Aizdedzes sveces. Part 2

Paldies Jan par informāciju un attēliem. Viņam dažas nianses, mainot aizdedzes sveces, bija likušās aizdomīgas - un ne bez iemesla. Taču Jan bija rīkojies apzinīgi - aizdedzes sveces izvēlētas pēc oficiālā katalogā ieteiktā - nekādas brīvdomāšanas un interpretēšanas. Kas gan varēja noiet greizi?

Bet, par visu pēc kārtas.
Šīs tēmas pirmajā daļā es apgalvoju, ka N43/N53 sērijas dzinējiem ir paredzēts tikai viena ražotāja viens aizdedzes sveču modelis: NGK ZKBR7A-HTU

Taču diezgan bieži gadījās (un joprojām gadās) pilnīgi neapmierinoši strādājoši dzinēji, kuriem bija mainītas sprauslas, aizdedzes sveces, spoles, un... Stratified charge tie nebija lietojami! Raustīšanās, grupveida misfires - auto vienkārši ''dzīvoja'' servisā, lai izbrauktu no tā uz īsu brīdi un meistari konstatētu, ka pēc kārtējā remonta nekas nav uzlabojies.
Visos šajos gadījumos izrādījās, ka auto ir uzstādītas Bosch sveces, pēc to nomaiņas uz NGK - dzinēji pēkšņi ''salabojās''.

Un lūk, Jan iesūtītie attēli, kuros salīdzinātas NGK un Bosch (it kā 1:1 analogs, ja var ticēt pārdevējam - ražotājam) aizdedzes sveces:

Bosch svece: pa kreisi; NGK svece: pa labi.
Pievērsiet uzmanību NGK sveces air gap! Tas ir milzīgs! Jā, svece ir lietota, centrālais elektrods - nedaudz nodilis, bet jebkurā gadījumā - air gap ir iespaidīgs!

Bosch svece: augšpusē, NGK svece - apakšējā. Perfekts attēls: pat sveču model redzami - nepaliek ne mazāko šaubu!
Šeit skaidri redzams, ka NGK svece ir ''garāka''! Atšķirība - vairāki mm! Un arī šajā attēlā skaidri redzams, ka air gap NGK svecei ir būtiski lielāks kā Bosch svecei.

NGK svece: kreisajā pusē, Bosch svece: labajā pusē.
Domāju - komentāri ir lieki! Tās ir PILNĪGI atšķirīgas sveces! Ļoti labi redzama milzīgā air gap atšķirība.
Šādi izskatās jauna NGK  ZKBR7A-HTU svece:
Air gap ir būtiski lielāks kā centrālā elektroda diametrs (nevis kā Bosch svecei - mazāk kā puse no centrālā elektroda diametra)!
Lūk, NGK svece ir paredzēta Stratified charge, bet Bosch svece - tikai Homogēna režīma dzinējiem. Turklāt, centrālā elektroda izvietojums un tā diametrs - arī šie parametri fundamentāli atšķiras. NGK sveces gadījumā - neatkarīgi no tā, kurš sānu elektrods ''strādās'', dzirkstes pilna jauda būs arī sveces ''centrā'' un sprauslas izsmidzinātā degvielas strūkla tiks vienlīdz labi aizdedzināta. Savukārt, Bosch sveces gadījumā - atkarībā no tā, kurš sānu elektrods ''strādā'', būs 3 dažādas dzirksteles -  katra savā telpas ''vietā''. Atkarībā no tā, kurš sānu elektrods tiks izmantots, degviela vai nu tiks aizdedzināta (ja dzirkstele būs sprauslai ''tuvākajā'' pusē), jeb - netiks aizdedzināta (ja ''strādās'' no sprauslas tālākais elektrods). Protams, problēmas radīs arī mazā gaisa sprauga - dzirkstele būs par ''vāju''.

Kā tas iespējams, ka milzīgs BMW lietotāju skaits kļūdaini izvēlas nepareizās aizdedzes sveces?
Atbilde ir vienkārša: Bosch savā oficiālajā katalogā ievietojis nekorektu informāciju!

Katrs pats var pārbaudīt: http://www.bosch-automotive-catalog.com

Lūk, izvēlamies, piemēram, E60 auto ar N53B30 sērijas dzinēju;

Un lūk - rezultāts! Derot konkrēta Bosch aizdedzes svece!

Pārbaudam detalizētu informāciju:
Lūk, redzam: gaisa sprauga 0.9mm! Stratified charge dzinējiem air gap jābūt gandrīz 2 reizes lielākai! Arī centrālā elektroda diametrs ir nekorekts - tam jābūt daudz mazākam (elektrodam jābūt tievākam).

Pirmais secinājums: Bosch katalogā norādītais (vienīgais) ''analogs'' NAV izmantojams N43/N53 sērijas dzinējos!

Bet, paskatīsim, ko saka pats NGK par savām svecēm. Lūk, 2016./2017. gada kataloga fragments:


Ko, lūdzu? Šīs aizdedzes sveces ar palielināto gaisa spraugu ir izmantojamas arī N52 sērijas dzinējiem? Dzinējos, kuros uzstādītas ''parastas'' aizdedzes spoles? Par kļūdaini norādīto air gap (0.8mm) pat nerunāju...

Pārbaudam sakritību pēc Realoem datiem:

Kā redzam, N52 sērijas dzinējs sarakstā nefigurē! Un tas ir tikai loģiski - ''parastās'' aizdedzes spoles nav savietojamas ar šīm ZKBR7A-HTU High Energy svecēm, pat neapskatot citas atšķirības (izmērs, temperatūras režīms, u.t.t.)! Instalējot ZKBR7A-HTU sveces N52 sērijas dzinējos, aizdedzes spoles ātri tiks bojātas, dzinējam būs masveidīgi misfires!

Lūk, kādas sveces (pēc Realoem datiem) paredzētas N52N sērijas dzinējos:
Un lūk, kā tās izsktatās (tās ir pilnīgi cita izmēra, ar vienu sānu elektrodu):


Secinājums Nr.2: ABU vadošo ražotāju (gan NGK, gan Bosch) katalogos ir rupjas kļūdas!

Secinājums Nr.3: acīmredzot, uzticēties var TIKAI BMW datubāzēm!


Un nobeigumā: kādas ir sekas, ja N43 sērijas dzinējam ir uzstādītas Bosch ''analoga'' sveces. Tipiska situācija.
Lūk, misfire dati pēc īsas (10..15 min.) testa sesijas:
Aktuālās braukšanas sesijas misfire skaitītāji: 7/16/1/12. Respektīvi - nopietnas problēmas ir bijušas 1./2./4. cilindros.
Ilgtermiņa misfire skaitītāji: 2/2/0/1. Šo skaitītāju rādījumus vienkāršotai izpratnei varam reizināt ar 10. Tātad, vidēji (iepriekšējās sesijās) bijuši ap 20/20/0/10 punkti (notikumi) katrā sesijā. Ja ņemam vērā, ka ne visus misfire sistēma ''noķer'', ne par katru reizi pieskaita ''veselu'' vienību (parasti: 0.X), jāsecina, ka katru braukšanas reizi dzinējs simtiem reižu ir raustījies!

Pēc sveču nomaiņas uz NGK. Testa brauciens: 30km.
Kā redzams, visi ilgtermiņa misfire skaitītāji ir 0. Tātad: pēdējo (5..10) sesiju misfire skaits ir neliels - zem 5 vienībām katrā.
Īstermiņa skaitītāji: 1.cilindrā 1 vienība, pārējos: 0! Ideāls rezultāts!

Kā lietot misfire skaitītājus


Uzmanības vērts šajā gadījumā ir 3.cilindrs - pat ar Bosch sveci tas it kā strādāja korekti (misfire skaitītāji - tuvu 0). Jā, interesanti. Pieņemu, ka iemesli ir sekojoši:
a) šī cilindra sprausla degvielu smidzina nedaudz plašākā kūlī - degviela ''trāpa'' tuvāk svecei;
b) iespējams, pilnīgi nekorektas adaptācijas (pateicoties visu cilindru misfire) - šajā cilindrā ir būtiski bagātināts (relatīvi pret pārējiem cilindriem) degmaisījums, tādēļ tas labāk aizdegas.











 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām