Eksperiments. Otrais keiss
Kas gan varētu labipārzināt BMW dzinējus, ja ne autorizētais serviss? Latvijā tādi šobrīd ir divi. Inchape - dīleris un Wess Select - nu jau bijušais dīleris. Bet, kā liecina pēdējā laika aktivitāte, tieši servicēšanas jomā autorizēta servisa statuss ir atgūts - visam jābūt ļoti solīdi.
Piesakos vizītē Wess Select. Diagnostika iespējama jau nākošajā dienā - patīkami.
Man paveicās - Pāvels un Aigars (iespējams, viņš vairs šet nestrādā, jo kontaktos nav norādīts), ar kuriem esmu komunicējis vairāk, izskatās, ka ir atvaļinājumā. Pāris reižu manu Ingusu, tad izliekos, ka esmu ļoti aizņemts, skatoties telefonā. Jau saņemot auto, pienāk klāt un mani sveicina konkurējoša uzņēmuma bijušais mehāniķis - acīmredzot, mani ir pamanījuši. Vai tas ietekmēs pakalpojuma kvalitāti? Nu, skatam.
Diagnostikas izmaksas: 38.31 EUR, no kuriem pāris EUR - auto noskalošana.
Uzreiz gribu piebilst - pakalpojuma kvalitātes uzlabošanas nolūkā visas sarunas ir ierakstītas, tālāk izmantoju atsauces uz ierakstīto materiālu. Piebilde ar nolūku, ja pēkšņi kādam rodas sašutums, sak - ''es to neteicu''.
Ierodoties Wess Select, mani sagaida klientu menedžeris Viktors. Pirmais secinājums: ''āā, divarpus litru dzinējs...''. Nē, kungi, 525i ir 3.0 litru dzinējs! 2.5 litru dzinējs bija 523i. Arī par šo tēmu (konkrēti Wess) es esmu strīdējies vairākas reizes. 525i bija N53B30U0 dzinējs - deforsēts N53B30O0. Man gan šķiet, ka šo vajadzētu spēt aptvert specilizēta servisa centra speciālistiem. Vēl vairāk - autorizēta servisa stafam. Ok, es saprotu, ka visiem jums var patikt ''dizeļ M57'', bet pat es zinu, ka 535d nav 3.5 litru dzinējs, un 550d nav 5.0 litru dzinējs! Galu galā - ja nezini, nevipendries. Īsā sarunā es uzzinu, cik gan slikti ir šie dzinēji. Dzinējiem esot problēmas ar sprauslām, galvām, kūstot virzuļi, dilstot bloki, esot problēmas ar eļļas patēriņu, elektroniku, u.t.t.. Tādu pirkt nevajag.
Īsai atkāpei. Klātienē esmu redzējis/diagnosticējis vairāk kā simtu šo dzinēju, attālināti (ar pozitīviem rezultātiem) - ar kārtu lielāku skaitu. Atļaušos teikt - mana peredze ir nesalīdzināmi lielāka kā Wess Select stafam.
Viktor, Jūs stāstiet dumības! Es nezinu nevienu šīs sērijas dzinēju, kuram būtu kusuši virzuļi. Piemēram, pat tiem auto, kuri ar nezināmu nobraukumu un eļļām, kas mainītas ik pa 30.000 km, bija ieradušies no saulainās Itālijas, pēc dzinēja galvas noņemšanas, nācās secināt, ka bloka un virzuļu dilums ir pieļaujamajās normās! Jā, ar eļļas patēriņu gadās problēmas - 99,9% gadījumu vaina ir kartera ventilācijā. N43/N46 dzinēji šajā ziņā ir kaprīzāki, dēļ palielināta kartera spiediena. N53 sērijas dzinējiem - ja kartera ventilācija tiek saremontēta/nomainīta - 300...400.000 km nav nekas ārkārtējs. Mans paša auto sasniedzis 400.000 km slieksni, eļļas patēriņs - nav mainījies pēdējos 300.000 km un sastāda: 1litrs uz ap 3500 km, pietiekoši sportiski braucot.
Problēmas ar sprauslām? Sprauslas - pjezo. Kā visiem jaunajiem dzinējiem. ''Vecā'' tipa - līdz 04. relīzei - sastopamas ļoti reti, jo savulaik bija atsaukumi, Eiropā dīleri korekti mainīja. Jā, sprauslās kādreiz mēdz nokļūt mikrodaļas, jā, kādreiz kāda sāk tecēt (īpaši aktuāli - aukstam dzinējam), bet teikt ''īpašas problēmas'' - nav korekti. Viktors norādīja uz mana auto nobraukumu - sak, nu, reku, te būs problēmas ar sprauslām. Kungi, speciāli jums:
https://n53series.blogspot.com/2018/10/sparuslas-mainit-jeb-ne-in-progress.html
lūk, reāls sprauslu salīdzinājums: jaunas vs 200.000km. Nekādu sprauslu parametru izkliedes pieaugumu nemanu. Maza izlases kopa? Nav problēmu - man ir sprauslu adaptāciju dati par simtiem dzinēju, varam analizēt. Tie gan apstiprina manā blogā minēto.
Tālāk seko jau klaji nepatiesa informācija - ja esot problēmas ar sprauslām, esot jāmaina visas. Speciāli pārprasu - tiešām? Jā, tā esot! Viktor - nav taisnība! SB nosaka: ja misfire kļūdas ir vienā cilindrā, jāmaina tā cilindra sprausla. Ja kļūdas par misfire ir vairākos vienas bankas cilindros, jāmaina tas, kuram lielāks misfire skaitītājs/kļūdas biežums. Vienā gan Viktoram jāpiekrīt - noteikt vainīgo sprauslu: gandrīz neiespējami (kā nojaušu - tieši Wess Select). Jā, nekvalificētam personālam - grūts uzdevums. Bet, tad tā arī sakiet: cienījamais BMW lietotāj, mēs neko nejēdzam, tādēļ jums būs jāmaina nevis viena, bet visas sprauslas! Remonts maksās nevis 350 EUR, bet ap 2500 EUR.
Lūk, BMW AG materiāls, ar sarkanu apvilkta aktuālā sadaļa:
Noklausījies bēdu stāstus par šiem šausmīgajiem dzinējiem, saņemu informāciju, ka diagnostika nekādus brīnumus neatklās. Šim dzinējam varot būt miljons problēmu, esot naivi domāt, ka pa 35 EUR/h kaut ko baigi atklāšot. Paskatīšot kļūdas, veikšot testu. Un - viss. Ieminējos par Stratified charge. Nu, ja kļūdu nav, tad - neko. Es negribēju kārtējo reizi dzirdēt ''kupi dizeļ M57'', tādēļ Viktora iztaujāšanu beidzu.
Kopējais iespaids - nožēlojams. Brauc, kur gribi, visur jāklausās, kāds sūds ir šis dzinējs un BMW benzīna dzinēji kopumā. Kungi - tā ir JŪSU problēma, ka jūs nejēdziet šos dzinējus apkalpot! BMW benzīna dzinēji ir izcili! Ilgmūžīgi, jaudīgi, ekonomiski!
Pēc divām stundām saņemu ziņu, ka diagnostika beigusies. Viktors stāsta atklātos defektus.
Kādreiz esoti bijusi kļūda par dzinēja nevienmērīgu darbību (3104), bet nu neesot. Dzinējs darbojoties ļoti labi. Šīs kļūdas gadījumā problēma esot sprauslās. Muļķības!
3104 iemesli var būt gan sprauslas (relatīvi reti), gan - aizdedzes spoles, sveces, bet pats interesantākais - nelīdzens ceļš! Jā, tieši tā - braucot pa bruģi vai bedrainu ceļu, 3104 tiks ierakstīta ļoti ātri!
https://n53series.blogspot.com/2017/04/uneven-running-rough-run-smooth-run.html
Pat, ja jūs, kugi, to neziniet, atgādināšu attiecīgo SB, kurā teiks: ja klientam nav sūdzību par nevienmērīgu dzinēja darbu - no action is required!
Manā gadījumā - kļūda 3104 pēdējo reizi fiksēta pirms pāris tūkstošiem km, iemesls - braucu pa ļoti nelīdzenu ceļu. Lūk, lielisks piemērs - nezinot kļūdu rašanās iemeslus, tiek noteikti dārgi remonti, kas situāciju neuzlabo!
Nākošā problēma - noteikti esot problēmas ar termostatu. Esot pazemināta temperatūra - ne mazāko šaubu. Nepareizi.
Aicinu iepazīties ar BMW AG materiālu par šo dzinēju Thermal management. BMW AG savos materiālos min gan eļļas temperatūru kā kritēriju pēc kura tiek pazemināta dzinēja temperatūra, gan Mapped mode ar temperatūru 80 oC. Lūk, jūsu iedotajā izdrukā redzams,
ka eļļas temperatūra ir tikai 65 oC. Savukārt, it kā paaugstinātā temperatūra pēc radiatora - kungi, auto pirms neilga laika bija uzsilis līdz 105..110 oC temperatūrai! Un diagnostikas veikšanas laikā atradās istabas temperatūras boksā... MSD80 nepieļaus būstiki augstāku dzesēšanas šķidruma temperatūru, kamēr nekāps eļļas temperatūra. Pārliecināties par to, ka DME uztur zemāku temperatūru, var - aplūkojot termostata apsildes datus jeb pamērot apsildei pievadīto spriegumu.
Lūk, šeit būs nedaudz plašāks (kā BMW AG materiālos) skaidrojums par termālo menedžmentu:
https://n53series.blogspot.com/2017/12/n-serijas-dzineju-thermal-management.html
https://n53series.blogspot.com/2018/07/thermal-management-part-2-in-process.html
Un lūk, dzinēja temperatūra pēc desmit minūšu izbaukšanas ar nelielu dzinēja slodzi uzreiz pēc diagnostikas veikšanas:
Lūk, dzinēja temperatūra: 104 oC. Mode: Normal. Kur jūs redziet termostata problēmas? Un jā, dzinēja patēriņš: 9/100 pilsētā; 5/100 ārpus pilsētas. Daudz? Nedomāju. Diemžēl, šeit bez variantiem - kļūdaini veikta defektēšana, iemesls - pamatlietu nezināšana.
Dzinējam esot veiktas šausmīgas modifikācijas aizdedzes spoļu rajonā - esot pielodētas kaut kādas ''pretestības''.
Jā, ir. Šīs ''pretestības'' risina aizdedzes spoļu biežo bojājumu problēmas. Konstatēju cēloņus, izstrādāju risinājumu. Pēdējo 200.000km laikā, kopš snubber uzstādīšanas, neesmu mainījis nevienu aizdedzes spoli. Iepriekš - spoļu maiņa bija ikdienas nodarbe.
https://n53series.blogspot.com/2017/04/aizdedzes-spoles-2serija.html
Viktors vairākas reizes lietoja terminus: ''jaunās'' spoles, kas esot labākas, un ''vecās'' spoles. Patiesībā ir savādāk. Arī ''vecās'' Bosch spoles joprojām ražo, vienkārši BMW AG ir noslēdzis līgumu ar Delphi, kas nu piegādā spoles pēcgarantijas auto parkam. Mani testi liecina, ka Bosch (''vecās'') spoles ir ilgmūžīgākas un uzticamākas:
https://n53series.blogspot.com/2017/03/aizdedzes-spoles.html
Jā, DME esot kļūda par kodējumu, bet - to labāk neaiztikt, varot nograut dzinēja vadības bloku.
Vairākas reizes atkārtojis ''ja viss strādā, labāk neko neaiztikt'', Viktors atdod auto atslēgas. Nē, par Stratified charge neko noskaidrot nav sanācis.
Diemžēl, interesantākais tikai šobrīd sākas.
Braucot mājās, konstatēju, ka dzinējs darbojas nevienmērīgi, ir vibrācija, parādās raustīšanās. Stratified charge - pilnīgi noteikti neieslēdzas.
Pieslēdzot diagnostikas aprīkojumu, konstatēju:
a) ir bijušas nodzēstas kļūdas;
b) ir aktīvas jaunas kļūdas par degvielas maisījumu, abās bankās;
c) ir nekorektas (un abām bankām vienādas - tātad: viens no DME avāriijas režīmiem) offset tipa LTFT;
d) dzinējs nav atsācis strādāt Stratified charge, nav pat mēģinājis izveidot jaunas adaptācijas šajā režīmā.
Lūk, kļūdas, kādas fiksēja Wess Select auto diagnostikas laikā:
Un te - situācija pēc Wess Select apmeklējuma:
Lūk, divas aktīvas kļūdas par maisījumu (trekns).
Lūk, redzams, ka Stratified charge nav veiktas ne banku Lambda sākotnējas adaptācijas, ne cilindru individuālas adaptācijas (dzinējs nav strādājis Stratified charge).
Lūk, redzamas gan nekorektas offset tipa LTFT, gan limp mode, gan pilnīgi nekorekta platjoslas zondu trim: pirmajā bankā vidējais maisījums ir liess, otrajā - pārāk trekns.
Un visbeidzot - spararata adaptācijas nav veiktas. Visu cilindru Rough run dati - ar negatīvu offset (dēļ iepriekšminētā apstākļa). Lūdzu, ievērojiet šo negatīvo ''nobīdi'' - tā ir interesanta nianse, noderēs turpmākā izmeklēšanā!
Kā tā? Kāpēc dzēstas adaptācijas? Kas noticis? Kādēļ jaunās adaptācijas ir nekorektas? Kādēļ dzinējs darbojas avārijas režīmā?
Kā nojaušu, adaptāciju dzēšana ir šī uzņēmuma ''speciālistu'' darba metode. Kāpēc tas jādara korekti strādājošam dzinējam - domāju, viņi atbildēt nespēs.
Man gan ir konkrētas iebildes. Kungi - ja tika dzēstas adaptācijas: kādēļ rupji tika pārkāpts BMW SB materiālos noteiktā servisa procedūra?
Procedūra nosaka: pēc adaptāciju dzēšanas veikt testa braucienu (minēts, kā šis brauciens jāveic, lai veidotos jaunas un korektas adaptācijas). Pēc testa brauciena - pārbaudīt adaptācijas un kļūdu sarakstu. Ja viss kārtībā (kļūdas - pasīvas vai to nav, adaptācijas korektas) - nodzēst kļūdas, atdot auto klientam.
Vai tika veikts testa brauciens, izveidotas jaunas un korektas dapatācijas? Nē!
Vai tika pārbaudītas adaptācijas un kļūdu saraksts? Nē!
Attiecīgi - protams, ka netika konstatēts, ka ir aktīvas kļūdas, nekorektas adaptācijas, netika risināta jaunizveidotā problēma.
Tātad - es aizvedu teicami strādājošu dzinēju (arī Wess speciālisti to apstiprināja), bet saņēmu auto ar kļudām par degmaisījumu, vibrējošu, ar palielinātu degvielas patēriņu, tādu, kas raustās? Pašsaprotami, ka ar šādu dzinēju es TA neizietu, ātri vien būtu sarakstītas kļūdas arī par dzinēja nevienmērību, misfirēm, u.t.t. Kā tā?
Lūk, pierādījums tam, ka adaptācijas bija nodzēsts jau Wess darbošanās brīdī:
Kļūdas un pamatinfo (statuss, kādā auto tika aizdzīts uz Wess) nolasītas 15:12; bet pēc pusstundas - adaptācijas nodzēstas.
Rough run datu izdruka norāda negatīvu offset visu cilindru datu vērtībām. Negatīva (vai pozitīva) visu datu permanenta nobīde ir raksturīga tieši situācijām, kad nav (no)adaptēts spararats. Savukārt, spararats nav noadaptēts uzreiz pēc adaptāciju dzēšanas, ja dzinējs nav pietiekoši ilgi (ap 5..10 sekundēm) strādājis overrun režīmā. Pēc spararata sekmīgas noadaptēšanas visu cilindru Rough run datu vidējā vērtība konverģē uz 0 (nav novērojams offset).
Šajā brīdī man rodas nākošais jautājums - kungi, ko jums dod šādi dati? Atbildu - ar neadaptētu spararatu un nepiemērotām sprauslu adaptācijām (precīzāk - vecām sprauslu adaptācijām) mēs redzam PILNĪGI nekorektus datus! Ir jāadaptē spararats, ir jāliek DME veikt offset tipa sprauslu (mehāniskās efektivitātes) adaptāciju testus - tikai tad būs redzams, vai katra cilindra mehāniskā efektivitāte konverģē uz 0, vai DME sekmīgi veicis šo uzdevumu. Man iedotā testa izdruka liecina, ka jūsu speciālistam nav ne mazākās sajēgas, kas redzams Rough run menu, un kā to izmantot!
Te gan jāpiebilst, ka Viktors man šīs lapas vienkārši atdeva, nedomāju, ka viņš spētu ko paskaidrot. Es arī nemēģināju izspiest neiespējamo. Attiecīgi - šīs diagnostikas lapas ir ''solīduma'' radīšanai, bet - bez pievienotās vērtības.
Nu, labi - Wess Select ''speciālists'' nodzēsa adaptācijas, kas tur īpašs! Izveidošu jaunas un korektas! Vispirms spararata adaptācijas, tad - degvielai (vispirms Homogēnam režīmam, tad Stratified charge). Sacīts - dar.. Nē! Pēc adaptāciju dzēšanas DME strādāja pilnīgā avārijas režīmā! Tas pat nesāka sildīt Lambda zondes!
Kas noticis?
Pirmā doma - ja jau vīri ņēmuši nost dzinēja dekoratīvo vāku, iespējams - paspēlējušie ar sprauslu piekodēšanu. Te iespējamas nianses. Ja ievadīto datu integritāte nav korekta, jeb - ISTA D izspēlē ''joku'':
https://n53series.blogspot.com/2018/10/sparauslu-kodesana-uzmanibu.html
rezultāts var būt tieši šāds. 10 minūšu laikā pārkodēju sprauslas - rezultāts 0.
Bet, situācija sāk noskaidroties. Parādoties pārītim eksotisku kļūdu (piemēram, par neeksistējošu/neiespējamu NOx sensora status reportu: 64) es saprotu, ka ir nograuta DME programmatūra!
Un te mēs nonākam pie interesantākās daļas.
525i dzinēja jauda ir 220hp. Nomainot ieplūdes kolektoru un pārprogrammējot dzinēja vadību, var iegūt 272hp. Re-flashojot programmatūru no iX versijas, var iegūt vēl nedaudz ņiprāku auto!
Jā, es biju paslinkojis, tādēļ nebiju parūpējies, lai DME atmiņā nepaliktu ''sekas'' - funkcionalitāti neietekmējoša 2FA3 kļūda. Diemžēl, šī kļūda bija iemesls, kādēļ Wess Select darbnieks, nesaskaņojot savu rīcību ar mani, mēģināja auto DME kodēt - risināt šo ''problēmu''. Darīt tieši to, ko Viktors raksturoja kā bīstamu operāciju.
Pašsaprotami, ka šī procedūra beidzās ar neveiksmi (auto konfigurācija: CAS/DME FR un power_class neatbilst sākotnējai).
Tad, kā izskatās, sekoja izmisīgs mēģinājums auto atgriezt factory integrācijas level, t.i.: nodzēst visus programmatūras atjauninājumus visos blokos. Arī tas nesanāca.
Nu, kad nekas nebija sanācis, auto tika atdots man.
Papildus pierādījumi tam, ka tika veiktas tieši šīs darbības:
a) atlikušo DME programmēšanas reižu skaits samazinājies no 13 uz 12;
b) auto integrācijas level (tas bija: 2016. gada vidus) nu rādīja: factory (ražošanas dati).
Sekas.
Pilnīgi neplānoti nācās veikt DME pārprogrammēšanu, dzinēja re-adaptēšanu. Peies vēl gana ilgs laiks, kamēr DME izveidos korektas adaptācijas. Bet, nieka trīs stundas - un auto atkal rūc bez raustīšanās!
Cilvēciski es saprotu - iespējams, ka vidēji (ne)kvalificēts diagnostikas spciālists gribēja labu - sak, eku/reku kodējuma kļūda, ātri izlabosim. Iespējams, pat mēģināja mācīties (to gan nevajadzētu darīt uz klienta mašīnām, kungi). Jā, nav korekti, jo iejaukšanās (piedevām, tāda - nopietna) netika ar mani saskaņota. Bet skarbākais - situācijā, kad viss nobruka, kad skaidri bija redzams, ka ir nopietnas problēmas - tās tika slēptas! Mans auto tika sabojāts! Ja man nebūtu specifisku zināšanu, tuvākajā laikā es papildinātu to rindas, kas mainītu gan Lambda zondes, gan spraulas! Jo būtu kļūdas par Lambda zondu trim, par misfirēm (un nelīdzētu ne aizdedzes spoļu, ne sveču maiņa). Es nesekmīgos remontos samaksātu vairākus tūkstošu EUR bez panākumiem! Lietotājs parastais samaksātu 3 ciparu summas par programmatūras atjaunošanu, ja vispār kādreiz tiktu noskaidrots, kur ir problēma!
Un kas notiktu, ja mans auto pēc šādām Wess Select ''specu'' darbībām vispār neiedarbotos? Kā tad Wess Select komanda slēptu savas kļūdas? Kādas pasakas man stāstītu? Man nav ilūziju, jo sazvanot Viktoru darba dienas beigās, viņš (protams, nezinot reālo situāciju, jo elektriķis jau bija devies mājās - pēc viņa paša teiktā) tomēr apgalvoja, ka pat adaptācijas noteikti neesot dzēstas. Sak - kāpēc jūs tā domājiet, kas to teica, nevar būt. Var gan būt, kungi!
Secinājumi.
Pirmkārt - laikam nedaudz jātpūšas no mēģinājumiem izdemolēt auto. Otrkārt - turpinot eksperimentu, es auto stāvēšu blakus, lai precīzi kontrolētu latru ''diagnosta'' darbību. Treškārt, par Wess Select runājot: līmenis gana vājš, personāla zināšnas - ļoti virspusējas, attieksme ''kupi dizeļ M57'' līmenī. Stafs slēpj savas kļūdas, iespējamie tiešie zaudējumi - tūkstošos EUR. Diagnostikas kvalitāte zema, vienīgais it kā noteikti bojātais elements - noteikts nepareizi. Vēl man komplektā ir iedotas diagnostikas lapas, kurās redzams - esot jāveic aizdedzes spoļu maiņa un jāveic sprauslu maiņa. Jautājums - s kakovo perepugu? Tādēļ, ka pirms 2000km bija ierakstīta 3104 kļūda? Mājiens, ka man jāsāk gatavot pirmie 2000 EUR remontiem?
Piesakos vizītē Wess Select. Diagnostika iespējama jau nākošajā dienā - patīkami.
Man paveicās - Pāvels un Aigars (iespējams, viņš vairs šet nestrādā, jo kontaktos nav norādīts), ar kuriem esmu komunicējis vairāk, izskatās, ka ir atvaļinājumā. Pāris reižu manu Ingusu, tad izliekos, ka esmu ļoti aizņemts, skatoties telefonā. Jau saņemot auto, pienāk klāt un mani sveicina konkurējoša uzņēmuma bijušais mehāniķis - acīmredzot, mani ir pamanījuši. Vai tas ietekmēs pakalpojuma kvalitāti? Nu, skatam.
Diagnostikas izmaksas: 38.31 EUR, no kuriem pāris EUR - auto noskalošana.
Uzreiz gribu piebilst - pakalpojuma kvalitātes uzlabošanas nolūkā visas sarunas ir ierakstītas, tālāk izmantoju atsauces uz ierakstīto materiālu. Piebilde ar nolūku, ja pēkšņi kādam rodas sašutums, sak - ''es to neteicu''.
Ierodoties Wess Select, mani sagaida klientu menedžeris Viktors. Pirmais secinājums: ''āā, divarpus litru dzinējs...''. Nē, kungi, 525i ir 3.0 litru dzinējs! 2.5 litru dzinējs bija 523i. Arī par šo tēmu (konkrēti Wess) es esmu strīdējies vairākas reizes. 525i bija N53B30U0 dzinējs - deforsēts N53B30O0. Man gan šķiet, ka šo vajadzētu spēt aptvert specilizēta servisa centra speciālistiem. Vēl vairāk - autorizēta servisa stafam. Ok, es saprotu, ka visiem jums var patikt ''dizeļ M57'', bet pat es zinu, ka 535d nav 3.5 litru dzinējs, un 550d nav 5.0 litru dzinējs! Galu galā - ja nezini, nevipendries. Īsā sarunā es uzzinu, cik gan slikti ir šie dzinēji. Dzinējiem esot problēmas ar sprauslām, galvām, kūstot virzuļi, dilstot bloki, esot problēmas ar eļļas patēriņu, elektroniku, u.t.t.. Tādu pirkt nevajag.
Īsai atkāpei. Klātienē esmu redzējis/diagnosticējis vairāk kā simtu šo dzinēju, attālināti (ar pozitīviem rezultātiem) - ar kārtu lielāku skaitu. Atļaušos teikt - mana peredze ir nesalīdzināmi lielāka kā Wess Select stafam.
Viktor, Jūs stāstiet dumības! Es nezinu nevienu šīs sērijas dzinēju, kuram būtu kusuši virzuļi. Piemēram, pat tiem auto, kuri ar nezināmu nobraukumu un eļļām, kas mainītas ik pa 30.000 km, bija ieradušies no saulainās Itālijas, pēc dzinēja galvas noņemšanas, nācās secināt, ka bloka un virzuļu dilums ir pieļaujamajās normās! Jā, ar eļļas patēriņu gadās problēmas - 99,9% gadījumu vaina ir kartera ventilācijā. N43/N46 dzinēji šajā ziņā ir kaprīzāki, dēļ palielināta kartera spiediena. N53 sērijas dzinējiem - ja kartera ventilācija tiek saremontēta/nomainīta - 300...400.000 km nav nekas ārkārtējs. Mans paša auto sasniedzis 400.000 km slieksni, eļļas patēriņs - nav mainījies pēdējos 300.000 km un sastāda: 1litrs uz ap 3500 km, pietiekoši sportiski braucot.
Problēmas ar sprauslām? Sprauslas - pjezo. Kā visiem jaunajiem dzinējiem. ''Vecā'' tipa - līdz 04. relīzei - sastopamas ļoti reti, jo savulaik bija atsaukumi, Eiropā dīleri korekti mainīja. Jā, sprauslās kādreiz mēdz nokļūt mikrodaļas, jā, kādreiz kāda sāk tecēt (īpaši aktuāli - aukstam dzinējam), bet teikt ''īpašas problēmas'' - nav korekti. Viktors norādīja uz mana auto nobraukumu - sak, nu, reku, te būs problēmas ar sprauslām. Kungi, speciāli jums:
https://n53series.blogspot.com/2018/10/sparuslas-mainit-jeb-ne-in-progress.html
lūk, reāls sprauslu salīdzinājums: jaunas vs 200.000km. Nekādu sprauslu parametru izkliedes pieaugumu nemanu. Maza izlases kopa? Nav problēmu - man ir sprauslu adaptāciju dati par simtiem dzinēju, varam analizēt. Tie gan apstiprina manā blogā minēto.
Tālāk seko jau klaji nepatiesa informācija - ja esot problēmas ar sprauslām, esot jāmaina visas. Speciāli pārprasu - tiešām? Jā, tā esot! Viktor - nav taisnība! SB nosaka: ja misfire kļūdas ir vienā cilindrā, jāmaina tā cilindra sprausla. Ja kļūdas par misfire ir vairākos vienas bankas cilindros, jāmaina tas, kuram lielāks misfire skaitītājs/kļūdas biežums. Vienā gan Viktoram jāpiekrīt - noteikt vainīgo sprauslu: gandrīz neiespējami (kā nojaušu - tieši Wess Select). Jā, nekvalificētam personālam - grūts uzdevums. Bet, tad tā arī sakiet: cienījamais BMW lietotāj, mēs neko nejēdzam, tādēļ jums būs jāmaina nevis viena, bet visas sprauslas! Remonts maksās nevis 350 EUR, bet ap 2500 EUR.
Lūk, BMW AG materiāls, ar sarkanu apvilkta aktuālā sadaļa:
Noklausījies bēdu stāstus par šiem šausmīgajiem dzinējiem, saņemu informāciju, ka diagnostika nekādus brīnumus neatklās. Šim dzinējam varot būt miljons problēmu, esot naivi domāt, ka pa 35 EUR/h kaut ko baigi atklāšot. Paskatīšot kļūdas, veikšot testu. Un - viss. Ieminējos par Stratified charge. Nu, ja kļūdu nav, tad - neko. Es negribēju kārtējo reizi dzirdēt ''kupi dizeļ M57'', tādēļ Viktora iztaujāšanu beidzu.
Kopējais iespaids - nožēlojams. Brauc, kur gribi, visur jāklausās, kāds sūds ir šis dzinējs un BMW benzīna dzinēji kopumā. Kungi - tā ir JŪSU problēma, ka jūs nejēdziet šos dzinējus apkalpot! BMW benzīna dzinēji ir izcili! Ilgmūžīgi, jaudīgi, ekonomiski!
Pēc divām stundām saņemu ziņu, ka diagnostika beigusies. Viktors stāsta atklātos defektus.
Kādreiz esoti bijusi kļūda par dzinēja nevienmērīgu darbību (3104), bet nu neesot. Dzinējs darbojoties ļoti labi. Šīs kļūdas gadījumā problēma esot sprauslās. Muļķības!
3104 iemesli var būt gan sprauslas (relatīvi reti), gan - aizdedzes spoles, sveces, bet pats interesantākais - nelīdzens ceļš! Jā, tieši tā - braucot pa bruģi vai bedrainu ceļu, 3104 tiks ierakstīta ļoti ātri!
https://n53series.blogspot.com/2017/04/uneven-running-rough-run-smooth-run.html
Pat, ja jūs, kugi, to neziniet, atgādināšu attiecīgo SB, kurā teiks: ja klientam nav sūdzību par nevienmērīgu dzinēja darbu - no action is required!
Manā gadījumā - kļūda 3104 pēdējo reizi fiksēta pirms pāris tūkstošiem km, iemesls - braucu pa ļoti nelīdzenu ceļu. Lūk, lielisks piemērs - nezinot kļūdu rašanās iemeslus, tiek noteikti dārgi remonti, kas situāciju neuzlabo!
Nākošā problēma - noteikti esot problēmas ar termostatu. Esot pazemināta temperatūra - ne mazāko šaubu. Nepareizi.
Aicinu iepazīties ar BMW AG materiālu par šo dzinēju Thermal management. BMW AG savos materiālos min gan eļļas temperatūru kā kritēriju pēc kura tiek pazemināta dzinēja temperatūra, gan Mapped mode ar temperatūru 80 oC. Lūk, jūsu iedotajā izdrukā redzams,
ka eļļas temperatūra ir tikai 65 oC. Savukārt, it kā paaugstinātā temperatūra pēc radiatora - kungi, auto pirms neilga laika bija uzsilis līdz 105..110 oC temperatūrai! Un diagnostikas veikšanas laikā atradās istabas temperatūras boksā... MSD80 nepieļaus būstiki augstāku dzesēšanas šķidruma temperatūru, kamēr nekāps eļļas temperatūra. Pārliecināties par to, ka DME uztur zemāku temperatūru, var - aplūkojot termostata apsildes datus jeb pamērot apsildei pievadīto spriegumu.
Lūk, šeit būs nedaudz plašāks (kā BMW AG materiālos) skaidrojums par termālo menedžmentu:
https://n53series.blogspot.com/2017/12/n-serijas-dzineju-thermal-management.html
https://n53series.blogspot.com/2018/07/thermal-management-part-2-in-process.html
Un lūk, dzinēja temperatūra pēc desmit minūšu izbaukšanas ar nelielu dzinēja slodzi uzreiz pēc diagnostikas veikšanas:
Lūk, dzinēja temperatūra: 104 oC. Mode: Normal. Kur jūs redziet termostata problēmas? Un jā, dzinēja patēriņš: 9/100 pilsētā; 5/100 ārpus pilsētas. Daudz? Nedomāju. Diemžēl, šeit bez variantiem - kļūdaini veikta defektēšana, iemesls - pamatlietu nezināšana.
Dzinējam esot veiktas šausmīgas modifikācijas aizdedzes spoļu rajonā - esot pielodētas kaut kādas ''pretestības''.
Jā, ir. Šīs ''pretestības'' risina aizdedzes spoļu biežo bojājumu problēmas. Konstatēju cēloņus, izstrādāju risinājumu. Pēdējo 200.000km laikā, kopš snubber uzstādīšanas, neesmu mainījis nevienu aizdedzes spoli. Iepriekš - spoļu maiņa bija ikdienas nodarbe.
https://n53series.blogspot.com/2017/04/aizdedzes-spoles-2serija.html
Viktors vairākas reizes lietoja terminus: ''jaunās'' spoles, kas esot labākas, un ''vecās'' spoles. Patiesībā ir savādāk. Arī ''vecās'' Bosch spoles joprojām ražo, vienkārši BMW AG ir noslēdzis līgumu ar Delphi, kas nu piegādā spoles pēcgarantijas auto parkam. Mani testi liecina, ka Bosch (''vecās'') spoles ir ilgmūžīgākas un uzticamākas:
https://n53series.blogspot.com/2017/03/aizdedzes-spoles.html
Jā, DME esot kļūda par kodējumu, bet - to labāk neaiztikt, varot nograut dzinēja vadības bloku.
Vairākas reizes atkārtojis ''ja viss strādā, labāk neko neaiztikt'', Viktors atdod auto atslēgas. Nē, par Stratified charge neko noskaidrot nav sanācis.
Diemžēl, interesantākais tikai šobrīd sākas.
Braucot mājās, konstatēju, ka dzinējs darbojas nevienmērīgi, ir vibrācija, parādās raustīšanās. Stratified charge - pilnīgi noteikti neieslēdzas.
Pieslēdzot diagnostikas aprīkojumu, konstatēju:
a) ir bijušas nodzēstas kļūdas;
b) ir aktīvas jaunas kļūdas par degvielas maisījumu, abās bankās;
c) ir nekorektas (un abām bankām vienādas - tātad: viens no DME avāriijas režīmiem) offset tipa LTFT;
d) dzinējs nav atsācis strādāt Stratified charge, nav pat mēģinājis izveidot jaunas adaptācijas šajā režīmā.
Lūk, kļūdas, kādas fiksēja Wess Select auto diagnostikas laikā:
Un te - situācija pēc Wess Select apmeklējuma:
Lūk, divas aktīvas kļūdas par maisījumu (trekns).
Lūk, redzams, ka Stratified charge nav veiktas ne banku Lambda sākotnējas adaptācijas, ne cilindru individuālas adaptācijas (dzinējs nav strādājis Stratified charge).
Lūk, redzamas gan nekorektas offset tipa LTFT, gan limp mode, gan pilnīgi nekorekta platjoslas zondu trim: pirmajā bankā vidējais maisījums ir liess, otrajā - pārāk trekns.
Un visbeidzot - spararata adaptācijas nav veiktas. Visu cilindru Rough run dati - ar negatīvu offset (dēļ iepriekšminētā apstākļa). Lūdzu, ievērojiet šo negatīvo ''nobīdi'' - tā ir interesanta nianse, noderēs turpmākā izmeklēšanā!
Kā tā? Kāpēc dzēstas adaptācijas? Kas noticis? Kādēļ jaunās adaptācijas ir nekorektas? Kādēļ dzinējs darbojas avārijas režīmā?
Kā nojaušu, adaptāciju dzēšana ir šī uzņēmuma ''speciālistu'' darba metode. Kāpēc tas jādara korekti strādājošam dzinējam - domāju, viņi atbildēt nespēs.
Man gan ir konkrētas iebildes. Kungi - ja tika dzēstas adaptācijas: kādēļ rupji tika pārkāpts BMW SB materiālos noteiktā servisa procedūra?
Procedūra nosaka: pēc adaptāciju dzēšanas veikt testa braucienu (minēts, kā šis brauciens jāveic, lai veidotos jaunas un korektas adaptācijas). Pēc testa brauciena - pārbaudīt adaptācijas un kļūdu sarakstu. Ja viss kārtībā (kļūdas - pasīvas vai to nav, adaptācijas korektas) - nodzēst kļūdas, atdot auto klientam.
Vai tika veikts testa brauciens, izveidotas jaunas un korektas dapatācijas? Nē!
Vai tika pārbaudītas adaptācijas un kļūdu saraksts? Nē!
Attiecīgi - protams, ka netika konstatēts, ka ir aktīvas kļūdas, nekorektas adaptācijas, netika risināta jaunizveidotā problēma.
Tātad - es aizvedu teicami strādājošu dzinēju (arī Wess speciālisti to apstiprināja), bet saņēmu auto ar kļudām par degmaisījumu, vibrējošu, ar palielinātu degvielas patēriņu, tādu, kas raustās? Pašsaprotami, ka ar šādu dzinēju es TA neizietu, ātri vien būtu sarakstītas kļūdas arī par dzinēja nevienmērību, misfirēm, u.t.t. Kā tā?
Lūk, pierādījums tam, ka adaptācijas bija nodzēsts jau Wess darbošanās brīdī:
Kļūdas un pamatinfo (statuss, kādā auto tika aizdzīts uz Wess) nolasītas 15:12; bet pēc pusstundas - adaptācijas nodzēstas.
Rough run datu izdruka norāda negatīvu offset visu cilindru datu vērtībām. Negatīva (vai pozitīva) visu datu permanenta nobīde ir raksturīga tieši situācijām, kad nav (no)adaptēts spararats. Savukārt, spararats nav noadaptēts uzreiz pēc adaptāciju dzēšanas, ja dzinējs nav pietiekoši ilgi (ap 5..10 sekundēm) strādājis overrun režīmā. Pēc spararata sekmīgas noadaptēšanas visu cilindru Rough run datu vidējā vērtība konverģē uz 0 (nav novērojams offset).
Šajā brīdī man rodas nākošais jautājums - kungi, ko jums dod šādi dati? Atbildu - ar neadaptētu spararatu un nepiemērotām sprauslu adaptācijām (precīzāk - vecām sprauslu adaptācijām) mēs redzam PILNĪGI nekorektus datus! Ir jāadaptē spararats, ir jāliek DME veikt offset tipa sprauslu (mehāniskās efektivitātes) adaptāciju testus - tikai tad būs redzams, vai katra cilindra mehāniskā efektivitāte konverģē uz 0, vai DME sekmīgi veicis šo uzdevumu. Man iedotā testa izdruka liecina, ka jūsu speciālistam nav ne mazākās sajēgas, kas redzams Rough run menu, un kā to izmantot!
Te gan jāpiebilst, ka Viktors man šīs lapas vienkārši atdeva, nedomāju, ka viņš spētu ko paskaidrot. Es arī nemēģināju izspiest neiespējamo. Attiecīgi - šīs diagnostikas lapas ir ''solīduma'' radīšanai, bet - bez pievienotās vērtības.
Nu, labi - Wess Select ''speciālists'' nodzēsa adaptācijas, kas tur īpašs! Izveidošu jaunas un korektas! Vispirms spararata adaptācijas, tad - degvielai (vispirms Homogēnam režīmam, tad Stratified charge). Sacīts - dar.. Nē! Pēc adaptāciju dzēšanas DME strādāja pilnīgā avārijas režīmā! Tas pat nesāka sildīt Lambda zondes!
Kas noticis?
Pirmā doma - ja jau vīri ņēmuši nost dzinēja dekoratīvo vāku, iespējams - paspēlējušie ar sprauslu piekodēšanu. Te iespējamas nianses. Ja ievadīto datu integritāte nav korekta, jeb - ISTA D izspēlē ''joku'':
https://n53series.blogspot.com/2018/10/sparauslu-kodesana-uzmanibu.html
rezultāts var būt tieši šāds. 10 minūšu laikā pārkodēju sprauslas - rezultāts 0.
Bet, situācija sāk noskaidroties. Parādoties pārītim eksotisku kļūdu (piemēram, par neeksistējošu/neiespējamu NOx sensora status reportu: 64) es saprotu, ka ir nograuta DME programmatūra!
Un te mēs nonākam pie interesantākās daļas.
525i dzinēja jauda ir 220hp. Nomainot ieplūdes kolektoru un pārprogrammējot dzinēja vadību, var iegūt 272hp. Re-flashojot programmatūru no iX versijas, var iegūt vēl nedaudz ņiprāku auto!
Jā, es biju paslinkojis, tādēļ nebiju parūpējies, lai DME atmiņā nepaliktu ''sekas'' - funkcionalitāti neietekmējoša 2FA3 kļūda. Diemžēl, šī kļūda bija iemesls, kādēļ Wess Select darbnieks, nesaskaņojot savu rīcību ar mani, mēģināja auto DME kodēt - risināt šo ''problēmu''. Darīt tieši to, ko Viktors raksturoja kā bīstamu operāciju.
Pašsaprotami, ka šī procedūra beidzās ar neveiksmi (auto konfigurācija: CAS/DME FR un power_class neatbilst sākotnējai).
Tad, kā izskatās, sekoja izmisīgs mēģinājums auto atgriezt factory integrācijas level, t.i.: nodzēst visus programmatūras atjauninājumus visos blokos. Arī tas nesanāca.
Nu, kad nekas nebija sanācis, auto tika atdots man.
Papildus pierādījumi tam, ka tika veiktas tieši šīs darbības:
a) atlikušo DME programmēšanas reižu skaits samazinājies no 13 uz 12;
b) auto integrācijas level (tas bija: 2016. gada vidus) nu rādīja: factory (ražošanas dati).
Sekas.
Pilnīgi neplānoti nācās veikt DME pārprogrammēšanu, dzinēja re-adaptēšanu. Peies vēl gana ilgs laiks, kamēr DME izveidos korektas adaptācijas. Bet, nieka trīs stundas - un auto atkal rūc bez raustīšanās!
Cilvēciski es saprotu - iespējams, ka vidēji (ne)kvalificēts diagnostikas spciālists gribēja labu - sak, eku/reku kodējuma kļūda, ātri izlabosim. Iespējams, pat mēģināja mācīties (to gan nevajadzētu darīt uz klienta mašīnām, kungi). Jā, nav korekti, jo iejaukšanās (piedevām, tāda - nopietna) netika ar mani saskaņota. Bet skarbākais - situācijā, kad viss nobruka, kad skaidri bija redzams, ka ir nopietnas problēmas - tās tika slēptas! Mans auto tika sabojāts! Ja man nebūtu specifisku zināšanu, tuvākajā laikā es papildinātu to rindas, kas mainītu gan Lambda zondes, gan spraulas! Jo būtu kļūdas par Lambda zondu trim, par misfirēm (un nelīdzētu ne aizdedzes spoļu, ne sveču maiņa). Es nesekmīgos remontos samaksātu vairākus tūkstošu EUR bez panākumiem! Lietotājs parastais samaksātu 3 ciparu summas par programmatūras atjaunošanu, ja vispār kādreiz tiktu noskaidrots, kur ir problēma!
Un kas notiktu, ja mans auto pēc šādām Wess Select ''specu'' darbībām vispār neiedarbotos? Kā tad Wess Select komanda slēptu savas kļūdas? Kādas pasakas man stāstītu? Man nav ilūziju, jo sazvanot Viktoru darba dienas beigās, viņš (protams, nezinot reālo situāciju, jo elektriķis jau bija devies mājās - pēc viņa paša teiktā) tomēr apgalvoja, ka pat adaptācijas noteikti neesot dzēstas. Sak - kāpēc jūs tā domājiet, kas to teica, nevar būt. Var gan būt, kungi!
Secinājumi.
Pirmkārt - laikam nedaudz jātpūšas no mēģinājumiem izdemolēt auto. Otrkārt - turpinot eksperimentu, es auto stāvēšu blakus, lai precīzi kontrolētu latru ''diagnosta'' darbību. Treškārt, par Wess Select runājot: līmenis gana vājš, personāla zināšnas - ļoti virspusējas, attieksme ''kupi dizeļ M57'' līmenī. Stafs slēpj savas kļūdas, iespējamie tiešie zaudējumi - tūkstošos EUR. Diagnostikas kvalitāte zema, vienīgais it kā noteikti bojātais elements - noteikts nepareizi. Vēl man komplektā ir iedotas diagnostikas lapas, kurās redzams - esot jāveic aizdedzes spoļu maiņa un jāveic sprauslu maiņa. Jautājums - s kakovo perepugu? Tādēļ, ka pirms 2000km bija ierakstīta 3104 kļūda? Mājiens, ka man jāsāk gatavot pirmie 2000 EUR remontiem?
Komentāri
Ierakstīt komentāru