N series un LPG

Cilvēki, kas vēlas braukt ar BMW, bet tajā pat laikā - tērēt mazāk naudas degvielai, mēdz izvēlēties benzīna dzinējus un tad tos aprīkot ar gāzes iekārtu.
Neskaitāmas reizes esmu stāstījis, ka BMW N sērijas dzinēji nav normāli darbināmi ar gāzi (izmantojot stock vadības blokus, kuriem kā 'piedēklis' tiek pieslēgti gāzes vadības bloki), bet - tie, kas grib 'ieekonomēt' - dara, kā vēlās.
Šodienas pacients: 1 series BMW, ar N46 dzinēju. Auto uzstādīta gāzes iekārta. Problēmas - nevienmērīga dzinēja darbība, mēdz parādīties ELM simbols panelī - dzinēja jauda tiek samazināta. 'Speciālisti' esot teikuši, ka ir kaut kādas problēmas ar gaisa masas mērītāju.

Kļūdu apskate parādīja tikai divas kļūdas (man - zināma vilšanās, jo parasti šādi 'uzlabotiem' dzinējiem ierakstīto kļūdu skaits ir daudz lielāks). Taču, ņemot vērā, ka gāzes iekārta uzstādīta nesen, piedevām, kļūdas nesen ('speciālistu' apmeklējuma laikā) dzēstas - nav nekāds pārsteigums.
Kļūdas - par degmaisījuma proporciju. Plausibilitāte - tātad: datu nesakritība (starp Lambda zondu un gaisa masas mērītāja datiem), abām bankām.

Un šajos attēlos - atzīmēts 'key' parametrs:
Protams, % zīme - INPA 'izdomājums', patiesībā - apvilktais parametrs ir adaptāciju kartes multiplikatīvais 'koridors'. Acīmredzot, šis doridors ir +/-30% (t.i., pieļaujamā vērtība: 0.70 .. 1.30). Ko šis 'koridors' nozīmē? Braucot, DME salīdzina gaisa masas mērītāja datus ar prognozējamo Lambda, ko ziņo Lambda zondes. Ja kaut kādu iemeslu dēļ šis rezultāts atšķiras vairāk kā -30%/+30%, tiek ierakstīta atbilstošā kļūda, dzinējs uz laiku pārslēdzas (vienā no daudzajiem) avārijas režīmiem.

Kāpēc 'meistari' domāja, ka defekts saistīts ar gaisa masas mērītāju? Tādēļ, ka kļūdas aprakstā ir pieminēta gaisa masa.
Kādi vēl iemesli var izsaukt šo kļūdu? Vairāki, piemēram: degvielas spiediens, nekorekts izsmidzinātās degvielas daudzums. Otrais - kļūst aktuāls, kad/ja auto aprīkots ar gāzes iekārtu.

Paskatoties degmaisījuma live data (auto darbojas ar benzīnu):
1. nekorekta offset tipa adaptācija 1.bankai;
2. ilgu laiku pēc akseleratora pedāļa nospiešanas kontroles zondes uzrāda skābekli izplūdē: acīmredzot, liess maisījums un papildus - nekorekts maisījuma sadalījums starp cilindriem (CO katalizatori nespēj sadedzināt visu degviela + gaiss maisījumu, kas tiek izmests izplūdē);
3. nospiežot akseleratora pedāli - novērojams liess maisījums.

2. un 3.punktā minētie simptomi pazuda, lietot dzinējam padarboties problemātiskajā režīmā. 1.punktā minētā problēma, acīmredzot, radās dēļ nekorektas gāzes iekārtas darbības (nesekmīgas cilindru efektivitātes izlīdzināšanas darbā ar gāzi).

Mans verdikts konkrētajā situācijā - dzinēja visi komponenti (cik tālu tas attiecas uz darbu ar benzīnu) ir darba kārtībā. Visas problēmas rada (un radīs) gāzes iekārta.

Un tagad, nedaudz par to, kādas problēmas rada pat IDEĀLI noregulēta gāzes iekārta:
1. pat teorētiski nav iespējams uzturēt tik augstu kopējo izsmidzinātās gāzes daudzuma precizitāti, lai N sērijas benzīna dzinēju DME regulāri neierakstītu kļūdas par fuel mixture (liess vai trekns), kļūdas par gaisa masas mērītāju, datu plausibilitāti, Valvetronic plausibilitāti, neiededzinātu EML simbolu KOMBI un nesamazinātu dzinēja jaudu;
2. pat teorētiski nestrādā dzinēja cilindru mehāniskās (tukšgaitā) un ķīmiskās (gaitā) efektivitātes testi: darbības vienmērības izlīdzināšana. DME nespēj izlīdzināt cilindru veiktspēju - dzinējs vibrē, ir samazināta tā jauda, DME ieraksta kļūdas par Lambda zondu trim; par katalizatoru efektivitātes zudumu, kļūdas par kontroles zondu spriegumu;
3. nekorekta izplūdes sistēmas temperatūra (strādājot ar gāzi) + nekorekts degmaisījuma sadalījums starp cilindriem (iepriekšminētās problēmas rezultātā):
  • būtiski saīsina CO katalizatoru darbamūžu;
  • būtiski saīsina Lamba zondu darbamūžu - strādājot ar gāzi, zondes tiek pārkarsētas (nekorekti strādā to apsildīšanas algoritmi) un sabojātas, aizdegoties nesadedzinātajai gāzei/benzīnam.
4.  Katru reizi, kad notiek pārslēgšanās starp gāzi un benzīnu, tiek pilnīgi nograutas visas iespējamās (platjoslas zondu, gaisa masas mērītāja, droseles, Valvetronic, EGR, utml.) adaptācijas - iespēja, ka dzinējs pāries avārijas režīmā, ir 99%. Jā, reizēm EML netiek iededzināts, bet - dzinējs (it sevišķi tā izplūdes sistēma) tiek pakļauts būtiskam stresam;
5. Uzstādot 'gāzes' sveces, papildus slodze tiek radīta gan aizdedzes spolēm (būtiski samazinās to resurss), gan DME (palielinās iespēja caursist aizdedzes spoļu vadības tranzistorus).

Īsais kopsavilkums - ja jūs ekonomijas vārdā esiet gatavi paciest vibrējošu dzinēju, kurš reizēm noslāpst, regulāri zaudē jaudu, regulāri KOMBI deg EML (avārijas) simbols, turklāt tiek bojātas izlūdes dārgākās detaļas - laipni lūgti LPG klubiņā!

Jā, es esmu dzirdējis pret-argumentus: sak, bet manam auto viss ir ideāli! Piedodiet, es neesmu redzējis NEVIENU ar LPG aprīkotu dzinēju, kurš strādātu pilnas funkcionalitātes režīmā!
Tipiskākie scenāriji - es norādu uz pamatīgu dzinēja vibrāciju tukšgaitā, bet auto īpašnieks saka - manuprāt, viss ir normāli! Ko vēl piebilst?
Jeb, otrs tipiskākais scenārijs - uz manu iebildi, ka tiek bojāti CO katalizatori, auto īpašnieks atbild - es veiksmīgi izgāju TA, viss ir ideāli! Un tad izrādās, ka pēdējā gada laikā auto nobraucis zem 10.000km, turklāt, CO/HC ir tuvu pieļaujamajam maksimumam (attiecīgi - CO katalizatori zaudējuši vismaz 90 .. 95% savas veiktspējas). Domāju, katram tehniski izglītotam cilvēkam skumjā aina ir acīmredzama, savukārt - ekonomijas cienītājam: viss taču ir ideāli!





Komentāri

  1. "1. pat teorētiski nav iespējams uzturēt tik augstu kopējo izsmidzinātās gāzes daudzuma precizitāti,"

    ^spēcīgi vārdi, kas tiek paziņots kā fakts, bet kur pamatojums?

    AtbildētDzēst

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām