Chip tuning blaknes

Šoreiz īss, bet uzskatāms posts par dīzeļu chip ''tuninga'' blaknēm.
Protams, nevaru apgalvot, ka 100% visos gadījumos šī procedūra noved pie līdzīga ''rezultāta'' (piemēram, ir starpība starp Alpina un vietējo pašmāju ''specu'', kurš čipo par 50..200 EUR), taču visi projekti, ko esmu redzējis, ir beigušies līdzīgi.

Blaknes, kas pēc šādiem ''uzlabojumiem'' redzamas diagnostikā:
a) nesakrīt paredzētais gaisa daudzums un reāli patērētais;
b) nesakrīt paredzētais un reālais boost spiediens;
c) nesakrīt paredzētais un reālais Rail spiediens, utml.

Jebkurā gadījumā - dzinēja enerģētiskais modelis ir izjaukts, dzinējs strādā avārijas režīmā. Lai DDE atmiņā netiktu ierakstītas atbilstošas kļūdas, tās tiek padzēstas (to dara šie čipošanas ''profi'') no Error memory.

Šādu darbību rezultātā DDE neveic ne sprauslu individuālās adaptācijas, ne citu mezglu adaptācijas.

Rezulāts - piemērs redzams video:

Kā redzam, šī E70 N57 sērijas dzinēja tukšgaita stipri ''viļņojas'', grozot stūri. Kāpēc tas notiek? Piedevām - auto ir pacelts uz pacēlāja un dzinēja slodzes izmaiņas ir niecīgas! Reālos apstākļos tukšgaita viļņojas vēl spēcīgāk. Tāda pati tukšgaitas viļņošanās ir, ieslēdzot ātrumkārbu D režīmā, ieslēdzot vai atslēdzot kādu jaudīgāku patērētāju (piemēram, AC; sēdekļu vai stiklu apsildi, utml.).

Ja DDE veikts chip tuning un tā rezultātā dzinējs nestrādā pilnas funkcionalitātes režīmā (tas nav iespējas dēļ fundamentālām problēmām - pieprasīto un reālo parametru atšķirības), DDE nespēj korekti mērīt katras sprauslas parametrus. Attiecīgi, DDE nespēj paredzēt ''uz priekšu'', kā jāmaina iesmidzinātais degvielas apjoms, lai tukšgaita (vai jebkurš cits režīms) būtu ideāla. DDE spēj redzēt tikai sekas, t.i.: kad slodzes rezultātā tukšgaita ''nokrīt'', DDE palielina degvielu visos cilindros, lai atjaunotu iepriekšējo režīmu. Šis atjaunošanas process prasa laiku, turklāt - ne vienmēr izdodas perfekti (sākas viļņošanās), jo sprauslu uzvedība atšķiras no ieplānotās.

Visu šo viļņošanos pavada pastiprināta dzinēja vibrācija, jo pārejas procesa laikā cilindros degmaisījums ir nevienmērīgs un savstarpēji atšķirīgs (iepriekšminēto iemeslu dēļ). Nekorekts degmaisījuma sadalījums noved pie palieloinātas dūmošanas, liela CO izplūdē, paaugstināta NOx satura un mikrodaļu apjoma izplūdē. Diemžēl, tas ir likumsakarīgs rezultāts - pjezo sprauslu parametri tukšgaitas un mazas slodzes režīmos var būtiski atšķirties (un atšķiras) - tas ir normāli. Ja šīs atšķirības netiek kompensētas - ar pjezo sprauslām aprīkotie dīzeļdzinēji strādā vēl nekorektāk kā ''vecie'', M sērijas dīzeļdzinēji (protams, arī M sērijas dīzeļdzinēju darbība spēcīgi degradējas, ja tiek veikts šāds chip tuning, vai ''atslēgts'' EGR, DPF, flapi, u.c. ''nevajadzīgas'' lietas).

Otrs aspekts: dzinēja izplūdes ir ar ļoti asu smaku un auto pastiprināti dūmo. Jā, protams, auto demontēts DPF (skat. attēlu)


bet pastiprinātā dūmošana ir cita problēma. Kā teica auto īpašnieks ''ai, viena sprausla lej''.

Lūk, cienījamā X5 izplūdes ''gali'':
Domāju, katram skaidrs - ar dūmošanu šim dzinējam tiešām ir problēmas...
Jā, protams, sprausla maksā milzu naudu, tās nomaiņa - neiespējama misija. Taču ticamākais, ka ne jau sprauslā ir problēma. Normāli DDE mēra katru sprauslu visos režīmos un kompensē sprauslu pilēšanu un parametru atšķirības. Pēc chip tūnnga ''speciālistu'' manupulācijām DDE šīs funkcijas vairs neveic! Rezultāts - vibrācijas, dūmošana, jaudas zudumi... Pilna problēmu buķete. Un - papildus izdevumi - nepamatoti. Neskaitāmi tūkstoši sprauslu tiek mainītas bez iemesla - tikai tāpēc, ka līku roku īpašnieki ir salauzuši DDE.

 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām