Stratified charge. Izslēgts?

Vairāki mana bloga lasītāji ir jautājuši: kāpēc mana auto dzinējs nedarbojas Stratified charge?
Protams, ja DME atmiņā ir kļūdas, kas saistītas ar tā pamatsistēmām, ieskaitot NOx sistēmu - Stratified charge ieslēgts netiks.
Bet pieņemsim situāciju - DME it kā visas problēmas novērstas, kļūdu DME atmiņā nav, bet Stratified charge netiek ieslēgts.

Iespējamie iemesli:
1. Slēpta 30EA (ar sēru piesārņots NOx katalizators) kļūda. Ja šo kļūdu nodzēš, neveicot NOx katalizatora desulfatēšanu, tā kļūdu sarakstā neparādās, bet NOx katalizatora palielināta piesārņojuma statuss saglabājas. Risinājums: novērtēt NOx katalizatora piesārņojumu (../F9/Shift+F3/F1) un, ja nepieciešams, veikt tā desulfatēšanas sesiju. Pirms šīs kļūdas dzēšanas vienmēr attīrīt NOx katalizatoru.
a) ja auto uzstādīts OEM NOx sensors, desulfatēšanas sesiju veikt, ja NOx katalizatora piesārņojums pārsniedz 600..1000mg;
Piezīme: ja 30EA kļūda novērota jau iepriekš, ja auto nobraukums ir virs 100.000km, ja auto bijis ekspluatēts ar bojātu NOx sensoru; braukšanas profilam raksturīgs neliels bruakšanas ātrums (pilsētas režīms), desulfatēšanu veikt, ja piesārņojuma līmenis ir jau 400..600mg.
b) ja auto uzstādīts NOXEM, desulfatēšanas sesiju veikt, ja NOx katalizatora piesārņojums pārsniedz 3000mg. Alternatīvs risinājums NOXEM gadījumā: piekodēt NOx katalizatora nomaiņu, izmantojot ISTA D/+.
2. Slēpts OEM NOx sensora defekts. Ļoti izplatīts ir sekojošs OEM NOx sensora defekts: sensors nespēj pabeigt self-calibrating procesu. Tajā pat laikā nekādas kļūdas tas nesūta, arī DME ''nemana'' neko aizdomīgu sensora darbībā, jo tas bezgalīgi ilgi ''gatavojas'' darbam. Redzot, ka sensors pēc zināma laika (pēc komandas sākt sensora uzsildīšanu un sūtīt live datus) tomēr nav Online, DME pārtrauc Stratified charge līdz brīdim, kad sensors būs Online. Lai pārliecinātos, ka sensors nav vainīgs, jāpārbauda, vai tas sūta Online datus (../F5/Shift+F2/F1; NOx saturs ir atšķirīgs no 0ppm).
Piezīme: NOXEM šī problēma nav aktuāla.
3. Ja auto instalēts OEM NOx sensors: DME konstatējis samazinātu NOx katalizatora veiktspēju. Iemesli šādai situācijai (papildus katalizatora nolietojumam vai bojājumam) var būt dažādi, piemēram: nekvalitatīva degviela (ar augstu sēra piejaukumu), pazemināta izplūdes temperatūra (piemēram, auto iebraucis dziļā peļķē jeb sniega kupenā), utml. DME atjaunos Stratified charge pēc zināma laika un atkārtoti novērtēs NOx katalizatora veiktspēju. Ja vairāki šādi Stratiifed charge atjaunošanas mēģinājumi apstiprinās, ka problēma nepazūd - acīmredzot, NOx katalizators tomēr ir bojāts, DME jūs par to informēs, ierakstot kļūdu 30E9. Taču, līdz kļūdas ierakstīšanas brīdim paies zināms laika posms, kurā DME pakāpeniski atslēgs Stratified charge apstākļos, kuros dzinēja NOx izmeši ir lielākie (piem., braucot pa šoseju ar ātrumu 100..130km/h).
Piezīme: NOXEM instalācijas gadījumā šī problēma nav aktuāla/iespējama.
4. DME konstatējis īslaicīgu (vai paliekošu) CO katalizatu veikspējas samazinājumu Stratified charge režīmā. Pēc zināma laika DME atjaunos Stratified charge un veiks atkārtotus CO katalizatoru veiktspējas mērījumus. Ja problēma izrādīsies īslaicīga, Stratified charge tiks atjaunots. Ja problēma turpināsies ilgāk kā pieļaujams, DME atmiņā tiks ierakstītas kļūdas 2A26 un/vai 2A27. Taču, tāpat kā ar NOx katalizatoru, arī CO katalizatoru mērījumi prasa diezgan ievērojamu laiku (DME neieraksta kļūdas par katalizatoriem uzreiz, lai izslēgtu viltus trauksmes).
Piezīme: CO katalizatoru veiktspēja var būt samazināta dēļ palielināta eļļas patēriņa (tipiski: CCV defekts), tekošas sprauslas, nekorektām adaptācijām.
5. Dzinējs gatavojas desulfatēšanas sesijai. Šajā gadījumā, palielinot braukšanas ātrumu virs 70..90km/h, DME pārslēgs dzinēju Homogēnā režīmā, ekonometrs rādīs pelielinātu (+1..2 litri/100km, pat salīdzinot ar ''normālu'' Homogēnu režīmu) degvielas patēriņu, izplūdes temperatūra (../F9/Shift+F3/F1) pieaugs virs 350..400 oC (sasniedzot 600 oC). Ja jūs brauksiet ar pietiekošu ātrumu, lai desulfatēšanas sesija sāktos, izplūdes temperatūrai sasniedzot 600 oC, Lambda abām bankām samazināsies līdz 0.95 un NOx katalizators palēnām attīrīsies. Ja braukšanas ātrums būs nepietiekams, pēc pāris minūtēm desulfatēšanas sesijas mēģinājums uz brīdi tiks atlikts. Taču, tiklīdz DME identificēs ''cerīgus'' apstākļus desulfatēšanai, tas nekavējoši atsāks gatavošanos šai procedūrai. Turklāt, NOx katalizatora piesārņojuma apjoms (../F9/Shift+F3/F1) precīzi neraksturo apstākļus pie kādiem DME sāks desulfatēšanu. Aptuvenas indikācijas ir sekojošas:
a) ja auto uzstādīts OEM NOx sensors, pat ideāli strādājošas sistēmas gadījumā desulfatēšanas kritiskais (pēdējais) brīdis ir ap 1000..1500mg, tipiskai (10 gadus vecai) NOx sistēmai kritisks ir jau 500..700mg slieksnis;
b) ja auto uzstādīts NOXEM, kritisks NOx katalizatora piesārņojuma līmenis ir 3000..3500mg, taču, ja ar auto regulāri tiek braukts 110+km/h, desulfatēšanas sesija var tik aktivizēta arī pēc 1500..2000mg sasniegšanas (jo DME nezina, vai nākošajā posmā tā īpašnieks brauks ar nepieciešamo ātrumu desulfatēšanas veikšanai, tādēļ ''drošības labad'' desulfatēšanu var veikt arī savlaicīgi, labu brīdi pirms kritiska piesārņojuma sasniegšanas).
6. DME identificējis nevienmērīgu dzinēja darbību un uz laiku izslēdzis Stratified charge. Te gan jāatzīmē, ka šādā situācijā Stratified charge atslēgšana notiek vairākos posmos. Pirmajā posmā DME pārslēdz dzinēju Homogēni liesā režīmā, ar Lambda ap 1.5. Ja arī šajā režīmā dzinēja darbība joprojām ir nevienmērīga, dzinējs tiek pārslēgts Homogēnā režīmā. Tātad - jums būtu jājūt nevienmērība dzinēja darbībā. Otrkārt - pēc zināma laika (vai uzreiz) būtu jābūt ierakstītai 3104 kļūdai (ar statusu: aktīvs).
7. Iespējams, ka DME veic kādu no servisa procedūrām. Šo procedūru saraksts ir diezgan garš: piemēram, degvielas bākas vārsta un sistēmas hermētiskuma tests un vārsta adaptēšana; droseles adaptēšana; EGR sistēmas pārbaude un vārsta adaptēšana; platjoslas zondu adaptēšana; katalizatoru veiktspējas testi Homogēnam režīmam; kopējā degmaisījuma pārbaude bankām Homogēnā režīmā, u.t.t. Vēl biežākas servisa procedūras ir sprauslu veiktspējas (flowrate, noplūdes, atomizācijas kvalitātes) testi. Veicot šos testus, DME pārbauda sprauslu ''uzvedību'' pie dažādiem atvēruma laikiem, mainot izsmidzināšanas impulsu (tie ir 2 vai 3, atkarībā no braukšanas režīma) proporciju un izsmidzināšanas brīdi (attiecībā pret DTC). Visas iepriekšminētās procedūras tiek veiktas:
a) rutīnas kārtībā (jeb pēc noteikta laika);
b) ārpus kārtas - ja DME konstatē kādu problēmu (piem., nevienmērīgu dzinēja darbību, misfires, lielas integratoru vērtības vai Lambda natbilstību; palielinātu, samazinātu patērētās dagvielas daudzumu, gaisa masas, u.t.t. neatbilstību).
Ko varam darīt mēs - šīs sarežģītās sistēmas lietotāji? Pirmkārt - aplūkot learnbits ../F5/Shift+F6/F2
Ja jūs redziet šādu ''bildi'' - DME ir sekmīgi pabeidzis visas sprauslu adaptācijas (un testus). Arī tad, ja 1.kolonnas, 2.rindas learnbit nav iekrāsots (tas attiecas uz dzinēja banku papildadaptācijām pie dažādām temperatūrām) - nav pamata uztraukumam: šis learnbit neizslēdz Stratified charge. Taču, ja nav iekrāsots 2.kolonnas/4.rindas learnbit, jeb/un ir iekrāsots kāds no 3.rindas lernbits - DME šajā brīdī veic sprauslu parametru mērīšanas servisa procedūras.
Kā rīkoties šādā sitācijā? Satraukuma nav pamata. Vienmērīgi braucot, DME izmērīs visus sprauslu parametrus un atjaunos Stratified charge. Ja DME redzēs, ka vienmērīgas braukšanas režīms nav iespējams (regulāri mainīsies dzinēja darba apstākļi), pēc zināma laika šī servisa procedūra tik uz laiku atlikta. Jebkurā gadījumā - pēc zināma laika Stratified charge tiks atjaunots. Cik daudz laika (pacietības) prasīs sagaidīt Stratified atjaunošanu? Atbildi uz šo jautājumu zina tikai programmatūras izstrādes komanda. Mums - sistēmas lietotājiem nākas apbruņoties ar pacietību.

Nobeigumā gribu atzīmēt - N43/N53 sērijas dzinēji ir radīti gariem izbraucieniem un lieliem vidējajiem ātrumiem. Tieši tādēļ tie ir tik ekonomiski, tajā pat laikā: sarežģīti, dārgi ražošanā un ekspluatācijā. Braucot garus gabalus pa šoseju/autobāni, visas servisa procedūras un NOx katalizatora attīrīšana notiek ātri un bez aizķeršanās. Ja auto tiek ekspluatēts tikai pilsētas režīmā, aizkavējas gan servisa procedūru sekmīga pabeigšana, gan savlaicīgi netiek veikta NOx katalizatora desulfatēšana. Pašsaprotami - abas problēmas samazina Stratified charge izmantošanas laiku.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām