Akumulatora reģistrēšana. Launch

Es savā darbā izmantoju tikai BMW AG speciālistu radītos rīkus - šobrīd tie ir jaudīgākie iespējamie. Turklāt - ļoti pieejami.
Taču ir cilvēki, kas izvēlas alternatīvus, trešo pušu veidotus produktus, pemēram, Carly, Pro Tools, Launch. Daļa no šiem produktiem patiesībā izmanto BMW datubāzes un skriptus, taču interfeiss ir modernizēts un padarīts lietošanā vienkāršāks.

Šodienas eksperiments - E60 auto akumulators tiks pierakstīts ar Launch, tad dati tiks pārbaudīti ar INPA. Uzdevums - saprast, vai Launch dara (vismaz pieejamo datu līmenī) to pašu, ko ISTA D.

Lūk, IBS dati auto pirms akumulatora pieraksta.
Šis ir diezgan interesants gadījums. SOH ir pozitīvs (vērtība - korekta), taču enerģētiskā balansa datu skaitītāji aizgājuši ''otro apli''; SOC dati regulāri nekorekti (nepieejami); dienas enerģētiskais balanss - ar nekorektām vērtībām.
Kā redzams, auto, kura vecuma 10+ gadi, neviens akumulators nav piereģistrēts.

Pieslēdzam Launch. Vispirms paskatīsim, vai Launch korekti nolasa akumulatoru baterijas statusa datus.
Akumulatoru baterijas uzlāde (%), stundās. Dati attēloti korekti.

Akumulatoru baterijas SOC pa dienām. Šie dati sakrīt ar INPA un ISTA D. Izņēmums: aktuālais SOC nav pieejams!

Un nu - ķeramies klāt akumulatoru baterijas maiņas piekodēšanai!





Šeit redzama viena neprecizitāte: patiesībā reģistrētās akumulatoru baterijas ietilpība ir 90Ah (saskaņā ar ISTA D). INPA (acīmredzot, Launch izmanto INPA skriptus) rāda +1Ah attiecībā pret patieso vērtību. Launch izstrādātāji šo niansi nav ņēmuši vērā (jeb - nav pat pamanījuši). Toties es guvu ''mājienu'', uz kā bāzes Launch veidots (netērējot laiku, lai šo tēmu pētītu).


Lūk, akumulatoru baterija esot sekmīgi piekodēta.

Lūk, Launch apstiprina, ka ir veikta akumulatoru baterijas reģistrācija.

Eksperimenta 2.daļa.
Pieslēgsiem INPA un paskatīsimies visu pieejamo datu reģistru saturu.
Lūk, atzīmētie lauki:
  • tiešām, akumulatoru baterijas nomaiņa - reģistrēta (odometra rādījums: korekts);
  • akumulatoru baterijas uzlādes un temperatūras skaitītāji attīrīti: korekti;
  • akumulatoru baterijas enerģētisko skaitītāju grupa attīrīta: korekti.
Turpmāko 5 .. 10 minūšu laikā enerģijas skaitītāji korekti rēķināja akumulatora izlādi - IBS sensors sūtīja datus. Viss izskatās lieliski.

Lūk, arī SOH dati ir attīrīti. Lieliski. Bet...
Lūk, šajā brīdī kļūst daudz interesantāk. Launch ir korekti attīrījis akumulatoru testa skaitītāju (tas rāda 0), taču ar SOC (uzreiz pēc pierakstīšanas) ir fundamentālas problēmas:
  • neskatoties uz neveiktiem testiem, aktuālo SOC rāda atšķirīgu no 97.X .. 99.X % (šī ir parasti ierakstītā SOC sākotnējā vērtība pēc akumulatora nomaiņas; mainās atkarībā no tā, vai veikta dzinēja iedarbināšana);
  • SOC dati nesakrīt abās datu grupās - korektā situācijā SOC akutālā vērtība tiek dublēta datu labās puses kolonnā.
Acīmredzot, kaut kādi dati tomēr nav korekti attīrīti! Turklāt, šie nav statistikas dati (kā, piemēram, dati par akumulatora temperatūru), bet gan daudz svarīgāki dati - SOC ir, iespējams, paši svarīgākie dati visā IBS sistēmā!

Šo datu (viss, kas saistīts ar akumulatora profilu un SOC) nodzēšana ir kritiski svarīga! SOC noteikšana ir ļoti sarežģīts uzdevums.
Nelielai atkāpei - īsi pastāstīšu par to, kā var (mēģināt) noteikt akumulatora SOC. Literatūrā minēts: 0 .. 100 % SOC atbilst 12.2 ..12.8 V spriegums. Izklausās vienkārši. Taču:
  • spriegums ir jāmēra 2h pēc akumulatora uzlādes beigām, jo uzreiz pēc uzlādes spriegums būs paaugstināts;
  • šis spriegums ir norādīts 20 oC temperatūrā, citās temperatūrās tas mainās;
  • šīs sprieguma izmaiņas ir niecīgas: +/-2.5 % (attiecībā pret absolūto vērtību), kas nozīmē - mērījumi jāveic ļoti precīzi;
  • dažādi akumulatoru ražotāji akumulatora svina plāksnēm pievieno dažādas piedevas (lai samazinātu plākšņu degradēšanos, uzlabotu to parametrus), kas nedaudz, bet maina akumulatora spriegumu - iepriekšminētie ''cipari'' vairs neatbilst patiesībai;
  • katrai partijai un katram akumulatoram ir nelielas sprieguma atšķirības no vidējajiem parametriem. Piemēram, tikai +/-1 % atšķirības no sprieguma ideālās (vidējās) vērtības radīs SOC kļūdu ap 40 %!
Tādēļ, lai noteiktu SOC, vienlaicīgi (paralēli) izmanto virkni metožu: mēra gan akumulatora spriegumu tā lēnas izlādes fāzē (kad auto ''guļ''), gan šī sprieguma izmaiņas, akumulatoru uzlādējot/izlādējot par konkrētu Ah skaitu; lādējot akumulatoru, meklē ''piesātināšanās'' slieksni - brīdi, kad akumulators enerģiju vairs ''neuzsūc'', tātad: tas ir pilnīgi uzlādēts. Papildus šim parametram vēl jānosaka akumulatora reālā ietilpība, tajā pat laikā - dziļu izlādi nedrīkst pieļaut, jo tad var būt problēmas ar auto iedarbināšanu. Turklāt, visi šie parametri mainās atkarībā no temperatūras (un šī atkarība ir būtiski atšķirīga dažādiem akumulatoru modeļiem/ražotājiem).
Šī ir tikai neliela daļa ar problēmām, ar kurām jāsaskarās, nosakot akumulatora uzlādes stāvokli.
Es esmu pilnīgi pārliecināts - ja kādu iemeslu dēļ IBS izmantos vecā akumulatora datus jaunā akumulatora SOC aprēķinam, rezultāts ir neparedzams un noteikti - pilnīgi nekorekts!

Eksperimenta 3.daļa. Tika izmantota ISTA D, lai atkārtoti ierakstītu akumulatora maiņu un novērotu, vai ir kādas izmaiņas.
Kā redzams, ISTA D apstiprina akumulatora piekodēšanu, odometra rādījums - sakrīt ar Launch ierakstīto. Diemžēl, nekādus reģistrus ISTA D neattīrīja. Acīmredzot, ISTA D konstatēja, ka ar esošo odometra rādījumu tikko ir pierakstīšana veikta. Tātad - citu rīku radītas problēmas nekavējoši izlabot, diemžēl, nevar.

Šī posta sentence - kodēšanas, adaptēšanas, programmēšanas vajadzībām izmantot tikai BMW AG izstrādātos rīkus: ISTA D/+/P. 
Šis eksperiments tikai nostprināja manu pārliecību - nekādu eksperimentu ar klientu mašīnām. Konkrētajā gadījumā - ja Launch izmanto INPA skriptus, bet INPA mēdz pierakstīt akumulatoru nekorekti - ir tikai loģiski, ka Launch arī šo procedūru veic nekorekti!

Komentāri

  1. Tīri zināšanai: ar +1 pie akumulatora ietilpības tiek parādīts tas, ka uzstādītais akumulatora tips ir AGM.

    Otrs - Launch jau nu nav nekāda sakara ar INPA skriptiem, tā vietā tas izmanto dokumentētas KWP2000 komandas. piemēram, jaunas baterijas reģistrācijai tiek izmantota komanda 85 12 F1 31 30 10 00 F9, kuras heksā var klabināt iekša kaut vai termināli.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. it kaa nee, to +1 esmu redzeejis vienmeer, arii parastajiem skaabes svina akjiem. Ok, preciizaak formuleeshu - INPA un Launch izmanto vienus un tos pashus skriptus/jobus. Bet, kaa izskataas, ir nianses, ko pat INPA [par Launch nerunaajot] salaizh zaraa - vai nu ECU inicializeeshana netiek veikta korekti, vai atribuuti nepareizi patiesiibaa. Un par KPW es ljoti shaubos: neredzu jeegu, kaapeec razhotaaja toolis nesazinaatos EDIABAS jobu liimenii.

      Dzēst

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām