Kas bojā NOx katalizatoru?
NOx katalizators ir dārga detaļa (tās cena vismaz 2000 EUR). Diemžēl, netrūkst auto, kuriem šis katalizators ir bojāts jau pie 100..120.000 km nobraukuma.
Kas liecina par NOx katalizatora bojājumu? Kļūda 30E9.
Šo kļūdu nevar nodzēst, diemžēl, līdz tikai katalizatora maiņa vai NOXEM.
Kas bojā NOx katalizatoru?
1. Degviela ar palielinātu sēra saturu. Tieši sērs bojā NOx katalizatoru. Diemžēl, ielejot degvielu, nav nekādu pazīmju, kas liecinātu - šai degvielai (konkrētā ražotāja, jeb - konkētajai degvielas partijai) sēra saturs ir palielināts. Iespējams, par konkrētās degvielas partijas problēmu nezina ne degvielas uzpildes stacija, ne transporta kompānija. Diemžēl, mēs - autobraucēji - nekādi nevaram nodrošināties pret nekvalitatīvu degvielu;
2. Nepareizs braukšanas profils. N43/N53 sērijas dzinēji ir izstrādāti tāliem braucieniem. Tieši tādēļ īpašs akcents ir likts uz to ekonomiskumu. Taču, lai NOx katalizators spētu strādāt, tas ir regulāri jāattīra. Šī attīrīšana normālā situācijā tiek veikta automātiski. Vienīgais nosacījums - ar auto regulāri jābrauc ar vismaz 110 km/h lielu ātrumu, pietiekoši ilgus laika posmus (dažu minūšu izbraukums šādā ātrumā būs nepietiekošs). Kas liecina par to, ka NOx katalizators netiek attīrīts? 30EA kļūda. Ja šī kļūda regulāri redzama DME atmiņā - ir gaidāmas nepatikšanas.
3. NOx sensora defekti. Ja NOx sensors ir bojāts, NOx katalizators netiek attīrīts. Šajā gadījumā var nebūt 30EA kļūdas, kas liecinātu par NOx katalizatora problēmām. Vēl vairāk - var pat nebūt nekādu kļūdu par pašu NOx sensoru! Diemžēl, šāds slēpts OEM NOx sensora defekts ir tik izplatīts, ka agrāk vai vēlāk skar praktiski katru auto, kas aprīkots ar N43/N53 sērijas dzinēju. Vienīgā metode, kā pārliecināties, ka NOx sensors tiešām strādā, kā pienākas:
a) uzsildīt dzinēju, pārbaudīt izplūdes temperatūru (tai jābūt vismaz 220 oC);
b) veikt īsu izbraukuma sesiju ar ātrumu 20 km/h;
c) pagaidīt 1..2 minūtes;
d) pārbaudīt NOx sensora rādījumus ar ISTA D vai INPA.
Skaidrs, ka šādu pārbaudi var veikt tikai tad, ja ir zināšanas, ja ir pieejams specifisks diagnostikas aprīkojums. Turklāt, šis NOx sensora defekts var būt (un parasti ir) sporādisks, kas nozīmē - bez redzama iemesla sensors var ieslēgties, pēc brīža izslēgties. Attiecīgi - pat, ja lietotājs vienā braukšanas sesijā redz, ka sensors strādā korekti, tas nenozīmē, ka nākošajā sesijā, vai pat pēc 5 minūtēm sensors nav izslēdzies!
4. Palielināts eļļas patēriņš. Arī palielināts eļļas patēriņš bojā NOx katalizatoru. Tipiskais palielināta eļļas patēriņa iemesls šiem dzinējiem - bojāts CCVV. Šo (eļļas patēriņa problēmu) jānovērš, tiklīdz tā tiek pamanīta, jo eļļa izplūdē bojā arī CO katalizatorus, Lambda zondes un NOx sensoru. Pieņemams eļļas patēriņs: ap 1litrs/3000 km.
Visbeidzot - situācija, kurā īsti nevar vainot auto ražotāju. Diezgan bieži gadās auto ar modificētu odometra rādījumu. Esiet uzmanīgi - auto ar samazinātu nobraukumu būs ne tikai NOx sistēmas problēmas! Arī daudzi citi auto mezgli būs nolietoti vairāk kā sagaidāms.
Kas liecina par NOx katalizatora bojājumu? Kļūda 30E9.
Šo kļūdu nevar nodzēst, diemžēl, līdz tikai katalizatora maiņa vai NOXEM.
Kas bojā NOx katalizatoru?
1. Degviela ar palielinātu sēra saturu. Tieši sērs bojā NOx katalizatoru. Diemžēl, ielejot degvielu, nav nekādu pazīmju, kas liecinātu - šai degvielai (konkrētā ražotāja, jeb - konkētajai degvielas partijai) sēra saturs ir palielināts. Iespējams, par konkrētās degvielas partijas problēmu nezina ne degvielas uzpildes stacija, ne transporta kompānija. Diemžēl, mēs - autobraucēji - nekādi nevaram nodrošināties pret nekvalitatīvu degvielu;
2. Nepareizs braukšanas profils. N43/N53 sērijas dzinēji ir izstrādāti tāliem braucieniem. Tieši tādēļ īpašs akcents ir likts uz to ekonomiskumu. Taču, lai NOx katalizators spētu strādāt, tas ir regulāri jāattīra. Šī attīrīšana normālā situācijā tiek veikta automātiski. Vienīgais nosacījums - ar auto regulāri jābrauc ar vismaz 110 km/h lielu ātrumu, pietiekoši ilgus laika posmus (dažu minūšu izbraukums šādā ātrumā būs nepietiekošs). Kas liecina par to, ka NOx katalizators netiek attīrīts? 30EA kļūda. Ja šī kļūda regulāri redzama DME atmiņā - ir gaidāmas nepatikšanas.
3. NOx sensora defekti. Ja NOx sensors ir bojāts, NOx katalizators netiek attīrīts. Šajā gadījumā var nebūt 30EA kļūdas, kas liecinātu par NOx katalizatora problēmām. Vēl vairāk - var pat nebūt nekādu kļūdu par pašu NOx sensoru! Diemžēl, šāds slēpts OEM NOx sensora defekts ir tik izplatīts, ka agrāk vai vēlāk skar praktiski katru auto, kas aprīkots ar N43/N53 sērijas dzinēju. Vienīgā metode, kā pārliecināties, ka NOx sensors tiešām strādā, kā pienākas:
a) uzsildīt dzinēju, pārbaudīt izplūdes temperatūru (tai jābūt vismaz 220 oC);
b) veikt īsu izbraukuma sesiju ar ātrumu 20 km/h;
c) pagaidīt 1..2 minūtes;
d) pārbaudīt NOx sensora rādījumus ar ISTA D vai INPA.
Skaidrs, ka šādu pārbaudi var veikt tikai tad, ja ir zināšanas, ja ir pieejams specifisks diagnostikas aprīkojums. Turklāt, šis NOx sensora defekts var būt (un parasti ir) sporādisks, kas nozīmē - bez redzama iemesla sensors var ieslēgties, pēc brīža izslēgties. Attiecīgi - pat, ja lietotājs vienā braukšanas sesijā redz, ka sensors strādā korekti, tas nenozīmē, ka nākošajā sesijā, vai pat pēc 5 minūtēm sensors nav izslēdzies!
4. Palielināts eļļas patēriņš. Arī palielināts eļļas patēriņš bojā NOx katalizatoru. Tipiskais palielināta eļļas patēriņa iemesls šiem dzinējiem - bojāts CCVV. Šo (eļļas patēriņa problēmu) jānovērš, tiklīdz tā tiek pamanīta, jo eļļa izplūdē bojā arī CO katalizatorus, Lambda zondes un NOx sensoru. Pieņemams eļļas patēriņs: ap 1litrs/3000 km.
Visbeidzot - situācija, kurā īsti nevar vainot auto ražotāju. Diezgan bieži gadās auto ar modificētu odometra rādījumu. Esiet uzmanīgi - auto ar samazinātu nobraukumu būs ne tikai NOx sistēmas problēmas! Arī daudzi citi auto mezgli būs nolietoti vairāk kā sagaidāms.
ISTA D uzrāda 720mg sēra koncentrāciju. Braucot ar 112km/h atverot logu jūtama sēra smaka. Pēc ~30 min izbrauciena, koncentrācija nokritusies līdz 450mg.
AtbildētDzēstKāds ir max sēra (mg) koncentrācijas slieksnis kuru nevajadzētu pārsniegt un pie kura obligāti būtu jāveic desulfatizācija braucot ar vismaz 110km/h lielu ātrumu.
max pieļaujamā sēra koncentrācija ir atkarīga no NOx katalizatora stāvokļa. Ideālam NOx katalizatoram MSD pieļauj līdz 3000..3500mg saindēšanos (protams, tā saindēšanās ir virtuāla, sarēķināta). Vidusmēra NOx katalizatoram jau pie 1000..1500mg (ja vien nav veikta reģenerācija) parādīsies 30EA kļūda - tas būs max pieļaujamais līmenis. Respektīvi, vidēji nolietotam katalizatoram reģenerācijas var nākties veikt ik pēc 1000...1500km. Ja 30EA parādās jau zem 800..1000mg, drīz var sagaidīt 30E9 - kļūdu par NOx katalizatora nepietiekamu veiktspēju. Paldies par jautājumu - labs! p.s. jo nolietotāks NOx katalizators (un mazāka sēra koncentrācija, ar kuru ''jācīnās''), jo lēnāk tā krītas desulfatēšanas laikā (krišanās līkne ir eksponenciāla). Respektīvi, no 3000..1000mg ''nodzīt'' sanāk ātrāk kā no 1000 līdz 400, piemēram. Tādēļ nolietotam NOx katalizatoram - gan biežāk tas jāattīra, gan ilgāk jābrauc to tīrot.
DzēstBraucu ar N43B20 125kw ( 73000 noskrējiens ) . Faktiski tikko uzinstalēts Rheingold 3.41. Veicu pārbaudi un ir kļūda 30EA . Panelī loģiski nekādas kļūdas netiek uzrādītas. Tālāk skatos sēra koncentrāciju un tā ir 2170mg. Pirms tam palasot ir skaidrs ap ko lieta apmēram grozas. Sēžos auto un braucu uz Lietuvu ( no Liepājas nav tālu :) ) , jo tur legāli var pārvietoties ar 130 . Pusstunda viena virziena pa Kaunas štrāsi ar konstantu 130-140 un atpakaļ . Piespiedu attīrīšana netiek izmantota. Slēdzam klāt pie PC , nometam kļūdas un viss smuki . Sērs vairs tikai 327mg. Arī brīvgaitā uzgāzējot ekrānā redzams, ka pārlec no homogeneous uz stratified charge režīmu. Pēc nedēļas,mēneša slēgšu klāt un skatīšos intereses pēc atkal. Pazudusi ir arī tādā kā aizrīšanās uzgāzējot brīvgaitā . Par degvielas patēriņu vēl nevaru spriest,testēs un skatīsies.
AtbildētDzēst