Pazemināta temperatūra

Iestājoties aukstam laikam, pazemināta dzinēja temperatūra ir bieža parādība. Dēļ tās pieaug degvielas patēriņš, tiek bojāti CO katalizatori (dēļ pārkarsēšanas), iespējamas citas problēmas.
Šajā postā par BMW benzīna dzinēju problēmām.

Pirmkārt - biežas ir kļūdas, nosakot dzinēja temperatūru. Modernajiem dzinējiem ir vairākas šķidrumu temperatūras, ko attēlo diagnostikas rīki:
  • eļļas temperatūra;
  • dzesēšanas šķidruma temperatūra, izejošā;
  • dzesēšanas šķidruma temperatūra, pēc dzesēšanas radiatora;
  • dzinēja temperatūra.
Vēl papildus DME mēra: ieplūstošā gaisa temperatūru, dzinēja temperatūru starta brīdī, DME vadības bloka temperatūru, izplūdes temperatūru (N43/N53), u.c.. Visos šajos datos viegli var kļūdīties.

Būtiskais parametrs: dzinēja temperatūra!

Otrkārt: KOMBI hidden menu var attēlot nevis dzinēja, bet gan dzesēšanas šķidruma temperatūru! Tādēļ, vispirms, izmantojot INPA vai ISTA D/+ jānoskaidro, kuru tieši temperatūru attēlo jūsu auto KOMBI hidden menu. Kā to izdarīt, minēts šeit.

Treškārt: dzinēja un dzesēšanas šķidruma temperatūras var atšķirties (parasti - atšķiras) par 5 .. 10 oC! Parasti dzesēšanas šķidruma temperatūra ir zemāka.

Ceturtkārt - IKE temperatūras rādītāja bultiņa (vecākiem auto, kuriem tā ir pieejama) būs vidējā stāvoklī, ja dzinēja temperatūra ir 90 +/-15 oC. Attiecīgi - pēc šī rādītāja NEVAR novērtēt korektu dzinēja temperatūru! Pat pie 75 oC temperatūras IKE rādītāja bultiņa būs vidējā stāvoklī!

Apkopojot iepriekšminēto, jāņem vērā sekojošais:
  • temperatūras kontrolei nevar izmantot IKE/KOM indikatoru;
  • nevar izmantot KOMBI hidden menu - vispirms jānoskaidro, kādu tieši temperatūru šis menu rāda;
  • skatot datus INPA/ISTA D, rūpīgi jāseko tam, kāda tieši temperatūra tiek attēlota.
Ja jūs ievērojat visus priekšnosacījumus, bet ir pilnīgi skaidrs, ka dzinēja temperatūra ir pazemināta (zem 90 oC).
Būtiska nianse: BMW benzīna dzinējiem, sākot ar M62; M52TU (M54) - visi dzinēji ir aprīkoti ar termostatiem, kam ir apsilde. Pateicoties šai apsildei, var pazemināt termostata atvēršanās temperatūru.
Attēlā: apsildāma termostata uzbūve.


Termostata atvēršanās temperatūra tiek pazemināta:
  • dzinēja uzsildīšanas posmā, lai samazinātu temperatūras starpību starp eļļas un dzesēšanas šķidrumiem;
  • gadījumos, kad bojāts eļļas kvalitātes/temperatūras/līmeņa sensors;
  • N sērijas dzinējiem: ja dzinējs kādu iemeslu dēļ uztur Mapped mode (80 oC).
N sērijas dzinēji var strādāt četros temperatūras režīmos, sīkāka informācija šeit.
Mapped mode (80 oC) tiek ieslēgta (papildus iepriekšminētajam):
  • ja dzinējs ilgāku laiku darbojas tukšgaitā;
  • ja DME konstatējis pazeminātu eļļas spiedienu pie augstākas dzinēja temperatūras;
  • ja DME konstatējis nepietiekamu CO katalizatoru veiktspēju;
  • ja dzinēja vadības sistēma veic termālā menedžmenta veiktspējas testus;
  • ja dzinēja vadības sistēma iepriekš piefiksējusi termālā menedžmenta sistēmas veiktspējas neatbilstību.
N sērijas dzinēju vadības sistēmas regulāri mēra sekojošu komponentu veiktspēju:
  • dzesēšanas radiators (efektivitāte);
  • termostats (ar un bez apsildes);
  • termostata apsildes raksturlīkne;
  • ūdenssūknis (ražība pie dažādas pieprasītās vērtības).
Piezīme: pat situācijās, kad visi dzesēšanas sistēmas elementi darbojas korekti, DME regulāri (ik pēc zināma laika) veic to veiktspējas pārbaudi. Šo testu laikā it kā bez redzama iemesla var tikt ieslēgta Mapped mode. Šajā gadījumā - tā ir normāla situācija, bažām nav pamata.

Ja DME ir konstatējis kāda no elementiem nekorektu darbību (rezultāts: paaugstināta vai pazemināta temperatūra), DME šajā dzinēja režīmā vai visos darba apstākļos ieslēdz Mapped mode (dzinēja temperatūra: 80 oC).

Pēc problēmas novēršanas (piem., nomainīts ūdenssūknis vai termostats), DME kādu laiku turpinās uzturēt Mapped mode (ar 80 oC). DME ilgāku laiku veiks sistēmas veiktspējas testus un mērījumus. Tikai tad, kad būs izmērīti visi nepieciešamie visu dzesēšanas sistēmas komponentu parametri un DME pārliecināsies, ka tie atbilst normai, tikai tad DME ieslēgs High power mode (ar dzinēja temperatūru 95 oC). Pēc zināma laika DME ''uzdrošināsies'' strādāt Normal mode (ar temperatūru 105 oC), vēl pēc laika - tiks ieslēgta Eco mode (112 oC).
Šis pārbaudes posms prasa diezgan ilgu laiku un vienmērīgu braukšanu dažādos apstākļos - diemžēl, šo pašdiagnostikas procesu paātrināt nekādi nevar.

Piezīme: ja veikts dzesēšanas sistēmas remonts, tāpat kā pēc jebkura cita remonta - nepieciešams veikt dzinēja re-adaptēšanu.

Vienkāršs veids, kā pārbaudīt, vai termostats darbojas, kā nākas.
Vispirms: aukstam/vēsam dzinējam - atvienot termostata apsildi.
Tad: ieslēgt dzinēju, sākt tā uzsildīšanu. Līdz brīdim, kamēr temperatūra termostata rajonā sasniedz 90 oC, trubai, kas novada dzesēšanas šķidrumu uz radiatoru, jābūt aukstai! Ja truba kļūst silta pat tad, kad dzinējs tikai uzsilst (būtiski zem 90 oC), termostats ir bojāts un tas ir jāmaina!


Visbeidzot, konkrētāk par MSD80.

Dzinēja temperatūra redzama: ../F5/F2/F6
Attēlā: dzinēja temperatūra marķēta ar sarkanu krāsu.

Dzesēšanas ventilatora jauda: ../F6/F1/F1
Termostata apsilde: ../F6/F1/F4
Ūdenssūkņa vadība: ../F6/F1/F8

Aukstajā laikā: ja MSD80 apsilda termostatu (../F6/F1/F4 redzamā vērtība lielāka par 0), acīmredzot, dzinēja temperatūra tiek uzturēta zemāka par High power mode (95 oC). Šajā situācijā jāpievērš uzmanība nosacījumiem, kuru dēļ dzinējs var darboties Mapped mode (uzskaitīti augstāk).

Ja ../F6/F1/F4 uzrāda 0, dzesēšanas šķidruma temperatūrai ir jātuvojas 90 oC atzīmei, dzinēja temperatūrai: 95 oC. Ja temperatūras atbilst minētajām, termostats darbojas korekti. Ja temperatūras ilgāku laiku (vienmērīgi braucot) paliek pazeminātas - termostats ir bojāts (iesprūdis daļēji atvērtā stāvoklī).

Piezīme: dzesēšanas sistēmai ir liela siltumietilpība un inerce, temperatūru novērtēšana jāveic ilgākā (vismaz 10 .. 15 min.) laikā.

 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām