Intake manifold. Hermētiskuma problēmas
Viena no visbiežākajām problēmām - intake manifold gaisa piesūkšana. Kaut arī problēma ir ļoti izplatīta, tās izpausmes ir dažādas un reizēm tā mēdz slēpties.
Ievadam - dažas pamatlietas, kas raksturīgas šai problēmai:
Kā redzams, defekta izpausmes ir dažādas, tādēļ tālāk sekos sīkāks apraksts par tipveida scenārijiem.
Vēl dažas piebildes - kas raksturīgs šim defektam:
Veicot diagnostiku - kas apstiprina, ka problēmas cēlonis ir tieši šī problēma?
Kādos gadījumos būs ierakstītas kļūdas par degmaisījumu (liess)?
Ja DME, ieslēdzot dzinēju, intake manifold tiks iesūkts papildus (gaisa masas mērītāja nesamērīts) gaiss, bet uzsilstot defekts samazinās/pazūd. Šajā gadījumā, uzreiz pēc ieslēgšanas (tiklīdz uzsils wide-band Lambda zondes) DME mēģinās situāciju koriģēt:
Kādos gadījumos būs ierakstītas kļūdas par degmaisījumu (trekns)?
Šīs kļūdas ieraksts ir sastopams nedaudz retāk, bet tā ieraksta mehānisms ir sekojošs:
Tukšgaitā intake manifold (N43/N53 dzinējam strādājot Homogēnā režīmā, pārējiem N sērijas dzinējiem - strādājot 'bezValvetronic' režīmā, t.i.: uzreiz pēc to iedarbināšanas, M sērijas dzinējiem - bez papildus piezīmēm) ir ļoti spēcīgs retinājums. Drosele ir praktiski aizvērta, dzinējs 'no visa spēka' cenšas iesūkt degvielu cilindros. Šajos apsktākļos pat niecīgs (1 .. 2 mm diametrā) defekts intake manifold pilnīgi nograuj visu degvielas maisījuma stabilizēšanas sistēmu! Tieši tā - lai DME būtu prakstiski nelietojams (misfires, raustīšanās, jaudas zudums, kļūdas par fuel trim), pietiek ar pavisam nelielu plaisu vai caurumiņu!
Turpretī lielākas griezes apstākļos, kad drosele tiek vērta vaļā, samazinās retinājums intake manifold un vienlaicīgi - pieaug droseles atvēruma laukums. Defekta ietekme samazinās ļot strauji un kļūst tuvu 0 jau pie vidēja slodzes pieprasījuma.
Kādi ir tipiskākie šī defekta cēloņi?
Kā atklāt defekta lokāciju?
Piemērs 1:
Kā redzam, MSD nav apstiprinājis offset adaptācijas (tās ir 0.00), irļoti liess degmaisījums (pat pie +30% degvielas papilddevas Lambda ir 2.0). Defekts dzinējam novērots startējot (arī siltu).
Pemērs 2:
MSD ir apstiprinājis offset adaptācijas, bet siltam dzinējam tās aug un sasniedz + 1.5 .. 2.0 mg/stk. Savukārt, aukstam defekts (gaisa piesūkšana) neizpaužas un tiek ierakstītas kļūdas par bagātu maisījumu.
Piemērs 3:
Uzreiz pēc dzinēja startēšanas gaisa piesūkšanaa defekts neizpaužas, bet (skat. piemēru 2) iepriekš dzinējs bija izveidojis izteikti pozitīvas offset tipa adaptācijas. Kad defekts nav novērojams, degmaisījums kļūst ļoti trekns (Lambda krīt būtiski zem 1.00 abām bankām).
Ievadam - dažas pamatlietas, kas raksturīgas šai problēmai:
- simptomi: ļoti nekorekta tukšgaita uzreiz pēc dzinēja startēšanas (dzinējs raustās - misfires; apgriezieni lēkā, utml.) jeb arī pēkšņi - siltam dzinējam;
- reizēm (brīžos, kad ir nekorekta tukšgaita) - jaudas zudums pie maza griezes pieprasījuma (uzsākot kustību);
- kļūdas par nespēju uzturēt degmaisījumu (liess vai trekns);
- iedegas EML simbols KOMBI;
- ja cēlonis ir bojāts CCVV - palielināts eļļas patēriņš*;
- bieži (ļoti bieži, ja ir kļūdas par liesu maisījumu) defektu pavada kļūdas par cilindru misfire.
Kā redzams, defekta izpausmes ir dažādas, tādēļ tālāk sekos sīkāks apraksts par tipveida scenārijiem.
Vēl dažas piebildes - kas raksturīgs šim defektam:
- defekts var būt sporādisks, t.i.: pazust un atkal uzrasties;
- parasti defekts visvairāk izpaužas tieši starta brīdī, taču pēkšņi var parādīties arī uzsilušam dzinējam;
- defekts visvairāk izpaužas tukšgaitā un mazas pieprasītās griezes apstākļos, bet neietekmē lielas pieprasītās griezes režīmu.
Veicot diagnostiku - kas apstiprina, ka problēmas cēlonis ir tieši šī problēma?
- tukšgaitas (offset LTFT) degvielas adaptācijas ir 0.00 - tās nav apstiprinātas. DME neapstiprina offset tipa adaptācijas, ja tukšgaitā nepieciešamā degvielas maisījuma korekcija ir būtiska (pārsniedz paredzētās robežas) un/vai būtiski mainīga;
- tukšgaitas (offset LTFT) degvielas adaptācijas ir stipri paaugstinātas (virs 1.0 mg/stk);
- tukšgaitas (offset LTFT) degvielas adaptācijas mainās (tiek pārrakstītas) vai būtiski (bankām - vairāk kā +/-0.2 .. 0.3 mg/stk) mainās atkarībā no temperatūras.
Kādos gadījumos būs ierakstītas kļūdas par degmaisījumu (liess)?
Ja DME, ieslēdzot dzinēju, intake manifold tiks iesūkts papildus (gaisa masas mērītāja nesamērīts) gaiss, bet uzsilstot defekts samazinās/pazūd. Šajā gadījumā, uzreiz pēc ieslēgšanas (tiklīdz uzsils wide-band Lambda zondes) DME mēģinās situāciju koriģēt:
- palielinās integratorus līdz +30% (value raksturīgs MSV/MSD sistēmām, citām: maksimālās vērtības ir 20 .. 30%); Lambda būs paaugstināts (virs 1.00) abām bankām - apstiprinās liesu maisījumu;
- ja tas nelīdzēs - modificēs (uz 'augšu' - ar 'pozitīvu' soli) offset tipa adaptāciju (LTFT) vērtības;
- ierakstīs kļūdu par liesu degmaisījumu, ja sasniedzot integratoru +30% robežu, laikā X (parasti 5 .. 10 sekundes) nebūs izdevies sasniegt Stoihiometrisku degmaisījumu (Lambda 1.00)
Kādos gadījumos būs ierakstītas kļūdas par degmaisījumu (trekns)?
Šīs kļūdas ieraksts ir sastopams nedaudz retāk, bet tā ieraksta mehānisms ir sekojošs:
- ja defekts izpaužas siltam dzinējam (un defekts parādās pakāpeniski), DME vairākos piegājienos modificē (pārraksta) offset LTFT uz būtiski pozitīvām vērtībām (virs +1.0 mg/stk), lai iesmidzinātu papildus degvielu (kompensētu gaisa masas mērītāja nesamērīto gaisu, kurš ir iesūkts intake manifold) un uzturētu pareizu degmaisījumu;
- ja defekts neizpaužas aukstam dzinējam vai siltam, to startējot, DME šajā gadījumā konstatē, ka degmaisījums ir ļoti trekns (pateicoties modifcētajām offset LTFT): DME strauji samazinās integratorus līdz -30% un modificēs offset tipa LTFT uz 'leju' (ar 'negatīvu' soli); Lambda būs pazemināts (zem 1.00) abām bankām - apstiprinās treknu maisījumu;
- ierakstīs kļūdu par treknu degmaisījumu, ja sasniedzot integratoru -30% robežu, noteiktajā laikā (parasti 5 .. 10 sekundes) nebūs izdevies sasniegt Stoihiometrisku maisījumu.
Tukšgaitā intake manifold (N43/N53 dzinējam strādājot Homogēnā režīmā, pārējiem N sērijas dzinējiem - strādājot 'bezValvetronic' režīmā, t.i.: uzreiz pēc to iedarbināšanas, M sērijas dzinējiem - bez papildus piezīmēm) ir ļoti spēcīgs retinājums. Drosele ir praktiski aizvērta, dzinējs 'no visa spēka' cenšas iesūkt degvielu cilindros. Šajos apsktākļos pat niecīgs (1 .. 2 mm diametrā) defekts intake manifold pilnīgi nograuj visu degvielas maisījuma stabilizēšanas sistēmu! Tieši tā - lai DME būtu prakstiski nelietojams (misfires, raustīšanās, jaudas zudums, kļūdas par fuel trim), pietiek ar pavisam nelielu plaisu vai caurumiņu!
Turpretī lielākas griezes apstākļos, kad drosele tiek vērta vaļā, samazinās retinājums intake manifold un vienlaicīgi - pieaug droseles atvēruma laukums. Defekta ietekme samazinās ļot strauji un kļūst tuvu 0 jau pie vidēja slodzes pieprasījuma.
Kādi ir tipiskākie šī defekta cēloņi?
- sarauta CCVV membrāna. Gaiss tiek iesūkts caur membrānas ventilācijas caurumiņiem (tās korpusa augšpusē);
- CCVV caurules defekts (parasti - netālu no dzinēja bloka - visgrūtāk pārskatāmajā vietā);
- EGR vārsta, DISA vārstu O ringu defekti.
Kā atklāt defekta lokāciju?
- CCVV membrānas plīsumu var pārbaudīt, kā aprakstīts šeit;
- citu nehermētiskuma vietu pārbaudei parasti izmanto smoke test. Šis tests parasti parādīs nehermētiskās vietas.
- veicot smoke testu, dzinējs nav iedarbināts - tas nevibrē. Ja defekta cēlonis ir kāds trubas savienojums, defekts var izpausties tieši strādājošam (vibrējošam) dzinējam. Tādēļ, veicot smoke testu, pēc iespējas pakustniet visus intake manifold savienojumus;
- ja defekta cēlonis ir sarauta CCVV membrāna, var gadīties, ka palielināts spiediens (smoke testa laikā) aizspiež membrānas plīsuma vietu un defekts 'noslēpjas'. Tādēļ CCVV membrānas plīsumu jāpārbauda papildus - strādājošam dzinējam pārbaudot gaisa piesūkšanu caur membrānas ventilācijas caurumiem;
- veicot smoke testu, spiedienu starpība 'apkārtējā vide/intake manifold' parasti ir mazāka kā reālos tukšgaitas apstākļos un 'pretēja', t.i.: intake manifold ir paaugstināts spiediens, nevis pazemināts. Reizēm šie atšķirīgie apstākļi ir iemesls, kādēļ smoke tests var neuzrādīt kādu viltīgāku defektu.
Piemērs 1:
Kā redzam, MSD nav apstiprinājis offset adaptācijas (tās ir 0.00), irļoti liess degmaisījums (pat pie +30% degvielas papilddevas Lambda ir 2.0). Defekts dzinējam novērots startējot (arī siltu).
Pemērs 2:
MSD ir apstiprinājis offset adaptācijas, bet siltam dzinējam tās aug un sasniedz + 1.5 .. 2.0 mg/stk. Savukārt, aukstam defekts (gaisa piesūkšana) neizpaužas un tiek ierakstītas kļūdas par bagātu maisījumu.
Piemērs 3:
Uzreiz pēc dzinēja startēšanas gaisa piesūkšanaa defekts neizpaužas, bet (skat. piemēru 2) iepriekš dzinējs bija izveidojis izteikti pozitīvas offset tipa adaptācijas. Kad defekts nav novērojams, degmaisījums kļūst ļoti trekns (Lambda krīt būtiski zem 1.00 abām bankām).
Komentāri
Ierakstīt komentāru