IBS. Nepierakstīts akumulators
Tā kā BMW lietotāju, pat servisa centru vidū klibo izpratne par to, kāpēc jāpiereģistrē akumulators, bieži vien tas vienkārši netiek izdarīts. Auto tiek nomainīts akumulators un.. Viss, sak ''sēdies un brauc''.
Šādu (ar nepierakstītiem akumulatoriem) auto īpatsvars - vairāk par pusi!
Kā atpazīt šādu situāciju?
1. Auto ar 5+ gadu ''stāžu'' nav neviens pierakstīts akumulators, kaut pēc instalētā akumulatora redzams, ka tas nav OEM;
2. SOH sasniedzis ../F5/F5/F3 negatīvu (!) vērtību. Minimālā SOH vērtība: -2 .. -10 %;
3. Akumulatora uzlādes/izlādes balanss ../F5/F5/F2 ir nekorekts (korekti: uzlādes Ah ir jāpārsniedz izlādes Ah par 4 ... 6%).
Kādas ir sekas šādai situācijai?
SOH - negatīvs. IBS sistēma vairs nespēj mērīt akumulatora ietilpību, jo tās ''aging'' aprēķina komponente ir sarēķinājusi, ka akumulators ir novecojis. Attiecīgi - korekti nedarbojas vairs ne brīdinājumi par low charge state, ne šādā situācijā tiek atslēgti ''liekie'' patērētāji. Protams, nezinot akumulatora ietilpību, netiek nodrošināta arī tā pilnīga un korekta uzlāde.
Nekorektas Charge/Discharge vērtības. Šajā gadījumā SOC tiek rēķināts pēc vienkāršotiem algoritmiem, neņemot vērā ''pagātnes'' rādījumus. Uzlādes/izlādes skaitītāju vērtību neatbilstība var būt dēļ IBS problēmām, vai pat, iespējams, dēļ šo vērtību reģistru pārpildīšanās (auto ir tik ievērojams nobraukums, ka akumulatora uzlādes/izlādes pierakstam ''nepietika vietas'').
Nelielai atkāpei - piezīme par dīzeļdzinējiem. Ļoti izplatīta situācija - kļūdas par kvēlsveču darbību. Kļūdu sarakstā - visas kvēlsveces, labākajā gadījumā kļūdas aprakstā minēts ''activation disturbed'' vai tamlīdzīgi. Sliktākajā - vienkārši: ''activation''. Ko 90% gadījumu dara servisa ''speciālisti''? Pareizi - pat nepārbaudot kvēlsveces, tās maina. Pēc ''remonta'' kļūda uzradās atkārtoti? Tad maina kvēlsveču vadības moduli. Arī tas nepalīdzēja? Risinājumu nav. Kur noslēpusies patiesā problēma?
Diemžēl, problēmas cēlonis ir pavisam cits. IBS problēmu dēļ (jeb, piemēram, samazinātas aprēķinātās atlikušās akumulatora ietilpības, jeb negaidīta reālā akumulatoru baterijas sprieguma krituma dēļ) kvēlsveces tiek priekšlaicīgi (speciāli) atslēgtas. Kvēlsveces ir jaudīgs patērētājs. Situācijā, kad akumulatorā atlikusī enerģija nav zināma, jeb tā ir neliela (patiesi neliela, jeb IBS sarēķinājis kā nelielu), jeb borta spriegums kvēlsveču sildīšanas brīdī ir zemāks par paredzēto (jeb tas strauji krītas), kā primārais mērķis tiek uzstādīts - dzinēja iedarbināšana. Attiecīgi - ''liekie'' jaudīgie patērētāji tiek atslēgti.
Protams, kvēlsveču un vadības moduļu tirgotāji tikai priecājas par esošo situāciju, bet no malas skatoties - nebeidzamie bēdu stāsti forumos un paziņu vidū jau sen vairs pat nav interesanti.
Benzīna dzinēji. Benzīna dzinēju gadījumā iespējams sekojošs ''defekts'' - ilga startēšana (vismaz 4 sekundes). Kā minēts citos postos, šīs problēmas cēlonis var būt arī cita slēpta problēma - eļļas spiediens (nepietiekams eļļas spiediens starta brīdī jeb fiksēts pazemināts eļļas spiediens iepriekšējās braukšanas sesijās). Bet, arī IBS sistēma var būt ''vainīga''. Ja nav zināms akumulatora patiesais tehniskais stāvoklis, IBS var regulāri pārbaudīt tā starta strāvu - spēju startēt auto. Šim nolūkam vismaz 4 sekundes starteris griezīs dzinēju (šajā posmā tiks mērīta patērējamā strāva un akumulatora spriegums), taču dzinējs pat nemēģinās iedarboties.
Otrs iemesls, kādēļ IBS izveiks iepriekšminēto operāciju - iepriekšējās startēšanas laikā ir fiksēts pazemināts akumulatora spriegums. Acīmredzot, IBS ir kļūdījies savos aprēķinos (nosakot akumulatora jaudas parametrus) un steidz tos pārmērīt. IBS nav pavisam ''dumjš'', tādēļ šādas pārbaudes neveic aukstam dzinējam vai, piemēram, ar zemu SOC (paša IBS sarēķināto), bet pagaida nākošo silta dzinēja iedarbināšanas ciklu.
Tātad, ja auto (reizēm + siltam dzinējam) ir novērojama ilga startēšana, papildus pašsaprotamām lietām, piem., degvielas spiedienam, jāpārbauda gan (slēptās) problēmas ar eļļas spiedienu, gan IBS sistēma (vai ir pierakstīts akumulators, vai IBS dati ir ticami, SOH parametrs), akumulatora klemmju stāvoklis.
Pat slikts akumulatora klemmju kontakts var būt par iemeslu, kādēļ reizēs, kad viss it kā kārtībā ar elektropadevi (starteris ''griež'' ideāli), auto ilgi nevēlas iedarboties. Visticamākais, ka - reizēs, kad kontakts ir sliktāks, IBS ir konstatējis pazeminātu borta spriegumu starta brīdī un steidz pārbaudīt akumulatora tehnisko stāvokli.
Šādu (ar nepierakstītiem akumulatoriem) auto īpatsvars - vairāk par pusi!
Kā atpazīt šādu situāciju?
1. Auto ar 5+ gadu ''stāžu'' nav neviens pierakstīts akumulators, kaut pēc instalētā akumulatora redzams, ka tas nav OEM;
2. SOH sasniedzis ../F5/F5/F3 negatīvu (!) vērtību. Minimālā SOH vērtība: -2 .. -10 %;
3. Akumulatora uzlādes/izlādes balanss ../F5/F5/F2 ir nekorekts (korekti: uzlādes Ah ir jāpārsniedz izlādes Ah par 4 ... 6%).
Kādas ir sekas šādai situācijai?
SOH - negatīvs. IBS sistēma vairs nespēj mērīt akumulatora ietilpību, jo tās ''aging'' aprēķina komponente ir sarēķinājusi, ka akumulators ir novecojis. Attiecīgi - korekti nedarbojas vairs ne brīdinājumi par low charge state, ne šādā situācijā tiek atslēgti ''liekie'' patērētāji. Protams, nezinot akumulatora ietilpību, netiek nodrošināta arī tā pilnīga un korekta uzlāde.
Nekorektas Charge/Discharge vērtības. Šajā gadījumā SOC tiek rēķināts pēc vienkāršotiem algoritmiem, neņemot vērā ''pagātnes'' rādījumus. Uzlādes/izlādes skaitītāju vērtību neatbilstība var būt dēļ IBS problēmām, vai pat, iespējams, dēļ šo vērtību reģistru pārpildīšanās (auto ir tik ievērojams nobraukums, ka akumulatora uzlādes/izlādes pierakstam ''nepietika vietas'').
Nelielai atkāpei - piezīme par dīzeļdzinējiem. Ļoti izplatīta situācija - kļūdas par kvēlsveču darbību. Kļūdu sarakstā - visas kvēlsveces, labākajā gadījumā kļūdas aprakstā minēts ''activation disturbed'' vai tamlīdzīgi. Sliktākajā - vienkārši: ''activation''. Ko 90% gadījumu dara servisa ''speciālisti''? Pareizi - pat nepārbaudot kvēlsveces, tās maina. Pēc ''remonta'' kļūda uzradās atkārtoti? Tad maina kvēlsveču vadības moduli. Arī tas nepalīdzēja? Risinājumu nav. Kur noslēpusies patiesā problēma?
Diemžēl, problēmas cēlonis ir pavisam cits. IBS problēmu dēļ (jeb, piemēram, samazinātas aprēķinātās atlikušās akumulatora ietilpības, jeb negaidīta reālā akumulatoru baterijas sprieguma krituma dēļ) kvēlsveces tiek priekšlaicīgi (speciāli) atslēgtas. Kvēlsveces ir jaudīgs patērētājs. Situācijā, kad akumulatorā atlikusī enerģija nav zināma, jeb tā ir neliela (patiesi neliela, jeb IBS sarēķinājis kā nelielu), jeb borta spriegums kvēlsveču sildīšanas brīdī ir zemāks par paredzēto (jeb tas strauji krītas), kā primārais mērķis tiek uzstādīts - dzinēja iedarbināšana. Attiecīgi - ''liekie'' jaudīgie patērētāji tiek atslēgti.
Protams, kvēlsveču un vadības moduļu tirgotāji tikai priecājas par esošo situāciju, bet no malas skatoties - nebeidzamie bēdu stāsti forumos un paziņu vidū jau sen vairs pat nav interesanti.
Benzīna dzinēji. Benzīna dzinēju gadījumā iespējams sekojošs ''defekts'' - ilga startēšana (vismaz 4 sekundes). Kā minēts citos postos, šīs problēmas cēlonis var būt arī cita slēpta problēma - eļļas spiediens (nepietiekams eļļas spiediens starta brīdī jeb fiksēts pazemināts eļļas spiediens iepriekšējās braukšanas sesijās). Bet, arī IBS sistēma var būt ''vainīga''. Ja nav zināms akumulatora patiesais tehniskais stāvoklis, IBS var regulāri pārbaudīt tā starta strāvu - spēju startēt auto. Šim nolūkam vismaz 4 sekundes starteris griezīs dzinēju (šajā posmā tiks mērīta patērējamā strāva un akumulatora spriegums), taču dzinējs pat nemēģinās iedarboties.
Otrs iemesls, kādēļ IBS izveiks iepriekšminēto operāciju - iepriekšējās startēšanas laikā ir fiksēts pazemināts akumulatora spriegums. Acīmredzot, IBS ir kļūdījies savos aprēķinos (nosakot akumulatora jaudas parametrus) un steidz tos pārmērīt. IBS nav pavisam ''dumjš'', tādēļ šādas pārbaudes neveic aukstam dzinējam vai, piemēram, ar zemu SOC (paša IBS sarēķināto), bet pagaida nākošo silta dzinēja iedarbināšanas ciklu.
Tātad, ja auto (reizēm + siltam dzinējam) ir novērojama ilga startēšana, papildus pašsaprotamām lietām, piem., degvielas spiedienam, jāpārbauda gan (slēptās) problēmas ar eļļas spiedienu, gan IBS sistēma (vai ir pierakstīts akumulators, vai IBS dati ir ticami, SOH parametrs), akumulatora klemmju stāvoklis.
Pat slikts akumulatora klemmju kontakts var būt par iemeslu, kādēļ reizēs, kad viss it kā kārtībā ar elektropadevi (starteris ''griež'' ideāli), auto ilgi nevēlas iedarboties. Visticamākais, ka - reizēs, kad kontakts ir sliktāks, IBS ir konstatējis pazeminātu borta spriegumu starta brīdī un steidz pārbaudīt akumulatora tehnisko stāvokli.
Sveiks, ir neliela problēma ar akb tgd mašīnā. Iepriekšējais īpašnieka bija nomainījas aķi(oem 90ah agm) un nebija pierakstījis. Nopirku auto, sapratu ka nav pierakstīts un ar ista + pierakstīju, cerībā ka mosh vēl dzīvos. SOH tagad rāda 39%, kas vēl varbūt nebūtu pasaules gals, bet SOC neiet augstāk par 34%. Ar tikai ieslēgtiem accessories, brīdinājums par akb izlādi parādās jau pēc 2min. Auto e90 ar n47. Jāmaina aķis vai problēma kur citur, ka nelādē vairāk par 34%? Tukšgaitā spriegums caur inpa redzams 14.3V, ieslēdzot gaismas+tālie+ventilators max, spriegums noraustās uz 12.6 un tad atlec atpakaļ uz 14.2v. Tas normāli?
AtbildētDzēstPiedošanu par novēlotu atbildi (varbūt kādam citam noder). Tie 14.3V izklausās ĻOTI aizdomīgi. Šāds spriegums atbilst nevadāmiem ģeneratoriem. Juatājums uzdots novembra beigās - attiecīgi, ja temperatūra ir zem +8oC, uzlādes spriegumam būtu jābūt augstākam. Nerunājot par situāciju, ka/kad SOC ir tik zems. Šādā situācijā ģeneratora pieprasītais spriegums aug līdz 15.2V, borta spriegums līdz 14.8V. Jāskata kļūdas par BSD klientiem, jāskata ģeneratora darbība (jāveic tā testi, kā - tepat blogā seko apraksti).
Dzēst