F10/11. NOx sensora problēmas

Šajā postā centīšos apkopot visu informāciju, kas būtu jāzina par F sērijai uzstādītajiem N53B30 dzinējiem paredzētajiem NOx sensoriem.

NOx sensora kods: 11787590402
Kā jau būsiet pamanījuši, NOx sensoru ''galvas'' ražo NGK (vienīgais ražotājs pasaulē, kas ražo NOx sensoru ''galvas''), pašus sensorus piegādā Continental. Hardware ir idenstisks visiem mūsdienu NOx sensoriem. Atšķiras divas lietas:
a) vada garums no ''galvas'' līdz kontrolierim.  Šim sensoram tas ir garākais starp benzīna dzinējiem paredzētajiem;
b) komunikācijas veids ar DME. Šie sensori komunicē būtiski savādāk kā ''vecie'' NOx sensori, kas bija paredzēti E sērijas N43/53 saimes dzinējiem.
Abu iepriekšminēto iemeslu dēļ pat nav vērts mēģināt pieslēgt kādu citu, it kā ''līdzīgu'' sensoru. Tā datus DME ignorēs.
Vēl vairāk, MSD87 ir ieviesta NOx sensora ID kontrole un pat speciāla kļūda 12CE01 Nitrogen-oxyde sensor version: incorrect.
Pašsaprotami, nav jēgas instalēt ne Ķīnas Tautas republikā atrastus ''analogus'', ne lietotus sensorus - tā ir naudas izšķiešana.

Tāpat kā citiem (arī/pat jaunāko relīžu) NOx sensoriem, šiem ir ļoti izplatīts slēptais defekts ar tā šūnu self-calibration.

Problēmas īss apraksts.
NOx sensors sastāv no divām, secīgi slēgtām elektroķīmiskām šūnām. Pirmajā tiek ''atsūkts'' un izmērīts zondē nokļuvušais skābeklis, otrajā - tiek mērīts nitrītu apjoms. Lai sensora elektronika spētu korekti strādāt, abas šūnas ir jānobalansē ''nulles'' jeb references līmenī. Diemžēl, ja šūnas ir sākušas aizsērēt (tas notiek, ja zondē iekļūst sodrēji, citi nekvalitatīvas degvielas produkti, daudz sēra, utml), šī procedūra sensoram nav pa spēkam. Ilgu laiku tas mēģina veikt šo procedūru, DME sūtot ziņu ''pagaidi mazliet, drīz būšu gatavs darbam''. Diemžēl, šis ''drīz'' iestājas novēloti (runa ir par minūtēm, reizēm - stundām), reizēm - neiestājas nekad.

Saistībā ar šo problēmu jāņem vērā trīs aspekti:
a) DME šādas problēmas gadījumā, sasniedzot konkrētu dzinēja temperatūru, uz īsu brītiņu (dažas minūtes) ieslēdz Stratified charge, bet tad - izslēdz līdz brīdim, kamēr sensors atrisinās savas problēmas. Ja sensors problēmas neatrisina un datus sūtīt nesāk, Stratified charge paliek izslēgts;
b) izslēgts Stratified charge nozīmē palielinātu degvielas patēriņu, problēmas ar vibrācijām braucot, nestabilu tukšgaitu, lempīgu dzinēja un ātrumkārbas uzvedību. Visu likstu iemesls - netiek veikta virkne specifisku sprauslu mērījumu, kas iespējamas tikai Stratified charge. Ja nav šo mērījumu, nav korektu sprauslu adaptāciju;
c) DME atmiņā netiek ierakstītas nekādas kļūdas, kas šīs problēmas identificēšanu padara daudz sarežģītāku.

Situāciju vēl sarežģītāku padara apstāklis, ka ne INPA, ne ISTA D/+ nav pieejami NOx sensora live dati. Acīmredzot, BMW uzskata, ka šī informācija ir pārāk sarežģīta diagnostam ''parastajam'', jeb arī - mēģina slēpt iepriekšminēto problēmu (faktu, ka sensors patiesībā datus nemaz nesūta - tas varētu būt milzīga reklamāciju apjoma un izdevumu iemesls).

Ja jūs plānojat iegādāties F sērijas auto ar N53B30 saimes dzinēju, vai lietojat šādu auto, veiciet Stratified charge pāraudi, kā aprakstītes šeit. Tas ir vienīgais veids, kā pārliecināties, ka auto strādā tā, kā vajadzētu (jeb gūt apstiprinājumu, ka dzinējam ir problēmas, neskatoties uz tukšu kļūdu sarakstu).

Diemžēl, tāpat kā citi NOx sensori, arī šis (pašsaprotami, jo hardware jau ir identiska) kalpo relatīvi īsu laiku. Optimistiskas prognozes: 30 .. 50.000km. Relatīvi bieži kļūdas par pilnīgu bojājumu parādās jau pēc 10 .. 20.000km, bet datu (ne)sūtīšanas problēmas - vēl ātrāk.

Tekošas sprauslas: degvielas eksplozijas izplūdē, liels eļļas patēriņš, kondensāts izplūdē - šīs problēmas bojā NOx sensoru nekavējoši.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām