Auto no UK. Pārbūve

Kā zinam, UK un vēl virknē valstu auto kustība notiek pa ''nepareizo'' pusi. Ja šādu auto tā īpašnieks vēlas (ilgstoši) izmantot valstīs ar labās puses satiksmi, jāveic auto pārbūve.
Esmu redzējis gana daudzus reklāmas sludinājumus ''kvalitatīvi veicam pārbūvi'', bet nevienu ''salauzīsim jūsu auto''.

Šoreiz par situāciju, kad pārbūvi veikuši ''profesionāļi''.
Par mehānisko lietu pārbūvi - nekomentēšu, jo nav pietiekoši daudz informācijas. Es tiku piesaistīts elektronikas problēmu risināšanai.

Sākotnēji pēc auto pārbūves visi stikli esot vērušies ''nepareizi'', arī durvju ikonas KOMBI - neatbilstošas. To visu nācās pārtaisīt - tas bija paveikts pirms manas iesaistīšanās. SRS sistēma - amputēta. Papildus tam, ka ar NCS ir izkodēti visi drošības spilveni, papildus esot bijusi izdemolēta wireset uz gaisa spilveniem un saliktas ''obmankas''. Acīmredzot, strādājuši vairāki ''meistari'' secīgi.

Pēdējo divu gadu laikā auto vairāk dzīvojis pa servisiem, kā braucis. Neviens no n-tajiem meistariem, diemžēl, ar problēmu galā ticis nebija. DME bija ticis lauzts vaļā un salīmēts ar silikonu - acīmredzot, pat tas bija turēts ''aizdomās''.

DME atmiņā regulāri tiek (tika) ierakstīta kļūda par platjoslas zondes trim. Auto īpašnieks nomainījis 2 zondes (licis tikai Bosch/OEM), bez rezultātiem. Es pārbaudīju abas lietotās (un ''bojātās'') zondes - tās bija teicamā tehniskā kārtībā.
Auto regulāri parādās kļūda par akseleratora pedāli. Pedāļa moduļa nomaiņa (2 reizes) rezultātu nedeva.
Diemžēl, auto nevarēja iziet TA - atgāzes pārsniedza normu.

Nav grūti saprast, ka īpašnieka tiešie izdevumi ir sasnieguši 4 ciparu skaitli, turklāt - bez jebkādiem panākumiem.

Pieņemu, ka mana bloga lasītāji ir lasījuši aprakstus par zondu Nernsta pretestību (kas tā ir un ko nosaka), tādēļ sadaļai par šo - tikai īsi pieskaršos.

Problēma ar Lambda zondēm: atverot ../F5/F2/F6, redzams, ka gan platjoslas, gan kontroles zondei ir nopietnas problēmas. Piedevām, kontroles zondei - kritiska situācija. Nernsta pretestība: virs 35000 Ohm (korekts parametrs: reizes 100 mazāks). Tātad: zondei ir ļoti, ļoti slikta ķīmiskā efektivitāte.
Loģiski - tās spriegums ir nepietiekams, platjoslas zondes trim procedūra būs nesekmīga. Rezultātā - tiek ierakstīta atbilstoša kļūda, ka platjoslas zondes trim ir nesekmīga. Tā NAV kļūda, ka tieši platjoslas zonde ir bojāta! Diemžēl, visi meistari bija bijuši vienisprātis - jāmaina tieši platjoslas zonde. Kā jau minēju iepriekš, divas reizes tas bija darīts, bet - bez rezultāta.

Arī platjoslas zondes efektivitāte ir pazemināta, attēlā - labākais scenārijs. Tipiski: 1500 .. 2000 Ohm (7 .. 10 reizes virs normas). Vēl interesants simptoms - DME uzsākot šaurjoslas zondes apsildi, platjoslas zondes Nernsta pretestība pieauga līdz 7000 .. 9000 Ohm. Acīmredzot, zondes ir kaut kā saistītas! Kā tas iespējams? Tas ir vairāk kā dīvaini!

Pirmais pieņēmums - bojāta kontroles zonde?
Nomainot kontroles zondi (pret lietotu OEM - testam) - nekas nemainījās.

Ķeramies nopietnāk pie problēmas izpētes.
Lūk, kā tika veikti mērījumi:
Viens tehniķis atradās zem auto - bedrē. Otrs vēroja osciloskopa un INPA live data.

Lūk, kontroles zondes apsilde, pie DME štekera:
Kā jums šāds signāls?
Ground - ar ap 2 V lieliem ''viļņiem'', savukārt, +12 V - ar ''robiem''. Kas var izraisīt šādus robus? Nekvalitatīva barošana! Savukārt, Ground viļņus - nepareizi veikts sazemējums.

Lūk, zondes apsilde, mērījumu veicot tieši zondes štekerī. Atgādina ko šādu:

Kā redzam, Ground viļņi ir pazuduši, bet +12 V izskatās vairāk kā dīvaini! Bez variantiem - zondes barošana ir pieslēgta nekorekti. Acīmredzot, barošanai izvēlēta nepareiza pieslēguma vieta, izmantoti pārāk tievi vadi.
Skaidrs, ka šāda barošana var radīt apsildes problēmas (zondes ķīmiskā efektivitāte būs 20 .. 30 .. 40 % zemāka par optimālo), bet ne jau 100 kāršu Nernsta pretestības pieaugumu! Jābūt vēl citiem iemesliem!

Turpinot izpēti, kļuva aizvien interesantāk.
INPA live data saka: degmaisījums ir ļoti trekns (Lambda ap 0.9), jo kārtējo reizi nofeilojusi platjoslas zondes trim procedūra, taču šaurjoslas zondes spriegums esot tikai ap 0.5 V.

Tajā pat laikā osciloskops (mērījums zondes štekerī) rāda:
spriegums esot nevis 0.5 V, bet 0.85 V! Tātad - dati ir korekti! Acīmredzot, problēma ir savienojumā ''zonde - DME''!


Pakustinot vadu ''žgutu'', pēkšņi kontroles zondes Nernsta pretestība sāk strauji krist:
Lūk, nu jau tikai ap 3000 Ohm!

Un, kas vēl interesantāk - degmaisījums kļuvis nedaudz liess, kontroles zondes spriegums - jau tuvāk korektam!


Un, kas nav mazsvarīgi - signāla formā nu jau ir redzami brīži, kad DME mēra Nernsta pretestību:


Problēmas cēlonis ir skaidrs - acīmredzot, ''kvalitatīvi'' veikta pārbūve. Nav citu variantu - jājauc viss vaļā...

Lūk, šāda izskatās pārbūve - vadi maina krāsu ''random'' secībā, izmantota nevis termocaurule, bet auduma izolācijas lenta:




Turpinot izpēti...


Vads, ko rokā tur meistars: barošanas vads Lambda zondēm. Atbilstošs šķērsgriezums: 2.5 mm2. No tā atzarojas ''jaunā'' wireset ''papildinājumi''. Vada šķērsgriezums? Kas tas tāds? Acīmredzot, pārbūves veicējiem nav bijusi nojēga, kas tas par ''zvēru''. Šādā gadījumā - zondes viena otru ''nosēdina'', t.i.: to barošanas spriegumi savstarpēji mijiedarbojas. Brīdī, kad DME uzsāk kontroles zondes apsildi, samazinās apsildes spriegums platjoslas zondei - tās ķīmiskā efektivitāte samazinās. Turklāt, dēļ šīs negaidītās mijiedarbības, DME nevar noadaptēt zondu apsildes kartes! Nepareiza vada gabaliņa izvēle, bet virkne fundamentālu problēmu garantētas!
Otra nianse, ko nav ievērojuši ''instalatori'' - OEM risinājumā uz katru zondi aiziet SAVS, neatkarīgs barošanas vads! Nezinot, kādēļ tas darīts, ''speciālisti'' izmantojouši vienu kopīgu vadiņu. Šī it kā nelielā nianse ir fundamentāli visu mainījusi!

Lūk, shēma:
Kā redzam, KATRAI zondei tiek pievadīts savs, atsevišķs barošanas vads (oranžā krāsā)!

Piedevām, ''speciālistiem'' nav bijusi pat nojausma, kādēļ atsevišķi vadi ir satīti pa diviem! Kādēļ lieki sevi apgrūtināt, tos satinot? Šajā brīdī top skaidrs, kādēļ blokos redzamas kļūdas par CAN komunikāciju...





Lūk - vadi ir nevis salodēti, bet vienkārši satīti!

Vienīgais iespējamais problēmas risinājums: pilnīga wireset nomaiņa, izmantojot donora daļas. Pietiekoši darbietilpīgs pasākums. Turklāt, tas jādara tikai tāpēc, ka sākotnējo pārbūvi veikuši pilnīgi nejēgas!
SRS atjaunošana (gaisa spilveni, piropatronas, SRS moduļa kodēšana) - vēl priekšā.
Cerams, ka wireset nomaiņa atrisinās akseleratora pedāļa problēmu - arī tās novēršana vēl tikai jāveic.

Trakākais, ka pārsteigumi var gaidīt jebkur (jebkura sensora, izpildmehānisma pieslēgumam, jebkuram slēdzim, u.t.t.), kur vien ''meistari'' ir darbojušies!

Pēc 24 stundām. Tas pats auto, tās pašas zondes. Pēc wireset maiņas:
Lūk - visas problēmas ar abām Lambda zondēm pazudušas kā nebijušas!

48 stundas vēlāk. Auto ''pazuda'' elektriskais ventilators. Iemesls - pagaināts un nesalodēts (tikai satīts) vads.
Un cik daudz vēl pārsteigumu sagaida...









Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām