Stratified charge. Idle. Part 3
Kā jau minēts šeit, tukšgaitā (arī - ja tiek izmantots Stratified charge) iesmidzināšana tiek veikta ar 2 porciju paņēmienu.
Šeit ir atrodama pamatinformācija par sprauslām piemērotajām korekcijām tukšgaitai un live data.
Tik tālu viss šķiet skaidrs.
Attēlā - pirmās 3 rindas - sprauslu atvēruma laiki.
Sprauslu korekcijas (idle, Stratified charge). Pirmās 3 rindas: reference vērtības; otrās 3 rindas: live data.
Taču - viss nav tik vienkārši.
MSD80 māk izmērīt sprauslu tecēšanu un tukšgaitas režīmā noteikt: cik liela korekcijas daļa (sasniedzot visvienmērīgāko dzinēja tukšgaitas darba režīmu) ir dēļ sprauslas reakcijas laika izmaiņām (atšķirības no ražotāja uzdotās/iekodētās uz tās korpusa) un cik liela - dēļ tā, ka sprausla nekorekti izsmidzina degvielu (ir sliktāta degvielas atomizācija - degviela sliktāk sadeg un šī iemesla dēļ cilindram ir pazemināta mehāniskā efektivitāte).
Kā MSD80 to dara?
Tukšgaitā, kad tiek izmantots Stratified charge, MSD maina abu secīgo iesmidzināšanas porciju proporciju. Reizi divās - trijās sekundēs šo impulsu proporcija tiek mainīta uz 1:2 vai 2:1 un atpakaļ, saglabājot nemainīgu kopējo izsmidzināto degvielas daudzumu.
Pirmā izsmidzinātā degvielas porcija (un arī degviela, kas ieplūdusi cilindrā dēļ tā, ka sprausla, iespējams, pil) labi sajaucas ar gaisu - tam ir pietiekoši daudz laika. Savukārt, pēdējā iesmidzinātā degvielas porcija tiek aizdedzināta, tiklīdz tā nokļūst degkamerā. Laika sajaukties ar gaisu - nav. Tādēļ, ja sprausla (dēļ kāda defekta) neizsmidzina degvielu smalkā miglā, problēmas ir garantētas - šī otrā degvielas porcija sadegs slikti, cilindra mehāniskā efektivitāte būs samazināta, izplūdē nokļūs pussadegusi degviela.
Tātad - MSD maina abu iesmidzināto degvielas porciju proporciju un novēro cilindra mehānisko efektivitāti. Korekti strādājošas sprauslas gadījumā cilindra mehāniskā efektivitāte testa laikā nemainīsies, bet, ja degvielas atomizācija ir slikta, cilindra efektivitāte uzlabosies, vairāk degvielas izsmidzinot pirmajā porcijā.
Pievērsiet uzmanību 4.tā cilindra sprauslas atvēruma laikiem!
Kad MSD to dara?
Ar augstu prioritāti - pēc adaptāciju dzēšanas (jaunu adaptāciju veidošanas laikā) un tad, ja konstatēta palielināta tukšgaitas nevienmērība. Pārējos gadījumos - pēc noteikta motorstundu skaita, ar zemāku prioritāti.
Kāpēc MSD80 to dara?
Protams, MSD nevar novērst sprauslu problēmas - ja kāda sprausla izsmidzina degvielu ne ideāli, situāciju labot var tikai - mainot vai iztīrot to. Taču, MSD ir jāzina, kā reaģēt, ja jāmaina cilindra mehāniskā enerģija (piemēram, mainoties dzinēja slodzei - ieslēdzot AC, pieaugot ģeneratora slodzei), mainot dzinēja RPM (mazu RPM diapazonā), vai koriģējot tukšgaitas vienmērību. Precīzi zinot, cik liela korekcijas daļa attiecas uz sprauslas reakciju (offset tipa korekcija), bet cik daudz - uz atomizācijas kvalitāti (multiplikatīva tipa korekcija), MSD var ļoti precīzi paredzēt sprauslu uzvedību.
Interesantas nianses.
Protams, precīzas informācijas no ražotāja nav, tādēļ varu paust tikai novērojumu rezultātus.
Korekciju, kas attiecas uz sprauslas tecēšanu un atomizācijas kvalitāti, MSD piemēro pirmajam iesmidzināšanas impulsam, otrajam atstājot tikai aiztures laika (uz sprauslas korpusa iekodēto + izmērīto) korekciju. Atdalot šīs korekcijas komponentes, atvieglojas arī spraulu vadības matemātika.
Attiecīgi: ../F5/Shift+F6/F1 atvēruma laiki tukšgaitā rāda otrā impulsa garumu + ../F5/Shift+F6/F5 piemērotās korekcijas daļu, kas attiecas uz sprauslu aiztures korekciju.
Savukārt ../F5/Shift+F6/F5 korekciju daļa, kas attiecas uz atomizāciju un tecēšanu, tiek piemērota pirmajam iesmidzināmajam impulsam un ../F5/Shift+F6/F1 nav redzama (ietverta).
Ja nepieciešamā korekcija pārsniedz vērtību, kad pirmā impulsa garums nokrīt līdz 100us, tiek saīsināts arī otrais impulss. Šis (spēcīgas korekcijas) paņēmiens tiek izmantots, ja korekcija pārsniedz ap -1.5mg/stk.
Pie -3.0mg/stk abu iesmidzināšanas impulsu garumi nokrīt līdz minimālajam atļautajam: 100us. Ja ar šādu (ap -50 %) korekciju nav pietiekami, lai izlīdzinātu cilindra mehānisko efektivitāti, MSD ieraksta kļūdu par sprauslas korekcijas vērtību pārsniegšanu.
Nobeigumā.
Atceros laiku, kad manam auto bija problēmas ar NOx sistēmu (30E9 kļūda). Tad, AC ieslēgšanās notika ar ''sitienu''. Tajā pat laikā - salabojot NOx sistēmu, pazuda arī šis defekts. AC ieslēdzas ļoti plūdeni. Ilgu laiku es domāju - software bug. Taču tagad ir skaidrs - AC neieslēdzās kā pienākas, jo MSD nebija iespēju (nestrādāja Stratified charge) nomērīt sprauslu atomizācijas kvalitāti un attiecīgi - korekti vadīt sprauslas tukšgaitā strauji mainīgos apstākļos.
Jāatzīst - esmu patiesi iespaidots par Siemens (un BMW kā tehniskā uzdevuma autora) paveikto darbu! Un cik vēl neatklātu ''fīču''...
Šeit ir atrodama pamatinformācija par sprauslām piemērotajām korekcijām tukšgaitai un live data.
Tik tālu viss šķiet skaidrs.
Attēlā - pirmās 3 rindas - sprauslu atvēruma laiki.
Sprauslu korekcijas (idle, Stratified charge). Pirmās 3 rindas: reference vērtības; otrās 3 rindas: live data.
Taču - viss nav tik vienkārši.
MSD80 māk izmērīt sprauslu tecēšanu un tukšgaitas režīmā noteikt: cik liela korekcijas daļa (sasniedzot visvienmērīgāko dzinēja tukšgaitas darba režīmu) ir dēļ sprauslas reakcijas laika izmaiņām (atšķirības no ražotāja uzdotās/iekodētās uz tās korpusa) un cik liela - dēļ tā, ka sprausla nekorekti izsmidzina degvielu (ir sliktāta degvielas atomizācija - degviela sliktāk sadeg un šī iemesla dēļ cilindram ir pazemināta mehāniskā efektivitāte).
Kā MSD80 to dara?
Tukšgaitā, kad tiek izmantots Stratified charge, MSD maina abu secīgo iesmidzināšanas porciju proporciju. Reizi divās - trijās sekundēs šo impulsu proporcija tiek mainīta uz 1:2 vai 2:1 un atpakaļ, saglabājot nemainīgu kopējo izsmidzināto degvielas daudzumu.
Pirmā izsmidzinātā degvielas porcija (un arī degviela, kas ieplūdusi cilindrā dēļ tā, ka sprausla, iespējams, pil) labi sajaucas ar gaisu - tam ir pietiekoši daudz laika. Savukārt, pēdējā iesmidzinātā degvielas porcija tiek aizdedzināta, tiklīdz tā nokļūst degkamerā. Laika sajaukties ar gaisu - nav. Tādēļ, ja sprausla (dēļ kāda defekta) neizsmidzina degvielu smalkā miglā, problēmas ir garantētas - šī otrā degvielas porcija sadegs slikti, cilindra mehāniskā efektivitāte būs samazināta, izplūdē nokļūs pussadegusi degviela.
Tātad - MSD maina abu iesmidzināto degvielas porciju proporciju un novēro cilindra mehānisko efektivitāti. Korekti strādājošas sprauslas gadījumā cilindra mehāniskā efektivitāte testa laikā nemainīsies, bet, ja degvielas atomizācija ir slikta, cilindra efektivitāte uzlabosies, vairāk degvielas izsmidzinot pirmajā porcijā.
Kad MSD to dara?
Ar augstu prioritāti - pēc adaptāciju dzēšanas (jaunu adaptāciju veidošanas laikā) un tad, ja konstatēta palielināta tukšgaitas nevienmērība. Pārējos gadījumos - pēc noteikta motorstundu skaita, ar zemāku prioritāti.
Kāpēc MSD80 to dara?
Protams, MSD nevar novērst sprauslu problēmas - ja kāda sprausla izsmidzina degvielu ne ideāli, situāciju labot var tikai - mainot vai iztīrot to. Taču, MSD ir jāzina, kā reaģēt, ja jāmaina cilindra mehāniskā enerģija (piemēram, mainoties dzinēja slodzei - ieslēdzot AC, pieaugot ģeneratora slodzei), mainot dzinēja RPM (mazu RPM diapazonā), vai koriģējot tukšgaitas vienmērību. Precīzi zinot, cik liela korekcijas daļa attiecas uz sprauslas reakciju (offset tipa korekcija), bet cik daudz - uz atomizācijas kvalitāti (multiplikatīva tipa korekcija), MSD var ļoti precīzi paredzēt sprauslu uzvedību.
Interesantas nianses.
Protams, precīzas informācijas no ražotāja nav, tādēļ varu paust tikai novērojumu rezultātus.
Korekciju, kas attiecas uz sprauslas tecēšanu un atomizācijas kvalitāti, MSD piemēro pirmajam iesmidzināšanas impulsam, otrajam atstājot tikai aiztures laika (uz sprauslas korpusa iekodēto + izmērīto) korekciju. Atdalot šīs korekcijas komponentes, atvieglojas arī spraulu vadības matemātika.
Attiecīgi: ../F5/Shift+F6/F1 atvēruma laiki tukšgaitā rāda otrā impulsa garumu + ../F5/Shift+F6/F5 piemērotās korekcijas daļu, kas attiecas uz sprauslu aiztures korekciju.
Savukārt ../F5/Shift+F6/F5 korekciju daļa, kas attiecas uz atomizāciju un tecēšanu, tiek piemērota pirmajam iesmidzināmajam impulsam un ../F5/Shift+F6/F1 nav redzama (ietverta).
Ja nepieciešamā korekcija pārsniedz vērtību, kad pirmā impulsa garums nokrīt līdz 100us, tiek saīsināts arī otrais impulss. Šis (spēcīgas korekcijas) paņēmiens tiek izmantots, ja korekcija pārsniedz ap -1.5mg/stk.
Pie -3.0mg/stk abu iesmidzināšanas impulsu garumi nokrīt līdz minimālajam atļautajam: 100us. Ja ar šādu (ap -50 %) korekciju nav pietiekami, lai izlīdzinātu cilindra mehānisko efektivitāti, MSD ieraksta kļūdu par sprauslas korekcijas vērtību pārsniegšanu.
Nobeigumā.
Atceros laiku, kad manam auto bija problēmas ar NOx sistēmu (30E9 kļūda). Tad, AC ieslēgšanās notika ar ''sitienu''. Tajā pat laikā - salabojot NOx sistēmu, pazuda arī šis defekts. AC ieslēdzas ļoti plūdeni. Ilgu laiku es domāju - software bug. Taču tagad ir skaidrs - AC neieslēdzās kā pienākas, jo MSD nebija iespēju (nestrādāja Stratified charge) nomērīt sprauslu atomizācijas kvalitāti un attiecīgi - korekti vadīt sprauslas tukšgaitā strauji mainīgos apstākļos.
Jāatzīst - esmu patiesi iespaidots par Siemens (un BMW kā tehniskā uzdevuma autora) paveikto darbu! Un cik vēl neatklātu ''fīču''...
Komentāri
Ierakstīt komentāru