Sprauslas tika iztīrītas! Tiešām?

Relatīvi bieži sauciens pēc palīdzības aprakstā ietver sekojojošo: ''..iztīrīja sprauslas, tad es tās ieliku atpakaļ..''.
Šādos gadījumos es uzdodu dažus jautājumus, pēc atbildēm kopā ar klientu izsecinam, ka viņš ir apkrāpts. Ne reizi sprauslu tīrīšana patiesībā nav bijusi veikta! Kā tā? Lasiet tālāk!

Parasts auto lietotājs nezina (un viņam nav jāzina), kā sprauslas aizsērē un kā tās būtu jātīra. Ja šādu pakalpojumu piedāvā uzņēmums (reizēm pat - uzņēmums, kas var būt liels un solīds, kāda liela, piemēram, Vācijas uzņēmuma sadarbības partneris), klientam nebūtu pamats neuzticēties - katrs taču zina, ko dara, par ko prasa (un saņem) naudu.

Bet, par visu no sākuma.

Attēlā: lietota piezo sprausla

Jautājot cilvēkiem, pēc kādiem kritērijiem viņi vērtē sprauslu tīrīšanu, parasti saņemu atbildi - pirms tīrīšanas sprausla bija šāda (kā attēlā): melna, bet saņemot atpakaļ - tīra! Rezultāts taču redzams ar neapbruņotu aci!

Diemžēl, tas nav kritērijs. Jauna (tīra, spīdīga) sprausla kļūst šāda melna, neglīta, apdegusi dažos simtos km. Bet, tad notiek interesantākais - sprauslas izskats īpaši nemainās visu tās dzīves laiku! Kāpēc tā? Sprauslas konstrukcija ir izveidota tā, ka ārā plūstošā degviela to automātiski attīra! Šo fīču BMW pat ir minējis savos Aftersales materiālos. Jebkurā gadījumā - degviela no sprauslas izplūst ar 200 Bar spiedienu. Tas ir liels spiediens, degviela izplūst ar lielu spēku. Sodrēji šādai degvielas strūklai neko nevar nodarīt. Jā, protams, ir patīkami, ja sprauslas ir notīrītas arī no ārpuses, taču - ne ārējā spozmē ir tīrīšanas jēga!

Kur tad sprausla būtu jātīra? Šoreiz sprauslu tīrīšanu salīdzināšu ar ikdienišķu lietu. Katram no mums ir bijušas iesnas. Katrs no mums zina, kā jāizšņauc deguns. Tieši tāpat ir jātīra sprauslas - cauri tām pūšot tīrīšanas šķidrumu, attīrot tās no iekšpuses. Tieši pašā sprauslas nozzle iekšpusē mēdz ieķerties (pie nozzle sieniņām pielipt) kāda mikrodaļa - tā ir ''jāizpūš'' ārā.

Zemāk minēšu dažus izplatītākos ''tīrīšanas'' veidus. Veikli cilvēki par lēu naudu nopērkt ultraskaņas tīrīšanas vannas un mēģina ''tīrīt'' - pelnīt naudu.

1. metode. Sprauslas ieliktas ultraskaņas vannā, tur ''tīrās''. FAIL. Kāpēc? Šādi tiek notīrīta sprauslas ārpuse. Tīrīšanas šķidrums pat neiekļūst sprauslas iekšpusē! Velti iztērēts laiks un nauda!

2. metode. Sprauslas ieliktas ultraskaņas vannā, pieslēgtas pie aktivēšanas moduļa (tās tiek periodiski atvērtas). FAIL. Šo sprauslu nozzle caurumiņi ir tik smalki, ka 5..10cm dziļās ultraskaņas vannītē ielietā tīrīšanas šķidruma spiediens ir daudz par mazu, lai tīrīšanas šķidrums iekļūtu sprauslā un to tīrītu. Turklāt, sprauslai jāpievada līdz 150V liels spriegums - tam nepieciešams speciāls un diezgan dārgs vadības modulis. Lielākā daļa ''tīrītāju'' sprauslas pieslēdz pie 12V sprieguma (kā ''parastās'' sprauslas) - sprausla pat nemēģina atvērties.

3. metode. Uzlabots ipriekšējās metodes variants. Tīrīšanas šķidrums tiek dzīts caur sprauslu ar 5 Bar spiedienu. FAIL. Protams, labāk kā nekas, taču arī 5 Bar spiediens ir niecīgs. Šādā spiedienā sprauslas nevar ne testēt (pirms/pēc tīrīšanas), ne izskalot stiprāk pielipušos netīrumus.

Ko nozīmē sprauslu tīrīšana?
Fundamentālā prasība: sprauslas tīrīšana sastāv no 3 posmiem:
a) sprauslas pilna diagnostika;
b) sprauslas mehāniska tīrīšana;
c) sprauslas pilna diagnostika un rezultāta novērtēšana.

Sprauslas diagnostikas mērķis - saprast, kas ''kaiš'' sprauslai. Sprauslas problēmas var radīt gan tās nozzle ielipušas mikrodaļas, gan citi defekti, piemēram, piezo elementa mikroplaisas u.c. problēmas. Piezo elementa defektus nerisinās nekāda tīrīšana! Sprauslas diagnostika (noplūdes, izstarotā kūļa forma, flowrate novērtēšana) jāveic pie 200 Bar spiediena - tas ir ļoti būtiski. Pie zemāka spiediena lielākā daļa tekošu sprauslu pārstāj tecēt - defekts noslēpjas!
Sprauslas tīrīšana: ar pietiekoši lielu spdienu (100+ Bar) cauri sprauslai (sprauslu periodiski atverot un aizverot, pievadot tai pareizu: 120..150V lielu spriegumu) tiek dzīts tīrīšanas šķidrums.
Atkārtotas diagnostikas mērķis - visu sprauslas parametru (elektrisko, delay parametru, flowrate) mērīšana un tecēšanas novērtēšana. Tecēšanas (aizvērtā stāvoklī) novērtēšana jāveic 200..250 Bar spiediena apstākļos.

Es zinu, ka Carbon Zap iekārtas nodrošina nepieciešamo funkcionalitāti. Lūk, sīkāks info, kādi testi tiek veikti: šeit. Tātad - par katru tīrītu sprauslu jums no tīrīšanas uzņēmuma būtu jāsaņem 2 diagnostikas reporti:
a) viens - dati par sprauslu pirms tīrīšanas;
b) otrs - dati par sprauslu pēc tīrīšanas.
Ja šādu diagnostikas reportu nav - ''tīrīšana'' ir bezjēdzīga! Kā jūs variet zināt, ka tieši mikrodaļa bija iemesls nekorektai sprauslas darbībai? Kā jūs variet zināt, ka defekts nu ir novērsts? Bez precīziem mērījumiem to nevar zināt!

Ceru, ka šis posts palīdzēs izvēlēties atbilstošu sprauslu tīrīšanas uzņēmumu!

Un visbeidzot - atbilde uz intriģējošo tēmu: kas tie ir par jautājumiem, ko uzdevu klientiem?
Es jautāju - vai tīrīšanas uzņēmums ir izsniedzis diagnostikas reportu par katru sprauslu. Tieši tik vienkārši. Diagnostikas reports ļautu saprast, kādos režīmos un kā ir mērīti sprauslas parametri, vai ir apstiprināta sprauslas tecēšana, vai šī tecēšana (kaut vai uz doto brīdi, laboratorijā) ir pazudusi. Diemžēl, nevienā gadījumā (no vairākiem desmitiem) klientiem nebija izsniegta nekāda informācija. Diemžēl, ne reizi nebija arī pozitīvu rezultātu - sprauslas turpināja tecēt.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām