mērīt degvielas patēriņu.

Degvielas patēriņu nevar mērīt pēc degvielas rādītāja ''krišanās ātruma''. Degvielas rādītājs ir neprecīzs, dažu litru atšķirību jūs nespēsiet noteikt - mērījumu kļūda ir pārāk liela.

Degvielas patēriņu var mērīt pēc borta datora rādījumiem, bet: borta datora rādījumi ir jānodzēš (tipiski - ilgāk pieturot BC pogu) pirms mērījumu sākuma. Iemesls - iepriekšējie dati var būt (un parasti ir - ja vien tikko nav atjaunoti/nodzēsti) daudzu tūkstošu km laikā. Ja BC dati netiek nodzēsti, izmaiņas tajos jūs ieraudzīsiet, nobraucot tikai vairākus tūkstošus km (un nevis nekavējoši - kā gribētos).

Korektākā/precīzākā metode: ''pilnas bākas'' metode. T.i.: piepildām pilnu bāku, nobraucam X km (ne mazāk kā 200 .. 300), atkārtoti uzpildām pilnu bāku. Pēc uzpildītā degvielas apjoma - izrēķinām patēriņu.
Piezīme: gan pirmajā, gan otrajā uzpildīšanas laikā izmantot vienu un to pašu DUS, vienu un to pašu uzpildīšanas pistoli. Uzpildīt līdz 3-jam ''klikšķim''.

Degvielas patēriņa novērtējumam (tā izmaiņām) jāizmanto vienādus nosacījumus visos testos. Nav korekti salīdzināt patēriņu izbraukumā ārpus pilsētas un sēžot sastrēgumos. Protams, otrajā gadījumā degvielas patēriņš būs lielāks! Šeit nelīdzēs Stratified charge - apstākļi ir pārāk nevienlīdzīgi.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām