Eksperiments. Trešais keiss.

Vienas dienas laikā atguvos no Wess Select piedzīvojuma un nolēmu - trīs lietas: labas lietas. Vismaz vienu mēģinājumu šonedēļ vēl jāveic.

Atvēru ss, paskatīju atbilstošo sadaļu, ar nosacījumu, ka diagnostikas speciālistam jāstrādā sestdienā. Pirmais, kas atbilda kritērijiem - tam arī zvanīju.

Lokācija: Rīga, centrs, Senču iela 4a, uz paceļamajiem vārtiem uzraksts: Autoelektriķis (DUS teritorijā, pretī Oranž Garaž). Meistars: Juris, mob.: 26344462

Cenu kategrija: lēta (15 naudas).


Piezvanīju, meistars saka - brauc šurp; piebraucu, vārti atverās pēc pāris sekundēm (nepaspēju ne pārzvanīt, ne ieiet sasveicnāties) - tik tālu viss ''kak po ņitočke''. Vienīgais, kas zināms par it kā esošo problēmu - reizēm dzinējs mēdz paraustīties, pavibrēt. Vēl vairāk - kļūdu DME par darbības problēmām nav (situāciju pārbaudu pirms apmeklējuma) - nepatīkams gadījums.
Juris (tā sauc meistaru) sāk izprašņāt - kad raustās izteiktāk: vai tad, kad auksts? Kā raustās? Vai tukšgaitā? Jautājumi loģiski, jāatzīst. Nu, ko es varu zināt... Ko es saprotu... Tēloju auto lietotāju parasto.

Juris pieslēdza oriģinālo MaxiSys diagnostikas iekārtu. Nav gluži INPA/ISTA, bet EDIABAS saprot, papildus - ērti live data grafiki. Nav bezcerīgs gadījums.

Kļūdu apskate ilga vienu mirkli (šoreiz - tikai kļūda par nekorektu kodējumu). Taču, pretēji gaidītajam ''kļūdu nav, nevaru palīdzēt'', ne mazākās saminstināšanās - Juris turpināja darboties. Kartera ventilācijas pārbaude - patīkams pārsteigums.
Tad Juris ieslēdza degvielas maisījuma live data. Dzinējs darbojās Stratified charge. Visas zondes rādīja ļoti liesu maisījumu - pilnīgi ''nepareizu'' parasta dzinēja gadījumā. Platjoslas zondes rādīja: ap 2.5V (tātad: Lambda ap 2.0); kontroles zondes: ap 0.1V. Pie sevis nosmīnēju - nu tik būs... Gan jau stāstīs, ka zondes bojātas, utml... Nē, Juris ieslēdza platjoslas zondes sprieguma grafika režīmu, piegāja pie auto un strauji ''pagāzēja''. Kick-down režīms? Prātīgi. Redzot, šādu slodzes pieprasījumu, dzinējs pārslēdzās Homogēnā režīmā. Juris ātri vēlreiz pārskatīja zondu rādījumus. Bez neviena komentāra. Ieslēdza Rough run datus un konstatēja: ''tagad dzinējs strādā ideāli. Ja šeit būtu virs 1.0, tad būtu problēmas.'' Tātad - nevis notiek ''bakstīšanās'', nevis ''skatam kaut ko aizdomīgu'', bet meistars zina, kādas vērtības ir korektas konkrētajā menu. Viņš šo menu redz ne pirmo, otro vai piekto reizi.
Mēģinu Juri izprovocēt, prasu - ar zondēm viss kārtībā? Īsa un konkrēta atbilde - ''jā, viss strādā tieši tā, kā jāstrādā''. Hmm.
Tajā brīdī Juris ieslēdza ieplūdes kolektora spiediena sensora rādījumu grafiku.

Īsai atkāpei: mana auto dzinējam ir nedaudz palielinātas (un pozitīvas) offset tipa LTFT. Pēc Wess Select apmeklējuma - šī problēma ir izteiktāka (kamēr dzinējs ''salabos'' adaptācijas - pēc Wess nekorektās rīkošanās tās ir izveidotas neveiksmīgi). Es zinu, ka ieplūdes kolektors ir hermētisks, bet, ja man lūgtu izteikt viedokli par šo kā ''svešu'' dzinēju, es šim apstāklim pievērstu īpašu uzmanību. Viens no iespējamiem iemesliem - neliela gaisa piesūkšana. Savukārt, gaisa piesūkšana var būt iemesls nevienmērīgai dzinēja darbībai tukšgaitā.

Padsmit sekundes skatījis spiediena sensora rādījumus, Juris paņem starta gāzes aerosolu. Pāris ''pšik'' pie ieplūdes gofras, pie DISA vārstiem, pie bloka sienas. Diemžēl, noplūde nav redzama. Bet, meistars ir ietiepīgs. Ašs skats uz live data rādījumiem, un Juris saka - skat, te jābūt ap 420mBar, bet ir ap 450..460mBar. Hmm. Arī šī sensora rādījumi ir zināmi - mana skepse sāk mazināties.
Juris pieiet pie auto, pāris kick-down pedāļa spiedienu, sensora maksimālās vērtības pārbaude - viss notiek iespaidīgā ātrumā un pārliecinoši.
Pēc mirkļa Jura rokās parādās manometrs. Nevis vecs, sadauzīts, bet - jauns, tīrs instruments. Nevis - meklējot pa atvilknēm, bet - viens rokas stiepiens līdz augšējam plauktam. Man kļūst interesantāk. Sāku lēnām tuvoties auto motortelpai. Nepaspēju. Burtiski pāris sekunžu laikā Juris jau manometru pievienojis. Vajadzīgās šļaukas likās kā sagatavotas iepriekš. Temps - cienījams!
''Darbini!'' Juris dod komandu, pēc pāris sekundēm seko secinājums - ''viss kārtībā!''. Acīmredzot, pie vainas ieplūdes kolektora spiediena sensora tehnoloģiskās pielaides. ''Izslēdz dzinēju''. Juris skatās manometrā. Vēl viena ieplūdes kolektora hermētiskuma pārbaude! ''Ar hermētiskumu viss kārtībā!''
Mana skepse ir pazudusi un nu ar interesi sekoju notiekošajam.

Tālāk Juris man jautāja gan par sveču maiņas vēsturi, gan ieteica virkni prātīgu lietu: sveces mainīt tuvu katrai eļļas maiņai (pilnīgi piekrītu: 20..30.000km šiem dzinējiem ir pareizs sveču maiņas intervāls), gan ieteica rūpīgi skatīt aizdedzes spoles, vai uz to sieniņām nav redzamas lokizlādes pēdas. Ja ir - spoles mainīt. Visam šim - nav ko piebilst.

Īsai atkāpei: kad es jautāju dīlera ''speciālistam'' - kādi ir aizdedzes sveču maiņas intervāli, viņš man atbildēja: ''aizdedzes svecēm nav maiņas intervāla!''. Ko, lūdzu? Vai sveces nav jāmaina? Nē, nu esot - kad dzinēju sākot riktīgi ''kratīt''. Man kauns dīlera vietā. Ja šādi maina sveces, pilnīgi noteikti - ir garantēti gan aizdedzes spoļu, gan izplūdes sistēmas elementu bojājumi!

Bet, atgriežoties pie Jura un diagnostikas. Juris, ieklausījies dzinēja darbībā, saka - klau, kaut kas tikšķ. Nu, jā, sen jau tikšķ. Kas? Varbūt - ķēdes spriegotājs, varbūt vēl kas cits... Jura rokās parādās stetoskops! Teikšu godīgi - pirmā reize, kad redzu, ka kāds izmanto stetoskopu! Ģeneratora priekšējā gultņa pārbaude, vēl pāris aizdomīgās vietas - nav pie vainas. Skaidrs - lai pārbaudītu ''apakšu'', jānoņem šādas/tādas plastmasas. Šoreiz to nedaram, bet - nākošreiz, kad veikšu dzinēja apkopi, zināšu, kur braukt. Un nebūs jāmin, kas tikšķ - klausīsim ar stetoskopu!

Nākošais posms - visu citu bloku kļūdu nolasīšana. Ātrs jautājums - ar gaismām viss kārtībā? Jā, ir pasīva kļūda par adaptīvo ksenonu (akumulatora ''nosēšanās'' sekas). ''Jā'', atbildu. Ok, tad viss kārtībā. Nekādu ''stāstu'' par nepieciešamajiem remontiem.
Juris pieiet pie datora, atver 2FA3 kļūdas aprakstu. Nevis forumus, kuros kāds stāsta ''man bija līdzīgi'', bet - kļūdas aprakstu! Tiesa gan, tas ir skops. Viens teikums ar kļūdas nosaukumu - īpaši nepalīdz. ''Dzinējam kaut kas ir darīts? Čipots?'' Nu, te es nemēģinu liegties.
''Tad var būt tā, ka pēc čipošanas kļūdas pat vairs nerāda. Tā mēdz darīt...'' Piekrītu par visiem 100! Tieši šādi man piedāvāja ''risināt'' problēmas ar NOx sistēmu vietējie ''tūneri''. Visu cieņu Jurim!
Pēc diagnostikas man tika izsniegtas divas lapas ar visu bloku kļūdu sarakstu. Un nekādu neeksistējošu bojājumu!

Nobeigumā. Kā jau sapratāt, es esmu ļoti iespaidots! Man ir milzums pozitīvu emociju! Man ir prieks par šādiem speciālistiem! Un ir vēl virkne man būtisku nianšu, ko vēlos atzīmēt:
a) tīra, kārtīga darba vieta. Katrs instruments - savā vietā;
b) komunikācija - korekta un profesionāla. Neviena nievājoša izteikuma par BMW (benzīna) dzinējiem. Neviens pastāsts par ''šiem dzinējiem var būt mijons problēmu''. Nē, nav mūžīgie stāsti par sprauslu maiņas nepieciešamību. Akcentēta aktuālākā lieta - un arī tad, nav īdēšanas par tēmu ''nu, tu vispirms visu nomaini, tad skatam tālāk...'' Nē, viss, ko var - tiek skatīts tagad un tūlīt!
c) darba temps - fantastisks! Nevienas liekas kustības! Jā, es uzņēmu laiku. Jura darbošanās aizņēma ap 20..25 minūtēm, bet izdarīts tika tik daudz!
d) papildaprīkojums. Par tādiem ''sīkumiem'' kā uzlādēts LED lukturis, diagnostikas dators - jau ieslēgts, sagatavots darbam - par nerunāju. Manometrs ar aksesuāriem, stetoskops - šie rīki parādījās Jura rokās bez liekām pārdomām. Un šie noteikti nav vienīgie rīki, kas ir meistara rīcībā.

Protams, es varētu īdēt - sak, nav INPA jaunākais loader tieši šim dzinējam, neredzi daļu specifisku adaptāciju, bet... Ziniet, meistars ar šādām zināšanām un esošo info izdarīs miljons reižu vairāk kā nejēga ar jaunāko dīlera softu! Kņižku čital... (R) Turklāt, ir redzams - aprīkojumam līdzekļi netiek žēloti. Būs nepieciešamība/pieprasījums - būs tas/cits toolis, man nav šaubu.

Komentāri

  1. Baigi interesanti. Īpaši interesanti bija par dīleri :) es jau kādu laiku uzskatu, ka dīleris der tikai garantijas apkopēm un tupai detaļu nomaiņai tipa bremzu kluci vai kāda bukse. Bet ja vajag tiešām kādu padziļinātu troubleshooting, tad jāmeklē kāds specs, vai pašam par tādu jākļūst. Bet tas, ka dīleris neievēro kaut kādas ražotāja diagnosticēšanas vadlīnijas, tas gan ir absurds...

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Nu, vienīgais prieciņš, ka autorizētais serviss sazinājās, atzina, ka tiešām ir gan kļūdas dzēsuši, gan programmēt mēģinājuši. Neliels gandarījums, ka mani secinājumi nav bijuši šķībi... Piekrita, ka nav ievērojuši BMW AG procedūras. Ka ir slēpuši lažas. Bet - solīja laboties.

      Dzēst
  2. buts taja vieta ar steigu situacija ar sikumu un viss bij ka aprakstits. Atri un efektivi

    AtbildētDzēst

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām