2A26; 2A27 un NOx sensors
Pirmajā brīdī varētu likties - kāds gan sakars 2A26; 2A27 kļūdām ar NOx sensoru?
2A26 catalytic converter, conversion during shift operation
2A27 catalytic converter 2, conversion during shift operation
Abas kļūdas attiecas uz CO katalizatoriem: to nepietiekamu efektivitāti Stratified charge režīmā.
Kā zināms, Homogēnā režīmā CO katalizatoru efektivitātes kontrolei (N43/N53 sērijas dzinēji nav izņēmums) tiek izmantotas kontroles zones(s).
Stratified charge gadījumā CO katalizatoru veiktspējas kontrolei tiek izmantots NOx sensors - lūk, kopsaucējs.
Laikā, kad dzinējs strādā Stratified chagre, regulāri (ik pēc 15 .. 55 sekundēm) NOx katalizators tiek reģenerēts (attīrīts no sēra) - uz sekundi (secīgi) katras bankas izplūdē tiek izmesta porcija degvielas (īslaicīgi Lambda nokrīt līdz 0.9, t.i.: izplūdē tiek izmests ap 10 % nesadegušas degvielas). CO katalizatoru uzdevums - sadedzināt daļu šīs degvielas (otru daļu sadedzina NOx katalizators). Ja CO katalizatori strādā, tie gan samazina atgāzu apjomu šo reģenerācijas ciklu laikā, gan dedzina degvielu - temperatūras paaugstināšana līdz ap 600 oC ir tieši tas, kas vajadzīgs, lai NOx katalizators attīrītos.
Ja CO katalizatori strādā, tad tie sadedzina degvielu, šim nolūkam patērējot skābekli. Attiecīgi - uzreiz pēc reģenerācijas cikla beigām pēc (strādājošiem) CO katalizatoriem būs pazemināts skābekļa saturs: pazemināta Lambda. Pēc šī Lambda ''pazeminājuma'' ilguma var noteikt, cik efektīvi strādā CO katalizatori.
Tā kā Lambda šo reģenerācijas ciklu laikā mainās plašās robežās, kontroles zondes izmantot nevar, jo tās strādā šaurā Lambda diapazonā: 0.99 .. 1.01. Taču Lambda (tas satur gan šaurjoslas, gan platjoslas Lambda mērīšanas rīkus) mērīt prot arī NOx sensors!
Šī CO katalizatoru veiktspējas mērīšana notiek pēc ''fail/pass'' principa. MSD mēra pazeminātas Lambda laiku pēc reģenerācijas cikliem un skaita fail/pass mērījumu ciklus.
Kļūdas 2A26; 2A27 var tikt ierakstītas sekojošos gadījumos:
a) CO katalizatoru bojājums;
b) ilgstoša braukšana ļoti mazas slodzes diapazonā;
c) NOx sensora bojājumi;
d) tekoša(s) sprausla(s).
d) tekoša(s) sprausla(s).
Ar a situāciju ir skaidrs - CO katalizatori jāmaina (šajā situācijā jābūt ierakstītām arī 29F4; 29F5 kļūdām, dzinējam nav citu problēmu), nedaudz pakavēšos pie b, c un d situācijām.
2A26 un 2A27 man ir izdevies ''noķert'', ilgstoši braucot ar ļoti mazu dzinēja slodzi. Piemēram, vienmērīgi braucot 45 .. 50 km/h vairāk kā 2 .. 3 stundas. Jā, izplūdes sistēmas temperatūra esot ap 250 oC, bet, acīmredzot, paši CO katalizatori ir pārāk atdzisuši, lai veiktu savu uzdevumu.
Pēdējā situācija ir interesantāka. Ja NOx sensors ir bojāts - tas nespēj korekti mērīt Lambda, bet ir izgājis self-test procedūras (nereportē nekādas kļūdas par self-test), ir iespējamas situācijas, kad MSD identificē falšu CO katalizatoru kļūmi, jo NOx sensors neinformē MSD par korektu (atbilstoši pieaugošu) Lambda pēc tiem.
Jā, visticamākais - ar laiku MSD konstatēs, ka NOx sensora Lambda rādījumi ir nekorekti. Taču arī šīs kļūmes identificēšanai vajadzīgs laiks. Un, ja NOx sensors reizēm tomēr šo Lambda atbilstības testu iziet, var gadīties situācija, ka MSD uzskata, ka NOx sensors strādā korekti, savukārt, CO katalizatori ir bojāti.
Ja kādas no sprauslu korekcijām (../F5/Shift+F6/F5) uzrāda spēcīgi negatīvas vērtības (zem -0.5mg/stk) vai vienas bankas ietvaros sprauslu korekciju atšķirības pārsniedz 1.0mg/stk, acīmredzot, sprauslas ar negatīvu korekciju tukšgaitā pil aizvērtā stāvoklī. Šajā gadījumā šo kļūdu iemesls var būt arī tekošas sprauslas.
Ja kādas no sprauslu korekcijām (../F5/Shift+F6/F5) uzrāda spēcīgi negatīvas vērtības (zem -0.5mg/stk) vai vienas bankas ietvaros sprauslu korekciju atšķirības pārsniedz 1.0mg/stk, acīmredzot, sprauslas ar negatīvu korekciju tukšgaitā pil aizvērtā stāvoklī. Šajā gadījumā šo kļūdu iemesls var būt arī tekošas sprauslas.
Kā rīkoties, ja MSD atmiņā ir ierakstītas 2A26 un/vai 2A27 kļūdas:
a) ja ir arī JEBKĀDAS kļūdas par NOx sensoru - sensors ir jāmaina, jādzēš kļūdas, jāpāradaptē dzinējs un situācija jānovēro atkārtoti;
b) ja nav kļūdu par NOx sensoru, nav arī kļūdu 29F4 un/vai 29F5 - pārbaudiet kļūdu statusu. Ja tās (2A26 un/vai 2A27) ir pasīvas - nodzēsiet, pārbaudiet dzinēja darbu Stratified charge. Obligāti novērojiet NOx sensoru. Ja tā Lambda rādījumi neatbilst wide-band zondu rādījumiem (atšķirība pārsniedz 10 .. 15 %) - pārbaudiet gaisa piesūkšanu izplūdē un izvērtējiet zondu vai sensora rādījumu atbilstību. Ja reizēm NOx ir Offline mode (kad vajadzētu būt Online), mainiet sensoru - tam ir slēpts defekts (diemžēl - izplatīta problēma). Ja novērojama spēcīga cilindru efektivitātes vai banku Lambda atšķirības - novērsiet problēmu (tipiski - tekoša sprausla; bojāta Lambda zonde; bojāts NOx sensors).
c) pat, ja ir pilna buķete ar kļūdām par CO katalizatoriem (vai nu abas kļūdas par vienu katalizatoru vai vismaz 3 no 4 kļūdām) - pārbaudiet, vai nav novērojamas citas anomālijas. Tipiski - nekorekta kāda cilindra mehāniskā efektivitāte tukšgaitā (../F5/F7); kļūdas par kādu sprauslu, jeb būtiskas korekcijas tukšgaitā (../F5/Shift+F6/F5), ievērojama korekcija vidējas soldzes diapazonā (../F3/Shift+F5/F3 un ../F5/Shift+F6/F5, menu apakšējā daļa); problēmas ar degmaisījuma uzturēšanu (Lambda Homogēnā režīmā nav 1.00 .. 1.01), kļūdas par zondu trim vai funkcionalitāti, utml. Jebkura no iepriekšminētajām problēmām (cēlonis - sprauslas, zondes vai NOx sensora problēmas) var izraisīt kļūdu paziņojumus par CO katalizatoru veikspēju. Patiesībā - CO katalizatori tiek vai nu pārslogoti, vai arī DME saņem nekorektus datus.
Komentāri
Ierakstīt komentāru