BSD un ūdenssūknis

Šis posts tapa, jo
a) problēmu izraisīja netipisks (rets) defekts;
b) domāju, ir vērts pastāstīt par simptomiem, kas raksturīgi BSD problēmu gadījumā modernajiem benzīna dzinējiem.

Pacients: E9X, ar N55 sērijas benzīna dzinēju. Problēmas - pat jauns AGM, divas reizes (''drošības labad'' akumulators tika piekodēts otro reizi, kad brīdi pēc pirmās piekodēšanas sākās problēmas) piekodēts, bet tik un tā - akumulators uz ''noģībšanas'' robežas.
Vienu rītu auto īpašnieks pamanīja, ka, atverot auto, uzreiz sāk darboties ūdenssūknis un tas turpina darboties pat brīdi pēc tam, kad auto tiek aizslēgts. Pēc šī simptoma parādīšanās sākās energoproblēmas.
DME atmiņā - visas iespējamās kļūdas par BSD datu tīklu.

Šajā brīdī vietā ir īsais pastāsts par sekām, kādas ir ar N sērijas benzīna dzinēju aprīkotiem auto, ja ''nomirst'' BSD datu tīkls.
BSD ir pieslēgti: IBS, eļļas kvalitātes sensors, ģenerators, ūdenssūknis.
Gadījumā, ja ūdenssūknis nesaņem vadības komandas pa BSD (tajā skaitā - pieprasīto jaudu), tas sāk strādāt avārijas režīmā, ar jaudu - tuvu maksimālajai. Tas tiek darīts ar mērķi - nepieļaut dzinēja pārkaršanu. Tā kā ūdenssūknis BSD tīkla bojājuma gadījumā nezin, kad dzinējs tiek iedarbināts un kad - izslēgts, tas sāk strādāt, tiklīdz tam tiek padots barošanas spriegums.

Ūdenssūkņa pieslēgums (kā piemērs: N52 sērijas dzinējs, E60 LCI):
Kā redzams, sūknim ir 4 pieslēgumi:
1. Ground
2. Jaudīgais +12 (30. šina)
3. Barošana vadības elektronikai
4. BSD datu šina

Un šajā attēlā: tipveida LIN draivera IC blokshēma (elektronikas mezgls: saziņa ar ''ārpasauli''):
LIN izvads: savienojums ar LIN tīklu.
Pasīvs līmenis (iekārta ''guļ'' vai sūta ''0'') - tuvu Ubat (12 V);
Aktīvs līmenis (Master vai kāda iekārta sūta ''1'') - tuvu Ground.

Šādi LIN driveri ir katrā no LIN klientiem un Master. Ja kādai iekārtai pazūd barošanas spriegums, šīs iekārtas LIN driver ir ''pasīvā'' statusā un visu LIN tīklu netraucē.
Ja kādu iemeslu dēļ iekārta nestartējas (piem., tiek bojāts iekārtas MCU clock ģenerators), arī tad LIN driver ir ''pasīvā'' statusā un citu klientu saziņai netraucē.

Vienīgais iemesls, kad LIN driver var paralizēt citu klientu saziņu, ir tā TXD (transmit) tranzistora bojājums (TXD bufera bojājumi teorētiski ir iespējami, bet - ļoti, ļoti maz ticami).
Blokshēmā atzīmēts tranzistors, kura bojājums izraisa visu LIN klientu ''bloķēšanu''. Vēl piezīme:
a) ja bojāts tikai tranzistors, LIN signāla oscilogramma rādīs maksimālo spriegumu ap 0.5 .. 0.8 V (sprieguma kritums uz diodes, kas ir ieslēgta tranzistora Drain);
b) ja bojāta (caursista) arī diode virknē ar tranzistoru, LIN signāls nebūs redzams vispār.
Šāds defekts nav tipisks, jo LIN driveri ir droši (to output tranzistori spēj izturēt 50V spriegumu LIN šinā, līdz 1000V human model static discharge). Es varu iedomāties tikai vienu ticamu bojājuma iemeslu - iespējams: sprauslu vai aizdedzes spoļu signāls (amplitūda saniedz vairākus simtus V; aizdedzes spolēm - arī lielu dU/dt) caur vadu izolāciju trāpījis LIN datu šinā. Līdzīgas problēmas ir novērotas  - šādi tiek bojātas, piemēram, NOx sensoru CAN šinas, izplūdes temperatūras sensori. Diemžēl, BMW nav paredzējis dubultu izolāciju jeb paaugstināta sprieguma vadus ne spolēm, ne sprauslām.  

Atgriežoties pie problēmas.
Apskatot LIN signālu ar osciloskopu, es secināju, ka signāla līmenis (kas atbilst pasīvam) ir stipri pazemināts:
Samazinot vertikālo izvērsi līdz 500 mV/iedaļa, redzams, ka signāla amplitūda ir ap 0.8 V (nepieciešamo 12 V vietā).

Jā, šoreiz bojātais LIN driver izrādījās tieši pašā ūdenssūknī; atvienojot ūdenssūkni, signāla līmenis BSD tīklā kļuva korekts:
Arī pārbaudot BSD signāla frontes, verdikts - korektas (nav nekādu ''puslīmeņa'' signālu, nav palielinātas kapacitatīvas noslodzes):

Un nobeigumā - atgriežoties pie ūdenssūkņa un BSD problēmām. Ja sūknis nesaņem komandas pa BSD, tas darbojas visu laiku (kā jau minēts iepriekš), tiklīdz ir barošanas spriegums. Šo sūkņu jauda var sasniegt 500 .. 700 W (atkarībā no modeļa). Attiecīgi - patērējamā strāva var sasniegt 50 A vai pat vairāk. Turklāt - tā kā BSD nedarbojas, DME nesaņem (nerēķina) akumulatorā palikušo enerģiju. Izslēdzot auto, šādā situācijā ūdenssūknis tipiski pārstās darboties (tiks atslēgta 30. šina) tad, kad spriegums DME/CAS blokos sasniegs kritisko minimumu - tāds avārijas mehānisms ir paredzēts tad, ja IBS sistēma nedarbojas vai nenostrādā. Pat ideāls (un pilnīgi uzlādēts akumulators) tiks izlādēts tuvu tukša stāvoklim ļoti ātri.
Šis posts ir vēl viens piemērs, cik svarīgi, lai IBS/BSD sistēma darbotos korekti.

Pēc remonta:




Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām