Kā DME regulē degvielas maisījumu
Precīzs degmaisījums katrā cilindrā ir kritisks nosacījums benzīna dzinēju darbspējai. Tikai tad, ja degmaisījums precīzi atbilst pieprasītajam, dzinējs strādās vienmērīgi, tā atgāzes atbildīs attiecīgajām Euro normām, degvielas patēriņš būs minimāls.
Kā DME nosaka, cik daudz degvielas iesmidzināt cilindros?
Modernie DME izmanto dzinēja enerģētiskā modeļa aprēķinu. Tas nozīmē - tiek analizēta virkne parametru:
a) pieprasītā grieze (akseleratora pedāļa pozīcija);
b) gaisa masas mērītāja rādījumi (iesūktais gaiss);
c) ieplūdes kolektora retinājums - spiediena sensoru rādījumi;
d) dzinēja RPM un to izmaiņas, EGR, Tank ventilācijas sistēmu dati, u.c.
Izmantojot visus šos datus, DME izveido virtuālu dzinēju un pēc sarežģītām formulām aprēķina teorētiski pareizo iesmidzināmo degvielas daudzumu. Savukārt, sprauslu atvēruma laiki ir aprēķināmi, zinot degvielas maģistrāles spiedienu un sprauslu ražību.
Diemžēl, katrs mehānisks un elektrisks komponents ir ar savu tehnoloģisko pielaidi - tā parametru atšķirību no ideāla. Dažiem elementiem šī tehnoloģiskā pielaide ir neliela, piemēram: +/-5%, dažiem - lielāka, un var sasniegt desmitus % vai pat lielākas atšķirības specifiskos darba režīmos.
Lai kompensētu (novērstu) šīs tehnoloģiskās atšķirības, DME veido daudz-dimensiju adaptāciju kartes. Šīs kartes satur informāciju par katra komponenta parametru atšķirībām no ideālajām vērtībām. Laika gaitā šīs kartes tiek nepārtraukti upgreidotas, lai situācija atbilstu aktuālajai, ņemot vērā elementu novecošanos un to parametru maiņu tās ietekmē.
Lai kontrolētu rezultātu (reālo degmaisījumu), DME mēra izplūdes gāzu sastāvu izplūdes sistēmā. Šim nolūkam tiek izmantotas Lambda zondes - skābekļa sensori. Protams, ideālā scenārijā visefektīvāk būtu izmantot Lambda zondi katram cilindram. Diemžēl, šis ir ļoti dārgs risinājums, tādēļ tipiski tiek izmantota viena Lambda zonde vairākiem cilindriem. BMW izmanto sekojošu izplūdes gāzu kontroles stratēģiju:
a) N53 series dzinējam: viena platjoslas Lambda zonde katriem 3 cilindriem;
b) N43 sērijas dzinējiem viena platjoslas zonde 2 vai visiem 4 cilindriem (''lētākajā'' N43 versijā).
Cilindri, kuriem pieslēgta kopēja Lambda zonde, sauc par vienas bankas cilindriem.
1. Platjoslas Lambda zondes izpilda sekojošas funkcijas (mainīgs dzinēja darba režīms un vienmērīgs režīms, ja netiek veikti specifiski cilindru veiktspējas u.c. mezglu testi):
a) pēc zondes signāla tiek rēķināta starpība starp ideālo degmaisījumu un reālo situāciju. Šo starpību apraksta ''Correction''. Correction - nepieciešamā korekcija, lai degmaisījums (tā vidējā vērtība visas bankas ietvaros) atbilstu ideālajai;
b) no Correction datiem tek veidoti ''Integrator''. Integrator ir ''palēnināts'' Correction. Šī ''palēnināšana'' nepieciešama, lai izslēgtu ļoti straujas degmaisījuma izmaiņas, kas radītu īslaicīgu dzinēja darbības nevienmērību. Šī Integratoru inerce ir sekundes daļas/sekundes. Integratoru dati tiek nekavējoši piemēroti visā bankā ietverto cilindru sprauslu atvērumiem;
e) vienlaicīgi Integratori tiek izmantoti LTFT (Long Term Fuel Trim) adaptācijas karšu izveidošanai un labošanai. Šīs izmaiņas notiek ļoti lēnām. Nepieciešamais laiks adpatāciju karšu izmainīšanai - vairāki desmiti sekunžu. Arī šīs adaptācijas kartes aptver visus bankas cilindrus - degmaisījums tiek koriģēts visos cilindros līdzvērtīgi.
Piemērs.
sākotnējā situācija (korekta; Lambda = 1.00; Correction/Integrator = 0%):
cilindra 1 sprauslas aprēķinātais izsmidzinātais degvielas daudzums: 5.00 ml;
cilindra 2 sprauslas aprēķinātais izsmidzinātais degvielas daudzums: 5.20 ml;
cilindra 3 sprauslas aprēķinātais izsmidzinātais degvielas daudzums: 4.70 ml;
pēkšņi DME konstatējis: degvielas pārpalikums: 15%;
Lambda zondes reportētais Lambda = 0.85;
Aprēķinātais Correction: -15%;
Integrator sāk attālināties no 0% (tas kļūst negatīvs)
pēc 2 sekundēm aprēķinātais Integrator: -10% (tas tuvojas -15%);
piemērotās momentānās izmaiņas sprauslām:
5.00 ml - 10% = 4.50 ml;
5.20 ml - 10% = 4.68 ml;
4.70 ml - 10% = 4.23 ml;
pēc sekundes Lambda zondes reportātā/apstiprinātā Lambda = 0.95
DME konstatējis: degvielas pārpalikums: 5%;
vēl pēc 3 sekundēm Integrator saniedz - 15% un sprauslām piemērotie izsmidzinātie degvielas daudzumi:
5.00 ml - 15% = 4.25 ml;
5.20 ml - 15% = 4.42 ml;
4.70 ml - 15% = 3.995 ml;
Lambda zondes reportētais Lambda = 1.00; (ideāls, atbilst pieprasītajam);
DME konstatējis: degvielas pārpalikums: 0%;
Aktuālais Integrator: -15%;
Ja šī situācija ir stabila - turpinās ilgstoši (vairākus desmitus sekunžu), tiek modificētas bankas LTFT kartes, katrai sprauslai samazinot atvērumu par 15%, pēc upgrade Correction un Integrator tuvojas 0 (jo nepieciešamās 15% izmaiņas ietvertas LTFT kartē).
2. Platjoslas Lambda zondes izpilda sekojošas funkcijas (vienmērīgs dzinēja darba režīms: maza/vidēja/liela slodze, ja tiek veikti specifiski cilindru veiktspējas testi):
a) platjoslas zonde mēra degmaisījuma izmaiņas, DME mainot sprauslu atvērumu laikus vienas bankas cilindriem - sniedz informāciju DME par katra cilindra ķīmisko efektivitāti;
b) balstoties uz šiem datiem, DME nomēra katru cilindru un konkrētajos braukšanas apstākļos izmaina nomērīto cilindru sprauslu atvērumu laikus tā, lai visi cilindri strādātu vienlīdz efektīvi;
c) šo testu rezultātā tiek izveidotas upgreidotas katras sprauslas adaptāciju kartes - to dati tiek mainīti tieši konkrētajam darba režīmam (torque, RPM).
Piemērs.
sākotnējā situācija:
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +3.2%
cilindra 2 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +1.2%
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +4.7%
veicot testus, DME konstatēja sekojošas sprauslu atšķirības:
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +0.3%
cilindra 2 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +0.6%
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos -1.1%
rezultātā, šajā režīmā tika upgreidotas katra cilindra sprauslu adaptāciju kartes:
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients: 3.2 + 0.3 = 3.5%
cilindra 2 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients: 1.2 + 0.6 = 1.8%
cilindra 3 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients: 4.7 - 1.2 = 3.5%
Jaunie koeficienti ierakstīti spraulu adaptāciju kartēs, tiks piemēroti turpmākam darbam.
3. Platjoslas Lambda zondes izpilda sekojošas funkcijas (vienmērīgs dzinēja darba režīms: maza/vidēja/liela slodze, ja tiek veikti specifiski komponentu testi):
a) platoslas zonde mēra degmaisījuma izmaiņas izplūdē;
b) DME uztur korektu degmaisījumu visas bankas ietvaros, izmantojot Correction/Integrator;
c) atkarībā no komponentu testu rezultātiem, upgreido to (nevis LTFT) adaptāciju kartes.
Piemērs.
Pirms bākas ventilācijas vārsta testa:
pie TEV atvēruma 5% paredzamā degmaisījuma korekcija: +3.2%
pie TEV atvēruma 10% paredzamā degmaisījuma korekcija: +4.3%
pie TEV atvēruma 15% paredzamā degmaisījuma korekcija: +6.7%
testa rezultātā konstatētā nepieciešamā degmaisījuma korekcija:
pie TEV atvēruma 5% paredzamā degmaisījuma korekcija: +3.7%
pie TEV atvēruma 10% paredzamā degmaisījuma korekcija: +4.8%
pie TEV atvēruma 15% paredzamā degmaisījuma korekcija: +7.7%
jaunie koeficienti ierakstīti TEV adaptāciju kartē, tiks izmantoti turpmākā darbā.
4. Platjoslas Lambda zondes izpilda sekojošas funkcijas (tukšgaita):
a) platjoslas Lambda zonde uztur stabilu degmaisījumu, kamēr DME (izmantojot spararata sensora datus) mēra katra cilindra mehānisko efektivitāti;
b) DME koriģē katra cilindra sprauslas atvērumu tā, lai visi cilindri strādātu vienlīdz efektīvi - tukšgaita būtu maksimāli vienmērīga;
c) ja cilindru mehāniskās efektivitātes atšķirības tiek konstatētas ilgstoši, pakāpeniski tiek modificētas katras sprauslas adaptāciju kartes vienmērīgākās iespējamās tukšgaitas sasniegšanai.
Piemērs.
Sākotnējā situācija:
cilindra 1 sprauslas izsmidzinātais: 5.04 ml;
cilindra 2 sprauslas izsmidzinātais: 5.37 ml;
cilindra 3 sprauslas izsmidzinātais: 4.72 ml;
cilindru mehāniskā efektivitāte (mērot kloķvārpstas sensora datus):
cilindrs 1: +3.6%
cilindrs 2: -1.4%
cilindrs 3: -2.2% (cilindru kopējā vidējā efektivitāte 0.0%)
Cilindru 0.0% (ideālā) efektivitāte tiek sasniegta pie sprauslu izsmidzinātā:
cilindra 1 sprauslas izsmidzinātais: 4.87 ml;
cilindra 2 sprauslas izsmidzinātais: 5.44 ml;
cilindra 3 sprauslas izsmidzinātais: 4.99 ml;
pēc laika (daži desmiti sekunžu/minūtes, jeb beidzoties tukšgaitas režīma sesijai) jaunie atvēruma korekciju dati ierakstīti katras sprauslas adaptāciju kartēs, tiks piemēroti turpmākam darbam.
5. platjoslas Lambda zondes self-calibration/trimming (stabils dzinēja darba režīms, izlīdzināta cilindru mehāniskā un ķīmiskā efektivitāte, Homogēns režīms ar target Lambda 1.00);
a) DME maina degmaisījumu tā, lai kontroles zondes uzrādītu vidējo spriegumu 0.75V;
b) sasniedzot a minēto priegumu, DME maina platjoslas Lambda zondes adaptāciju karti tā, ka tās rādījumi atbilst Lambda 1.00.
Kopsavilkums. Kā izriet no iepriekšminētā:
a) mainīgu apstākļu (mainīga dzinēja slodze, RPM) un ''parastā'' režīmā DME katras bankas plānoto degvielas apjomu ņem no tās adaptāciju kartes, (pie)regulē katras bankas degmaisījumu pēc Integrator datiem, visu tās cilindru degmaisījumu mainot līdzīgi (prporcionāli); dati par katra cilindra (tā sprauslas) veiktspējas atšķirībām tiek ņemti no katras sprauslas adaptāciju kartēm;
b) dzinējam strādājot vienmērīgā mazas/vidējas/lielas slodzes režīmā (pie nosacījuma, ka visas bankas degmaisījums ir korekts, dzinējam nav nevienas sistēmas darbības problēmu), DME uz laiku var izslēgt ''parasto'' režīmu un aktivizēt cilindru ķīmiskās efektivitātes testus: šo testu laikā tiks upgreidotas sprauslu adaptāciju kartes, lai izlīdzinātu cilindru efektivitāti. Kad cilindru ķīmiskie testi pabeigti (tie parasti ilgst dažas minūtes), DME šos testus beidz un pārslēdzas atpakaļ ''parastajā'' režīmā - ar zondu palīdzību kontrolē visas bankas degmaisījuma sastāvu;
c) dzinējam strādājot vienmērīgā mazas/vidējas/lielas slodzes režīmā (pie nosacījuma, ka visas bankas degmaisījums ir korekts, dzinējam nav nevienas sistēmas darbības problēmu), DME uz laiku var izslēgt ''parasto'' režīmu un aktivizēt citu dzinēja sistēmu testus (EGR, TEV, u.c.). Šajā režīmā platjoslas zonde uztur pieprasīto degmaisījumu bankas ietvaros, bet modificē nevis degvielas, bet gan testējamās sistēmas elementu adaptāciju kartes;
d) tukšgaitā, ja DME veiksmīgi nostabilizējis banku degmaisījumu un dzinējam nav citu sistēmu darbības problēmu, DME mēra katra cilindra mehānisko efektivitāti (izmantojot spararata sensora datus) un piekoriģē katra cilindra sprauslas atvērumu tā, lai visi cilindri strādātu vienlīdz efektīvi. Šo testu princips līdzīgs banku degmaisījuma vadībai - relatīvi ātrāk tiek mainīts katras sprauslas atvērums: tā ''live'' dati, lēnāk - tiek modificētas katras sprauslas adaptācijas kartes tukšgaitai;
e) visbeidzot - arī pašas platjoslas zondes regulāri tiek trimētas, lai nodrošinātu visprecīzāko iespējamo degvielas regulējumu jebkuros apstākļos.
Kā DME nosaka, cik daudz degvielas iesmidzināt cilindros?
Modernie DME izmanto dzinēja enerģētiskā modeļa aprēķinu. Tas nozīmē - tiek analizēta virkne parametru:
a) pieprasītā grieze (akseleratora pedāļa pozīcija);
b) gaisa masas mērītāja rādījumi (iesūktais gaiss);
c) ieplūdes kolektora retinājums - spiediena sensoru rādījumi;
d) dzinēja RPM un to izmaiņas, EGR, Tank ventilācijas sistēmu dati, u.c.
Izmantojot visus šos datus, DME izveido virtuālu dzinēju un pēc sarežģītām formulām aprēķina teorētiski pareizo iesmidzināmo degvielas daudzumu. Savukārt, sprauslu atvēruma laiki ir aprēķināmi, zinot degvielas maģistrāles spiedienu un sprauslu ražību.
Diemžēl, katrs mehānisks un elektrisks komponents ir ar savu tehnoloģisko pielaidi - tā parametru atšķirību no ideāla. Dažiem elementiem šī tehnoloģiskā pielaide ir neliela, piemēram: +/-5%, dažiem - lielāka, un var sasniegt desmitus % vai pat lielākas atšķirības specifiskos darba režīmos.
Lai kompensētu (novērstu) šīs tehnoloģiskās atšķirības, DME veido daudz-dimensiju adaptāciju kartes. Šīs kartes satur informāciju par katra komponenta parametru atšķirībām no ideālajām vērtībām. Laika gaitā šīs kartes tiek nepārtraukti upgreidotas, lai situācija atbilstu aktuālajai, ņemot vērā elementu novecošanos un to parametru maiņu tās ietekmē.
Lai kontrolētu rezultātu (reālo degmaisījumu), DME mēra izplūdes gāzu sastāvu izplūdes sistēmā. Šim nolūkam tiek izmantotas Lambda zondes - skābekļa sensori. Protams, ideālā scenārijā visefektīvāk būtu izmantot Lambda zondi katram cilindram. Diemžēl, šis ir ļoti dārgs risinājums, tādēļ tipiski tiek izmantota viena Lambda zonde vairākiem cilindriem. BMW izmanto sekojošu izplūdes gāzu kontroles stratēģiju:
a) N53 series dzinējam: viena platjoslas Lambda zonde katriem 3 cilindriem;
b) N43 sērijas dzinējiem viena platjoslas zonde 2 vai visiem 4 cilindriem (''lētākajā'' N43 versijā).
Cilindri, kuriem pieslēgta kopēja Lambda zonde, sauc par vienas bankas cilindriem.
1. Platjoslas Lambda zondes izpilda sekojošas funkcijas (mainīgs dzinēja darba režīms un vienmērīgs režīms, ja netiek veikti specifiski cilindru veiktspējas u.c. mezglu testi):
a) pēc zondes signāla tiek rēķināta starpība starp ideālo degmaisījumu un reālo situāciju. Šo starpību apraksta ''Correction''. Correction - nepieciešamā korekcija, lai degmaisījums (tā vidējā vērtība visas bankas ietvaros) atbilstu ideālajai;
b) no Correction datiem tek veidoti ''Integrator''. Integrator ir ''palēnināts'' Correction. Šī ''palēnināšana'' nepieciešama, lai izslēgtu ļoti straujas degmaisījuma izmaiņas, kas radītu īslaicīgu dzinēja darbības nevienmērību. Šī Integratoru inerce ir sekundes daļas/sekundes. Integratoru dati tiek nekavējoši piemēroti visā bankā ietverto cilindru sprauslu atvērumiem;
e) vienlaicīgi Integratori tiek izmantoti LTFT (Long Term Fuel Trim) adaptācijas karšu izveidošanai un labošanai. Šīs izmaiņas notiek ļoti lēnām. Nepieciešamais laiks adpatāciju karšu izmainīšanai - vairāki desmiti sekunžu. Arī šīs adaptācijas kartes aptver visus bankas cilindrus - degmaisījums tiek koriģēts visos cilindros līdzvērtīgi.
Piemērs.
sākotnējā situācija (korekta; Lambda = 1.00; Correction/Integrator = 0%):
cilindra 1 sprauslas aprēķinātais izsmidzinātais degvielas daudzums: 5.00 ml;
cilindra 2 sprauslas aprēķinātais izsmidzinātais degvielas daudzums: 5.20 ml;
cilindra 3 sprauslas aprēķinātais izsmidzinātais degvielas daudzums: 4.70 ml;
pēkšņi DME konstatējis: degvielas pārpalikums: 15%;
Lambda zondes reportētais Lambda = 0.85;
Aprēķinātais Correction: -15%;
Integrator sāk attālināties no 0% (tas kļūst negatīvs)
pēc 2 sekundēm aprēķinātais Integrator: -10% (tas tuvojas -15%);
piemērotās momentānās izmaiņas sprauslām:
5.00 ml - 10% = 4.50 ml;
5.20 ml - 10% = 4.68 ml;
4.70 ml - 10% = 4.23 ml;
pēc sekundes Lambda zondes reportātā/apstiprinātā Lambda = 0.95
DME konstatējis: degvielas pārpalikums: 5%;
vēl pēc 3 sekundēm Integrator saniedz - 15% un sprauslām piemērotie izsmidzinātie degvielas daudzumi:
5.00 ml - 15% = 4.25 ml;
5.20 ml - 15% = 4.42 ml;
4.70 ml - 15% = 3.995 ml;
Lambda zondes reportētais Lambda = 1.00; (ideāls, atbilst pieprasītajam);
DME konstatējis: degvielas pārpalikums: 0%;
Aktuālais Integrator: -15%;
Ja šī situācija ir stabila - turpinās ilgstoši (vairākus desmitus sekunžu), tiek modificētas bankas LTFT kartes, katrai sprauslai samazinot atvērumu par 15%, pēc upgrade Correction un Integrator tuvojas 0 (jo nepieciešamās 15% izmaiņas ietvertas LTFT kartē).
2. Platjoslas Lambda zondes izpilda sekojošas funkcijas (vienmērīgs dzinēja darba režīms: maza/vidēja/liela slodze, ja tiek veikti specifiski cilindru veiktspējas testi):
a) platjoslas zonde mēra degmaisījuma izmaiņas, DME mainot sprauslu atvērumu laikus vienas bankas cilindriem - sniedz informāciju DME par katra cilindra ķīmisko efektivitāti;
b) balstoties uz šiem datiem, DME nomēra katru cilindru un konkrētajos braukšanas apstākļos izmaina nomērīto cilindru sprauslu atvērumu laikus tā, lai visi cilindri strādātu vienlīdz efektīvi;
c) šo testu rezultātā tiek izveidotas upgreidotas katras sprauslas adaptāciju kartes - to dati tiek mainīti tieši konkrētajam darba režīmam (torque, RPM).
Piemērs.
sākotnējā situācija:
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +3.2%
cilindra 2 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +1.2%
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +4.7%
veicot testus, DME konstatēja sekojošas sprauslu atšķirības:
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +0.3%
cilindra 2 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos +0.6%
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients konkrētjos apstākļos -1.1%
rezultātā, šajā režīmā tika upgreidotas katra cilindra sprauslu adaptāciju kartes:
cilindra 1 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients: 3.2 + 0.3 = 3.5%
cilindra 2 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients: 1.2 + 0.6 = 1.8%
cilindra 3 sprauslas piemērotais atvēruma koeficients: 4.7 - 1.2 = 3.5%
Jaunie koeficienti ierakstīti spraulu adaptāciju kartēs, tiks piemēroti turpmākam darbam.
3. Platjoslas Lambda zondes izpilda sekojošas funkcijas (vienmērīgs dzinēja darba režīms: maza/vidēja/liela slodze, ja tiek veikti specifiski komponentu testi):
a) platoslas zonde mēra degmaisījuma izmaiņas izplūdē;
b) DME uztur korektu degmaisījumu visas bankas ietvaros, izmantojot Correction/Integrator;
c) atkarībā no komponentu testu rezultātiem, upgreido to (nevis LTFT) adaptāciju kartes.
Piemērs.
Pirms bākas ventilācijas vārsta testa:
pie TEV atvēruma 5% paredzamā degmaisījuma korekcija: +3.2%
pie TEV atvēruma 10% paredzamā degmaisījuma korekcija: +4.3%
pie TEV atvēruma 15% paredzamā degmaisījuma korekcija: +6.7%
testa rezultātā konstatētā nepieciešamā degmaisījuma korekcija:
pie TEV atvēruma 5% paredzamā degmaisījuma korekcija: +3.7%
pie TEV atvēruma 10% paredzamā degmaisījuma korekcija: +4.8%
pie TEV atvēruma 15% paredzamā degmaisījuma korekcija: +7.7%
jaunie koeficienti ierakstīti TEV adaptāciju kartē, tiks izmantoti turpmākā darbā.
4. Platjoslas Lambda zondes izpilda sekojošas funkcijas (tukšgaita):
a) platjoslas Lambda zonde uztur stabilu degmaisījumu, kamēr DME (izmantojot spararata sensora datus) mēra katra cilindra mehānisko efektivitāti;
b) DME koriģē katra cilindra sprauslas atvērumu tā, lai visi cilindri strādātu vienlīdz efektīvi - tukšgaita būtu maksimāli vienmērīga;
c) ja cilindru mehāniskās efektivitātes atšķirības tiek konstatētas ilgstoši, pakāpeniski tiek modificētas katras sprauslas adaptāciju kartes vienmērīgākās iespējamās tukšgaitas sasniegšanai.
Piemērs.
Sākotnējā situācija:
cilindra 1 sprauslas izsmidzinātais: 5.04 ml;
cilindra 2 sprauslas izsmidzinātais: 5.37 ml;
cilindra 3 sprauslas izsmidzinātais: 4.72 ml;
cilindru mehāniskā efektivitāte (mērot kloķvārpstas sensora datus):
cilindrs 1: +3.6%
cilindrs 2: -1.4%
cilindrs 3: -2.2% (cilindru kopējā vidējā efektivitāte 0.0%)
Cilindru 0.0% (ideālā) efektivitāte tiek sasniegta pie sprauslu izsmidzinātā:
cilindra 1 sprauslas izsmidzinātais: 4.87 ml;
cilindra 2 sprauslas izsmidzinātais: 5.44 ml;
cilindra 3 sprauslas izsmidzinātais: 4.99 ml;
pēc laika (daži desmiti sekunžu/minūtes, jeb beidzoties tukšgaitas režīma sesijai) jaunie atvēruma korekciju dati ierakstīti katras sprauslas adaptāciju kartēs, tiks piemēroti turpmākam darbam.
5. platjoslas Lambda zondes self-calibration/trimming (stabils dzinēja darba režīms, izlīdzināta cilindru mehāniskā un ķīmiskā efektivitāte, Homogēns režīms ar target Lambda 1.00);
a) DME maina degmaisījumu tā, lai kontroles zondes uzrādītu vidējo spriegumu 0.75V;
b) sasniedzot a minēto priegumu, DME maina platjoslas Lambda zondes adaptāciju karti tā, ka tās rādījumi atbilst Lambda 1.00.
Kopsavilkums. Kā izriet no iepriekšminētā:
a) mainīgu apstākļu (mainīga dzinēja slodze, RPM) un ''parastā'' režīmā DME katras bankas plānoto degvielas apjomu ņem no tās adaptāciju kartes, (pie)regulē katras bankas degmaisījumu pēc Integrator datiem, visu tās cilindru degmaisījumu mainot līdzīgi (prporcionāli); dati par katra cilindra (tā sprauslas) veiktspējas atšķirībām tiek ņemti no katras sprauslas adaptāciju kartēm;
b) dzinējam strādājot vienmērīgā mazas/vidējas/lielas slodzes režīmā (pie nosacījuma, ka visas bankas degmaisījums ir korekts, dzinējam nav nevienas sistēmas darbības problēmu), DME uz laiku var izslēgt ''parasto'' režīmu un aktivizēt cilindru ķīmiskās efektivitātes testus: šo testu laikā tiks upgreidotas sprauslu adaptāciju kartes, lai izlīdzinātu cilindru efektivitāti. Kad cilindru ķīmiskie testi pabeigti (tie parasti ilgst dažas minūtes), DME šos testus beidz un pārslēdzas atpakaļ ''parastajā'' režīmā - ar zondu palīdzību kontrolē visas bankas degmaisījuma sastāvu;
c) dzinējam strādājot vienmērīgā mazas/vidējas/lielas slodzes režīmā (pie nosacījuma, ka visas bankas degmaisījums ir korekts, dzinējam nav nevienas sistēmas darbības problēmu), DME uz laiku var izslēgt ''parasto'' režīmu un aktivizēt citu dzinēja sistēmu testus (EGR, TEV, u.c.). Šajā režīmā platjoslas zonde uztur pieprasīto degmaisījumu bankas ietvaros, bet modificē nevis degvielas, bet gan testējamās sistēmas elementu adaptāciju kartes;
d) tukšgaitā, ja DME veiksmīgi nostabilizējis banku degmaisījumu un dzinējam nav citu sistēmu darbības problēmu, DME mēra katra cilindra mehānisko efektivitāti (izmantojot spararata sensora datus) un piekoriģē katra cilindra sprauslas atvērumu tā, lai visi cilindri strādātu vienlīdz efektīvi. Šo testu princips līdzīgs banku degmaisījuma vadībai - relatīvi ātrāk tiek mainīts katras sprauslas atvērums: tā ''live'' dati, lēnāk - tiek modificētas katras sprauslas adaptācijas kartes tukšgaitai;
e) visbeidzot - arī pašas platjoslas zondes regulāri tiek trimētas, lai nodrošinātu visprecīzāko iespējamo degvielas regulējumu jebkuros apstākļos.
Komentāri
Ierakstīt komentāru