iCOM atsaukums

Šobrīd aktuālākā oriģinālo iCOM NEXT lietotāju tēma - kas tas ir par iCOM atsaukumu?

Šajā postā - apkopota visa izpētītā informācija.
Problēma īsumā: BMW AG ir izsludinājis atsaukumu OEM iCOM NEXT iekārtām. Oficiālie sadarbības partneri, aizpildot sava iCOM pirkuma datus AIR sistēmā, pa pastu saņem alumīnija plāksnīti, kas nosedz iCOM iekārtas daļu, kurā ir MOST, USB un LAN spraudņi. Šī jaunā plāksnīte ir dzeltenā krāsā, pretstatā pelēkai - nekrāsota alumīnija plāksnītei, kas tiek uzstādīta rūpnīcā.

Sarakstē BMW AG norāda, ka to Vācijas noliktavā atrodas tikai upgreidotie iCOM, savukārt, no Zviedrijas noliktavas iegādātās iekārtas (uz 2019. gada marta vidu) ir ar pelēku plāksnīti.

Kur slēpjas problēma? Ko paredz risinājums(i)?
Jaunais iCOM NEXT paredz Gigabit (1000 Mbit) LAN pieslēgumu, kas nozīmē - savienojumam jāizmanto Cat 6 LAN vads. Šāds vads dzeltenā krāsā tiek piegādāts kopā ar iCOM NEXT.
Cat 6 LAN vads paredz sazemējuma (folijas) pieslēgumu abos savienotājvada galos.

Šāds vads specifiskos apstākļos var kļūt par nopietna iCOM iekārtas un arī auto elektronikas moduļu bojājuma cēloni. Kā?
Neskatoties uz to, ka LAN paredz galvanisku atsaisti starp iekārtām (ar impulsu transformatoru vai speciālu chipset palīdzību), Cat 6 vads var radīt poblēmas sekojošā situācijā:
a) iCOM NEXT pieslēgts pie auto;
b) auto barošanas spriegums tiek uzturēts ar papildus barotāja palīdzību; šim barotājam ir elektrorozete ar sazemējuma pieslēgumu (to paredz elektrodrošības standarti);
c) iCOM caur Cat 6 vadu pieslēgts pie datora, kura LAN spraudnis savienots ar tā (datora) šasiju; iCOM LAN pieslēguma spraudņa korpuss pieskaras iekārtas korpusam;
d) arī dators ir pieslēgts pie tīkla - ar ārēju barošanas avotu. Situācija kļūst dubultbīstama, ja arī šim barošanas avotam ir elektrorozete ar sazemējuma izvadu.

Problēma rodas, ja starp auto barošanas avota un datora barošanas avota sazemējuma punktiem ir atšķirīgs potenciāls. Šāda situācija noteikti būs tad, ja izmantoti atsevšķi elektrības pievadi, ja kāds no sazemējuma kontūriem ir bojāts, ja ir divi atšķirīgi sazemējuma kontūri, utml. Atšķirīgs potenciāls būs pat tad, ja kāds no sazemējuma kontūriem tiek ''noslogots'', jo elektrotīklam pieslēgts kāds jaudīgāks patērētājs, vai patērētājam ir noplūde uz sazemējumu.
Arī tad, ja sazemējuma potenciāls ir ievērojams (sazemējuma kontūrs - bojāts, tad tipiski sazemējuma kontūrā ir puse no barošanas sprieguma jeb ap 110 VAC), pat izmantojot datoru bez papildus sazemējuma, caur iekārtas GND (Ground) ķēdi var sākt plūst strāva. 

Problēmas sekas - tiks bojāts iCOM NEXT iekārtas elektronikas modulis, var tikt bojāts auto elektroaprīkojums. Šī ir ĻOTI bīstama situācija!

Kā problēmu risināja iCOM izstrādātāji?
1. nomainot iCOM korpusa alumīnija plāksnīti pret citu - ar lielāku izgriezumu LAN spraudnim, tika novērsta strāvas plūšana kontūrā ''auto - iCOM - dators''. Ar lielāku izgriezumu tika garantēta LAN spraudņa izolēšana no iCOM iekārtas korpusa;
2. papildus GND ķēdē (ķēdē, kas iet uz spraudni, kas iCOM savieno ar auto) iCOM NEXT iekārtā tika uzstādīts Polyswitch ''automātiskais'' drošinātājs. Ja potenciālu starpība sasniedz 10..20 V, šis drošinātājs pasargās iekārtu un ''atjaunosies'', tiklīdz problēma pazudīs. Šajā situācijā nekāda papildus iCOM apkope vai remonts nav nepieciešams.

Diemžēl, ja potenciālu starpība sasniegs 100 V un vairāk (tas parasti notiek tad, ja sazemējuma kontūrs ir bojāts), šis drošinātājs neglābs - tas tiks bojāts, tūlītēji tiks bojāta arī iekārta.

Lai situāciju padarītu iespējami drošu:
a) pārbaudiet, vai jūsu iekārtai ir uzstādīts Polyswitch Ground ķēdē, kā redzams attēlā zemāk; ja nav - ieviesiet šo drošinātāju (var izmantot 200..500 mA Mini sērijas Polyswitch);
b) nodrošiniet LAN spraudņa izolēšanu no iekārtas korpusa. Ja vēlaties, šo upgrade variet veikt pats 5 minūšu laikā (apraksts seko) jeb pasūtiet modificēto (dzeltenas krāsas) plāksnīti no BMW AG;
c) ja neizmantojiet Gigabit ātrumu: izmantojiet Cat 5 vadu, bez sazemējuma abos vada spraudņos;
d) labāk izmantot datoru, kura barošanas blokam nav sazemējuma pieslēguma. Jā, tas nav tik korekti no elektrodrošības viedokļa, bet - tā jūs pasargāsiet savu iCOM un pieslēgto auto;
e) sekojiet tam, lai iCOM iekārtas korpuss (tā metāliskā daļa) neskaras pie citām metāla detaļām/priekšmetiem (arī ne pie auto). Ja iCOM korpuss pieskarsies auto šasijai (tās nekrāsotajai daļai), Polyswitch risinājums nenostrādās! Ja iespējams, ievietojiet iCOM iekārtu papildus elektrību nevadošā aizsargkorpusā.

Protams, neslēdziet iekārtu pie nezināmas ''izcelsmes'' sprieguma avota. Pieslēgumam jābūt ar korektu sazemējumu. Pieslēdziet auto lādētāju un pārbaudiet spriegumu sazemējuma kontūrā ar indikatoru:
Ja indikators uzrāda spriegumu sazemējuma kontūrā - neslēdziet iCOM pie auto! Vispirms atrisiniet elektropieslēguma problēmas!

Pieslēdziet datoru pie tā paša kontūra (pagarinātāja), pie kura ir pieslēgts auto sprieguma uzturēšanas aprīkojums! Ja jūsu datoram ir šāda rozete (bez sazemējuma) - iCOM ir relatīvā drošībā:

Informācija par iCOM NEXT upgrade.
Atveriet iekārtu.
Attēlā atzīmēts GND ķēdē ieslēgtais Polyswitch drošinātājs:


Ja Jūsu iCOM šis drošinātājs nav, nokniebiet divus spraudņa kontaktus (savienojumu uz iCOM GND) un pieslēdziet Polyswitch, kā redzams attēlā zemāk:
Šādi problēmu risināja iekārtas ražotājs atsaukuma ietvaros. Diemžēl, atsaukuma kampaņa ir beigusies un, ja tagad vēršas pie BMW AG, tiek piedāvāta tikai daļa problēmas risinājuma (tiek izsūtīta modificēta korpusa plāksnīte, apraksts seko). Drošinātāju Actia vairs neuzstāda, tas jādara katram pašam!

Lūk, plāksnīte, kas sākotnēji izskatās šādi, bet vēlāk (upgrade versijā) ir dzeltenā krāsā:


Izmantojot izolācijas lentu, aplīmējiet plāksnīti, lai no abām pusēm tā izskatās šādi:


Pēc instalēšanas gala plāksnīte izskatās šādi:

Attēlā atzīmēti:
a) chipset, kas nodrošina galvanisku LAN izolēšanu no iekārtas;
b) Capacitor 1206 izmēra korpusā, kas ''sazemē'' LAN spraudni RF diapazonā.
Nav ne mazāko šaubu, ka LAN spraudnis ir bijis paredzēts izolēts no iekārtas korpusa un iekārtas korpuss sākotnēji izveidots nekorekti!


Šādi upgreidota plāksnīte garantēs LAN spraudņa galvanisku izolēšanu no iCOM NEXT GND.  

Lūk, interesants info no paša ražotāja:
https://www.ime-actia.de/campaign/faq.php?lng=en



Kā izriet no ražotāja problēmas apraksta, kāds klients ir pamanījies Ground strāvu ''palaist'' arī caur USB savienojumu. Uzdevums ir sarežģītāks kā iepriekšminētais scenārijs, bet: ir iespējams. Diemžēl, USB pieslēgumam nav galvaniskās izolācijas, kas nozīmē - šī spraudņa korpusu izolēt no iCOM korpusa nav jēgas - tas ir elektriski savienots ar iCOM GND.
Vienīgais ieteikums - ja USB netiek izmantots, vadu neatstāt USB ligzdā. Ja USB tiek izmantots, rūpēties, lai neveidojas Ground cilpas - vads nekur nepieskarās.
Labā ziņa - Polyswitch drošinātājs (protams, ja tas ir uzstādīts) šajā situācijā pildīs savu uzdevumu un nekas ļauns iekārtai nenotiks.


Komentāri

  1. Izmantojot unshielded Cat6 kabeli, šī problēma arī nebūs aktuāla.

    AtbildētDzēst

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām