OBD-II vs EDIABAS

Par BMW auto es interesējos jau 25 gadus, un diezgan daudzas lietas man šķiet pašsaprotamas. Tādēļ esmu ļoti pārsteigts, kad izrādās - ne viss ir tā, kā esmu iedomājies.
Viena no lietām, par kurām biju ļoti pārsteigts - izrādās, lielākā daļa BMW lietotāju kļūdas nolasa... Pilnīgi nepareizi! Kā tā?

Īsa vēsturiska atkāpe. 
Sensenos laikos, tiklīdz auto sāka parādīties elektroniskas iekārtas, auto ražotāji sāka ieviest pašdiagnostikas un diagnostikas iespējas. Loģisks process - iekārtas mēdza bojāties, tās bija jāremontē. Sākumā process bija haotisks - katrs auto ražotājs ieviesa savu, pilnīgi atšķirīgu standartu. Tajā skaitā - standartu: kāds izskatās pieslēgums auto diagnostikai un kā tiek organizēta datu apmaiņa starp auto un diagnostikas iekārtu. Domāju, daudzi ir redzējuši BMW lielos, apaļos 20 pin diagnostikas štekerus, kādi tika izmantoti E38, E39 u.c. auto:
Pirms šī spraudņa bija arī diametrā mazāks, apaļš 15 pin spraudnis, kas tika izmantots E30 paaudzes auto, tas noteikti ir mazāk pazīstams - reti kurš to vairs atceras.

Ap 2000. gadu (līdz ar E39 LCI paaudzi) BMW pārgāja uz OBD-II standartā minēto 16 pin spraudni:
Ieviešot šo spraudni, BMW pakļāvās OBD-II standarta prasībām, kas paredzēja šī standarta ieviešanu visu ražotāju visos auto.

Tik tālu viss šķiet loģiski - BMW, izmēģinājis pāris savus diagnostikas spraudņu variantus, piekāpās OBD-II standartam. Kas šeit varētu būt īpašs?
Piezīme: es apzināti neminēšu daudzos standartus, kas nosaka spraudņu, datu apmaiņas, u.c. tehniskas lietas - visu uzmanību veltīšu lietai pēc būtības. 

Īpašā sadaļa ir sekojoša: piekāpjoties OBD-II prasībām, BMW turpināja un turpina uzturēt DIVAS NEATKARĪGAS kļūdu un diagnostikas sistēmas paralēli!


Pirmā sistēma: OBD-II standartā paredzētais ''iztikas minimums''.
Otrā sistēma: EDIABAS (Electronic Diagnosis and Information protocol) - BMW unikāla, tikai BMW auto lietošanai izstrādātā diagnostikas, testu un informācijas sistēma.

Skaidrs, kāpēc jābūt pieejamai OBD-II sistēmai - to prasa standarts. Kāpēc vajadzīga vēl viena, neatkarīga sistēma?
BMW automobīļi savā attīstības līmenī būtiski pārsniedza un arī šobrīd pārsniedz OBD-II paredzētās iespējas. Jā, OBD-II paredz, ka katrs ražotājs var standarta kļūdu sarakstu papildināt ar saviem, unikāliem kodiem, taču BMW gadījumā - šis nebija risinājums. BMW tehnoloģiskā attīstība bija tik tālu priekšā OBD-II standartam, ka tā izmantošana bija daudzu soļu gājiens atpakaļ.
Attiecīgi: diagnostikas aprīkojums, kas atbalsta OBD-II, redzēs šīs sistēmas (OBD-II) kļūdas, aprīkojums, kurš ''saprot'' EDIABAS, strādās ar EDIABAS sistēmas datiem. 

Kā atpazīt katras sistēmas kļūdu kodus un kādas ir to atšķirības?
OBD-II paredz sekojošu kļūdu kodu pierakstu:
  • kods sākas ar burtu (kļūdu kodu grupas apzīmējums);
  • pēc burta seko 4 ciparu (DEC) kļūdas kods.
 OBD-II izmanto sekojošus burtus kļūdu kodu grupu apzīmējumam:
  • P: dzinējs un transmisija;
  • C: šasija;
  • B: body;
  • U: saziņas un ražotāja definētās kļūdas.
OBD-II kļūdas ir, piemēram, P0254; C0332, utml.

EDIABAS izmanto savu kļūdu grupēšanas mehānismu:
  • senākiem auto (piem., E39; E46; utml) kļūdas kods bija 2 simboli HEX formātā (kļūdas kods bija papildināts ar bloka identifikatoru);
  • E6X/E8X/E9X paaudzes auto kļūdas kods bija 4 zīmju HEX kods, kodi bija unikāli (nevajadzēja piesaisti blokiem);
  • F sērijas auto kļūdas kods ir 6 zīmju HEX kods, unikāls (bez piesaistes blokam).
Piemēram, E39 kļūdas kods bija: E6 (norādot bloka ID); E60 kļūdas kods bija 30E9; F10 kļūdas kods ir 12C405.

Kura no kļūdu uzskaites sistēmām ir labāka?
Patiesībā - šīs sistēmas pat īsti nav salīdzināmas. EDIABAS ir tik ļoti ''jaudīgāka'', ka BMW auto kļūdas lasīt ar iekārtām, kuras uztur OBD-II protokolu: tikai un vienīgi ''diagnostiķa'' ļoti zemas kvalifikācijas rādītājs.  

Kādas ir EDIABAS priekšrocības?
  • visiem svarīgajiem moduļiem (DME/DDE, DTC, utml) ir vairāki kļūdu saraksti (tipiski: arī History/Shaddow list, bet var būt arī, piem., Info list). OBD-II redz tikai Error list, pārējie saraksti nav redzami;
  • BMW auto mēdz būt pat 30..40..50 elektronisku moduļu, tikai nelielas daļas moduļu kļūdu saraksti pieejami OBD-II. Pārējo, ''eksotiskāko'' moduļu kļūdas pieejamas tikai EDIABAS sistēmā;
  • caur OBD-II nav redzamas ''eksotiskākās'' no kļūdām (kļūdas, kas saistītas ar BMW inovatīvām tehnoloģijām un nestandarta risinājumiem). Šīs kļūdas redzamas tikai EDIABAS sistēmā;
  • daļa kļūdu, kas EDIABAS ir dažādas, ar dažādu nozīmi, vienkāršības labad ir aizstātas ar vienu (vienotu) kļūdu OBD-II;
EDIABAS papildus funkcionalitāte:
  • papildus katrai kļūdai tiek noglabāta plaša informācija par apstākļiem, kādos šī kļūda ir radusies; 
  • live data. Caur EDIABAS sistēmu ir redzams nesalīdzināmi lielāks live data apjoms, kā caur OBD-II;
  • aktivēšanas bloki. EDIABAS ļauj attālināti vadīt praktiski visus BMW mezglus. Ieslēgt, izslēgt, mainīt parametrus - visas šīs funkcijas ir pieejamas caur EDIABAS, bet - caur OBD-II nav. Šie bloki paredzēti moduļu manuālas fnkcionalitātes pārbaudei;
  • testa bloki. Testa bloki paredzēti dažādu moduļu funkcionalitātes automatizētai pārbaudei.
  • servisa apkalpošana. EDIABAS paredz gan visu sistēmu servisa intervālu apkalpošanu, dažāda veida uzstādījumu (adaptāciju, u.c.) dzēšanu un maiņu, parametru maiņu (piem., akumlatoru baterijas tipa, ietilpības maiņa, welcome lights ilguma maiņu, u.t.t.);  konfigurācijas maiņu (auto komplektācijas, bloku konfigurācijas uzstādījumi);
  • auto kodējuma un programmēšanas (programmatūras atjaunošanas) iespējas.
Pat tik it kā vienkārša tēma kā kļūdas kods - izrādās, nemaz tik vienkārša nav! Lūk, kādu informāciju noglabā BMW E60 DME kļūdas gadījumā (INPA freeze frame):
Freeze-frame of error message (../F4/F1/F3)
(1) Name/Short description
(2) Error code in Dec
(3) Error code in HEX
(4) Detailed description
(5) Current status: active/passive
(6) Status of MIL
(7) Odometer readings
(8) Additional information
(9) Counter of events (>1 for sporadic problem)

Domāju, katram ir skaidrs - šāds kļūdas apraksts ir nesalīdzināmi vērtīgāks kā vienkāršs kods.


Kuri diagnostikas rīki nodrošina darbu ar EDIABAS?
  • Modic 2; Modic 3 - ļoti veciem auto;
  • GT1+DIS/CIP/SSS - vecākiem auto;
  • INPA (WinKFP, NCS; tool32);
  • ISTA D/+/P.


Ja diagnostikas speciālists jums sāk saukt OBD-II kļūdu kodus - mainiet diagnostikas veicēju! 
Vēl vairāk - diagnostika NAV kļūdu kodu nolasīšana! Kļūdu kodu lasīšana ir tikai pāris % no visas diagnostikas! Diagnostikas lielāko daļu sastāda testa un aktivēšanas bloku veikšana, live data analīze. Tikai visas šīs darbības kopā ļauj identificēt bojāto komponentu un noteikt ''ārstēšanas'' scenāriju!

Piezīme: daļa no smartphone paredzētajām app izmanto EDIABAS datus, piem., Carly; ProTool, Launch. Tiesa gan, šo app diagnostikas iespējas ir nesalīdzināmi vājākas kā INPA vai ISTA D/+.
Savukārt, citām, piem., Carista, Klavkarr, u.c. - vispār nav piekļuves EDIABAS informācijai.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām