STFT un LTFT. Q/A

Kopš pirmā bloga ieraksta par STFT un LTFT pagājis kāds laiks, esmu saņēmis daudz jautājumu, un kuriem centos atbildēt privāti. Zemāk apkopošu populārākos jautājumus - nianses, kas ir pelnījušas sīkāku izklāstu.


Kurš no scenārijiem - pozitīvas vai negatīvas LTFT vērtības ir labāks?
Ja LTFT (gan offset, gan multiplikatīvās) ir pieļaujamajās robežās, nav atšķirības, vai tās ir ar 'pluss' zīmi, vai 'mīnuss' zīmi. LTFT kompensē dzinēja mezglu tehnoloģiskās atšķirības no ideālajām. Šīm atšķirībām ir gadījuma veida raksturs - unikāls konkrētajam dzinējam.


Kādas ir pieļaujamās robežas LTFT?
  • -1.0 .. +1.0 mg/stk offset tipa adaptācijām:
  • -20 .. +20% multiplikatīvajām adaptācijām:
Šos lielumu es es uzskatu par 'sarkano līniju', veicot diagnostiku. 
Protams, ka jāpievērš uzmanība, ja LTFT tuvojas iepriekšminētajiem lielumiem - acīmredzot, ir kādi apstākļi, kas pieprasa būtisku sākotnējās situācijas korekciju.
Turklāt, Siemens vadības sistēmas cenšas minimizēt gan offset, gan multiplikatīvās adaptācijas (LTFT) - ļoti lēnām (simtu motorstundu laikā) tās tiek samazinātas, 'izdalot' atšķirības no ideālā starp komponentiem, kuru parametri atšķiras no ideālajiem. Tādēļ - ir tikai pašsaprotami, ja uzreiz pēc diznēja readaptēšanas LTFT būtiski atšķiras no 0, bet pēc vairākiem tūkstošiem nobrauktu km to vērtības ir ievērojami mazākas. 
Piezīme: daudz būtskākas ir tieši LTFT atšķirības starp bankām!


Kāpēc LTFT atšķirības starp bankām ir būtiskākas kā LTFT absolūtās novirzes no 0?
Abu banku LTFT atšķirību no 0 ietekmē abām bankām kopīgi komponenti: gaisa masas mērītājs, degvielas spiediena sensors,  droseļvārsts (tā sensori), EGR vārsts un tā adaptācijas, utml. Sliktākā scenārijā visu šo elementu atšķirības var būt diezgan būtiskas (summēties), taču tas nekādi nenorādīs uz kādu tehnisku problēmu.
Savukārt, atšķirības starp bankām veido katrai bankai unikālie komponenti: sprauslas, Lambda zondes. Liela atšķirība starp banku LTFT var norādīt uz šo iepriekšminēto elementu problēmām.
Sprauslu defekti/problēmas, kas var izraisīt lielas atšķirības starp banku LTFT:
  • nekorekti iekodētas sprauslas vai to parametru neatbilstība kodējumam;
  • tekošas sprauslas, nekorekts degvielas stars.
Lambda zondu defekti, kas var izraisīt lielas atšķirības starp banku LTFT:
  • platjoslas Lambda zondu aizsērēšana, problēmas ar kalibrēšanas rezistoru;
  • kontroles zondu aizsērēšana, nespēja ģenerēt vajadzīgo spriegumu. 
Protams, var būt arī mehāniski bojājumi (izplatītāk - dzinējiem ar Valvetronic: piem., problēmas ar HVA), gaisa pieplūde izplūdes sistēmā, utml. Saprotams, ka arī šādi bojājumi (to neesamība) ir jāpārbauda.

Korektas LTFT atšķirības starp bankām:
  • 0.5 mg/stk offset LTFT
  • -10 .. +10% multiplikatīvajām LTFT
Arī šie lielumi ir manis paša pieredzes rezultātā noteikti. Ja es redzu lielākas atšķirības, veikšu pirmos soļus problēmas identificēšanai:
  • pārbaudīt, vai kontroles zondes spēj ģenerēt vajadzīgo spriegumu (virs 0.8 V): veikt Lambda zondu testu (N43/53: ../F9/F3) vai pārbaudīt to max spriegumu kick-down režīmā;
  • pārbaudīt sprauslu korekcijas, piem.: ../F5/Shift+F6/F5 (N43/N53, Stratified charge) vai live data, piem.: ../F5/Shift+F6/F1 (N43/N53).

Kā vērtēt situāciju, ja vienas bankas LTFT ir ar pozitīvu zīmi (DME bagātina degmaisījumu), bet otras bankas LTFT ir ar 'mīnuss' zīmi (t.i.: DME veido maisījumu liesāku)?
Šī situācija ir normāla un norāda uz to, ka esošā situācija ir tuvu vēlamajai (ideālajai). Ja atšķirība starp banku LTFT iekļaujas korektās vērtībās - lieliski!


Kā vērtēt situāciju - LTFT un integratori ir ar pretēju 'zīmi'? Piemēram, LTFT ir ar 'mīnuss' zīmi, bet integratori - ar 'pluss' zīmi? 
Arī šī ir normāla situācija! LTFT kompensē dzinēja komponentu tehnoloģiskās atšķirības no ideāla, STFT (integratori) - īstermiņa neatbilstības. Kamēr STFT ir korektās robežās (-10 .. +10%), nav pamata uztraukumam. Savukārt, neatkarīgi no LTFT 'polaritātes' - ja STFT ir būtiski ārpus -10 .. +10%: acīmredzot, dzinējam ir kādas problēmas - degmaisījuma veidošanas nosacījumi būtiski mainās.
Tipveida iemesli offset tipa STFT/LTFT (tukšgaitas režīms) maiņai: CCVV vārsta membrānas plīsums vai gaisa piesūkšana gar tās perimetru, cita veida ieplūdes kolektora nehermētiskums.
Tipveida iemesli multiplikatīvo STFT/LTFT (gaitas režīms) maiņai - problēmas ar degvielas spiedienu (spiediena regulators vai spiediena sensors).


Kāds ir offset/multiplikatīvo LTFT ietekmes sadalījums?
Ļoti aptuvens šo LTFT ietekmes sadalījums redzams zīmējumā:
A: offset tipa LTFT
B: multiplikatīvās LTFT
  • ja dzinēja apriezieni ir zem 1200 RPM UN pieprasītā slodze - maza: dominē offset tipa LTFT;
  • ja dzinēja apriezieni ir virs 1200 RPM VAI pieprasītā slodze pārsniedz 10 .. 15%: dominē multiplikatīvā LTFT.

STFT un LTFT piemērs Siemens un Bosch vadības blokiem (INPA menu)

Siemens

A: Intergrators (STFT)
B: offset tipa LTFT
C: multiplikatīvā tipa LTFT

Bosch


A: Intergrators (STFT)
B: offset tipa LTFT
C: multiplikatīvā tipa LTFT

Kā redzam, Siemens intergratorus un multiplikatīvās LTFT rāda %; bet Bosch - kā reizinātājus, integratora un multiplikatīvo LTFT references vērtība ir 1. Siemens offset tipa LTFT rāda kā mg/stk atšķirību, bet Bosch - kā additive ar references vērtību 0.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām