N43. Auksta starta crash
Šoreiz par vienu interesantu situāciju, ar kuru esmu saskāries jau pietiekoši daudzas reizes, lai būtu vērts minēt.
Pacienti: N43 sērijas dzinēji vienkāršākajā konfigurācijā: ar vienu platjoslas zondi.
Situācija: auksta starta (retāk - siltam dzinējam) laikā, uzreiz pēc dzinēja iedarbināšanas, novērojams relatīvi neliels/pieņemams cilindru mehāniskās efektivitātes disbalanss, bet platjoslas zondei uzsākot darbu, šis disbalanss nevis pazūd vai paliek nemainīgs, bet kļūst arvien lielāks. Drīz sākas misfires, dzinējs atslēdz it kā bojātos cilindrus. DME atmiņā tiek ierakstītas kļūdas par atslēgtajiem cilindriem, to misfirēm. Atslēgto cilindru komponenti (sveces, spoles, sprauslas) nav bojāti. Tipiski - citu kļūdu DME atmiņā nav.
Piemērs: uzreiz pēc aukstā starta (kamēr platjoslas zonde nestrādā) situācija izskatās sekojoši
''Kreisās puses'' (1. un 4. pēc placement) cilindri uzrāda ap 10% samazinātu mehānisko efektivitāti;
''Labās puses'' (3. un 2. pēc placement) cilindri uzrāda ap 15% palielinātu mehānisko efektivitāti.
Lai izslēgtu nekorektu sprauslu individuālo adaptāciju ietekmi, visas adaptācijas ir nodzēstas (to apstiprina spararata learnbit redzamajā menu).
Platjoslas zondei uzsākot darbu, šī atšķirība palēnām (5 .. 10 sekunžu laikā) pieaug līdz +/0.080 vienībām un pat vairāk (+/-40%), pēc kā 1. un 4. cilindrs (pēc placement) misfirot un tie tiek atslēgti.
Kas notiek šajā situācijā?
DME sajucis prātā? Dara visu, lai ''salauztu'' puslīdz korektu dzinēja darbu?
Problēmas cēlonis: šoreiz ''labās puses'' cilindru sprauslas tek aukstam dzinējam.
Līdz brīdim, kamēr sāk strādāt Lambda zonde, ''kreisās puses'' cilindros degmaisījums ir puslīdz korekts (dzinējs strādā open loop režīmā, degmaisījumu smidzina saskaņā ar enerģētisko modeli un adaptāciju kartēm), ''labajā pusē'' - trekns. Labās puses cilindriem nedaudz lielāka mehāniskā efektivitāte, jo ir degvielas pārpalikums. Trekns degmaisījums deg labi, misfiru nav.
Kad sāk strādāt Lambda zonde, tā redz degvielas pārpalikumu (kopējo, visos cilndros kopā nomērīto) un sāk visos cilindros proporcionāli samazināt degvielu. Kreisās puses cilindros degmaisījums kļūst arvien liesāks, labajā pusē - korektāks (tas vēl aizvien ir trekns).
Vienlaikus, redzot, ka situācija ar degmaisījumu ir būtiski mainījusies, DME forsēti pārraksta offset tipa LTFT (uz stipri negatīvu vērtību, tipiski: -1.0mg/st.), Integratori uzrāda negatīvas vērtības, bet - var sasniegt puslīdz korektus rādījumus pēc LTFT pārrakstīšanas.
Izlīdzinot vidējo degmaisījumu, sanāk, ka kreisās puses cilindros degmaisījums ir tik liess (Lambda virs 1.3 .. 1.4), ka tajos sākas misfires. Redzot grupveida misfires, DME atslēdz ''bojātos'' cilindrus.
Visos līdzīgos gadījumos situācijas iemesls bija tekošas sprauslas. It kā vienkārši. Bet, ir vēl viena nianse - programmatūras versija. Visos gadījumos situācijas risinājuma metodes ''uzlabojās'', atjaunojot programmatūru.
Kā rīkojās jaunākas SW relīzes šādā situācijā?
1. neveica strauju offset tipa LTFT pārrakstīšanu uz negatīvām vērtībām, atvieglojot diagnostiku un nepasliktinot situāciju nākošajās startēšanas reizēs (ja tad sprauslas netek). Nepārrakstītas offset tipa LTFT nepieļāva vēl liesāka maisījuma veidošanu, Integratoriem mēģinot vēl vairāk ''liesināt'' degmaisījumu;
2. nepieļāva tik dziļas kopējās degvielas maisījuma korekcijas uz ''liesuma'' pusi - nevis samazināja Integratorus līdz -30% (galējai robežai) un tad skatījās, kas notiek ar degmaisījumu, bet gan - jau pie relatīvi korektām Integratora vērtībām (piemēram, -10%) analizēja nomērīto Lambda un jau savlaicīgi reaģēja. Piemēram, ja pie Integratora -10% Lambda ir zem 0.80, ir skaidrs, ka pat pie -30% Integratora neizdosies sasniegt Stoihiometrisku maisījumu. Nav pareizi turpināt samazināt degvielas daudzumu, jo tas var novest pie misfirēm - acīmredzot, ir kāda fundamentāla problēma kādā cilindrā. DME šādā situācijā uzreiz ierakstīja kļūdas par degmaisījumu (pārāk trekns), atslēdza closed loop režīmu un pārgāja tīri adaptāciju karšu izmantošanas režīmā. Rezultātā - korekti strādājošos cilindros degmaisījums palika korekts, visi cilindri turpināja strādāt.
Jāatzīst, ka šie uzlabojumi situāciju uzlabo kardināli.
Pirmkārt - DME atmiņā ir ierakstītas korektas kļūdas par treknu maisījumu. Skaidrs - tātad: tecēja sprausla(s).
Otrkārt - DME nevis izprovocēja misfires citos (korekti strādājošos) cilindros, bet nodrošināja puslīdz normālu dzinēja darbu.
Šī posta sentence: N43 ar vienu Lambda zondi ir vērts atjaunot DME SW, kā arī jāatceras - ja dzinējam ir tikai viena platjoslas zonde, tā ir kopīga visiem cilindriem, neskatoties uz to, ka DME it kā veido divas bankas. Patiesībā šīs bankas ir virtuālas, hardware problēmas skar visus cilindrus vienlīdz ''skarbi''.
Pacienti: N43 sērijas dzinēji vienkāršākajā konfigurācijā: ar vienu platjoslas zondi.
Situācija: auksta starta (retāk - siltam dzinējam) laikā, uzreiz pēc dzinēja iedarbināšanas, novērojams relatīvi neliels/pieņemams cilindru mehāniskās efektivitātes disbalanss, bet platjoslas zondei uzsākot darbu, šis disbalanss nevis pazūd vai paliek nemainīgs, bet kļūst arvien lielāks. Drīz sākas misfires, dzinējs atslēdz it kā bojātos cilindrus. DME atmiņā tiek ierakstītas kļūdas par atslēgtajiem cilindriem, to misfirēm. Atslēgto cilindru komponenti (sveces, spoles, sprauslas) nav bojāti. Tipiski - citu kļūdu DME atmiņā nav.
Piemērs: uzreiz pēc aukstā starta (kamēr platjoslas zonde nestrādā) situācija izskatās sekojoši
''Kreisās puses'' (1. un 4. pēc placement) cilindri uzrāda ap 10% samazinātu mehānisko efektivitāti;
''Labās puses'' (3. un 2. pēc placement) cilindri uzrāda ap 15% palielinātu mehānisko efektivitāti.
Lai izslēgtu nekorektu sprauslu individuālo adaptāciju ietekmi, visas adaptācijas ir nodzēstas (to apstiprina spararata learnbit redzamajā menu).
Platjoslas zondei uzsākot darbu, šī atšķirība palēnām (5 .. 10 sekunžu laikā) pieaug līdz +/0.080 vienībām un pat vairāk (+/-40%), pēc kā 1. un 4. cilindrs (pēc placement) misfirot un tie tiek atslēgti.
Kas notiek šajā situācijā?
DME sajucis prātā? Dara visu, lai ''salauztu'' puslīdz korektu dzinēja darbu?
Problēmas cēlonis: šoreiz ''labās puses'' cilindru sprauslas tek aukstam dzinējam.
Līdz brīdim, kamēr sāk strādāt Lambda zonde, ''kreisās puses'' cilindros degmaisījums ir puslīdz korekts (dzinējs strādā open loop režīmā, degmaisījumu smidzina saskaņā ar enerģētisko modeli un adaptāciju kartēm), ''labajā pusē'' - trekns. Labās puses cilindriem nedaudz lielāka mehāniskā efektivitāte, jo ir degvielas pārpalikums. Trekns degmaisījums deg labi, misfiru nav.
Kad sāk strādāt Lambda zonde, tā redz degvielas pārpalikumu (kopējo, visos cilndros kopā nomērīto) un sāk visos cilindros proporcionāli samazināt degvielu. Kreisās puses cilindros degmaisījums kļūst arvien liesāks, labajā pusē - korektāks (tas vēl aizvien ir trekns).
Vienlaikus, redzot, ka situācija ar degmaisījumu ir būtiski mainījusies, DME forsēti pārraksta offset tipa LTFT (uz stipri negatīvu vērtību, tipiski: -1.0mg/st.), Integratori uzrāda negatīvas vērtības, bet - var sasniegt puslīdz korektus rādījumus pēc LTFT pārrakstīšanas.
Izlīdzinot vidējo degmaisījumu, sanāk, ka kreisās puses cilindros degmaisījums ir tik liess (Lambda virs 1.3 .. 1.4), ka tajos sākas misfires. Redzot grupveida misfires, DME atslēdz ''bojātos'' cilindrus.
Visos līdzīgos gadījumos situācijas iemesls bija tekošas sprauslas. It kā vienkārši. Bet, ir vēl viena nianse - programmatūras versija. Visos gadījumos situācijas risinājuma metodes ''uzlabojās'', atjaunojot programmatūru.
Kā rīkojās jaunākas SW relīzes šādā situācijā?
1. neveica strauju offset tipa LTFT pārrakstīšanu uz negatīvām vērtībām, atvieglojot diagnostiku un nepasliktinot situāciju nākošajās startēšanas reizēs (ja tad sprauslas netek). Nepārrakstītas offset tipa LTFT nepieļāva vēl liesāka maisījuma veidošanu, Integratoriem mēģinot vēl vairāk ''liesināt'' degmaisījumu;
2. nepieļāva tik dziļas kopējās degvielas maisījuma korekcijas uz ''liesuma'' pusi - nevis samazināja Integratorus līdz -30% (galējai robežai) un tad skatījās, kas notiek ar degmaisījumu, bet gan - jau pie relatīvi korektām Integratora vērtībām (piemēram, -10%) analizēja nomērīto Lambda un jau savlaicīgi reaģēja. Piemēram, ja pie Integratora -10% Lambda ir zem 0.80, ir skaidrs, ka pat pie -30% Integratora neizdosies sasniegt Stoihiometrisku maisījumu. Nav pareizi turpināt samazināt degvielas daudzumu, jo tas var novest pie misfirēm - acīmredzot, ir kāda fundamentāla problēma kādā cilindrā. DME šādā situācijā uzreiz ierakstīja kļūdas par degmaisījumu (pārāk trekns), atslēdza closed loop režīmu un pārgāja tīri adaptāciju karšu izmantošanas režīmā. Rezultātā - korekti strādājošos cilindros degmaisījums palika korekts, visi cilindri turpināja strādāt.
Jāatzīst, ka šie uzlabojumi situāciju uzlabo kardināli.
Pirmkārt - DME atmiņā ir ierakstītas korektas kļūdas par treknu maisījumu. Skaidrs - tātad: tecēja sprausla(s).
Otrkārt - DME nevis izprovocēja misfires citos (korekti strādājošos) cilindros, bet nodrošināja puslīdz normālu dzinēja darbu.
Šī posta sentence: N43 ar vienu Lambda zondi ir vērts atjaunot DME SW, kā arī jāatceras - ja dzinējam ir tikai viena platjoslas zonde, tā ir kopīga visiem cilindriem, neskatoties uz to, ka DME it kā veido divas bankas. Patiesībā šīs bankas ir virtuālas, hardware problēmas skar visus cilindrus vienlīdz ''skarbi''.
Komentāri
Ierakstīt komentāru