F10/11. Aukstais starts. Tekošas sprauslas
F sērijas DME (MSD87) BMW ir fundamentāli pārstrādājis tukšgaitas uzturēšanas algoritmu Homogēnā režīmā. Atšķiras arī informācija, kas ir pieejama šiem DME (gan INPA, gan ISTA D/+).
Loģiski, ka atšķiras arī efektīvākais veids, kā identificēt tekošas sprauslas aukstā starta laikā.
Pjezo sprauslu tecēšana aukstā starta laikā ir viena no populārākajām problēmām. Iestājoties aukstākam laikam, starta brīdī parādās dzinēja vibrācija, no izplūdes smird pēc nesadegušas degvielas.
Ieteicamais diagnostikas rīks: INPA for F series, N54 loader 3.700
Kritiskais minimums: ISTA D/+
Papildus nepieciešams: EML 327 adapters
Ar ko sākt?
Pirmais kritiskais nosacījums.
Dzinējam (kad tas ir uzsilis) jāizmanto Stratified charge. Tātad: NOx sistēmai jābūt darba kārtībā. Iemesls: kad dzinējs strādā Stratified charge (un tikai šajā režīmā), DME var izmērīt vairākus svarīgus sprauslu parametrus: to pilēšana aizvērtā stāvoklī, reakcijas laiks, u.c. Šie mērījumi nepieciešami sprauslu adaptācijas karšu veidošanai un atjaunošanai. Ja dzinējs neizmanto Stratified charge, šie sprauslu mērījumi nav iespējami, to adaptāciju kartes netiek atjaunotas. Ar novecojušiem sprauslu datiem DME:
a) aukstam dzinējam - izmantos pilnīgi nekorektus reference datus par katru sprauslu un nespēs kompensēt to parametru atšķirības - būs dzinēja vibrācijas, misfires;
b) jūs pieņemsiet nepareizus lēmums, identificējot bojātās sprauslas.
Pirms sākt novērst problēmas ar auksta dzinēja startu:
a) novērtējiet, vai dzinējs izmanto Stratified charge, apraksts šeit;
b) ja dzinējs neizmanto Stratified charge, atjaunojiet tā izmantošanu;
c) veiciet kvalitatīvu dzinēja re-adaptēšanu (vismaz 200 .. 300km, vairākas braukšanas sesijas, vairāki aukstie starti).
Iespējams, ka pēc Stratified charge atjaunošanas un dzinēja re-adaptēšanas problēmas pazudīs.
Tomēr, ja dzinējam ir atjaunots Stratified charge, tas ir pāradaptēts, taču auksta starta laikā joprojām novērojama darbības nevienmērība, vibrācijas - turpiniet diagnostiku.
1. Startējiet aukstu dzinēju. Novērtējiet tā darbu pirmajās 10 .. 20 sekundēs (kamēr platjoslas Lambda zondes nav sākušas darbu).
Iespējamie scenāriji:
a) dzinējs strādā uz visiem 6 cilindriem;
b) dzinējs strādā uz visiem 6 cilindriem, bet ik pa brīdim jūtama noraustīšanās (kāds cilindrs misfiro);
c) dzinējs spēcīgi vibrē (acīmredzot, vismaz 1 no cilindriem nestrādā).
Ja jums ir grūtības noteikt, vai sekmīgi strādā visi cilindri (tas varētu būt situācijā, kad/ja jūsu pieredze nav liela), pirms dzinēja starta:
2a. ja jūs izmantojiet ISTA D/+: atveriet Operational smoothness values
Piezīme: šajā menu cilindri numurēti placement secībā; pozitīva vērtība - samazināta cilindra mehāniskā efektivitāte.
2b. Ja jūs izmantojat INPA, atveriet Rough run menu ../F5/F7
Piezīme: šajā menu cilindri numurēti firing secībā (1/5/3/6/2/4); pozitīva vērtība - samazināta cilindra mehāniskā efektivitāte.
3. Startējiet dzinēju, novērtējiet cilindru mehānisko efektivitāti. Ja kāda cilindra Rough run uzrāda lielas pozitīvas vērtības (+5 .. 7 vienības): cilindrs nestrādā.
Ja kāds cilindrs nestrādā, iespējamie iemesli:
a) spēcīgi tekoša sprausla;
b) problēmas ar aizdedzi (spole, svece).
Pārbaudiet sveci, ja nepieciešams - nomaniet to. Samainiet aizdedzes spoli ar blakus esošo cilindru. Ja jaunā svece arī tiek aizlieta, samainiet sprauslu ar blakus esošo cilindru jeb nomainiet sprauslu pret jaunu.
Uzdevums šajā diagnostikas posmā - panākt, lai pirmajās 10 .. 20 sekundēs strādātu visi cilindri.
4. Pēc 10 .. 20 sekundēm platjoslas zondes tiks uzsildītas un sāks darbu. Ātri novērtējiet Lambda abās bankās.
4a. Ja jūs izmantojiet ISTA D/+, izvēlieties: Oxygen sensor before converter, Bank1 un Bank2 live data
4b. Ja jūs izmantojiet INPA, pievērsiet uzmanību Lambda zondu rādījumiem Rough run menu
5. Ja kādas bankas Lambda voltage ir zem 1.98V, tas nozīmē: Lambda < 0.99 (maisījums ir trekns). Acīmredzot, kāda šīs bankas sprausla tek tik ļoti, ka DME nespēj nodrošināt korektu degmaisījumu ne individuāli cilindros, ne visā bankā kopumā. Turpmāk pievērsiet uzmanību tieši šīs bankas 3 cilindriem.
Piezīme: šajā posmā (kad Lambda zondes ir uzsildītas un regulē degmaisījumu) var parādīties cilindru mehāniskās efektivitātes atšķirības un dzinēja vibrācija.
6. Ja abu banku Lambda zondu Voltage ir ap 2.00V, tas nozīmē: DME ir izdevies nostabilizēt korektu degmaisījumu visas bankas ietvaros. Šajā situācijā - novērojiet cilindru mehānisko efektivitāti katras bankas ietvaros:
6a. ja izmantojiet ISTA D/+: cilindru grupai 1;2;3 un 4;5;6;
6b. ja izmantojiet INPA: cilindriem ''kreisajā pusē'' (1;3;5 pēc firing: pirmā banka) un ''labajā pusē'' (2;4;6 pēc firing: otrā banka).
7. Ja visu trīs bankas cilindru mehāniskā efektivitāte ir līdzīga (savstarpēji atšķiras -0.300 .. +0.300), šajā brīdī DME ir izdevies izlīdzināt cilindru mehānisko efektivitāti. Ja kāda cilindra mehāniskā efektivitāte ir palielināta (tā rādījumi ir zem -0.300 attiecībā pret pārējiem 2 šīs bankas cilindriem) - DME nav izdevies izlīdzināt šī cilindra mehānisko efektivitāti. Iemesls: šī cilindra sprausla tek.
Piemērs:
Katrā bankā ir redzams cilindrs, kura rādījumi ir būtiski ''negatīvāki'' kā pārējiem šīs bankas cilindriem:
a) 1/1. (pēc firing order/placement) ''kreisās puses'' jeb 1. bankā;
b) 2/5. (pēc firing order/placement) ''labās puses'' jeb 2. bankā.
Secinājums: jāmaina 1. un 5. cilindru (pēc placement) sprauslas.
Piezīme: pēc sprauslu nomaiņas tās jāpiekodē, jāveic dzinēja re-adaptēšana.
8. Ja dzinējs ik pa brīdim noraustās, izmantojiet ELM 327 adapteri, lai novērtētu Misfire counters. Risiniet problēmas ar cilindru, kuram aktuālajā sesijā ir palielināts misfiru skaits. Sīkāks info, kā izmantot misfiru skaitītājus, atrodams šeit.
Īpaši ''smagos'' gadījumos var tecēt vairākas sprauslas vienā bankā, tad iepriekšminētās darbības nāksies atkārtot vairākas reizes, līdz būs atrastas visas vaininieces.
Pēc šī posma jābūt panāktam sekojošam rezultātam - aukstā starta laikā:
a) dzinējs startējas uz visiem cilindriem, nav jūtama spēcīga paliekošā vibrācija un/vai raustīšanās (misfires);
b) Lambda zondes uzrāda korektu Lambda (Lambda = 1.00 jeb zondes rādījumi: 1.99 .. 2.01V) abās bankās;
c) visu cilindru mehāniskā efektivitāte ir līdzīga, iekļaujas -0.300 .. +0.300 un ik pa brīdim (1 .. 5 sekundes) maina ''polaritāti''.
Ja jūsu rīcībā ir INPA, jūs variet veikt papildus sprauslu ''veselības'' pārbaudes. Iepriekšējie testi nodrošina to, ka dotajos apstākļos DME ir izdevies stabilizēt visu cilindru darbu. Taču šie testi nesniedz priekšstatu par to, cik lielas ''pūles'' DME bija jāpieliek, lai šo optimālo situāciju panāktu.
Var būt, ka visas sprauslas pēc remonta (un tekošo sprauslu nomaiņas) strādā ideāli. Bet, var būt, ka vēl kāda sprausla tek. Šobrīd DME ir izdevies tās pilēšanu pilnīgi izkompensēt, bet - ja nu rīt ir par 5 .. 10oC aukstāks? Dzinējs atkal vibrēs!
Diemžēl ISTA D/+ nav pieejami nekādi sprauslu korekciju dati, tādēļ šoreiz jāizmanto INPA.
9. Atveram ../F5/F9
Piezīme. Šajā menu:
DFT koeficienti - ideālās un reālās darbību atšķirību raksturojoši parametri. Jo mazākas to vērtības, jo stabilāka un pieprasītajai griezei atbilstoša situācija;
Katra cilindra augšējā vērtība - sprauslai piemērotā korekcija;
Katra cilindra apakšējā vērtība - cilindra mehāniskā efektivitāte (palielināta vērtība: palielināta efektivitāte);
Šis algoritms darbojas līdz 1500 RPM, arī gaitā!
Novērtējiet katrai sprauslai piemērotās korekcijas un salīdziniet ar citiem cilindriem. Ja kādas sprauslas korekcijas dati būtiski atšķiras no pārējām - acīmredzot, tās parametri ''peld'' jeb arī tās parametru atšķirība no normālas ir palielināta (DME ir piemērojis maksimālās vērtības tās adaptāciju kartē).
Piezīme: šo menu var izmantot arī braucot, novērojot sprauslu ''veselību'' pie dažādiem to atvērumiem (mazas, vidējas, lielas pieprasītās griezes). Šāda izbraukuma sesija ļauj pamanīt arī specifiskus sprauslu defektus (piem., slikta atomizācija dažos tās darba režīmos).
Loģiski, ka atšķiras arī efektīvākais veids, kā identificēt tekošas sprauslas aukstā starta laikā.
Pjezo sprauslu tecēšana aukstā starta laikā ir viena no populārākajām problēmām. Iestājoties aukstākam laikam, starta brīdī parādās dzinēja vibrācija, no izplūdes smird pēc nesadegušas degvielas.
Ieteicamais diagnostikas rīks: INPA for F series, N54 loader 3.700
Kritiskais minimums: ISTA D/+
Papildus nepieciešams: EML 327 adapters
Ar ko sākt?
Pirmais kritiskais nosacījums.
Dzinējam (kad tas ir uzsilis) jāizmanto Stratified charge. Tātad: NOx sistēmai jābūt darba kārtībā. Iemesls: kad dzinējs strādā Stratified charge (un tikai šajā režīmā), DME var izmērīt vairākus svarīgus sprauslu parametrus: to pilēšana aizvērtā stāvoklī, reakcijas laiks, u.c. Šie mērījumi nepieciešami sprauslu adaptācijas karšu veidošanai un atjaunošanai. Ja dzinējs neizmanto Stratified charge, šie sprauslu mērījumi nav iespējami, to adaptāciju kartes netiek atjaunotas. Ar novecojušiem sprauslu datiem DME:
a) aukstam dzinējam - izmantos pilnīgi nekorektus reference datus par katru sprauslu un nespēs kompensēt to parametru atšķirības - būs dzinēja vibrācijas, misfires;
b) jūs pieņemsiet nepareizus lēmums, identificējot bojātās sprauslas.
Pirms sākt novērst problēmas ar auksta dzinēja startu:
a) novērtējiet, vai dzinējs izmanto Stratified charge, apraksts šeit;
b) ja dzinējs neizmanto Stratified charge, atjaunojiet tā izmantošanu;
c) veiciet kvalitatīvu dzinēja re-adaptēšanu (vismaz 200 .. 300km, vairākas braukšanas sesijas, vairāki aukstie starti).
Iespējams, ka pēc Stratified charge atjaunošanas un dzinēja re-adaptēšanas problēmas pazudīs.
Tomēr, ja dzinējam ir atjaunots Stratified charge, tas ir pāradaptēts, taču auksta starta laikā joprojām novērojama darbības nevienmērība, vibrācijas - turpiniet diagnostiku.
1. Startējiet aukstu dzinēju. Novērtējiet tā darbu pirmajās 10 .. 20 sekundēs (kamēr platjoslas Lambda zondes nav sākušas darbu).
Iespējamie scenāriji:
a) dzinējs strādā uz visiem 6 cilindriem;
b) dzinējs strādā uz visiem 6 cilindriem, bet ik pa brīdim jūtama noraustīšanās (kāds cilindrs misfiro);
c) dzinējs spēcīgi vibrē (acīmredzot, vismaz 1 no cilindriem nestrādā).
Ja jums ir grūtības noteikt, vai sekmīgi strādā visi cilindri (tas varētu būt situācijā, kad/ja jūsu pieredze nav liela), pirms dzinēja starta:
2a. ja jūs izmantojiet ISTA D/+: atveriet Operational smoothness values
Piezīme: šajā menu cilindri numurēti placement secībā; pozitīva vērtība - samazināta cilindra mehāniskā efektivitāte.
2b. Ja jūs izmantojat INPA, atveriet Rough run menu ../F5/F7
Piezīme: šajā menu cilindri numurēti firing secībā (1/5/3/6/2/4); pozitīva vērtība - samazināta cilindra mehāniskā efektivitāte.
3. Startējiet dzinēju, novērtējiet cilindru mehānisko efektivitāti. Ja kāda cilindra Rough run uzrāda lielas pozitīvas vērtības (+5 .. 7 vienības): cilindrs nestrādā.
Ja kāds cilindrs nestrādā, iespējamie iemesli:
a) spēcīgi tekoša sprausla;
b) problēmas ar aizdedzi (spole, svece).
Pārbaudiet sveci, ja nepieciešams - nomaniet to. Samainiet aizdedzes spoli ar blakus esošo cilindru. Ja jaunā svece arī tiek aizlieta, samainiet sprauslu ar blakus esošo cilindru jeb nomainiet sprauslu pret jaunu.
Uzdevums šajā diagnostikas posmā - panākt, lai pirmajās 10 .. 20 sekundēs strādātu visi cilindri.
4. Pēc 10 .. 20 sekundēm platjoslas zondes tiks uzsildītas un sāks darbu. Ātri novērtējiet Lambda abās bankās.
4a. Ja jūs izmantojiet ISTA D/+, izvēlieties: Oxygen sensor before converter, Bank1 un Bank2 live data
4b. Ja jūs izmantojiet INPA, pievērsiet uzmanību Lambda zondu rādījumiem Rough run menu
5. Ja kādas bankas Lambda voltage ir zem 1.98V, tas nozīmē: Lambda < 0.99 (maisījums ir trekns). Acīmredzot, kāda šīs bankas sprausla tek tik ļoti, ka DME nespēj nodrošināt korektu degmaisījumu ne individuāli cilindros, ne visā bankā kopumā. Turpmāk pievērsiet uzmanību tieši šīs bankas 3 cilindriem.
Piezīme: šajā posmā (kad Lambda zondes ir uzsildītas un regulē degmaisījumu) var parādīties cilindru mehāniskās efektivitātes atšķirības un dzinēja vibrācija.
6. Ja abu banku Lambda zondu Voltage ir ap 2.00V, tas nozīmē: DME ir izdevies nostabilizēt korektu degmaisījumu visas bankas ietvaros. Šajā situācijā - novērojiet cilindru mehānisko efektivitāti katras bankas ietvaros:
6a. ja izmantojiet ISTA D/+: cilindru grupai 1;2;3 un 4;5;6;
6b. ja izmantojiet INPA: cilindriem ''kreisajā pusē'' (1;3;5 pēc firing: pirmā banka) un ''labajā pusē'' (2;4;6 pēc firing: otrā banka).
7. Ja visu trīs bankas cilindru mehāniskā efektivitāte ir līdzīga (savstarpēji atšķiras -0.300 .. +0.300), šajā brīdī DME ir izdevies izlīdzināt cilindru mehānisko efektivitāti. Ja kāda cilindra mehāniskā efektivitāte ir palielināta (tā rādījumi ir zem -0.300 attiecībā pret pārējiem 2 šīs bankas cilindriem) - DME nav izdevies izlīdzināt šī cilindra mehānisko efektivitāti. Iemesls: šī cilindra sprausla tek.
Piemērs:
Katrā bankā ir redzams cilindrs, kura rādījumi ir būtiski ''negatīvāki'' kā pārējiem šīs bankas cilindriem:
a) 1/1. (pēc firing order/placement) ''kreisās puses'' jeb 1. bankā;
b) 2/5. (pēc firing order/placement) ''labās puses'' jeb 2. bankā.
Secinājums: jāmaina 1. un 5. cilindru (pēc placement) sprauslas.
Piezīme: pēc sprauslu nomaiņas tās jāpiekodē, jāveic dzinēja re-adaptēšana.
8. Ja dzinējs ik pa brīdim noraustās, izmantojiet ELM 327 adapteri, lai novērtētu Misfire counters. Risiniet problēmas ar cilindru, kuram aktuālajā sesijā ir palielināts misfiru skaits. Sīkāks info, kā izmantot misfiru skaitītājus, atrodams šeit.
Īpaši ''smagos'' gadījumos var tecēt vairākas sprauslas vienā bankā, tad iepriekšminētās darbības nāksies atkārtot vairākas reizes, līdz būs atrastas visas vaininieces.
Pēc šī posma jābūt panāktam sekojošam rezultātam - aukstā starta laikā:
a) dzinējs startējas uz visiem cilindriem, nav jūtama spēcīga paliekošā vibrācija un/vai raustīšanās (misfires);
b) Lambda zondes uzrāda korektu Lambda (Lambda = 1.00 jeb zondes rādījumi: 1.99 .. 2.01V) abās bankās;
c) visu cilindru mehāniskā efektivitāte ir līdzīga, iekļaujas -0.300 .. +0.300 un ik pa brīdim (1 .. 5 sekundes) maina ''polaritāti''.
Ja jūsu rīcībā ir INPA, jūs variet veikt papildus sprauslu ''veselības'' pārbaudes. Iepriekšējie testi nodrošina to, ka dotajos apstākļos DME ir izdevies stabilizēt visu cilindru darbu. Taču šie testi nesniedz priekšstatu par to, cik lielas ''pūles'' DME bija jāpieliek, lai šo optimālo situāciju panāktu.
Var būt, ka visas sprauslas pēc remonta (un tekošo sprauslu nomaiņas) strādā ideāli. Bet, var būt, ka vēl kāda sprausla tek. Šobrīd DME ir izdevies tās pilēšanu pilnīgi izkompensēt, bet - ja nu rīt ir par 5 .. 10oC aukstāks? Dzinējs atkal vibrēs!
Diemžēl ISTA D/+ nav pieejami nekādi sprauslu korekciju dati, tādēļ šoreiz jāizmanto INPA.
9. Atveram ../F5/F9
Piezīme. Šajā menu:
DFT koeficienti - ideālās un reālās darbību atšķirību raksturojoši parametri. Jo mazākas to vērtības, jo stabilāka un pieprasītajai griezei atbilstoša situācija;
Katra cilindra augšējā vērtība - sprauslai piemērotā korekcija;
Katra cilindra apakšējā vērtība - cilindra mehāniskā efektivitāte (palielināta vērtība: palielināta efektivitāte);
Šis algoritms darbojas līdz 1500 RPM, arī gaitā!
Novērtējiet katrai sprauslai piemērotās korekcijas un salīdziniet ar citiem cilindriem. Ja kādas sprauslas korekcijas dati būtiski atšķiras no pārējām - acīmredzot, tās parametri ''peld'' jeb arī tās parametru atšķirība no normālas ir palielināta (DME ir piemērojis maksimālās vērtības tās adaptāciju kartē).
Piezīme: šo menu var izmantot arī braucot, novērojot sprauslu ''veselību'' pie dažādiem to atvērumiem (mazas, vidējas, lielas pieprasītās griezes). Šāda izbraukuma sesija ļauj pamanīt arī specifiskus sprauslu defektus (piem., slikta atomizācija dažos tās darba režīmos).
Komentāri
Ierakstīt komentāru