Servisa procedūru nozīme. Part 2
Šajā postā nedaudz sīkāk par servisa procedūrām, kas attiecas tieši uz N43/N53 sērijas dzinējiem.
Ja jūsu auto uzstādīts NOXEM, tad variet šo ierakstu tālāk nelasīt, par zemākaprakstītajām problēmām jums nav jāsatraucas. Bet, ja auto ir OEM NOx sensors, ir dažas būtiskas nianses, kas jāņem vērā.
Veicot jebkuru dzinēja remontu, pēc tā ir jāveic tā (dzinēja) re-adaptēšana. Taču saistībā ar NOx katalizatoru (tā stāvokli un saindēšanos ar sēru) ir jāņem vērā: dzēšot adaptācijas ar INPA, tiek dzēsts NOx katalizatora stāvoklis (tā statuss un piesārņojuma dati), bet dzēšot adaptācijas ar ISTA D/+, NOx katalizatora statuss un piesārņojums parasti dzēsts netiek.
Ja dzinēja re-adaptēšana tiek veikta ar INPA, es vienmēr atgādinu pirms re-adaptēšanas obligāti veikt NOx katalizatora desulfatēšanu. Kāpēc?
MSD80 NOx katalizatora piesārņojumu (un veiktspēju) rēķina, ņemot vērā 2 komponentes:
a) caur to izplūdušo degvielu;
b) NOx saturu, ko mēra NOx sensors.
Ja NOx katalizators ir attīrīts nesen, atkārtota tā piesārņojuma (veicot re-adaptēšanu) dzēšana neko nemainīs. Taču, ja NOx katalizators ir piesārņots ar sēru, bet tā statuss tiek dzēsts (jo tiek veikta dzinēja re-adaptēšana), var sanākt nepatikšanas. Pēc dzinēja re-adaptēšanas DME uzskatīs, ka NOx katalizators ir attīrīts (jo tā piesārņojuma dati būs dzēsti), bet katalizatora reālā veiktspēja būs slikta (jo patiesībā katalizators ir piesārņots ar sēru). Ja NOx katalizators ir ar labu sākotnējo veiktspēju, nekas traks - nākošajā desulfatēšanas ciklā katalizators tiks attīrīts. Taču, ja NOx katalizatora veiktspēja ir viduvēja (jāsaprot, ka mēs runājam par 7 .. 10 gadus veciem auto - diez vai tik veciem NOx katalizatoriem būs ideāla veiktspēja, ja vien tas nav tikko nomainīts), DME var konstatēt nepietiekamu katalizatora veikspēju un ierakstīt 30E9 kļūdu. Ierakstot 30E9 kļūdu, NOx katalizatora piesārņojuma dati tiek dzēsti un piesārņojums vairs netiek rēķināts - nav iespējama katalizatora desulfatēšana nākotnē. NOx katalizators turpina piesārņoties - situācija tikai pasliktinās. Pat, ja pēc kāda laika šis pats vecais katalizators tiek reģistrēts kā ''jauns'', DME dažu simtu km laikā konstatēs, ka katalizatora veiktspēja tomēr ir ļoti zema un 30E9 ierakstīs atkārtoti. Ar bojātu katalizatoru Stratified charge tiek atslēgts, netiek veikti daudzi sprauslu testi un adaptācijas, ar laiku parādās vibrācijas, misfires, fuel trim kļūdas, utml.
Šis ir iemesls, kādēļ ir kritiski svarīgi pirms dzinēja re-adaptēšanas (ja to veic, izmantojot INPA) veikt NOx katalizatora desulfatēšanu. Veicot desulfatēšanu, obligāti sekojiet līdzi tam, kā tā notiek - vai tās pieprasījums ir sekmīgs un piesārņojuma līmenis NOx katalizatorā krītas.
Savukārt, ja re-adaptēšana tiek veikta, izmantojot ISTA D/+, iespējamas citas problēmas. Ja iepriekš ir bijusi ierakstīta 30E0 kļūda; tā ir dzēsta, neveicot desulfatēšanu, pēc dzinēja re-adaptēšanas ir iespējama situācija: Stratified charge netiek atjaunots, jo DME (pamatoti) uzskata, ka NOx katalizators ir pārāk piesārņots.
Ja dzinēja re-adaptēšanai tiek izmantota ISTA D/+, es iesaku obligāti pārbaudīt, vai pēc dzinēja re-adaptēšanas atjaunojas Stratified charge. Šim nolūkam identificējiet auto, veiciet tā testu, izvēlieties DME, nospiediet ''Call up ECU functions''.
''Diagnosis scan'', ''N43/N53: engine operating values'' subsadaļā izvēlieties ''Display: operating mode''.
Vienmērīgi braucot pa šoseju (ar ātrumu 70 .. 100 km/h) dzinējam būtu jāstrādā Stratified charge. Ja dzinējs izmanto Homogēnu režīmu, atkārtojiet performance mode pāris reizes ar 5 .. 10 minūšu intervālu.
Ja dzinējs tomēr neizmanto Stratified charge, pārbaudiet NOx sensora statusu un datus:
Jāizpildās diviem nosacījumiem:
a) jābūt uzrakstam ''all signals OK'';
b) NOx saturam jābūt atšķirīgam no 0 ppm.
Ja jūs redziet uzrakstu ''dew point detection expected''; ''no activity'', u.c. un/vai NOx saturs ir 0 ppm - NOx sensors ir bojāts!
Ja NOx sensors rāda korektus datus, kā jau minēts - viens no iemesliem, kādēļ ir atslēgts Stratified charge, var būt NOx katalizatora pārāk liels piesārņojums ar sēru. Lai novērstu šo problēmu - veiciet desulfatēšanas sesiju.
Pēc desulfatēšanas (tās laikā pārliecinieties, ka krītas sēra piesārņojuma līmenis) sesijas atkārtoti pārbaudiet, vai dzinējs ir atjaunojis Stratified charge. Ja dzinējs ir atjaunojis Stratified charge, veiciet vairākas braukšanas sesijas 5 .. 10 min + 5 .. 10 min ar ātrumu 70 .. 100 km'/h un tukšgaita, lai DME var izveikt sprauslu testus šajos režīmos.
Arī šajā situācijā - ja nenovērsīsiet iemeslu, kādēļ dzinējs neizmanto Stratified charge, dzinēja re-adaptēšana nebūs sekmīga, NOx katalizators turpinās piesārņoties un ar laiku tiks bojāts.
Ja jūsu auto uzstādīts NOXEM, tad variet šo ierakstu tālāk nelasīt, par zemākaprakstītajām problēmām jums nav jāsatraucas. Bet, ja auto ir OEM NOx sensors, ir dažas būtiskas nianses, kas jāņem vērā.
Veicot jebkuru dzinēja remontu, pēc tā ir jāveic tā (dzinēja) re-adaptēšana. Taču saistībā ar NOx katalizatoru (tā stāvokli un saindēšanos ar sēru) ir jāņem vērā: dzēšot adaptācijas ar INPA, tiek dzēsts NOx katalizatora stāvoklis (tā statuss un piesārņojuma dati), bet dzēšot adaptācijas ar ISTA D/+, NOx katalizatora statuss un piesārņojums parasti dzēsts netiek.
Ja dzinēja re-adaptēšana tiek veikta ar INPA, es vienmēr atgādinu pirms re-adaptēšanas obligāti veikt NOx katalizatora desulfatēšanu. Kāpēc?
MSD80 NOx katalizatora piesārņojumu (un veiktspēju) rēķina, ņemot vērā 2 komponentes:
a) caur to izplūdušo degvielu;
b) NOx saturu, ko mēra NOx sensors.
Ja NOx katalizators ir attīrīts nesen, atkārtota tā piesārņojuma (veicot re-adaptēšanu) dzēšana neko nemainīs. Taču, ja NOx katalizators ir piesārņots ar sēru, bet tā statuss tiek dzēsts (jo tiek veikta dzinēja re-adaptēšana), var sanākt nepatikšanas. Pēc dzinēja re-adaptēšanas DME uzskatīs, ka NOx katalizators ir attīrīts (jo tā piesārņojuma dati būs dzēsti), bet katalizatora reālā veiktspēja būs slikta (jo patiesībā katalizators ir piesārņots ar sēru). Ja NOx katalizators ir ar labu sākotnējo veiktspēju, nekas traks - nākošajā desulfatēšanas ciklā katalizators tiks attīrīts. Taču, ja NOx katalizatora veiktspēja ir viduvēja (jāsaprot, ka mēs runājam par 7 .. 10 gadus veciem auto - diez vai tik veciem NOx katalizatoriem būs ideāla veiktspēja, ja vien tas nav tikko nomainīts), DME var konstatēt nepietiekamu katalizatora veikspēju un ierakstīt 30E9 kļūdu. Ierakstot 30E9 kļūdu, NOx katalizatora piesārņojuma dati tiek dzēsti un piesārņojums vairs netiek rēķināts - nav iespējama katalizatora desulfatēšana nākotnē. NOx katalizators turpina piesārņoties - situācija tikai pasliktinās. Pat, ja pēc kāda laika šis pats vecais katalizators tiek reģistrēts kā ''jauns'', DME dažu simtu km laikā konstatēs, ka katalizatora veiktspēja tomēr ir ļoti zema un 30E9 ierakstīs atkārtoti. Ar bojātu katalizatoru Stratified charge tiek atslēgts, netiek veikti daudzi sprauslu testi un adaptācijas, ar laiku parādās vibrācijas, misfires, fuel trim kļūdas, utml.
Šis ir iemesls, kādēļ ir kritiski svarīgi pirms dzinēja re-adaptēšanas (ja to veic, izmantojot INPA) veikt NOx katalizatora desulfatēšanu. Veicot desulfatēšanu, obligāti sekojiet līdzi tam, kā tā notiek - vai tās pieprasījums ir sekmīgs un piesārņojuma līmenis NOx katalizatorā krītas.
Savukārt, ja re-adaptēšana tiek veikta, izmantojot ISTA D/+, iespējamas citas problēmas. Ja iepriekš ir bijusi ierakstīta 30E0 kļūda; tā ir dzēsta, neveicot desulfatēšanu, pēc dzinēja re-adaptēšanas ir iespējama situācija: Stratified charge netiek atjaunots, jo DME (pamatoti) uzskata, ka NOx katalizators ir pārāk piesārņots.
Ja dzinēja re-adaptēšanai tiek izmantota ISTA D/+, es iesaku obligāti pārbaudīt, vai pēc dzinēja re-adaptēšanas atjaunojas Stratified charge. Šim nolūkam identificējiet auto, veiciet tā testu, izvēlieties DME, nospiediet ''Call up ECU functions''.
''Diagnosis scan'', ''N43/N53: engine operating values'' subsadaļā izvēlieties ''Display: operating mode''.
Vienmērīgi braucot pa šoseju (ar ātrumu 70 .. 100 km/h) dzinējam būtu jāstrādā Stratified charge. Ja dzinējs izmanto Homogēnu režīmu, atkārtojiet performance mode pāris reizes ar 5 .. 10 minūšu intervālu.
Ja dzinējs tomēr neizmanto Stratified charge, pārbaudiet NOx sensora statusu un datus:
Jāizpildās diviem nosacījumiem:
a) jābūt uzrakstam ''all signals OK'';
b) NOx saturam jābūt atšķirīgam no 0 ppm.
Ja jūs redziet uzrakstu ''dew point detection expected''; ''no activity'', u.c. un/vai NOx saturs ir 0 ppm - NOx sensors ir bojāts!
Ja NOx sensors rāda korektus datus, kā jau minēts - viens no iemesliem, kādēļ ir atslēgts Stratified charge, var būt NOx katalizatora pārāk liels piesārņojums ar sēru. Lai novērstu šo problēmu - veiciet desulfatēšanas sesiju.
Pēc desulfatēšanas (tās laikā pārliecinieties, ka krītas sēra piesārņojuma līmenis) sesijas atkārtoti pārbaudiet, vai dzinējs ir atjaunojis Stratified charge. Ja dzinējs ir atjaunojis Stratified charge, veiciet vairākas braukšanas sesijas 5 .. 10 min + 5 .. 10 min ar ātrumu 70 .. 100 km'/h un tukšgaita, lai DME var izveikt sprauslu testus šajos režīmos.
Arī šajā situācijā - ja nenovērsīsiet iemeslu, kādēļ dzinējs neizmanto Stratified charge, dzinēja re-adaptēšana nebūs sekmīga, NOx katalizators turpinās piesārņoties un ar laiku tiks bojāts.
Komentāri
Ierakstīt komentāru