Man paveicās! Vai tiešām?
Reizēm es saņemu e-pastus ar aptuvenu sekojošu saturu:
''es uzstādīju lietotu NOx sensoru, piekodēju jaunu NOx katalizatoru, kļūdas DME atmiņā nav - viss ideāli! Man nevajadzēja tērēt lielu naudu par NOx sistēmas remontu!''
Diemžēl, līdz šim - visos gadījumos pēc kāda laiciņa (visbiežāk - ļoti drīz, reizēm - kad to rocība ļauj) šo auto īpašniekiem ir nācies risināt problēmas ar NOx sistēmu radikāli. Šajā postā - iespējamie scenāriji ''lētajiem'' risinājumiem.
Tātad: risinājums - lietots OEM sensors un NOx katalizatora piekodēšana, lai novērstu 30E9 kļūdu.
Vispirms piezīme par 30E9 kļūdu. DME šo klūdu ieraksta, ja ilgu laiku NOx katalizatora nomērītā efektivitāte ir bijusi ļoti zema. BMW saprot, ka var gadīties nekvalitatīva degviela (piem., ar lielu sēra piesārņojumu) u.c. apstākļi, kas uz laiku samazina NOx katalizatora veikstpēju, tādēļ īslaicīgs NOx katalizatora veiktspējas kritums šo kļūdu neizraisa. Pat, ja ir identificēta samazināta NOx katalizatora veiktspēja, DME vispirms ASAP cenšas veikt katalizatora desulfatēšanu (attīrīšanu), uz laiku atslēdz Stratified charge, lai pagaidītu, kamēr tiek izlietota potenciāli nekvalitatīva degviela. Ja nepieciešams, DME atļauj Stratified charge tikai režīmiem, kuros NOx saturs izplūdē nav liels, tajā pat laikā - paaugstina izplūdes sistēmas temperatūru, cenšoties uzlabot NOx katalizatora veiktspēju. DME dara visu iespējamo, lai ''izspiestu'' maksimumu no NOx katalizatora. Diemžēl, ja 30E9 kļūda ir ierakstīta - tam ir bijis nopietns pamatojums. Es nezinu (manā praksē nav gadījies) nevienu gadījumu, kad 30E9 pēc ''jauna'''katalizatora piekodēšanas pazustu ilgākā laikā, ja patiesībā netiek mainīts NOx katalizators (protams - atstājot OEM NOx sensoru).
Otra piezīme par OEM NOx sensoriem. Šie sensori kalpo dažus desmitus tūkstošus km. Reizēm pat mazāk. Sensori ir ļoti jūtīgi, tos viegli sabojā gan mitrums izplūdē, gan mehāniski triecieni, gan tekošas sprauslas radītas problēmas (degvielas eksplozija izplūdē). Loģiski padomājot - kādēļ lai kāds pārdotu strādājošu NOx sensoru? Cik liela iespēja, ka sensors ir labā tehniskā kārtībā, ja auto tiek nodots metāllūžņos, vai tiek iznīcināts avārijā? Jeb kāds naivi tic, ka kāda auto īpašnieks maina sensorus (pērk jaunu, maksājot 400+ EUR) bez jebkāda iemesla? Man nav skaidrs, kur varētu rasties lietoti, bet labi strādājoši OEM NOx sensori!
Trešais arguments. Ja jūs nonācāt līdz domai par NOx sistēmas remontu, visticamākais - visi citi paņēmieni jau ir izmantoti. Tipiski - mainītas spoles, sveces, sprauslas. Problēmas ar nevienmērīgu dzinēja darbību ir jau labu laiku. Attiecīgi - NOx katalizators (dēļ tā piesārņojuma vai kļūdām par NOx sensoru) nav apkalpots - tas nav reģenerēts un desulfatēts, turklāt, tas ir pakļauts ekstrēmām pārslodzēm (cilindros ir nekorekts degmaisījums, misfires - degviela eksplodē izplūdē, izplūdei ir nekorekta darba temperatūra, u.t.t.). Skaidrs - pat, ja problēmas sākumposmā NOx katalizators bija darba kārtībā, nu jau par tā veiktspēju (vismaz man) lielu ilūziju nav.
Bet, pieņemsim, ka jūs tomēr izvēlējāties riskēt. Ja nu sanāk?
Es turēšu īkšķus par šo scenāriju. Bet, zemāk - tehniskas darbības, kas jāveic, lai novērtētu situāciju.
1. jāpārbauda, vai sensors strādā:
https://n53series.blogspot.com/2017/08/nox-sensora-problemas.html
2. jāpārbauda, vai dzinējs izmanto Stratified charge:
https://n53series.blogspot.com/2017/03/kada-rezima-strada-mana-auto-dzinejs.html;
3. pat, ja abi pirmie nosacījumi izpildās - nav pamata lielam optimismam, jo kļūdas pr NOx sistēmu (it īpaši - gan par specifiskiem NOx sensora defektiem, gan 30E9) netiek ierakstītas uzreiz! Savukārt - ja neizpildās kaut viens no pirmajiem diviem nosacījumiem: optimismam nav pamata. Dzinējs turpina strādāt avārijas režīmā, ''projekts'' ir piedzīvojis neveiksmi.
Piezīmes:
a) lietota NOx sensora veiktspējas pārbaudi vēlams veikt vairākas reizes, jo OEM sensoriem ir tipisks slēptais defekts (par kuru nekādas kļūdas netiek ierakstītas), kas ir sporādisks un reizēm var ''te parādīties, te pazust'';
b) arī dzinēja darbību Stratified charge pārbaudiet vairākas reizes - ja sensoram ir slēpti defekti, var gadīties, ka Stratified charge tiek ieslēgts tikai reizēm - šādi strādājoša NOx sistēma ir līdzvērtīga pilnīgi nestrādājošai;
c) ja dzinējs izmanto Stratified charge, DME mēra NOx katalizatora veiktspēju šajā režīmā. NOx katalizatora veiktspējas novērtēšanai nepieciešams laiks. Vismaz daži simti km braucot pa šoseju, vairākas braukšanas sesijas. Ja jūs pārvietojieties pa pilsētu, NOx katalizatora (nepietiekamas) veiktspējas identificēšana (un, attiecīgi, 30E9 kļūdas ierakstīšana) aizkavēsies. No vienas puses - viss it kā kārtībā, kļūdu nav, no otras - DME ''gatavojas'' 30E9 kļūdas ierakstīšanai.
''es uzstādīju lietotu NOx sensoru, piekodēju jaunu NOx katalizatoru, kļūdas DME atmiņā nav - viss ideāli! Man nevajadzēja tērēt lielu naudu par NOx sistēmas remontu!''
Diemžēl, līdz šim - visos gadījumos pēc kāda laiciņa (visbiežāk - ļoti drīz, reizēm - kad to rocība ļauj) šo auto īpašniekiem ir nācies risināt problēmas ar NOx sistēmu radikāli. Šajā postā - iespējamie scenāriji ''lētajiem'' risinājumiem.
Tātad: risinājums - lietots OEM sensors un NOx katalizatora piekodēšana, lai novērstu 30E9 kļūdu.
Vispirms piezīme par 30E9 kļūdu. DME šo klūdu ieraksta, ja ilgu laiku NOx katalizatora nomērītā efektivitāte ir bijusi ļoti zema. BMW saprot, ka var gadīties nekvalitatīva degviela (piem., ar lielu sēra piesārņojumu) u.c. apstākļi, kas uz laiku samazina NOx katalizatora veikstpēju, tādēļ īslaicīgs NOx katalizatora veiktspējas kritums šo kļūdu neizraisa. Pat, ja ir identificēta samazināta NOx katalizatora veiktspēja, DME vispirms ASAP cenšas veikt katalizatora desulfatēšanu (attīrīšanu), uz laiku atslēdz Stratified charge, lai pagaidītu, kamēr tiek izlietota potenciāli nekvalitatīva degviela. Ja nepieciešams, DME atļauj Stratified charge tikai režīmiem, kuros NOx saturs izplūdē nav liels, tajā pat laikā - paaugstina izplūdes sistēmas temperatūru, cenšoties uzlabot NOx katalizatora veiktspēju. DME dara visu iespējamo, lai ''izspiestu'' maksimumu no NOx katalizatora. Diemžēl, ja 30E9 kļūda ir ierakstīta - tam ir bijis nopietns pamatojums. Es nezinu (manā praksē nav gadījies) nevienu gadījumu, kad 30E9 pēc ''jauna'''katalizatora piekodēšanas pazustu ilgākā laikā, ja patiesībā netiek mainīts NOx katalizators (protams - atstājot OEM NOx sensoru).
Otra piezīme par OEM NOx sensoriem. Šie sensori kalpo dažus desmitus tūkstošus km. Reizēm pat mazāk. Sensori ir ļoti jūtīgi, tos viegli sabojā gan mitrums izplūdē, gan mehāniski triecieni, gan tekošas sprauslas radītas problēmas (degvielas eksplozija izplūdē). Loģiski padomājot - kādēļ lai kāds pārdotu strādājošu NOx sensoru? Cik liela iespēja, ka sensors ir labā tehniskā kārtībā, ja auto tiek nodots metāllūžņos, vai tiek iznīcināts avārijā? Jeb kāds naivi tic, ka kāda auto īpašnieks maina sensorus (pērk jaunu, maksājot 400+ EUR) bez jebkāda iemesla? Man nav skaidrs, kur varētu rasties lietoti, bet labi strādājoši OEM NOx sensori!
Trešais arguments. Ja jūs nonācāt līdz domai par NOx sistēmas remontu, visticamākais - visi citi paņēmieni jau ir izmantoti. Tipiski - mainītas spoles, sveces, sprauslas. Problēmas ar nevienmērīgu dzinēja darbību ir jau labu laiku. Attiecīgi - NOx katalizators (dēļ tā piesārņojuma vai kļūdām par NOx sensoru) nav apkalpots - tas nav reģenerēts un desulfatēts, turklāt, tas ir pakļauts ekstrēmām pārslodzēm (cilindros ir nekorekts degmaisījums, misfires - degviela eksplodē izplūdē, izplūdei ir nekorekta darba temperatūra, u.t.t.). Skaidrs - pat, ja problēmas sākumposmā NOx katalizators bija darba kārtībā, nu jau par tā veiktspēju (vismaz man) lielu ilūziju nav.
Bet, pieņemsim, ka jūs tomēr izvēlējāties riskēt. Ja nu sanāk?
Es turēšu īkšķus par šo scenāriju. Bet, zemāk - tehniskas darbības, kas jāveic, lai novērtētu situāciju.
1. jāpārbauda, vai sensors strādā:
https://n53series.blogspot.com/2017/08/nox-sensora-problemas.html
2. jāpārbauda, vai dzinējs izmanto Stratified charge:
https://n53series.blogspot.com/2017/03/kada-rezima-strada-mana-auto-dzinejs.html;
3. pat, ja abi pirmie nosacījumi izpildās - nav pamata lielam optimismam, jo kļūdas pr NOx sistēmu (it īpaši - gan par specifiskiem NOx sensora defektiem, gan 30E9) netiek ierakstītas uzreiz! Savukārt - ja neizpildās kaut viens no pirmajiem diviem nosacījumiem: optimismam nav pamata. Dzinējs turpina strādāt avārijas režīmā, ''projekts'' ir piedzīvojis neveiksmi.
Piezīmes:
a) lietota NOx sensora veiktspējas pārbaudi vēlams veikt vairākas reizes, jo OEM sensoriem ir tipisks slēptais defekts (par kuru nekādas kļūdas netiek ierakstītas), kas ir sporādisks un reizēm var ''te parādīties, te pazust'';
b) arī dzinēja darbību Stratified charge pārbaudiet vairākas reizes - ja sensoram ir slēpti defekti, var gadīties, ka Stratified charge tiek ieslēgts tikai reizēm - šādi strādājoša NOx sistēma ir līdzvērtīga pilnīgi nestrādājošai;
c) ja dzinējs izmanto Stratified charge, DME mēra NOx katalizatora veiktspēju šajā režīmā. NOx katalizatora veiktspējas novērtēšanai nepieciešams laiks. Vismaz daži simti km braucot pa šoseju, vairākas braukšanas sesijas. Ja jūs pārvietojieties pa pilsētu, NOx katalizatora (nepietiekamas) veiktspējas identificēšana (un, attiecīgi, 30E9 kļūdas ierakstīšana) aizkavēsies. No vienas puses - viss it kā kārtībā, kļūdu nav, no otras - DME ''gatavojas'' 30E9 kļūdas ierakstīšanai.
Komentāri
Ierakstīt komentāru