Dīlera ''metiens'' uz 6000 EUR
Šodien pie Bavarian Workshop vērsās E71, X6M auto īpašnieks.
Auto īpašnieks pirms pāris dienām vēlējās iegādāties sprauslas. BMW dīleris par 8 sprauslām bija vēlējies saņemt ap 3500 EUR, kas likās nedaudz par daudz. Jā, korekta sprauslas cena ir ap 200 EUR/pcs (protams, runa ir par OEM sprauslām).
Izrādījās, ka klients veicis diagnostiku vārdā nenosauktā dīlera centrā, tur konstatēts, ka 4 sprauslas esot bojātas, jāmaina esot visas. Pēc tam - jāmaina abi HPFP.
Klientam ir izsniegta pirmā posma - sprauslu maiņas tāme.
Nav grūti aprēķināt, ka kopējās remonta izmaksas sasniedz vismaz 6000 EUR.
Kāpēc es minu ''vārdā nenosaukts dīleris''? Man nav ne mazākā iemesla apšaubīt kaut vienu auto īpašnieka vārdu. Problēma ir apstāklī, ka dīlera centrs nav izsniedzis nekādu diagnostikas protokolu, strīdus/potenciālas tiesvedības (par neslavas celšanu) gadījumā dīlera centra darbinieki var ''ieslēgt atpakaļgaitu''.
Piezīme. Manā klātbūtnē auto īpašnieks mēģināja iegūt diagnostikas protokolu, kurā šie iepriekšminētie defekti (bojātas sprauslas un HPFP) ir fiksēti. Diemžēl - nesekmīgi, jo papīri esot ''aizgājuši uz augšu'', pēc pāris nedēļām ''nākšot lejā''. Jebkurā gadījumā - to vairs (vēl) nav.
Problēmas simptomi - tuvu pie max apgriezieniem dzinējam konkrētos apstākļos uz brītiņu pazūd grieze/jauda.
Izdzirdot par simptomiem, mans pirmais jautājums bija - kādā sakarībā tiek vainotas sprauslas? Ja dzinējam ir laba grieze vidēju RPM diapazonā, kas pēkšņi notiek paaugstinātos apgriezienos? Sprauslu atvēruma laiki pat nemainās!
Esot izteikts arguments/pieņēmums: ''nepietiek laika izsmidzināt'' - ko tādu var pateikt tikai cilvēks, kas neko nesaprot no dzinēju darbības pamatlietām. N63/S63 sērijas dzinējā tiek izmantotas pjezo sprauslas, to atvērumi ir 5..10 reizes īsāki kā ''parastām'' sprauslām. Attiecīgi - pat, ja rail spiediens nokristu vismaz 10 reizes, sprauslu atvērumi nebūtu ilgāki kā iepriekšējās paaudzes dzinējam (un tam taču laika rezerve ir pietiekoša). Turklāt - daudzkāršu ražības zudumu un/vai spiediena kritumu DME vajadzētu pamanīt! Piedevām - vairākām (varbūt - visām) sprauslām pekšņi šāds, nekad nedzirdēts, pat teorētiski neiespējams defekts? Izklausās pēc pilnīga murga!
Tā nu klients tika pierunāts pirms iespaidīgu investīciju veikšanas veikt diagnostiku.
Pirmais posms: situācijas apzināšana.
Kļūdu - nav. History list: pasīvas kļūdas par pāris cilindru misfirēm - nekas interesants.
Degvielas maisījuma dati:
Degmaisījums (Lambda, spriegumi) - korekts; platjoslas zondes notrimētas korekti;
kontroles zondes - spriegums korekts, misfires netiek novērotas;
multipikatīvās adaptācijas - korektas (5..6% robežās).
Sprauslu offset adaptācijas:
ļoti korektas, ne mazāko pazīmju, ka kāda sprausla tecētu.
Rough run dati:
Mehāniskā efektivitāte - pāris % robežās, piedevām - bar regulāri maina ''polaritāti'', t.i.: DME ir izdevies pilnīgi izkompensēt cilindru atšķirības.
Tiek pārbaudīti katras sprauslas dati:
katras sprauslas aktivēšanas spriegumu un lādiņu, atvērumu laiku. Tiek salīdzināti atvērumu laiki dažādos režīmos/karšu sektoros (piemērotās individuālās adaptācijas, kas tiek veidotas, balstoties uz mehāniskās un ķīmiskās efektivitātes testiem). Visi dati - ideāli. Ne mazāko pazīmju, ka kāda sprausla būtu ''sagurusi''. To pjezo elementi ir bez defektiem.
Cilindru detonācijas dati?
Ļoti līdzīgi. Ne mazākās pazīmes, ka kādam būtu problēmas ar uzdegumu, pārlieku/samazinātu daudzumu iesmidzinātās degvielas, detonēšanu.
Varbūt problēma ar HPFP vai LPFP?
Zemspiediena kontūra spiediens - stabils visos darba režīmos, deviācija ap +/1% - lielisks rezultāts.
HPFP sūkņu spiediens - identisks, stabils, deviācija ap +/-1.5%, tiek uzturēts saskaņā ar kartēm. Ne mazāko pazīmju, ka būtu kādas problēmas!
Turbīnas?
Parametri kā pēc grāmatas.
Protams, sprauslu, sūkņu, turbīnu darbības parametri tika novēroti izbraukuma sesijā, reālos apstākļos pie dažādas pieprasītās griezes un RPM (nevis tukšgaitā). Nekā pat ne aizdomīga!
VANOS?
References vērtības korektas, pieprasītās pozīcijas sakrīt ar reālajām, jittering - viena ''soļa'' robežās. Ideāli!
Akselerācijas brīdī tika novērots degmaisījums - tas palika korekts. Tātad - dzinējam nav fundamentālu problēmu ne ar degvielu (degvielas pārsūknēšana un filtrs, LPFP un HPFP), ne ar gaisu (gaisa filtrs, turbīnas).
Tālāk tika atkārtots maksimālas jaudas akselerēšanas režīms Sport + režīmā ''no vietas''.
Vienlaikus tika novēroti droseļvārstu atvērumi:
Atvērtai droselei atbilst ap 81o. Ieskrējiena sākumā viss bija kārtībā, bet tad pēkšņi droseļu atvērumi abām bankām tika samazināti līdz 45..50o.
Pirmais secinājums - nostrādā DSC sistēma.
Šeit jāņem vērā sekojošas nianses:
a) auto uzstādītas radžotas ziemas sezonas riepas;
b) dzinējam veikts stage 1 čiptūnings, t.i., tā griezes līkne vairs nav ''gluda'', bet tajā ir maksimumi, kas veicina auto ''noraušanos'' konkrētos RPM apstākļos.
Piezīme: šīs paaudzes DSC izmanto gan riteņu ātruma sensorus, gan akselerometru datus. DSC nostrādās pat brīdī, kad/ja izspolē visi 4 auto riteņi.
Otrs griezes zudums bija uzreiz pēc pirmā. Droseļu atvērumi nokritās līdz 15..20o. Šajā gadījumā dzinējs bija sasniedzis redline un strauji samazināja pieprasīto griezi, lai to (dzinēju) ''nepārgrieztu''.
Auto īpašnieks nebija informēts, ka šajā režīmā auto pats automātiski neieslēdz nākošo pārnesumu, ja pilots nokavē īsto mirkli. Dzinējs ir tik jaudīgs, ka pārslēgties no 1. uz 2. ātrumu trāpot ideālajā mirklī - ļoti grūti paveicams uzdevums. Sekundes desmitdaļu par ātru - apgriezieni tālu no optimālā mirkļa, sekundes desmitdaļu par vēlu - jau redline.
Šoreiz auto vienīgā problēma - gaudojošs gultnis, kuru nebija pamanījis dīlera mehāniķis laipni piedāvātajā ritošās daļas diagnostikā. Un - pilnīgi neadekvāta dzinēja diagnostika un tāme.
Piezīme: neviens BMW dokuments neiesaka mainīt visas sprauslas, ja bojātas ir tikai dažas. Tiesa gan, kā redzam, pat ideāli strādājošu sprauslu gadījumā pusi no tām var izbrāķēt, bet otru pusi - likt mainīt, balstoties uz neeksistējošām BMW regulām. Pie viena - bez jebkāda pamatojuma ''paķert līdzi'' abus HPFP pāris tūkstošu EUR vērtībā...
Auto īpašnieks pirms pāris dienām vēlējās iegādāties sprauslas. BMW dīleris par 8 sprauslām bija vēlējies saņemt ap 3500 EUR, kas likās nedaudz par daudz. Jā, korekta sprauslas cena ir ap 200 EUR/pcs (protams, runa ir par OEM sprauslām).
Izrādījās, ka klients veicis diagnostiku vārdā nenosauktā dīlera centrā, tur konstatēts, ka 4 sprauslas esot bojātas, jāmaina esot visas. Pēc tam - jāmaina abi HPFP.
Klientam ir izsniegta pirmā posma - sprauslu maiņas tāme.
Nav grūti aprēķināt, ka kopējās remonta izmaksas sasniedz vismaz 6000 EUR.
Kāpēc es minu ''vārdā nenosaukts dīleris''? Man nav ne mazākā iemesla apšaubīt kaut vienu auto īpašnieka vārdu. Problēma ir apstāklī, ka dīlera centrs nav izsniedzis nekādu diagnostikas protokolu, strīdus/potenciālas tiesvedības (par neslavas celšanu) gadījumā dīlera centra darbinieki var ''ieslēgt atpakaļgaitu''.
Piezīme. Manā klātbūtnē auto īpašnieks mēģināja iegūt diagnostikas protokolu, kurā šie iepriekšminētie defekti (bojātas sprauslas un HPFP) ir fiksēti. Diemžēl - nesekmīgi, jo papīri esot ''aizgājuši uz augšu'', pēc pāris nedēļām ''nākšot lejā''. Jebkurā gadījumā - to vairs (vēl) nav.
Problēmas simptomi - tuvu pie max apgriezieniem dzinējam konkrētos apstākļos uz brītiņu pazūd grieze/jauda.
Izdzirdot par simptomiem, mans pirmais jautājums bija - kādā sakarībā tiek vainotas sprauslas? Ja dzinējam ir laba grieze vidēju RPM diapazonā, kas pēkšņi notiek paaugstinātos apgriezienos? Sprauslu atvēruma laiki pat nemainās!
Esot izteikts arguments/pieņēmums: ''nepietiek laika izsmidzināt'' - ko tādu var pateikt tikai cilvēks, kas neko nesaprot no dzinēju darbības pamatlietām. N63/S63 sērijas dzinējā tiek izmantotas pjezo sprauslas, to atvērumi ir 5..10 reizes īsāki kā ''parastām'' sprauslām. Attiecīgi - pat, ja rail spiediens nokristu vismaz 10 reizes, sprauslu atvērumi nebūtu ilgāki kā iepriekšējās paaudzes dzinējam (un tam taču laika rezerve ir pietiekoša). Turklāt - daudzkāršu ražības zudumu un/vai spiediena kritumu DME vajadzētu pamanīt! Piedevām - vairākām (varbūt - visām) sprauslām pekšņi šāds, nekad nedzirdēts, pat teorētiski neiespējams defekts? Izklausās pēc pilnīga murga!
Tā nu klients tika pierunāts pirms iespaidīgu investīciju veikšanas veikt diagnostiku.
Pirmais posms: situācijas apzināšana.
Kļūdu - nav. History list: pasīvas kļūdas par pāris cilindru misfirēm - nekas interesants.
Degvielas maisījuma dati:
Degmaisījums (Lambda, spriegumi) - korekts; platjoslas zondes notrimētas korekti;
kontroles zondes - spriegums korekts, misfires netiek novērotas;
multipikatīvās adaptācijas - korektas (5..6% robežās).
Sprauslu offset adaptācijas:
ļoti korektas, ne mazāko pazīmju, ka kāda sprausla tecētu.
Rough run dati:
Mehāniskā efektivitāte - pāris % robežās, piedevām - bar regulāri maina ''polaritāti'', t.i.: DME ir izdevies pilnīgi izkompensēt cilindru atšķirības.
Tiek pārbaudīti katras sprauslas dati:
katras sprauslas aktivēšanas spriegumu un lādiņu, atvērumu laiku. Tiek salīdzināti atvērumu laiki dažādos režīmos/karšu sektoros (piemērotās individuālās adaptācijas, kas tiek veidotas, balstoties uz mehāniskās un ķīmiskās efektivitātes testiem). Visi dati - ideāli. Ne mazāko pazīmju, ka kāda sprausla būtu ''sagurusi''. To pjezo elementi ir bez defektiem.
Cilindru detonācijas dati?
Ļoti līdzīgi. Ne mazākās pazīmes, ka kādam būtu problēmas ar uzdegumu, pārlieku/samazinātu daudzumu iesmidzinātās degvielas, detonēšanu.
Varbūt problēma ar HPFP vai LPFP?
Zemspiediena kontūra spiediens - stabils visos darba režīmos, deviācija ap +/1% - lielisks rezultāts.
HPFP sūkņu spiediens - identisks, stabils, deviācija ap +/-1.5%, tiek uzturēts saskaņā ar kartēm. Ne mazāko pazīmju, ka būtu kādas problēmas!
Turbīnas?
Parametri kā pēc grāmatas.
Protams, sprauslu, sūkņu, turbīnu darbības parametri tika novēroti izbraukuma sesijā, reālos apstākļos pie dažādas pieprasītās griezes un RPM (nevis tukšgaitā). Nekā pat ne aizdomīga!
VANOS?
References vērtības korektas, pieprasītās pozīcijas sakrīt ar reālajām, jittering - viena ''soļa'' robežās. Ideāli!
Akselerācijas brīdī tika novērots degmaisījums - tas palika korekts. Tātad - dzinējam nav fundamentālu problēmu ne ar degvielu (degvielas pārsūknēšana un filtrs, LPFP un HPFP), ne ar gaisu (gaisa filtrs, turbīnas).
Tālāk tika atkārtots maksimālas jaudas akselerēšanas režīms Sport + režīmā ''no vietas''.
Vienlaikus tika novēroti droseļvārstu atvērumi:
Atvērtai droselei atbilst ap 81o. Ieskrējiena sākumā viss bija kārtībā, bet tad pēkšņi droseļu atvērumi abām bankām tika samazināti līdz 45..50o.
Pirmais secinājums - nostrādā DSC sistēma.
Šeit jāņem vērā sekojošas nianses:
a) auto uzstādītas radžotas ziemas sezonas riepas;
b) dzinējam veikts stage 1 čiptūnings, t.i., tā griezes līkne vairs nav ''gluda'', bet tajā ir maksimumi, kas veicina auto ''noraušanos'' konkrētos RPM apstākļos.
Piezīme: šīs paaudzes DSC izmanto gan riteņu ātruma sensorus, gan akselerometru datus. DSC nostrādās pat brīdī, kad/ja izspolē visi 4 auto riteņi.
Otrs griezes zudums bija uzreiz pēc pirmā. Droseļu atvērumi nokritās līdz 15..20o. Šajā gadījumā dzinējs bija sasniedzis redline un strauji samazināja pieprasīto griezi, lai to (dzinēju) ''nepārgrieztu''.
Auto īpašnieks nebija informēts, ka šajā režīmā auto pats automātiski neieslēdz nākošo pārnesumu, ja pilots nokavē īsto mirkli. Dzinējs ir tik jaudīgs, ka pārslēgties no 1. uz 2. ātrumu trāpot ideālajā mirklī - ļoti grūti paveicams uzdevums. Sekundes desmitdaļu par ātru - apgriezieni tālu no optimālā mirkļa, sekundes desmitdaļu par vēlu - jau redline.
Šoreiz auto vienīgā problēma - gaudojošs gultnis, kuru nebija pamanījis dīlera mehāniķis laipni piedāvātajā ritošās daļas diagnostikā. Un - pilnīgi neadekvāta dzinēja diagnostika un tāme.
Piezīme: neviens BMW dokuments neiesaka mainīt visas sprauslas, ja bojātas ir tikai dažas. Tiesa gan, kā redzam, pat ideāli strādājošu sprauslu gadījumā pusi no tām var izbrāķēt, bet otru pusi - likt mainīt, balstoties uz neeksistējošām BMW regulām. Pie viena - bez jebkāda pamatojuma ''paķert līdzi'' abus HPFP pāris tūkstošu EUR vērtībā...
Komentāri
Ierakstīt komentāru