Sveiciens no chip tuneriem. Part 2
Šajā postā - nedaudz tehniskāks info par problēmām, kas rodas, ja DME config rezultātā tiek atslēgtas kontroles zondes.
Esmu dzirdējis par it kā pozitīvu pieredzi, ka dzinējs strādājot ideāli pēc šādiem ''upgrade''.
Paskatīsim, kāda ir situācija patiesībā.
Pirmais neprecizitātes avots: zondes kontroles IC.
Platjoslas zondu vadībai tiek izmantoti Bosch izstrādātie CJ120 vai CJ125 (jaunākiem auto) chipseti.
Šos chipsetus raksturo:
a) I mērīšanas OPampa Uoffset +/-10mV
b) I mērīšanas OPampa output Uoffset +/-3mV
c) I mērīšanas OPampa Igain kļūda +/-2.2%
d) Uref (1.50V) nav pieejams(!), tā offset nav(!) definēts. Regulāri jāveic self-calibration, izmantojot iebūvēto ''chopper'' tipa kalibrēšanu.
Lai mazinātu problēmas ar Offset drift un Gain, chipset ir ieslēgts K=8 (nevis K=17) režīmā.
Otrs neprecizitāte avots: ADC.
Piemēram, MSD80 izmanto Infineon Tricore SAK-TC1796 CPU. Šiem CPU ir (līdz) 12bit ADC.
Diemžēl, ar ADC precizitāti ir zināmas problēmas:
a) statiskā kļūda +/-4 LSB jeb +/-4mV pie Uref=4.096V
b) offset kļūda 20mV (!), ja tiek veikta self-calibration vai pat +/-60mV, ja self-calibration netiek veikta
c) Gain kļūda +/-3% ar self-calibration; +/-5% bez self-calibration
Saskaņā ar LSU 4.9 Datasheet, pie K=8 +/-50mV drift kļūda nozīmē Lambda ap 0.95 .. 1.05. +/-100mV - Lambda ap 0.90 .. 1.10.
Nav jāveic sarežģīti matemātiski aprēķini, lai saprastu - bez papildus trim Lambda mērīšana ir SKARBI neprecīza! It kā nomērītās korektās Lambda 1.00 vietā (ko uzrādīs INPA vai ISTA) reālais Lambda var būt 0.90, var būt 1.10 jeb pat vairāk/mazāk! Lūk kāpēc ir vajadzīgas kontroles zondes. Tieši kontroles zondes ir tās, kas kalibrē platjoslas zondu mērīšanas mezglus! Turklāt, šis Offset (Ref pie Lambda 1.00) korekcijas diapazons ir ļoti plašs: līdz +/-200mV.
Tātad, paredzamā Homogēnā režīma vietā iegūstam kaut ko ļoti aptuvenu. Skaidrs, ka Lambda 0.90 vai 1.10 nozīmē - katastrofālus CO/HC, CO katalizatoru pārslogošanu un bojāšanu, problēmas ar TI iziešanu, paaugstinātu misfire blīvumu.
Otra fundamentāla tēma: dzinēja veiktspēju NEVAR/nedrīkst novērtēt uzreiz pēc ''upgrade''. Dzinēja darbības novērtēšana ir jāveic 5 .. 10 ..20.000km pēc šādiem ''upgrade''. Pa to laiku iepriekš nomērītie sprauslu dati būs pietiekoši ''aizpeldējuši''. Jaunu/korektu sprauslu datu (un, attiecīgi - korekciju) nebūs, jo dzinējs strādā limp mode (kaut arī chip ''tuneriem'' šķiet, ka viss ir kārtībā). Tikai pēc ilgāka laika šādu ''uzlabojumu'' efekts būs izjūtams pilnā krāšņumā.
Esmu dzirdējis par it kā pozitīvu pieredzi, ka dzinējs strādājot ideāli pēc šādiem ''upgrade''.
Paskatīsim, kāda ir situācija patiesībā.
Pirmais neprecizitātes avots: zondes kontroles IC.
Platjoslas zondu vadībai tiek izmantoti Bosch izstrādātie CJ120 vai CJ125 (jaunākiem auto) chipseti.
Šos chipsetus raksturo:
a) I mērīšanas OPampa Uoffset +/-10mV
b) I mērīšanas OPampa output Uoffset +/-3mV
c) I mērīšanas OPampa Igain kļūda +/-2.2%
d) Uref (1.50V) nav pieejams(!), tā offset nav(!) definēts. Regulāri jāveic self-calibration, izmantojot iebūvēto ''chopper'' tipa kalibrēšanu.
Lai mazinātu problēmas ar Offset drift un Gain, chipset ir ieslēgts K=8 (nevis K=17) režīmā.
Otrs neprecizitāte avots: ADC.
Piemēram, MSD80 izmanto Infineon Tricore SAK-TC1796 CPU. Šiem CPU ir (līdz) 12bit ADC.
Diemžēl, ar ADC precizitāti ir zināmas problēmas:
a) statiskā kļūda +/-4 LSB jeb +/-4mV pie Uref=4.096V
b) offset kļūda 20mV (!), ja tiek veikta self-calibration vai pat +/-60mV, ja self-calibration netiek veikta
c) Gain kļūda +/-3% ar self-calibration; +/-5% bez self-calibration
Saskaņā ar LSU 4.9 Datasheet, pie K=8 +/-50mV drift kļūda nozīmē Lambda ap 0.95 .. 1.05. +/-100mV - Lambda ap 0.90 .. 1.10.
Nav jāveic sarežģīti matemātiski aprēķini, lai saprastu - bez papildus trim Lambda mērīšana ir SKARBI neprecīza! It kā nomērītās korektās Lambda 1.00 vietā (ko uzrādīs INPA vai ISTA) reālais Lambda var būt 0.90, var būt 1.10 jeb pat vairāk/mazāk! Lūk kāpēc ir vajadzīgas kontroles zondes. Tieši kontroles zondes ir tās, kas kalibrē platjoslas zondu mērīšanas mezglus! Turklāt, šis Offset (Ref pie Lambda 1.00) korekcijas diapazons ir ļoti plašs: līdz +/-200mV.
Tātad, paredzamā Homogēnā režīma vietā iegūstam kaut ko ļoti aptuvenu. Skaidrs, ka Lambda 0.90 vai 1.10 nozīmē - katastrofālus CO/HC, CO katalizatoru pārslogošanu un bojāšanu, problēmas ar TI iziešanu, paaugstinātu misfire blīvumu.
Otra fundamentāla tēma: dzinēja veiktspēju NEVAR/nedrīkst novērtēt uzreiz pēc ''upgrade''. Dzinēja darbības novērtēšana ir jāveic 5 .. 10 ..20.000km pēc šādiem ''upgrade''. Pa to laiku iepriekš nomērītie sprauslu dati būs pietiekoši ''aizpeldējuši''. Jaunu/korektu sprauslu datu (un, attiecīgi - korekciju) nebūs, jo dzinējs strādā limp mode (kaut arī chip ''tuneriem'' šķiet, ka viss ir kārtībā). Tikai pēc ilgāka laika šādu ''uzlabojumu'' efekts būs izjūtams pilnā krāšņumā.
Komentāri
Ierakstīt komentāru