12C401. Plaussibility, signal activity too low

Uzmanību - šajā bloga ierakstā par niansēm, kas jāņem vērā, ja uzstādīts NOXEM 402. Ja jūsu auto ir OEM NOx sensors, šī kļūda tipiski nozīmē sensora NOx šūnas bojājumu (tā ir aizsērējusi).

Ja 12C401 kļūda ir ierakstīta uzreiz pēc NOXEM uzstādīšanas (dzinēja re-adaptēšanas: pirmo dažu simtu km laikā):
a) DME negaidīti labo NOx katalizatora veiktspēju ir pamanījis, taču ''drošības labad'' atzīmējis, ka sensora dati ir aizdomīgi. Atšķirībā no N53 sērijas dzinēju 1.mās paaudzes, 2.ajā paaudzē (ko uzstāda F10/11) nav paredzēta NOx katalizatora nomaiņas reģistrēšana. Attiecīgi - nav veidu, kā DME informēt par NOx sistēmas remontu. Šādā situācijā:
    • jānodzēš kļūdas;
    • jānodzēš NOx sensora adaptācijas.
b) dzinējs kādu iemeslu dēļ ''iesprūdis'' Homogēnā režīmā. Šīs situācijas sīkāks apraksts seko.

Ja 12C401 kļūda ir ierakstīta vēlāk (pēc vairākiem tūkstošiem vai desmitiem tūkstošu km), tipisks kļūdas ierakstīšanas iemesls - dzinējs kādu iemeslu dēļ atslēdzis Stratified charge un ilgstoši (ilgāk kā vajadzētu) darbojas Homogēnā režīmā.

Piezīme: 12C401 kļūda šajā situācijā nav kritiska un neizraisa dzinēja funkcionalitātes (Stratified charge) traucējumus. Ja dzinējs atļauj Stratified charge izmantošanu, NOXEM sūtītie dati atbilst tiem, ko DME ''sagaida'' no ideālā tehniskā kārtībā esošas izplūdes.

Kādēļ tiek ierakstīta 12C401?
NOXEM informē DME par ideālu izplūdes veiktspēju. DME akceptē šādus rādījumus līdz brīdim, kamēr tam nav pierādījumu, ka patiesībā izplūdes veiktspēja ir slikta (jeb tai būt jābūt sliktai). Piemēram, ja DME matemātiski sarēķina NOx katalizatora piesārņojumu ar sēru (tas nav attīrīts ilgā laika posmā - nav veiktas desulfatēšanas sesijas), identificē nevienmērīgu cilindru darbību, nepietiekamu CO katalizatoru veiktspēju, u.c. problēmas (detalizēts info seko), šī informācija ir pretrunā ar ideālajiem NOXEM rādījumiem. DME izdara secinājumus - acīmredzot, to mēģina piemānīt (jeb arī sensoram ir kāds bojājums).
Šī kļūda dotajā situācijā netraucē dzinēja darbam Stratified charge, vēl vairāk - jūs variet to izmantot savā labā! Kā?
Diemžēl, F sērijas īpašnieku informācija par N53 sērijas dzinēju darba apstākļiem un ''veselību'' ir stipri ierobežota (daudz pieticīgāka par E sērijas N43/N53 sērijas dzinēju info). ISTA nav informācijas ne par dzinēja darba režīmu, ne NOx katalizatora piesārņojumu, ne NOx sensora statusu. Par learnbits, misfire counters u.c. specifiskākām lietām pat nerunājot. Attiecīgi - šo auto īpašnieki nezina, vai un cik bieži dzinēji izmanto ekonomisko Stratified charge režīmu. Šoreiz 12C401 noder kā indikators, ka ir jāpievērš uzmanība dzinēja ''labsajūtai''.

Kādi ir tipiskie iemesli, dēļ kuriem N53 ''iesprūst'' Homogēnā režīmā?


NOx katalizatora piesārņojums. Šis ir tipiskākais iemesls, kādēļ MSD87 pārtrauc Stratified charge izmantošanu. Pieminēšanas vērts ir apstāklis, ka tipiski ISTA nedzēš katalizatora piesārņojuma datus (dzēšot dzinēja adaptāciju datus). Tas nozīmē - ja dzinēja re-adaptēšanai tiek izmantota ISTA, NOx katalizators ir jāttīra, veicot desulfatēšanas sesiju! Desulfatēšanas sesijas ir jāveic arī tad, ja ir uzstādīts NOXEM (tiesa gan - retāk kā OEM sensora gadījumā, bet - ir jāveic) Jeb arī - adaptāciju (un NOx katalizatora piesārņojuma) dzēšanai jāizmanto INPA un obligāti jāpārliecinās, ka NOx katalizatora piesārņojums ir 0mg pēc adaptāciju dzēšanas.
Tātad - ja jūs regulāri nebrauciet ar ātrumu vismaz 110 .. 120km/h, pārbaudiet NOx katalizatora piesārņojumu ar INPA jeb atrodiet iespēju veikt ātrākus izbraucienus!
MSD87 (atšķirībā no MSD80/E sērijas N53) NAV paredzēta kļūda par NOx katalizatora piesārņojumu, kā arī - nav paredzēta servisa procedūra - piespiedu desulfatēšanas sesijas aktivizēšana. Sasniedzot kritisku NOx katalizatora piesārņojumu, DME atslēdz Stratified charge, nebrīdinot īpašnieku.

Nepietiekama CO katalizatoru veiktspēja. Ja DME konstatē nepietiekamu CO katalizatoru veiktspēju Stratified charge režīmā, uz laiku šis režīms tiek atslēgts. Pēc laika DME atjaunos Stratified charge un atkārtoti mērīs CO katalizatoru veiktspēju. Kļūda par samazinātu CO katalizatoru efektivitāti tiks ierakstīta pēc diezgan ilga laika jeb pat var netikt ierakstīta vispār, ja katalizatoru veiktspēja būs tikai nedaudz zem normas. Attiecīgi, var veidoties situācija - dzinējs reti izmanto Stratified charge, bet nekādas kļūdas DME atmiņā nav ierakstītas. Vēl viena nianse - ja šāda tipa (un arī konkrētās) kļūdas nodzēš, tās tiek atkārtoti ierakstītas tikai pēc vairākiem simtiem (ne ātrāk) vai pat tūkstošiem km. Nav pamata optimismam, ja šīs kļūdas it kā ''pazūd'' uzreiz pēc to nodzēšanas. Ko darīt situācijā, ja ir aizdomas par CO katalizatoru problēmām? Protams, jānovērš gan sprauslu problēmas, gan palielināts dzinēja eļļas patēriņš. Jābrauc ilgāku posmu (vismaz 1 .. 2 stundas) ar palielinātu dzinēja slodzi (vismaz 130 .. 140km/h), jeb ar mazāku ātrumu, bet agresīvi. Paaugstināta slodze (temperatūra) var labvēlīgi ietekmēt CO katalizatoru veiktspēju (un pie viena - attīrīs NOx katalizatoru no sēra). Uzmanību - neizmantojiet degvielai pievienojamās piedevas, kas paredzētas katalizatoru ''attīrīšanai''. Tās var bojāt sprauslas, degvielas sūkņus, Lambda zondes, NOx sensoru. Jānovērtē CO katalizatoru pass/fail testu skaitītāji. Ja aktuālie (pēdējo dažu simtu km) rādījumi ir zemāki kā iepriekš reģistrētie vidējie rādītāji - acīmredzot, CO katalizatoru veiktspēja ir būtiski samazinājusies.

Problēmas ar degmaisījumu. Nepatīkamākie defekti, kas neizraisa tūlītēju kļūdas ierakstīšanu DME atmiņā:
  • air-tightness problēmas ieplūdes kolektoram. Tipiskais vaininieks: CCV membrāna jeb kolektora trubu savienojumi. DME regulāri pārrakstīs offset tipa LTFT, pāradaptēs gan banku degmaisījumu, gan pārmērīs sprauslas. Ja defekts nav tik iespaidīgs, lai pilnīgi nograutu degmaisījumu, kļūdu DME atmiņā nebūs, bet dzinējs ilgi strādās Homogēnā režīmā;
  • sprauslu problēmas. Ja kāda sprausla reizēm pastiprināti pil slēgtā stāvoklī, izsmidzina nekorektu degvielas daudzumu, vai tās atomizācija ir nestabila - DME pārslēgsies Homogēnā režīmā un ilgi mēģinās problēmu risināt, pārmērot sprauslas. Ja tas neizdosies, pāradaptēšanas procedūra tiks sākta no gala vēl un vēl. Sporādiskas sprauslu problēmas var uz ilgu laiku paralizēt normālu dzinēja darbību. Diemžēl, tikai neliela sprauslu korekciju datu daļa ir pieejama INPA. ISTA - nulle info;
  • problēmas ar degvielas spiedienu, tā stabilitāti. Šiem dzinējiem ir divi (secīgi slēgti) degvielas sūkņi. Diemžēl, problēmas ar degvielas spiediena stabilitāti nav retums. Cēlonis - gan elektromehāniskas zemspiediena sūkņa problēmas, gan HPFP sūkņa vadības vārsta iesprūšana.  
Stratified charge var tikt atslēgts arī nevienmērīgas dzinēja darbības dēļ. Tipiskākie iemesli:
  • kāda cilindra (dēļ aizdedzes problēmām jeb nekorekta sprauslas beam) misfires jeb visu/vairāku cilindru misfires dēļ nekvalitatīvas degvielas;
  • DME viltus trauksme dēļ nelīdzena ceļa seguma. Iepriekšējās paaudzes dzinēju lietotāji labi zina 3104 kļūdu, kura tika ierakstīta DME atmiņā, pat tikai braucot pa bruģi. F sērijas DME kļūdu par nevienmērīgu darbu ieraksta daudz ''negribīgāk'', kas gan neliedz atslēgt Stratified charge pie pirmajām ''aizdomām''.
Ja jūs brauciet pa nelīdzenu ceļu, jeb esiet jutis nevienmērīgu dzinēja darbu (kam par iemeslu bija nekvalitatīva degviela), nebrīnieties, ka dzinējs ir atslēdzis Stratified charge. Savukārt, ja nevienmērīga darbība jūtama diezgan regulāri, noteikti ir vērts pārbaudīt misfire counters ar ELM327 adapteri. Jā, diemžēl, INPA un ISTA lietotājiem šie misfiring dati pieejami nav.

Jebkuru citu dzinēja sistēmu problēmas. Pat it kā nesaistītas problēmas - kļūdas par eļļas spiedienu, termostata funkcionalitāti, cooling blinds, degvielas sūkņiem, Lambda zondēm, utml. nekavējoši ''iemetīs'' dzinēju avārijas režīmā. Atcerieties - šiem DME nav mazsvarīgu sistēmu! Jebkura kļūda var izraisīt negaidītas sekas. Ja maniet kļūdas DME atmiņā - jārisina problēmas cēlonis.

Nobeigumā - ja 12C401 ierakstīta vienu vai dažas reizes ilgāku laiku atpakaļ un dzinējam nav citu kļūdu: nav pamata satraukumam. Savukārt, ja šo kļūdu DME ieraksta regulāri un nesen: jānoskaidro iemesli, kādēļ DME atslēdz Stratified charge režīmu.    

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām