Dīzelista veiksmes stāsts
Regulāri dzirdu apgalvojumus ''tikai ne benzīnu...''.
Šeit gan jāņem vērā Latvijas (finansiāli slikti nodrošināta) dīzeļa lietotāja attieksmes īpatnības.
Mana pieredze, diagnosticējot palielu skaitu dīzeļu, rāda sekojošu ''bildi''.
Tipisks benzīna auto īpašnieks: ''startējot auto mīnusos, pirmajās pārdesmit sekundēs dzinējs 2..3 reizes nedaudz noraustās. Esmu gatavs sprauslu maiņai''.
Dīzeļa īpašnieks - ''pieliekot boosteri, izdevās auto iedarbināt! Pirmās pāris minūtes strādāja puse cilindru - lai dīzeļa dzinēju nīdēji aizrijās no tiem dūmiem!''
Vidusmēra dīzeļa dzinēju raksturo:
1. problēmas ar kvēsvecēm un vadības bloku. Parasti dēļ IBS datiem tiek pārtraukta kvēlsveču apsilde. Taču neviens ''remontņiks'' šo niansi nezina, maina sveces un blokus ''pa apli''.
Ap 95% dīzeļu ir kļūdas (aktīvas) par kvēlsvecēm un to vadību. Lieki piebilst, ka ''remontņiki'' nespēj pārbaudīt sveces ar multimetru (gadījumos, kad kļūdās norādīts ķēdes pāarrāvums) - āmurs un roratslēga ir viņu darbarīki.
2. piereģistrēts akumulators un korekti IBS dati - eksotika. Ne biežāk kā vienam no 10..20.
3. tā kā zināmas paaudzes dīzeļus TA ''laiž cauri'' nevis pēc ražotāja normām, bet mūsu, Latvijas - atvieglotajām, tad katrs sevi cienošs dīzeļa lietotājs uzskata par pienākumu likvidēt DPF (kvēpu) filtru. Jā, tikai nedaudzi saprot, ka šīs mikrodaļas izraisa plaušu vēzi. Bet, pat tas neattur dīzeļa lietotājus - kurš normāls cilvēks tad maksās par ''tādu'' remontu! Labāk, lai paša sieva un bērni ar onkoloģiju pacīnās!
4. padzirdējuši, ka kādam ir gadījies, ka 600.000 nobraukušam dīzelim flir flapi ir iekrituši ieplūdes kolektorā, dīzelisti šo problēmu risina... Ne jau pērkot jaunu ieplūdes kolektoru! Tas tak maksā vairākus simtus EUR! Nē - ''deletējot'' šos flapus. Mazāka grieze pie mazākiem RPM? Nieks! Kļūdas? Nekorektas adaptācijas? Par pēdējo - nevienam vispār ne jēgas, ne saspringuma...
5. EGR ir ļaunuma perēklis, tāpēc to likvidē pie pirmās iespējas. Bez EGR var turpināt jāt to nelaimīgo dīzeli ar nebaudāmas kvalitātes degvielu, ar neadekvātu eļļas patēriņu. To, ka EGR taupa degvielu, nodrošina pareizu termālo režīmu, uzlabo ''uzrāvienu'' - to dīzelisti nav dzirdējuši. Un tas viņus neinteresē. Lieki piebilst, ka pēc šādas EGR likvidēšanas DDE strādā totālā avārijas režīmā - bet kuru gan tas interesē?
6. katrs dīzelists uzskata par savu godu ''čipot'' savu sportisko aparātu. Tad nu kļūdas par gaisa maisījumu, par visām citām iespējamām sistēmām - parasta parādība. Pieprasītā/reālā rail spiedienu nesakritība, gaisa masas nesakritība, Lambda nesakritība - tikai dažas no problēmām.
7. pat termostatu pārbaude un vajadzīgās temperatūras nodrošināšana - mission impossible! Kādas cīņas, kādas sarežģītības uzdevums! Asaras acīs, lasot sāpju stāstus.
9 no 10 dīzļiem strādā totālā avārijas režīmā:
neizlīdzina tukšgaitu;
neveido korektas pilotinjekciju adaptācijas;
ļoti beiži - nepiemēro korekcijas sprauslām (menu rāda vecus datus).
Ņemot vērā to, ka Rough run dati nav īsti pārskatāmi, un - nezinu ''remontņiku'', kas tajos orientētos (kurš gan zina, vai cilindri tiek rādīti placement, vai firing secībā, pozitīva relatīvā vērtība - palielināta vai samazināta efektivitāte, kāds factor šiem datiem, utml.), neviens pat nerunā par tēmu: izlīdzina vai neizlīdzina tukšgaitas vienmērību (jo dīzelim taču jāvibrē).
Pilotinjekcijas? Kas tas tāds?
Kad aktualizēju tēmu, ka kvēlsveces turpina pēcsildīšanu pēc dzinēja iedarbināšanas, uz mani skatās kā traku. Par to, ka N sērijai kvēlsveces izmanto tukšgaitas izlīdzināšanai (veido tām adaptācijas, apsilde notiek individuāli, pēc apsildes un adaptāciju kartēm), labāk pat nerunāt - ''remontņiki'' pat neklausīsies.
Kopsavilkums - dīzeļu un benzīnu lietotājiem vienkārši ir pilnīgi atšķirīga izpratne par to, kā jāstrādā auto. Vieni jūt un novērš katru misfire, otri - vibrējošu spēka agregātu, kas darbojas avārijas režīmā, uzskata par normu.
Šeit gan jāņem vērā Latvijas (finansiāli slikti nodrošināta) dīzeļa lietotāja attieksmes īpatnības.
Mana pieredze, diagnosticējot palielu skaitu dīzeļu, rāda sekojošu ''bildi''.
Tipisks benzīna auto īpašnieks: ''startējot auto mīnusos, pirmajās pārdesmit sekundēs dzinējs 2..3 reizes nedaudz noraustās. Esmu gatavs sprauslu maiņai''.
Dīzeļa īpašnieks - ''pieliekot boosteri, izdevās auto iedarbināt! Pirmās pāris minūtes strādāja puse cilindru - lai dīzeļa dzinēju nīdēji aizrijās no tiem dūmiem!''
Vidusmēra dīzeļa dzinēju raksturo:
1. problēmas ar kvēsvecēm un vadības bloku. Parasti dēļ IBS datiem tiek pārtraukta kvēlsveču apsilde. Taču neviens ''remontņiks'' šo niansi nezina, maina sveces un blokus ''pa apli''.
Ap 95% dīzeļu ir kļūdas (aktīvas) par kvēlsvecēm un to vadību. Lieki piebilst, ka ''remontņiki'' nespēj pārbaudīt sveces ar multimetru (gadījumos, kad kļūdās norādīts ķēdes pāarrāvums) - āmurs un roratslēga ir viņu darbarīki.
2. piereģistrēts akumulators un korekti IBS dati - eksotika. Ne biežāk kā vienam no 10..20.
3. tā kā zināmas paaudzes dīzeļus TA ''laiž cauri'' nevis pēc ražotāja normām, bet mūsu, Latvijas - atvieglotajām, tad katrs sevi cienošs dīzeļa lietotājs uzskata par pienākumu likvidēt DPF (kvēpu) filtru. Jā, tikai nedaudzi saprot, ka šīs mikrodaļas izraisa plaušu vēzi. Bet, pat tas neattur dīzeļa lietotājus - kurš normāls cilvēks tad maksās par ''tādu'' remontu! Labāk, lai paša sieva un bērni ar onkoloģiju pacīnās!
4. padzirdējuši, ka kādam ir gadījies, ka 600.000 nobraukušam dīzelim flir flapi ir iekrituši ieplūdes kolektorā, dīzelisti šo problēmu risina... Ne jau pērkot jaunu ieplūdes kolektoru! Tas tak maksā vairākus simtus EUR! Nē - ''deletējot'' šos flapus. Mazāka grieze pie mazākiem RPM? Nieks! Kļūdas? Nekorektas adaptācijas? Par pēdējo - nevienam vispār ne jēgas, ne saspringuma...
5. EGR ir ļaunuma perēklis, tāpēc to likvidē pie pirmās iespējas. Bez EGR var turpināt jāt to nelaimīgo dīzeli ar nebaudāmas kvalitātes degvielu, ar neadekvātu eļļas patēriņu. To, ka EGR taupa degvielu, nodrošina pareizu termālo režīmu, uzlabo ''uzrāvienu'' - to dīzelisti nav dzirdējuši. Un tas viņus neinteresē. Lieki piebilst, ka pēc šādas EGR likvidēšanas DDE strādā totālā avārijas režīmā - bet kuru gan tas interesē?
6. katrs dīzelists uzskata par savu godu ''čipot'' savu sportisko aparātu. Tad nu kļūdas par gaisa maisījumu, par visām citām iespējamām sistēmām - parasta parādība. Pieprasītā/reālā rail spiedienu nesakritība, gaisa masas nesakritība, Lambda nesakritība - tikai dažas no problēmām.
7. pat termostatu pārbaude un vajadzīgās temperatūras nodrošināšana - mission impossible! Kādas cīņas, kādas sarežģītības uzdevums! Asaras acīs, lasot sāpju stāstus.
9 no 10 dīzļiem strādā totālā avārijas režīmā:
neizlīdzina tukšgaitu;
neveido korektas pilotinjekciju adaptācijas;
ļoti beiži - nepiemēro korekcijas sprauslām (menu rāda vecus datus).
Ņemot vērā to, ka Rough run dati nav īsti pārskatāmi, un - nezinu ''remontņiku'', kas tajos orientētos (kurš gan zina, vai cilindri tiek rādīti placement, vai firing secībā, pozitīva relatīvā vērtība - palielināta vai samazināta efektivitāte, kāds factor šiem datiem, utml.), neviens pat nerunā par tēmu: izlīdzina vai neizlīdzina tukšgaitas vienmērību (jo dīzelim taču jāvibrē).
Pilotinjekcijas? Kas tas tāds?
Kad aktualizēju tēmu, ka kvēlsveces turpina pēcsildīšanu pēc dzinēja iedarbināšanas, uz mani skatās kā traku. Par to, ka N sērijai kvēlsveces izmanto tukšgaitas izlīdzināšanai (veido tām adaptācijas, apsilde notiek individuāli, pēc apsildes un adaptāciju kartēm), labāk pat nerunāt - ''remontņiki'' pat neklausīsies.
Kopsavilkums - dīzeļu un benzīnu lietotājiem vienkārši ir pilnīgi atšķirīga izpratne par to, kā jāstrādā auto. Vieni jūt un novērš katru misfire, otri - vibrējošu spēka agregātu, kas darbojas avārijas režīmā, uzskata par normu.
Patīk lasīt tavus rakstus.
AtbildētDzēstVai ir iepsēja uztaisīt mazu aprakstu par vēsturisko m54 dzienēju ?
paštukošu. Patiesībā jau M54 ir tik vienkāršs, ka.. īsti nav ko daudz tur rakstīt...
DzēstGan jau, kko interesantu salīdzinājumā pret m52 vari uzrakatīt, kas tur uzlabots kas pamainīts :)
DzēstLabs raksts! Iepriekš esmu lasijis Tavus rakstus par EGR teoriju, bet nevaru atcerēties, saprast kā tieši EGR var palīdzēt uzlabot "uzrāvienu"? Pēc savas pieredzes varu pateikt, kamēr egr strādā, auto ir "mīkstāks", pie zemām slodzēm gausāk reaģē uz pedāļa nospiešanu. Kad egr ir ciet tad reakcija uz pedāļa nospiešanu ir daudz asāka. Teorētiski es teiktu, ka aizvērts egr uzrāvienu padara labāku, bet realitātē uzrāviens slodzē jau nemainās - mainās veids kā tas "parādās". + Tiem kas saka, ka EGR aizaudzē ieplūdi - kapēc izpūtējs neaizaug? es uzskatu ka, kartera ventilācijas eļļas tvaiki satiekas ar izplūdes gāzēm un tie veido nosēdumus...
AtbildētDzēstIdejiski vajadzētu būt - pie strādājoša EGR, nospiežot (aktīvāk) akseleratora pedāli, EGR tiek rauts ciet, straujāk (kā ar jau iepriekš aizvērtu EGR) pieaug reģistrētā gaisa masa, lielāka ir iesmidzinātās soļaras pārkompensēšana - labāks uzrāviens. Salīdzināt ar noglušītu EGR īsti nevar (nav korekti), jo fundamentāli mainās visi dīzeļa darba parametri - tur var būt gan avārijas režīmi, gan nekorekts degmaisījums...
DzēstKaspar, negribi salabot arī Wikipedia rakstus? Savādāk tur arī kaut kādi pamuļķi par EGR dīzeļa dzinējos ir briesmu lietas sarakstījuši - it kā samazinot efektivitāti un palielinot kvēpu daudzumu, un pat nekautrējas visādus šarlatāniskus pētījumus piesaukt!
DzēstĪsti nevaru ierubīties par to reģistrēto gaisa masu... Kā es saprotu - braucam vienmērīgi, EgR ir kaut kāds atvērums, ir kaut kāda reāla nomērīta gaisa masa, iespiežam pedāli, tajā momentā egr tiek rauts ciet (tas protams prasa kaut kādu laiku) un gaisa masas pieaugums ir nevis reālais nomērītais, bet teorētiskais, kāds būtu pie aizvērta EGR (jo target angle ir 0, bet reāli viņš vēl nav ciet)? Ar aizvērtu EGR biju domājis, nevis noglušītu, bet aizvērtu - mans dīzelis (ne bmw) egr nekustina, ja ārā ir zem +5 grādiem, tāpēc īpaši nesen, kad ārā T svārstijās ap šiem 5 grādiem bija īpaši labi jūtams, kādu iespaidu EGR atstāj uz auto uzvedību, protams, tas neibija uz ''čuju'', bet paralēli monitorējot kāds ir EGR actual angle.
Dzēstnu kā - ja EGR ir atvērts, gaisu iesūc par pārdesmit % mazāk kā tad, ja aizvērts. Brīdī, kad nospied akseleratora pedāli, EGR verās ciet. Samērītais gaisa daudzums pieaug par šiem 20% [papildus], pieaug arī ierautās soļaras daudzums. Grūti ko teikt par neBMW, bet - uzvedības atšķirības var būt vēl dēļ ctiem 117 iemesliem, [nekorektas] adaptācijas ieskaitot. EGR u.c. [vismaz pēdējās 20tgades BMW dīzeļiem] ir adaptācijas. Pietiek būt kļūdām par kvēlsvecēm vai ko tikpat ''nenozīmīgu'', un būs brīnumi...
DzēstOtram Anonīmajam kareivim - EGR palielina kvēpu daudzumu uz zemākas sadegšanas temperatūras un pilnīgas degvielas nesadedzināšanas rēķina. Wikipedia ir rakstits arī ka abrazīvās daļiņas deldē motoru un samazina tā resursu. Ok, bet palielinātā sadegšanas temperatūra gan ir riktīgi vitamīni gan virzuļiem, gan vārstiem. Mans novērojums - tukšgaitā pie strādājoša EGR nomērītā gaisa masa ir 20% mazāka nekā pie aizvērta EGR. tas pats ir ar iesmidzināto degvielas daudzumu - 20% samazinājums.
AtbildētDzēstAtveros, ka uz M47/M57 ar DIS vai Rheingold servisa funkcijām pat varēja nedaudz mainīt EGR recirkulētā/svaigā gaisa attiecību, un, uzliekot vairāk svaigā gaisa, auto palika atsaucīgāks uz strauju pedēļa nospiešanu.
Dzēstnu, pag, uzlikt var ne to vien, bet tas taču nenozīmē, ka dzinējs pēc tādas ''uzlikšanas'' strādā pilnas funkcionalitātes režīmā! Tās ''uzlikšanas'' ir paredzētas konkrētu mezglu testēšanai.
Dzēst