F10/11. Stratified charge pārbaude

N53B30 dzinēja režīmu pārbaudei F10/F11 ir zināma specifika. Tam par iemeslu ir apstāklis, ka BMW ir maksimāli slēpis gan problēmas NOx sistēmas darbībā, gan atslēdzis piekļuvi visa veida pamatdatiem, kas ļautu tieši vai netieši šīs problēmas identificēt. DME daļu NOx sistēmas problēmu Error listā neieraksta vispār (nav pat paredzēti kļūdu kodi), daļu - teorētiski varētu ierakstīt (kļūdu kodi ir paredzēti), tomēr praksē - neieraksta. Tas nozīmē - tukšs kļūdu saraksts nenozīmē, ka viss ir kārtībā.

Kādi ir simptomi, ka ar Stratified charge (dzinēja darbības pamatrežīmu) kaut kas nav kārtībā? 
Pirmkārt - pieaug degvielas patēriņš. Par 15 .. 25%. Bet, arī šeit ir nianses. Ja jūs esiet nopircis lietotu auto, tas jau no pirmās iegādes dienas var neizmantot Stratified charge. Jums liksies, ka degvielas patēriņš ir normāls. Jūs nezināsiet, ka patiesībā pārmaksājiet par degvielu. Arī tad, ja sākumā viss bija kārtībā, DME var pakāpeniski (un tieši tā arī parasti tas notiek) atslēgt Stratified charge. Degvielas patēriņš pieaugs lēni un ''nemanāmi'' vairāku mēnešu laikā.
Otrkārt - dzinējs ir zaudējis savu raksturīgo darbības ''vieglumu''. Taču arī šī simptoma atpazīšana ir individuāla. Ir ļoti daudzi, kas saka - šo īpaši vieglo ''lidojošo'' darbību, izcilo atsaucību uz akseleratora pedāli nevar sajaukt ne ar vienu citu dzinēju. Tajā pat laikā ir cilvēki, kas oponē - nu, brauc šis auto, brauc cits auto, kāda tur atšķirība? Bet, ja jūs pamaniet, ka dzinējs kļuvis ''lempīgs'', ''smagnējs'' - visticamākais, Stratified charge ir atslēgts.
Treškārt - parādās dzinēja darbības nevienmērība. Gan tukšgaitā - tā izpaužas kā nekvalitatīva tās uzturēšana (piemēram, tukšgaita ''peld'', uz vietas stāvošam auto grozot stūri; ieslēdzot un atslēdzot jaudīgus patērētājus - AC; stiklu apsildi, utml.), gan gaitā - ir jūtama dzinēja vibrācija: tātad - kāds cilindriem nestrādā ar pilnu atdevi.
Ceturtkārt - dzinējs neattīsta pilnu jaudu, vibrācijas ir spēcīgākas. Servisos iesaka mainīt sprauslas, to nomaiņa situāciju kardināli neuzlabo.
Piektkārt - NOx sistēmas problēmas (un sekas - atslēgts Stratified charge) var būt iemesls kļūdām par fuel trim, Lambda zondu trim, iemesls misfirēm, dzinēja raustīšanās problēmām, stiprai darbības nevienmērībai. Pirms ķerties klāt kādu komponentu nomaiņai - jāpārbauda NOx sistēmas ''veselība'';
Visbeidzot - ja dzinējs neizmanto Stratified charge, var būt (un bieži arī ir) problēmas ar automātiskās ātrumkārbas slēgšanos. Kārba var uzvesties neveikli, pārslēgties ar grūdieniem, rāvieniem, aizkavēšanos. Ir traucēta kārbas pārslēgšanās adaptāciju veidošana.

Kā pārbaudīt Stratified charge F10/11?
1. Jāuzsilda dzinējs līdz darba temperatūrai. Normālos apstākļos DME ieslēdz Stratified charge, ja dzinēja temperatūra sasniedz ap 60oC.
2. Jāsāk braukt. Kamēr dzinējs darbojas tukšgaitā, Stratified charge ieslēgts netiks. Taču, ja Stratified charge ir ticis ieslēgts, tas zināmu laiku turpinās darboties arī tukšgaitā pēc auto apturēšanas. Cik ilgi - atkarīgs no virknes apstākļiem (NOx katalizatora ''veselības'', izplūdes temperatūras; vai DME mēra sprauslu tecēšanu tukšgaitā, vai veic citas servisa procedūras, u.t.t.).
3. Jānovēro live data, izmantojot ISTA D/+ vai INPA.
Ja jūs izmantojiet ISTA D/+: veiciet pilnu auto identifikāciju; izvēlieties DME un nospiediet ''Call up ECU functions'' pogu.
DME menu izvēlieties ''Diagnostics scan'' sadaļu, ''Oxygen sensor control'' subsadaļu, atlasiet ''Signal, Oxygen sensor before catalytic converter'' un ''Signal, Oxygen sensor 2 before catalytic converter'', nospiediet ''Read status''.

Šie dati rādīs, ar kādu degmaisījumu strādā jūsu auto dzinējs.
a) 1.99 .. 2.01V: Homogēns režīms; Lambda 0.99 .. 1.01
b) 2.40 .. 3.00V; Stratified charge; Lambda 2 .. 3
c) 2.25 .. 2.30V; Homogeneous lean; Lambda ap 1.5

Attēlā: dzinējs strādā Homogēnā režīmā ar Lambda ap 1.00

Uzsāciet braukšanu un brauciet vienmērīgi ar ātrumu 50 .. 100km/h.
Ja dzinējs izmanto Stratified charge, abu banku sensoru rādījumiem jābūt ap 2.40 .. 3.00V.
Ik pēc 10 .. 40 sekundēm sensoru rādījumi no 2.40 .. 3.00V uz dažām sekundēm samazināsies zem 2.00V. Šajā brīdī NOx katalizators tiks attīrīts no nitrītiem. Novērtējiet laika intervālu starp šiem attīrīšanas cikliem.
a) 30 .. 40 sekundes - ideāla NOx katalizatora veselība;
b) 10 .. 15 sekundes - ļoti slikta NOx katalizatora veselība;
c) 20 .. 30 sekundes - pieņemama NOx katalizatora veselība (jo vairāk, jo labāk).

Pārbaudiet Stratified charge izmantošanu ilgākā laikā - daļa slēpto problēmu var atslēgt Stratified charge tikai pēc zināma laika (5 .. 30 minūtes). Tādēļ - veiciet ilgāku izbraucienu, pārbaudiet Stratified charge vairākas reizes, ik pēc 5 .. 15 minūtēm. Ideālā scenārijā - veiciet pārbaudi vismaz 3 .. 5 braukšanas sesijām. Ja kādā reizē dzinējs neizmanto Stratified charge, veiciet atkārtotu testu pēc īsa brītiņa (5 .. 10 minūtēm). Īslaicīgi atslēgts Stratified charge neliecina par problēmām - DME var veikt specifiskas testu vai adaptāciju procedūras (mērīt spraulas, adaptēt Tank ventilācijas vārstu, EGR, utml.).
Piezīme: testu laikā nebauciet ātrāk par 100km/h, jo šāds ātrums var izprovocēt NOx katalizatora desulfatēšanas sesiju. Tās laikā Stratified charge ir atslēgts, dzinējs strādā ar Lambda 0.95.

Ja jūs izmantojiet INPA: izvēlieties DME; atveriet Fuel mixture menu ../F5/F6. Novērtējiet Lambda value abām bankām.
a) Lambda 0.99 .. 1.01 - Homogēns režīms
b) Lambda 2.00 .. 3.50 - Stratified charge
c) Lambda ap. 1.50 - Homogēni liess režīms

Uzsāciet braukšanu un brauciet vienmērīgi ar ātrumu 50 .. 100km/h.
Ja dzinējs izmanto Stratified charge, abu banku Lambda rādījumiem jābūt 2.00 .. 3.50.
Ik pēc 10 .. 40 sekundēm Lambda rādījumi no 2.00 .. 3.50 uz dažām sekundēm samazināsies zem 0.90. Šajā brīdī NOx katalizators tiks attīrīts no nitrītiem. Novērtējiet laika intervālu starp šiem attīrīšanas cikliem.
a) 30 .. 40 sekundes - ideāla NOx katalizatora veselība;
b) 10 .. 15 sekundes - ļoti slikta NOx katalizatora veselība;
c) 20 .. 30 sekundes - pieņemama NOx katalizatora veselība (jo vairāk, jo labāk).

Piemērs: dzinējs izmanto Stratified charge ar Lambda ap 3

Piemērs: notiek NOx katalizatora reģenerācija


Pārbaudiet Stratified charge izmantošanu ilgākā laikā - daļa slēpto problēmu var atslēgt Stratified charge tikai pēc zināma laika (5 .. 30 minūtes). Tādēļ - veiciet ilgāku izbraucienu, pārbaudiet Stratified charge vairākas reizes, ik pēc 5 .. 15 minūtēm. Ideālā scenārijā - veiciet pārbaudi vismaz 3 .. 5 braukšanas sesijām. Ja kādā reizē dzinējs neizmanto Stratified charge, veiciet atkārtotu testu pēc īsa brītiņa (5 .. 10 minūtēm). Īslaicīgi atslēgts Stratified charge neliecina par problēmām - DME var veikt specifiskas testu vai adaptāciju procedūras (mērīt spraulas, adaptēt Tank ventilācijas vārstu, EGR, utml.).
Piezīme: testu laikā nebauciet ātrāk par 100km/h, jo šāds ātrums var izprovocēt NOx katalizatora desulfatēšanas sesiju. Tās laikā Stratified charge ir atslēgts, dzinējs strādā ar Lambda 0.95.


Ja dzinējs stabili izmanto Stratified charge un NOx katalizatora reģenerācijas intervāls atbilst tā labai veselībai - apsveicam! Ar jūsu auto viss ir kārtībā! Ja dzinējs neizmanto Stratified charge; izmanto to reti/nestabili, uz īsu brīdi; reģenerācijas notiek bieži (katras 10 .. 15 sekundes) - diemžēl, auto ir problēmas ar NOx sistēmu. 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām