IHKA. pirmie soļi
Pāris dienas atpakaļ draugi palūdza paskatīt, kas noticis ar viņu auto AC. AC nestrādāja, IHKA pūta diezgan siltu gaisu, neatkarīgi no uzstādītās temperatūras (t.i., acīmredzot - kompresors nestrādā).
Tā kā vietējo servisa centru speciālisti nezināja kondicioniera darbībai nepieciešamos parametrus un pēc atkārtotas uzpildes tas nesāka pūst aukstu gaisu, es nolēmu papētīt, kādi ir raksturīgie parametri E60/90 u.c. līdzīgu BMW auto kondicionieru parametri.
Šajā postā minēšu tieši paša kompresora - aukstā gaisa 'ražotāja' daļas darbības pamatlietas. Gaisa vārstu (distribūcijas) sistēma ir vienkārša, domāju - ar tās problēmu diagnostiku galā tiks pat nepieredzējis speciālists.
Kondicioniera uzbūve ir vienkārša. Laika gaitā tas ir 'apaudzis' ar dažādiem sensoriem, kompresora motors - ar tā jaudu regulējošu sajūgu, taču darbības pamatprincips ir palicis nemainīgs.
Kā strādā kompresors, var izlasīt, piemēram:
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_conditioning
Kā strādāt ar BMW diagnostikas rīkiem?
Sākam jaunu sesiju ISTA D, veicam vehice identifikāciju un diagnostiku. Device tree izvēlamies IHKA un nospiežam Call-up ECU.
Menu izvēlamies diagnosis scan sub-menu, tajā - atlasam parametrus, kas mūs interesē.
Lai saprastu, vai pareizi strādā kondicionēšanas cikls, atlasam pamatparametrus:
Pirms expansion valve ir ierīkots back valve ar aptuveno aizvēršanās slieksni 10 bar. Tas nozīmē - ja high-pressure kontūrā spiediens nokrīt zem šī sliekšņa, expansion valve nemaz neizsmidzina freonu zemspiediena kontūrā.
High pressure kontūra spiediens tiek variēts tipiski 10 .. 20 bar robežās (kur apakšējais slieksnis atbilst back valve spiedienam) tā, lai evaporator temperatūra būtu +2 .. 3 oC. Closed loop sistēmas pastiprinājums (feedback coefficient) izvēlēts sekojošs: evaporator temperatūrai mainoties 0 .. 5 oC robežās, high-pressure spiediens mainās no aptuveniem 10 bar (back valve aizvērts - izsmidzināšana nenotiek) līdz 18+ bar (izsmidzināšana notiek ar 80+% jaudu).
Ja AC ir ieslēgts, kompresora sajūgs darbojas, āra un salona temperatūras sensoru, kā arī spiediena sensora rādījumi ir korekti, kompresoram ir jāsāk palielināt spiediens high-pressure kontūrā. Tas nozīmē:
Tukšgaitā strādājošam auto, pie aptuveniem nosacījumiem:
Ja, piemēram, evaporator temperatūra nekrītas, kaut spiediena sensors uzrāda virs 10 bar lielu spiedienu high-pressure kontūrā:
Attiecīgi - ja etalon-spriegums ir tuvu 5.00 V, bet spiediena sensora rādījumi būtiski atšķiras no manometra uzrādītajiem - spiediena sensors ir jāmaina.
Tā kā vietējo servisa centru speciālisti nezināja kondicioniera darbībai nepieciešamos parametrus un pēc atkārtotas uzpildes tas nesāka pūst aukstu gaisu, es nolēmu papētīt, kādi ir raksturīgie parametri E60/90 u.c. līdzīgu BMW auto kondicionieru parametri.
Šajā postā minēšu tieši paša kompresora - aukstā gaisa 'ražotāja' daļas darbības pamatlietas. Gaisa vārstu (distribūcijas) sistēma ir vienkārša, domāju - ar tās problēmu diagnostiku galā tiks pat nepieredzējis speciālists.
Kondicioniera uzbūve ir vienkārša. Laika gaitā tas ir 'apaudzis' ar dažādiem sensoriem, kompresora motors - ar tā jaudu regulējošu sajūgu, taču darbības pamatprincips ir palicis nemainīgs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_conditioning
Kā strādāt ar BMW diagnostikas rīkiem?
Sākam jaunu sesiju ISTA D, veicam vehice identifikāciju un diagnostiku. Device tree izvēlamies IHKA un nospiežam Call-up ECU.
Menu izvēlamies diagnosis scan sub-menu, tajā - atlasam parametrus, kas mūs interesē.
Lai saprastu, vai pareizi strādā kondicionēšanas cikls, atlasam pamatparametrus:
- āra temperatūra
- salona temperatūra
- kompresora noslodze
- sistēmas (pirms valve, high-pressure kontūrs) spiediens
- iztvaikotāja (evaporator, low-pressure kontūrs) temperatūra
Pirms expansion valve ir ierīkots back valve ar aptuveno aizvēršanās slieksni 10 bar. Tas nozīmē - ja high-pressure kontūrā spiediens nokrīt zem šī sliekšņa, expansion valve nemaz neizsmidzina freonu zemspiediena kontūrā.
High pressure kontūra spiediens tiek variēts tipiski 10 .. 20 bar robežās (kur apakšējais slieksnis atbilst back valve spiedienam) tā, lai evaporator temperatūra būtu +2 .. 3 oC. Closed loop sistēmas pastiprinājums (feedback coefficient) izvēlēts sekojošs: evaporator temperatūrai mainoties 0 .. 5 oC robežās, high-pressure spiediens mainās no aptuveniem 10 bar (back valve aizvērts - izsmidzināšana nenotiek) līdz 18+ bar (izsmidzināšana notiek ar 80+% jaudu).
Ja AC ir ieslēgts, kompresora sajūgs darbojas, āra un salona temperatūras sensoru, kā arī spiediena sensora rādījumi ir korekti, kompresoram ir jāsāk palielināt spiediens high-pressure kontūrā. Tas nozīmē:
- high-pressure spiediens pieaug virs 10 bar;
- evaporator temperatūra krītās (zem āra temperatūras) un dažu desmitu sekunžu laikā tuvojas ap +3 oC grādu atzīmei.
- pēc dzinēja izslēgšanas spiediens high-pressure kontūrā dažu desmitu sekunžu laikā nokrītas un paliek ap 10 bar līmenī (t.i.: back valve aizvēršanās spiediens).
Tukšgaitā strādājošam auto, pie aptuveniem nosacījumiem:
- āra temperatūra ap 26 oC
- uzstādītā salona temperatūra: +16 oC (min) abām pusēm
- ventilatora jauda: 100%
- uzturēšanas mode - medium
- visi auto logi un durvis atvērti
- izmantotā kompresora jauda: 85 .. 90%
- iztvaikotāja temperatūra: +6 oC
- high-pressure kontūra spiediens: ap 18 ..19 bar
- izmantotā kompresora jauda: 45 .. 50%
- iztvaikotāja temperatūra: +2 .. 3 oC
- high-pressure kontūra spiediens: ap 10 .. 11 bar
Ja, piemēram, evaporator temperatūra nekrītas, kaut spiediena sensors uzrāda virs 10 bar lielu spiedienu high-pressure kontūrā:
- jāpārbauda spiediena sensora rādījumi (jāsalīdzina ar manometra rādījumiem);
- jāpārbauda back valve un expansion valve (iespējams, ka tajā iekļuvis kāds gruzis).
Attiecīgi - ja etalon-spriegums ir tuvu 5.00 V, bet spiediena sensora rādījumi būtiski atšķiras no manometra uzrādītajiem - spiediena sensors ir jāmaina.
Komentāri
Ierakstīt komentāru