F10/11. N53 remonts. INPA
Šajā postā: soli pa solim rekomendācijas N53 sērijas dzinēja darbspējas atjaunošanai.
Pieejamais diagnostikas rīks: INPA for F series. N54 loader 3.700
Simptomi: palielināts degvielas patēriņš, paliekoša vibrācija, nevienmērīga darbība, nekvalitatīva tukšgaita.
Piezīmes.
1. Auto ražotājs ir nolēmis slēpt informāciju par tā problēmām no tā lietotājiem (arī diagnostikas veicējiem), tādēļ virkne problēmu ir jāizmeklē, izmantojot live data.
2. Šajā postā tiek apskatīts gadījums: DME atmiņā nav kļūdu (jeb ir 12C401 kļūda, ja uzstādīts NOXEM), bet dzinēja darbība ir neapmierinoša. Situācijās, kad DME atmiņā ir ierakstītas kļūdas, izmantojiet ''Calculate test plan'' opciju ISTA D/+ un novērsiet acīmredzamās problēmas vispirms.
3. Papildus INPA rīkam jums vajadzēs ELM 327 adapteri ar tam paredzētu programmatūru, lai redzētu Misfire counters, kas tiek reportēti tikai OBD Mode 6 (un INPA/ISTA D/+ nav pieejami).
1. posms. Stratified charge atjaunošana.
Jāpārliecinās, vai dzinējs izmanto Stratified charge. Ja Stratified charge kādu iemeslu dēļ netiek izmantots, dzinēja darbībai būs raksturīgi visi posta sākumā minētie simptomi - dzinējs darbojas avārijas režīmā. Lai pārbaudītu, vai dzinējs izmanto Stratified charge, sekojiet šeit.
Ja dzinējs stabili (ilgākā laika posmā, pozitīvs rezultāts apstiprināts vairākās secīgās braukšanas sesijās) izmanto Stratified charge, pārejiet pie nākošajiem testiem.
Ja dzinējs neizmanto Stratified charge, vispirms jāatjauno tā izmantošana. Kā atjaunot Stratified charge?
a) tipiskākais iemesls, kādēļ netiek izmantots Stratified charge: NOx katalizatora piesārņojums pārsniedz normu. Diemžēl, šādā situācijā F sērijas DME nekādas kļūdas neieraksta (F sērijai atbilstošas kļūdas pat nav paredzētas!). Lai atrisinātu šo problēmu, veiciet NOx katalizatora desulfatēšanas sesiju, apraksts šeit.
Ja desulfatēšanas sesija ir sekmīga, pārbaudiet Stratified charge izmantošanu pēc desulfatēšanas sesijas, braucot ar ātrumu 60 .. 90km/h.
Ja desulfatēšanas sesija ir nesekmīga un desulfatēšanas sesijas aktivizēšanai nepalīdz pat palielināts braukšanas ātrums (līdz 140 km/h), jāpārliecinās, vai NOx sistēma vispār strādā.
Uz brīdi atvienojiet NOx sensoru, startējiet dzinēju. Nekavējoši jāparādās ''CD8510: Lost communication'' kļūdai. Ja šī kļūda neparādās - acīmredzot, DME programmatūra ir ''uzlabota'': kāds ''labdaris'' ir atslēdzis NOx sistēmu. Šādā gadījumā - vispirms jāatjauno stock programmatūra.
Ja kļūda par NOx sensoru parādās, varam pieņemt, ka programmatūra ir korekta. Šajā gadījumā pamēģiniet palielināt braukšanas ātrumu līdz 140km/h un uzturiet to vairākas minūtes, lai sāktos desulfatēšanas sesija. Neaizmirstiet uzpildīt degvielu - tai jābūt vismaz 50% no bākas. Ja arī tas nelīdz, ļoti iespējams, ka OEM NOx sensoram ir slēpts defekts (sīkāks info šeit). Ja vēlaties, variet atsūtīt savu NOx sensoru mums pārbaudei (sīkāks info šeit).
i) Ja desulfatēšanas sesija nav sekmīga, jeb;
ii) Stratified charge pēc sekmīgas desulfatēšanas sesijas netiek atjaunots;
iii) dažādu iemeslu dēļ jūs nevariet braukt ar palielinātu ātrumu:
b) nodzēsiet dzinēja adaptācijas un veiciet jaunu adaptāciju izveidi, kā aprakstīts šeit. Adaptāciju dzēšana ar INPA no iespējamo problēmu saraksta izslēgs virkni iespējamu slēpto problēmu: CO katalizatoru nepietiekama veiktspēja; dzinēja darbības nevienmērība; nekorektas agrāk izveidotas sprauslu adaptācijas, kā arī - attīrīs NOx katalizatora piesārņojuma datus. Ja Stratified charge atjaunojas - pārejiet pie nākošajiem testiem. Ja Stratified charge nav atjaunots, jeb pēc īsa brītiņa tiek atslēgts un neatjaunojas (un auto uzstādīts OEM NOx sensors) - acīmredzot, sensoram ir slēpts defekts un tas jāmaina.
Piezīme. Ja auto uzstādīts OEM NOx sensors un NOx katalizatora veiktspēja ir pazemināta (tipiska situācija šiem auto, ņemot vērā, ka to vecums pārsniedz 5 gadus), Stratified charge var tikt aizliegts jau pēc 1000 .. 1500km - tiklīdz NOx katalizatora piesārņojums sasniedz 500 .. 700mg. Risinājums šādā situācijā:
i) biežas (ik pēc 1000 .. 1200km, ne retāk) NOx katalizatora desulfatēšanas sesijas;
ii) NOx katalizatora maiņa;
iii) NOXEM uzstādīšana.
2. posms. Dzinēja darbības vienmērības atjaunošana.
c) ja esiet ticis līdz šim solim, acīmredzot, Stratified charge (kaut uz brīdi - dažām motorstundām) ir izdevies atjaunot. Tā ir laba ziņa. Brauciet pēc iespējas vienmērīgi vairākas motorstundas, ļaujiet dzinējam izveidot jaunas degvielas u.c. sistēmu adaptācijas. Novērtējiet rezultātu. Ja jūtama dzinēja darbības nevienmērība - raustīšanās, pārbaudi turpiniet ar:
i) aizdedzes sveces. Aizdedzes sveces šiem dzinējiem jāmaina ik pēc 20 .. 30.000km. Būtiski - jāuzstāda tikai NGK atbilstošās sveces! Sīkāk par izplatītu aizdedzes sveču problēmu lasiet šeit un šeit.
ii) aizdedzes spoles. Diemžēl, dēļ konstruktīva defekta aizdedzes spoļu resurss ir diezgan ierobežots. Atsevišķas spoles var nākties mainīt pat pēc dažiem desmitiem tūkstošu km. Sīkāk par problēmu lasiet šeit. Ja redziet, ka aizdedzes spoles ir eļļainas, uz tām ir melnas ''strīpiņas'', to pīpītes ir saplaisājušas - spole ir jāmaina. Uzstādiet Bosch vai NGK spoles - tās ir izturīgākas un ilgmūžīgākas.
iii) ja sveces ir labā tehniskā kārtībā (jeb nomainītas) un aizdedzes spoles izskatās nevainojami, jānovērtē Misfire counters.
d) Misfire counters novērtēšana. Jums būs nepieciešams ELM 327 adapters ar kādu no tam paredzēto programmnodrošinājumu. Kā izmantot EML 327, lasiet šeit.
Vispirms novērtējiet cilindru mehānisko efektivitāti, lai pārliecinātos, ka visas sprauslas strādā puslīdz korekti.
i) atveriet INPA, ../F5/F7 menu
ii) novērtējiet Rough run datus
Ja visu cilindru Rough run dati iekļaujas -0.500 .. +0.500 (izņemot brīžus, kad dzinējs noraustās), pārejiet pie Misfire skaitītāju apskates. Ja kāda cilindra mehāniskā efektivitātes rādījums ir negatīvs un pārsniedz 0.500: šī cilindra sprausla tukšgaitā tek un ir jāmaina.
Ļaujiet dzinējam padarboties tukšgaitā un pēc laika (neizslēdzot dzinēju) nolasiet Misfire skaitītājus. Palielināts misfire daudzums parādīs problemātisko cilindru.
Tipisks ''vainīgo'' komponentu sadalījums:
i) 90%: aizdedzes spole;
ii) 7%: aizdedzes svece;
iii) 3%: sprausla.
Piezīme. Šajā menu cilindri attēloti firing order, t.i.: 1/5/3/6/2/4
Bojātā komponenta identificēšanai variet izmantot ''swap'' principu - apmainiet iespējamo vaininieku ar blakus esošo cilindru. Ja, atkārtoti nolasot misfire skaitītājus, problēma ''pārvietojas'' - vaininieks atrasts!
Šajā posmā jums jāpanāk vienmērīga dzinēja darbība tukšgaitā un gaitā, braucot vienmērīgi. Atcerieties - pēc sprauslas nomaiņas (ja ir tāda nepieciešamība) tā ir jāpiekodē, jāveic dzinēja atkārtota re-adaptēšana.
Piezīme: Stratified charge režīmā dzinējs ir ''kaprīzāks'', t.i.: misfires rodas ātrāk kā Homogēnā režīmā. Dzirkstelei vajadzīga maksimālā jauda, lai aizdedzinātu degvielu. Katrs mazākais aizdedzes sistēmas bojājums vai kaut nedaudz nekorekts sprauslas beam izraisa misfires. Tādēļ, neesiet pārsteigts, ja dzinējam pārslēdzoties Stratified charge, kāds cilindrs sāk misfirot. Vaininieks jānoskaidro, nolasot Misfire counters.
Ja palielināta vibrācija ir novērojama tieši aukstam dzinējam:
i) iedarbiniet aukstu dzinēju, ar INPA atveriet Rough run menu;
ii) brīdī, kad sākas cilindru darbības nevienmērība (platjoslas Lambda zondes sāk darbu), novērojiet cilindru mehānisko efektivitāti. Ja kāda cilindra efektivitāte ir stipri negatīva (vairāk kā -0.500), šī cilindra sprausla tek un ir jāmaina.
Iepriekšminēto procedūru rezultātā jums būtu jāsasniedz:
a) dzinējs regulāri izmanto Stratified charge;
b) dzinēja darbība ir vienmērīga - nav novērojama ne īslaicīga raustīšanās (misfires), ne paliekoša vibrācija (sprauslu tecēšanas sekas).
Sarežģītāku problēmu gadījumi tiks apskatīti turpinājumā: Part 2.
Pieejamais diagnostikas rīks: INPA for F series. N54 loader 3.700
Simptomi: palielināts degvielas patēriņš, paliekoša vibrācija, nevienmērīga darbība, nekvalitatīva tukšgaita.
Piezīmes.
1. Auto ražotājs ir nolēmis slēpt informāciju par tā problēmām no tā lietotājiem (arī diagnostikas veicējiem), tādēļ virkne problēmu ir jāizmeklē, izmantojot live data.
2. Šajā postā tiek apskatīts gadījums: DME atmiņā nav kļūdu (jeb ir 12C401 kļūda, ja uzstādīts NOXEM), bet dzinēja darbība ir neapmierinoša. Situācijās, kad DME atmiņā ir ierakstītas kļūdas, izmantojiet ''Calculate test plan'' opciju ISTA D/+ un novērsiet acīmredzamās problēmas vispirms.
3. Papildus INPA rīkam jums vajadzēs ELM 327 adapteri ar tam paredzētu programmatūru, lai redzētu Misfire counters, kas tiek reportēti tikai OBD Mode 6 (un INPA/ISTA D/+ nav pieejami).
1. posms. Stratified charge atjaunošana.
Jāpārliecinās, vai dzinējs izmanto Stratified charge. Ja Stratified charge kādu iemeslu dēļ netiek izmantots, dzinēja darbībai būs raksturīgi visi posta sākumā minētie simptomi - dzinējs darbojas avārijas režīmā. Lai pārbaudītu, vai dzinējs izmanto Stratified charge, sekojiet šeit.
Ja dzinējs stabili (ilgākā laika posmā, pozitīvs rezultāts apstiprināts vairākās secīgās braukšanas sesijās) izmanto Stratified charge, pārejiet pie nākošajiem testiem.
Ja dzinējs neizmanto Stratified charge, vispirms jāatjauno tā izmantošana. Kā atjaunot Stratified charge?
a) tipiskākais iemesls, kādēļ netiek izmantots Stratified charge: NOx katalizatora piesārņojums pārsniedz normu. Diemžēl, šādā situācijā F sērijas DME nekādas kļūdas neieraksta (F sērijai atbilstošas kļūdas pat nav paredzētas!). Lai atrisinātu šo problēmu, veiciet NOx katalizatora desulfatēšanas sesiju, apraksts šeit.
Ja desulfatēšanas sesija ir sekmīga, pārbaudiet Stratified charge izmantošanu pēc desulfatēšanas sesijas, braucot ar ātrumu 60 .. 90km/h.
Ja desulfatēšanas sesija ir nesekmīga un desulfatēšanas sesijas aktivizēšanai nepalīdz pat palielināts braukšanas ātrums (līdz 140 km/h), jāpārliecinās, vai NOx sistēma vispār strādā.
Uz brīdi atvienojiet NOx sensoru, startējiet dzinēju. Nekavējoši jāparādās ''CD8510: Lost communication'' kļūdai. Ja šī kļūda neparādās - acīmredzot, DME programmatūra ir ''uzlabota'': kāds ''labdaris'' ir atslēdzis NOx sistēmu. Šādā gadījumā - vispirms jāatjauno stock programmatūra.
Ja kļūda par NOx sensoru parādās, varam pieņemt, ka programmatūra ir korekta. Šajā gadījumā pamēģiniet palielināt braukšanas ātrumu līdz 140km/h un uzturiet to vairākas minūtes, lai sāktos desulfatēšanas sesija. Neaizmirstiet uzpildīt degvielu - tai jābūt vismaz 50% no bākas. Ja arī tas nelīdz, ļoti iespējams, ka OEM NOx sensoram ir slēpts defekts (sīkāks info šeit). Ja vēlaties, variet atsūtīt savu NOx sensoru mums pārbaudei (sīkāks info šeit).
i) Ja desulfatēšanas sesija nav sekmīga, jeb;
ii) Stratified charge pēc sekmīgas desulfatēšanas sesijas netiek atjaunots;
iii) dažādu iemeslu dēļ jūs nevariet braukt ar palielinātu ātrumu:
b) nodzēsiet dzinēja adaptācijas un veiciet jaunu adaptāciju izveidi, kā aprakstīts šeit. Adaptāciju dzēšana ar INPA no iespējamo problēmu saraksta izslēgs virkni iespējamu slēpto problēmu: CO katalizatoru nepietiekama veiktspēja; dzinēja darbības nevienmērība; nekorektas agrāk izveidotas sprauslu adaptācijas, kā arī - attīrīs NOx katalizatora piesārņojuma datus. Ja Stratified charge atjaunojas - pārejiet pie nākošajiem testiem. Ja Stratified charge nav atjaunots, jeb pēc īsa brītiņa tiek atslēgts un neatjaunojas (un auto uzstādīts OEM NOx sensors) - acīmredzot, sensoram ir slēpts defekts un tas jāmaina.
Piezīme. Ja auto uzstādīts OEM NOx sensors un NOx katalizatora veiktspēja ir pazemināta (tipiska situācija šiem auto, ņemot vērā, ka to vecums pārsniedz 5 gadus), Stratified charge var tikt aizliegts jau pēc 1000 .. 1500km - tiklīdz NOx katalizatora piesārņojums sasniedz 500 .. 700mg. Risinājums šādā situācijā:
i) biežas (ik pēc 1000 .. 1200km, ne retāk) NOx katalizatora desulfatēšanas sesijas;
ii) NOx katalizatora maiņa;
iii) NOXEM uzstādīšana.
2. posms. Dzinēja darbības vienmērības atjaunošana.
c) ja esiet ticis līdz šim solim, acīmredzot, Stratified charge (kaut uz brīdi - dažām motorstundām) ir izdevies atjaunot. Tā ir laba ziņa. Brauciet pēc iespējas vienmērīgi vairākas motorstundas, ļaujiet dzinējam izveidot jaunas degvielas u.c. sistēmu adaptācijas. Novērtējiet rezultātu. Ja jūtama dzinēja darbības nevienmērība - raustīšanās, pārbaudi turpiniet ar:
i) aizdedzes sveces. Aizdedzes sveces šiem dzinējiem jāmaina ik pēc 20 .. 30.000km. Būtiski - jāuzstāda tikai NGK atbilstošās sveces! Sīkāk par izplatītu aizdedzes sveču problēmu lasiet šeit un šeit.
ii) aizdedzes spoles. Diemžēl, dēļ konstruktīva defekta aizdedzes spoļu resurss ir diezgan ierobežots. Atsevišķas spoles var nākties mainīt pat pēc dažiem desmitiem tūkstošu km. Sīkāk par problēmu lasiet šeit. Ja redziet, ka aizdedzes spoles ir eļļainas, uz tām ir melnas ''strīpiņas'', to pīpītes ir saplaisājušas - spole ir jāmaina. Uzstādiet Bosch vai NGK spoles - tās ir izturīgākas un ilgmūžīgākas.
iii) ja sveces ir labā tehniskā kārtībā (jeb nomainītas) un aizdedzes spoles izskatās nevainojami, jānovērtē Misfire counters.
d) Misfire counters novērtēšana. Jums būs nepieciešams ELM 327 adapters ar kādu no tam paredzēto programmnodrošinājumu. Kā izmantot EML 327, lasiet šeit.
Vispirms novērtējiet cilindru mehānisko efektivitāti, lai pārliecinātos, ka visas sprauslas strādā puslīdz korekti.
i) atveriet INPA, ../F5/F7 menu
ii) novērtējiet Rough run datus
Ja visu cilindru Rough run dati iekļaujas -0.500 .. +0.500 (izņemot brīžus, kad dzinējs noraustās), pārejiet pie Misfire skaitītāju apskates. Ja kāda cilindra mehāniskā efektivitātes rādījums ir negatīvs un pārsniedz 0.500: šī cilindra sprausla tukšgaitā tek un ir jāmaina.
Ļaujiet dzinējam padarboties tukšgaitā un pēc laika (neizslēdzot dzinēju) nolasiet Misfire skaitītājus. Palielināts misfire daudzums parādīs problemātisko cilindru.
Tipisks ''vainīgo'' komponentu sadalījums:
i) 90%: aizdedzes spole;
ii) 7%: aizdedzes svece;
iii) 3%: sprausla.
Piezīme. Šajā menu cilindri attēloti firing order, t.i.: 1/5/3/6/2/4
Bojātā komponenta identificēšanai variet izmantot ''swap'' principu - apmainiet iespējamo vaininieku ar blakus esošo cilindru. Ja, atkārtoti nolasot misfire skaitītājus, problēma ''pārvietojas'' - vaininieks atrasts!
Šajā posmā jums jāpanāk vienmērīga dzinēja darbība tukšgaitā un gaitā, braucot vienmērīgi. Atcerieties - pēc sprauslas nomaiņas (ja ir tāda nepieciešamība) tā ir jāpiekodē, jāveic dzinēja atkārtota re-adaptēšana.
Piezīme: Stratified charge režīmā dzinējs ir ''kaprīzāks'', t.i.: misfires rodas ātrāk kā Homogēnā režīmā. Dzirkstelei vajadzīga maksimālā jauda, lai aizdedzinātu degvielu. Katrs mazākais aizdedzes sistēmas bojājums vai kaut nedaudz nekorekts sprauslas beam izraisa misfires. Tādēļ, neesiet pārsteigts, ja dzinējam pārslēdzoties Stratified charge, kāds cilindrs sāk misfirot. Vaininieks jānoskaidro, nolasot Misfire counters.
Ja palielināta vibrācija ir novērojama tieši aukstam dzinējam:
i) iedarbiniet aukstu dzinēju, ar INPA atveriet Rough run menu;
ii) brīdī, kad sākas cilindru darbības nevienmērība (platjoslas Lambda zondes sāk darbu), novērojiet cilindru mehānisko efektivitāti. Ja kāda cilindra efektivitāte ir stipri negatīva (vairāk kā -0.500), šī cilindra sprausla tek un ir jāmaina.
Iepriekšminēto procedūru rezultātā jums būtu jāsasniedz:
a) dzinējs regulāri izmanto Stratified charge;
b) dzinēja darbība ir vienmērīga - nav novērojama ne īslaicīga raustīšanās (misfires), ne paliekoša vibrācija (sprauslu tecēšanas sekas).
Sarežģītāku problēmu gadījumi tiks apskatīti turpinājumā: Part 2.
Komentāri
Ierakstīt komentāru