Spiediena sensori. Arī tā gadās.

N43/N53 sērijas dzinējos spiediena sensori tiek izmantoti, piem., degvielas zemspiediena, augstspiediena, eļļas spiediena mērīšanai.
Šo sensoru kopīgās iezīmes:
  • sensorā iestrādāts elektronisks mezgls, kas ''sagatavo'' sensora nomērītos datus sūtīšanai DME;
  • signāla tips: analogs (0 .. 5 V);
  • sensoru pieslēgums: 3 pin. 
Pa 3 gab. pieslēguma piniem tiek pieslēgti:
  • Ground;
  • + 5 V barošanas spriegums;
  • signāls (sensora izeja).



Lūk, šāds izskatās eļļas spiediena sensors. Elektronikas modulis atzīmēts ar sarkanu krāsu.

Un tagad - vienas nepatīkamas situācijas apraksts.
Pacients: E90, N43 sērijas dzinējs. Laikam ritot, arvien biežāk DME atmiņā tika ierakstīta kļūda par eļļas spiedienu (static): 30C1. 
Kļūdas atribūtos bija redzams, ka siltam dzinējam (85 .. 95 oC) pie aptuveni 2000 .. 3000 RPM pieprasītais eļļas spiediens ir bijis ap 4000 hPa, taču uzturētais ir nokritis zem 2000 hPa!

Es veicu eļļas spiediena pārbaudi.
Testa bloks ../F6/F2/F2 uzrādīja korektu eļļas spiediena vērtību gan tukšgaitā, gan braucot. Nekorektu vērtību uzrādīja eļļas spiediena vadības vārsta PWM ../F6/F2/F3. Vārsta PWM bija ap 20 .. 25 % (korekta vērtība: ap 40 .. 60 %), kas nozīmē - vārsts bija gandrīz aizvērts! Savukārt, gandrīz aizvērts vārsts nozīmē - vai nu eļļas sūknim ir slikta ražība, vai ir problēmas ar eļļas piegādi, jeb arī - ir palielināta tās caurplūde (flow-rate). 
Eļļas spiediena diagnostikas modulis ../F9/F9 nekādas kļūdas neuzrādīja - eļļas spiediens tika uzturēts korekti.
Pārbaudīju eļļas spiedienu avārijas režīmā, tukšgaitā. Šim nolūkam:
  • uz pāris sekundēm atvienoju eļļas spiediena sensoru (dzinējs pārslēdzās avārijas režīmā - ar max iespējamo eļļas spiedienu);
  • pievienoju štekeri atpakaļ, lai redzētu eļļas spiediena sensora rādījumus.
Eļļas spiediena sensors uzrādīja ap 2000 hPa mazu spiedienu, kaut šajā režīmā spiedienam bija jābūt ap 4000 .. 4500 hPa! Nepalika ne mazāko šaubu - auto ir nopietnas problēmas ar eļļas spiedienu!
Dzinējam tika nomainīta eļļa, eļļas filtrs - situācija nemainījās. Spiedienu regulējošā vārsta PWM palika ap 20 .. 30 %.
Visi simptomi norādīja uz mehāniskām problēmām. Tajā brīdī mehāniķim nebija pieejams manometrs eļļas spiediena pārbaudei (turklāt, tā izmantošana braukšanas laikā būtu diezgan apgrūtināta), tādēļ tika pieņemts lēmums pārbaudīt eļļas sūkņa un kloķvārpstas šāļu nodilumu.

Šāļu stāvoklis - labs.


Arī eļļas sūknis bija tehniski nevainojamā kārtībā. Tika iztīrīts regulējošais vārsts, veikta profilaktiskā apkope.
Problēmas ar eļļas spiedienu nepazuda. Problēmas vaininieks tika atklāts, atkārtoti pārbaudot sūkņa spiedienu tukšgaitā, avārijas režīmā. Pēkšņi eļļas spiediens sasniedza pat 8500 .. 9000 hPa! Skaidrs, ka eļļas sūknis dotajā režīmā tik lielu spiedienu attīstīt nevar, acīmredzot - eļļas spiediena sensors sūta nekorektus datus!
Tipiska vārsta PWM vērtība pirms sensora maiņas (tukšgaita).

Lūk: tukšgaita, avārijas režīms - pēc vārsta maiņas. Eļļas sūkņa attīstītais spiediens: 4000 hPa (INPA/ISTA rādījumiem šim parametram jāpieskaita +1000 hPa)!


Vārsta PWM vērtība pēc vārsta maiņas (45 .. 55 %).
Pēc sensora maiņas 30C1 kļūda vairs nav parādījusies.

Jā, diemžēl, šie spiediena sensori mēdz melot. Turklāt, defekti mēdz ļoti viltīgi noslēpties! Labā ziņa - šāds eļļas spiediena sensors maksā tikai 40 .. 50 EUR. Attiecīgi - ja jums nav iespējas (ar manometru) pārliecināties, ka sensors strādā nevainojami - es ieteiktu sensoru mainīt pat tad, ja ir tikai aizdomas par nekorektu tā darbību.

Arī degvielas spiediena sensori mēdz melot. Manā praksē nav gadījies sensors, kurš būtu pilnīgi bojāts, bet palielināta spiediena jittering vaininieks - gan. Jā, defekts nav plaši izplatīts, bet nepatīkams gan. Dēļ sensora, kura dati ''raustās'', var nomainīt daudzus veselus mezgus: LPFP, HPFP, utml.

Starp citu, šādu mērinstrumentu komplektu:
  • manometrs HP (līdz 400 bar) mērīšanai ar nepieciešamajiem aksesuāriem;
  • manometrs LP (līdz 10 bar) mērīšanai ar nepieciešamajiem aksesuāriem (der arī eļļas spiediena mērīšanai),
mehāniķim izdevās sagādāt divu stundu laikā (lielāko daļu laika aizņēma ceļš uz veikalu), izmaksas sastādīja ap 100 EUR. Manuprāt, ļoti izdevīga investīcija, ja jūs nodarbojieties ar BMW remontu kaut ''brīvdienu'' režīmā.
 
Vēl viena nepatīkama nianse, kas saistīta ar eļļas spiediena problēmu identificēšanu:
  • gan eļļas spiediena testa blokā ../F6/F2/F2;
  • gan eļļas spiediena diagnostikas modulī ../F9/F9,
NAV redzami spiediena regulēšanas vārsta PWM dati. Savukārt, spiediena regulēšanas vārsta PWM datu menu ../F6/F2/F3 nav redzami eļļas pieprasītā un uzturētā spiediena dati. Šī nianse būtiski apgrūtina slēptu defektu atklāšanu - nav iespējama nekorektu PWM vērtību noteikšana!

Un nepatīkamas nianses, kas saistīta ar HPFP - nevienā menu nav pieejami HPFP pārspiediena vārsta PWM dati! Šo datu pieejamība atvieglotu HPFP un tā spiediena regulēšanas vārsta ''veselības'' novērtēšanu, gan, piem., starta brīdī - ļautu novērtēt sūkņa režīmu. Lai situāciju vēl vairāk sarežģītu - nekur nav pieejami arī HPFP pieprasītā spiediena dati.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām