Dāvana no USA
Šis bija ļoti interesants diagnostikas gadījums.
Pirmkārt - es par konkrēto auto, tā problēmām nezināju praktiski neko. Jā, N54 dzinējs, tātad: USA tirgus. Jā, nesen iegādāts (spriežot pēc reģistrācijas numura), bet - nekāds info par kādām specifiskām problēmām.
Pati diagnostika arī nebija triviāla.
Visbeidzot - ar mani sazinājās auto pircējs un atsūtīja ļoti interesantu informāciju par tā vēsturi. Šis izvērtās par sava veida eksāmenu man pašam. Savā ziņā - auto īpašnieks netieši (vai, varbūtt, tieši/speciāli) mani pārbaudīja. Bet, es tikai priecājos par izaicinājumiem.
Kā man veicās? Lasiet turpinājumā!
Auto: E90, USA tirgus, N54 dzinējs.
Jau auto atslēgšana izrādījās problēma - vadītāja durvju slēdzene (centrālā atslēga) nestrādāja. Precīzāk - strādāja tieši ''pretēji''. Bet, cik zinu, USA ir normāla prakse, ka auto (totalizētie), kas nonāk līdz izsolēm - neviens tur neceremonējas. Nevar atslēgt - atlauž.
(p.s. vēlāk izlasīju/uzzināju, ka problēma esot uzradusies, kādam enerģiskāk mēģinot atvērt aizslēgtas durvis).
Auto iedarbojas, dzinējs strādā puslīdz ciešami. Reizēm kāds misfire, bet - ir bijuši trakāki gadījumi. Interesanti, ka nedaudz nospiežot akseleratora pedāli, KOMBI parādās DSC un ABS simbolu kļūdu paziņojumi, kuri, pedāli atlaižot, pēc pāris sekundēm - pazūd.
MSD80 DME live data uzrāda jocīgu kontroles zondu apsildi. Pēc korekta pre-heat un pabeigta warm-up (zondes jau silda pēc kartes ar PWM ap 45 .. 60 %) ik pa brīdim to apsilde uz sekundes daļu uzlec līdz 99 %. Tā nav laba zīme. Tā parasti uzvedas DME, kuru programmatūra ir ''uzlabota''. Šajā gadījumā izskatās pēc pārtrauktas kontroles zondu datu apstrādes procedūras (DME tiek ''pateikts'', ka kontroles zondes patiesībā nav uzsilušas, attiecīgi - jāatjauno to sildīšana, nekāda to datu analīze nav jāveic). Kādā gadījumā būtu jāveic šāda iejaukšanās? Piemēram - lai nebūtu kļūdu par CO katalizatoru veiktspēju! Protams, nevaru 100 % apgalvot, ka tieši šāds ir iemesls, bet varbūtiba ir virs 90 %, manā skatījumā.
Pašu kontroles zondu rādījumi neatbilst uzsilšanas stratēģijai (ilgu laiku to max spriegums bija pazemināts, kas apliecina, ka to vadības/apsildes procedūras ir pārtrauktas) - vēl viens aizdomīgs simptoms.
DME kļūdu pamatlists - tukšs. Info lists: tukšs. Toties History listā:
Vairākas lapas ar vienu kļūdu, ar vienu nobraukumu! Tā nu gan MSD kļūdas nereģistrē! Jā, tipiski šādi MSD uzvedas, ja ir modificēts nobraukums. Tad pēkšņi visu veco kļūdu odometra rādījumi sakrīt ar aktuālo (jo patiesībā tie bija lielāki).
Un vēl interesanti - pat pēc atkārtotas kļūdas par elektroventilatoru ierakstīšanas, nekādu citu veco kļūdu! Acīmredzot, cilvēki pielikuši pūles, lai kļūdas nebūtu nolasāmas.
Dzinējs nav apstiprinājis offset tipa LTFT. Pārbaudīju (lai būtu 100 % drošs) gan ar INPA, gan ISTA D.
Tipisks iemesls šādai problēmai - būtiski atšķirīgi apstākļi. Respektīvi - vienu reizi vajag vienu korekciju (tukšgaitā), citu reizi - citu. Tipiski problēmas cēloņi: gaisa piesūkšana. Defekts diezgan nepatīkams, jo ir sporādisks, var parādīties tikai aukstam dzinējam (kad trubas, CCVV membrāna kļūst cietāka).
Taču interesantākais - neskatoties uz ilgi neapstiprinātām offset LTFT, nav NEVIENAS kļūdas DME atmiņā!
Paskatījos cilindru misfire skaitītājus:
Lūk, 3.ajam cilindram ir problēmas. Manu uzmanību piesaistīja nevis 2 eventi esošajā sesijā, bet 1 vienība ilgtermiņa skaitītājam. Tas nozīmē, ka iepriekšējās sesijās vidējais misfire daudzums ir bijis desmitos. Ņemot vērā, ka citi cilindri ir ''tīri'', cilindru mehāniskā efektivitāte - korekta, secinājums ie vienkāršs: jāmaina aizdedzes spole (jeb jāsamaina vietām ar blakus cilindru, lai 100 % pārliecinātos, ka problēma nav, piemēram, svecē).
Viss iepriekšminētais - īss ievads interesantākajai daļai. Turpinājumā manu uzmanību piesaistīja IBS dati. SOH padsmit %, dati - korekti. Patīkams pārsteigums. Bet, ģeneratora spriegums - tas gan bija pilnīgi nekorekts! Piemēram, šāds brīdis:
Pieprasītais spriegums: 15.0 V, bet reālais 11.4 V? Un - atkal nevienas kļūdas?
Īsais skats DSC bloka atmiņā:
Lūk - spriegums ir bijis gan zem 9.0 V, gan virs 18.0 V! Paziņojums par overvoltage - pat aktīvs! Un - nekādu kļūdu DME atmiņā?
Ierakstīju īsu video:
Kā redzams, ģenerators nespēj uzturēt pierasīto spriegumu, tā ''kopie'' neatbilst uzdotajai 15 (maksimālo laiku) sekundes, bet - kļūdu nav!
Acīmredzot, ģeneratoram zūd kontakts starp kolektoru un slotiņām. Turpmāka auto ekspluatēšana ir bīstama (var bojāt auto elektroniku), tādēļ tālāku elektronikas pārbaudi beidzu.
Vispirms jāsaremontē ģenerators, tad varēs turpināt skatīties, kas notiek ar elektrisko ventilatoru, Lambda zondēm, u.t.t.
Nākošajā daļā - auto ''remonta'' apskats un izskaidrojums, kādēļ DME nav kļūdu.
Domāju, ka visi zina USA auto tirgus aizsardzības likumdošanas pamatlietas. Auto eksportam tiek pārdoti caur izsolēm, izsolēs nonāk ''totalizētie'' auto. T.i.: auto, kuru atjaunošana tādu vai citu iemeslu dēļ nav izdevīga. Jā, esmu dzirdējis stāstus par ''tikai nedaudz uzsistiem'' auto, bet - realitāte nav tik saulaina.
Konkrētais auto. Atverot motora pārsegu, redzam:
Dzinēja pārsegs sasists. Gaisa savācējs - nav atrodams.
Eļļas dzesētāja truba - gandrīz aizspiesta, būtiski bojāta. Redzama gofra uz gaisa filtru.
Pat tā - salauzta un nokrīt pie pirmā pieskāriena.
Lonžeroni it kā nav cietuši, bet bez nopietnākas apskates nevaru 100 % apgalvot, ka nav ''stiķēti'' vietā, kas nav redzama no augšpuses.
Pēc avārijas mainīti: abi priekšējie spārni un motora pārsega vāks. Remonta kvalitāte - nožēlojama. Bez īpašiem komentāriem ielikšu dažas bildes.
Spraugu atšķirība - reizes 2!
Katra skrūve - savādāka! Izskatās, ka tās salasītas no miskastes! Pēdējā bildē redzams, ka Torx skrūves skrūvētas ar roratslēgu vai plakanknaiblēm!!! Ko tādu es redzu pirmo reizi!
Pat trosīte uzlikta lietota!
Varētu būt, ka pietrūkst kādas daļas. No motora nodalījuma redzama riepa!
Un jā, iepriekš auto bija adaptīvais bi-ksenons, nu tas ticis pie daudz lētākiem un vienkāršākiem lukturiem...
Pēc diagnostikas veikšanas ar mani sazinājās auto īpašnieks. Lūk, bildes, kāds auto izskatījās pēc pabraukšanas ''zem fūres''.
Un lūk, arī nostrādājušie SRS:
Kā jūs domājiet - vai SRS ir atjaunoti? Es pat neskatījos - pilnīgi noteikti: nav atjaunoti!
Vai auto strādā AC? Un, kā jūs domājiet?
Vai auto ir uzinstalēts strādājošs elektroventilators? Spriežot pēc remonta ''kvalitātes''.... Man nav ilūziju.
Kāpēc DME neparādās kļūdas? Lai sertificētu auto, tam ir jābūt bez kļūdām (piem., par izplūdes gāzēm/sistēmu). Sacīts - darīts! Kļūdu - nav! Tāpat kā nav kļūdu par SRS.
Ļoti iespējams, ka ieplūdes kolektora nehermētiskums (un problēmas ar offset LTFT) arī ir šīs avārijas sekas. Ir pilnīgi skaidrs, ka neviens, remontu veicot, nav centies, lai dzinējs darbotos korekti.
Visbeidzot - piebilde: esmu dzirdējis, ka (jau) arī Latvijā ir bijuši gadījumi, kad KASKO neizmaksā atlīdzību ''atjaunotiem'' iepriekš totalizētiem auto.
Jā, ticu, ka tūliņ kāds iebildīs ''auto bija dzīvs, tātad - jāizmaksā''. Protams, katra tiesības vērsties tiesā. Ja ir vēlēšanās.
Apkopojot redzēto - auto ir hlams klasiskā šī vārda izpratnē. Savest to normālā tehniskā kārtībā: vairāku tūkstošu EUR jautājums.
Un, saldajā ēdienā.
Avārijas brīdī auto esot bijis 127K jūdžu nobraukums:
Tik vien? Teorija par notīto nobraukumu nav patiesa?
Hmm. Izskatās, ka 2012. gadā vismaz vienu reizi auto sācis jaunu dzīvi! Tad, pēkšņi nobraukums netipiski liels (krietni lielāks ikgadējais/vidējais kā iepriekš)... Kāda ir patiesā ''bilde''? Kas to zina...
Kā redzam, ap 2013./2014. gadu gada vidējais nobraukums bijis ap 40.000 km/gadā (tajā gadā auto esot nomainījies īpašnieks, kas sācis to daudz intensīvāk ekspluatēt).
Savukārt, pēc 2015. gada (kad pieejami pēdējie dati) - zem 15.000km gadā. Tiešām?
Pirmkārt - es par konkrēto auto, tā problēmām nezināju praktiski neko. Jā, N54 dzinējs, tātad: USA tirgus. Jā, nesen iegādāts (spriežot pēc reģistrācijas numura), bet - nekāds info par kādām specifiskām problēmām.
Pati diagnostika arī nebija triviāla.
Visbeidzot - ar mani sazinājās auto pircējs un atsūtīja ļoti interesantu informāciju par tā vēsturi. Šis izvērtās par sava veida eksāmenu man pašam. Savā ziņā - auto īpašnieks netieši (vai, varbūtt, tieši/speciāli) mani pārbaudīja. Bet, es tikai priecājos par izaicinājumiem.
Kā man veicās? Lasiet turpinājumā!
Auto: E90, USA tirgus, N54 dzinējs.
Jau auto atslēgšana izrādījās problēma - vadītāja durvju slēdzene (centrālā atslēga) nestrādāja. Precīzāk - strādāja tieši ''pretēji''. Bet, cik zinu, USA ir normāla prakse, ka auto (totalizētie), kas nonāk līdz izsolēm - neviens tur neceremonējas. Nevar atslēgt - atlauž.
(p.s. vēlāk izlasīju/uzzināju, ka problēma esot uzradusies, kādam enerģiskāk mēģinot atvērt aizslēgtas durvis).
Auto iedarbojas, dzinējs strādā puslīdz ciešami. Reizēm kāds misfire, bet - ir bijuši trakāki gadījumi. Interesanti, ka nedaudz nospiežot akseleratora pedāli, KOMBI parādās DSC un ABS simbolu kļūdu paziņojumi, kuri, pedāli atlaižot, pēc pāris sekundēm - pazūd.
MSD80 DME live data uzrāda jocīgu kontroles zondu apsildi. Pēc korekta pre-heat un pabeigta warm-up (zondes jau silda pēc kartes ar PWM ap 45 .. 60 %) ik pa brīdim to apsilde uz sekundes daļu uzlec līdz 99 %. Tā nav laba zīme. Tā parasti uzvedas DME, kuru programmatūra ir ''uzlabota''. Šajā gadījumā izskatās pēc pārtrauktas kontroles zondu datu apstrādes procedūras (DME tiek ''pateikts'', ka kontroles zondes patiesībā nav uzsilušas, attiecīgi - jāatjauno to sildīšana, nekāda to datu analīze nav jāveic). Kādā gadījumā būtu jāveic šāda iejaukšanās? Piemēram - lai nebūtu kļūdu par CO katalizatoru veiktspēju! Protams, nevaru 100 % apgalvot, ka tieši šāds ir iemesls, bet varbūtiba ir virs 90 %, manā skatījumā.
Pašu kontroles zondu rādījumi neatbilst uzsilšanas stratēģijai (ilgu laiku to max spriegums bija pazemināts, kas apliecina, ka to vadības/apsildes procedūras ir pārtrauktas) - vēl viens aizdomīgs simptoms.
DME kļūdu pamatlists - tukšs. Info lists: tukšs. Toties History listā:
Vairākas lapas ar vienu kļūdu, ar vienu nobraukumu! Tā nu gan MSD kļūdas nereģistrē! Jā, tipiski šādi MSD uzvedas, ja ir modificēts nobraukums. Tad pēkšņi visu veco kļūdu odometra rādījumi sakrīt ar aktuālo (jo patiesībā tie bija lielāki).
Un vēl interesanti - pat pēc atkārtotas kļūdas par elektroventilatoru ierakstīšanas, nekādu citu veco kļūdu! Acīmredzot, cilvēki pielikuši pūles, lai kļūdas nebūtu nolasāmas.
Dzinējs nav apstiprinājis offset tipa LTFT. Pārbaudīju (lai būtu 100 % drošs) gan ar INPA, gan ISTA D.
Tipisks iemesls šādai problēmai - būtiski atšķirīgi apstākļi. Respektīvi - vienu reizi vajag vienu korekciju (tukšgaitā), citu reizi - citu. Tipiski problēmas cēloņi: gaisa piesūkšana. Defekts diezgan nepatīkams, jo ir sporādisks, var parādīties tikai aukstam dzinējam (kad trubas, CCVV membrāna kļūst cietāka).
Taču interesantākais - neskatoties uz ilgi neapstiprinātām offset LTFT, nav NEVIENAS kļūdas DME atmiņā!
Paskatījos cilindru misfire skaitītājus:
Lūk, 3.ajam cilindram ir problēmas. Manu uzmanību piesaistīja nevis 2 eventi esošajā sesijā, bet 1 vienība ilgtermiņa skaitītājam. Tas nozīmē, ka iepriekšējās sesijās vidējais misfire daudzums ir bijis desmitos. Ņemot vērā, ka citi cilindri ir ''tīri'', cilindru mehāniskā efektivitāte - korekta, secinājums ie vienkāršs: jāmaina aizdedzes spole (jeb jāsamaina vietām ar blakus cilindru, lai 100 % pārliecinātos, ka problēma nav, piemēram, svecē).
Viss iepriekšminētais - īss ievads interesantākajai daļai. Turpinājumā manu uzmanību piesaistīja IBS dati. SOH padsmit %, dati - korekti. Patīkams pārsteigums. Bet, ģeneratora spriegums - tas gan bija pilnīgi nekorekts! Piemēram, šāds brīdis:
Pieprasītais spriegums: 15.0 V, bet reālais 11.4 V? Un - atkal nevienas kļūdas?
Īsais skats DSC bloka atmiņā:
Lūk - spriegums ir bijis gan zem 9.0 V, gan virs 18.0 V! Paziņojums par overvoltage - pat aktīvs! Un - nekādu kļūdu DME atmiņā?
Ierakstīju īsu video:
Acīmredzot, ģeneratoram zūd kontakts starp kolektoru un slotiņām. Turpmāka auto ekspluatēšana ir bīstama (var bojāt auto elektroniku), tādēļ tālāku elektronikas pārbaudi beidzu.
Vispirms jāsaremontē ģenerators, tad varēs turpināt skatīties, kas notiek ar elektrisko ventilatoru, Lambda zondēm, u.t.t.
Nākošajā daļā - auto ''remonta'' apskats un izskaidrojums, kādēļ DME nav kļūdu.
Domāju, ka visi zina USA auto tirgus aizsardzības likumdošanas pamatlietas. Auto eksportam tiek pārdoti caur izsolēm, izsolēs nonāk ''totalizētie'' auto. T.i.: auto, kuru atjaunošana tādu vai citu iemeslu dēļ nav izdevīga. Jā, esmu dzirdējis stāstus par ''tikai nedaudz uzsistiem'' auto, bet - realitāte nav tik saulaina.
Konkrētais auto. Atverot motora pārsegu, redzam:
Dzinēja pārsegs sasists. Gaisa savācējs - nav atrodams.
Eļļas dzesētāja truba - gandrīz aizspiesta, būtiski bojāta. Redzama gofra uz gaisa filtru.
Pat tā - salauzta un nokrīt pie pirmā pieskāriena.
Lonžeroni it kā nav cietuši, bet bez nopietnākas apskates nevaru 100 % apgalvot, ka nav ''stiķēti'' vietā, kas nav redzama no augšpuses.
Pēc avārijas mainīti: abi priekšējie spārni un motora pārsega vāks. Remonta kvalitāte - nožēlojama. Bez īpašiem komentāriem ielikšu dažas bildes.
Spraugu atšķirība - reizes 2!
Katra skrūve - savādāka! Izskatās, ka tās salasītas no miskastes! Pēdējā bildē redzams, ka Torx skrūves skrūvētas ar roratslēgu vai plakanknaiblēm!!! Ko tādu es redzu pirmo reizi!
Pat trosīte uzlikta lietota!
Varētu būt, ka pietrūkst kādas daļas. No motora nodalījuma redzama riepa!
Un jā, iepriekš auto bija adaptīvais bi-ksenons, nu tas ticis pie daudz lētākiem un vienkāršākiem lukturiem...
Pēc diagnostikas veikšanas ar mani sazinājās auto īpašnieks. Lūk, bildes, kāds auto izskatījās pēc pabraukšanas ''zem fūres''.
Un lūk, arī nostrādājušie SRS:
Kā jūs domājiet - vai SRS ir atjaunoti? Es pat neskatījos - pilnīgi noteikti: nav atjaunoti!
Vai auto strādā AC? Un, kā jūs domājiet?
Vai auto ir uzinstalēts strādājošs elektroventilators? Spriežot pēc remonta ''kvalitātes''.... Man nav ilūziju.
Kāpēc DME neparādās kļūdas? Lai sertificētu auto, tam ir jābūt bez kļūdām (piem., par izplūdes gāzēm/sistēmu). Sacīts - darīts! Kļūdu - nav! Tāpat kā nav kļūdu par SRS.
Ļoti iespējams, ka ieplūdes kolektora nehermētiskums (un problēmas ar offset LTFT) arī ir šīs avārijas sekas. Ir pilnīgi skaidrs, ka neviens, remontu veicot, nav centies, lai dzinējs darbotos korekti.
Visbeidzot - piebilde: esmu dzirdējis, ka (jau) arī Latvijā ir bijuši gadījumi, kad KASKO neizmaksā atlīdzību ''atjaunotiem'' iepriekš totalizētiem auto.
Jā, ticu, ka tūliņ kāds iebildīs ''auto bija dzīvs, tātad - jāizmaksā''. Protams, katra tiesības vērsties tiesā. Ja ir vēlēšanās.
Apkopojot redzēto - auto ir hlams klasiskā šī vārda izpratnē. Savest to normālā tehniskā kārtībā: vairāku tūkstošu EUR jautājums.
Un, saldajā ēdienā.
Avārijas brīdī auto esot bijis 127K jūdžu nobraukums:
Tik vien? Teorija par notīto nobraukumu nav patiesa?
Hmm. Izskatās, ka 2012. gadā vismaz vienu reizi auto sācis jaunu dzīvi! Tad, pēkšņi nobraukums netipiski liels (krietni lielāks ikgadējais/vidējais kā iepriekš)... Kāda ir patiesā ''bilde''? Kas to zina...
Kā redzam, ap 2013./2014. gadu gada vidējais nobraukums bijis ap 40.000 km/gadā (tajā gadā auto esot nomainījies īpašnieks, kas sācis to daudz intensīvāk ekspluatēt).
Savukārt, pēc 2015. gada (kad pieejami pēdējie dati) - zem 15.000km gadā. Tiešām?
Komentāri
Ierakstīt komentāru