IHKA. pirmie soļi

Pāris dienas atpakaļ draugi palūdza paskatīt, kas noticis ar viņu auto AC. AC nestrādāja, IHKA pūta diezgan siltu gaisu, neatkarīgi no uzstādītās temperatūras (t.i., acīmredzot - kompresors nestrādā).
Tā kā vietējo servisa centru speciālisti nezināja kondicioniera darbībai nepieciešamos parametrus un pēc atkārtotas uzpildes tas nesāka pūst aukstu gaisu, es nolēmu papētīt, kādi ir raksturīgie parametri E60/90 u.c. līdzīgu BMW auto kondicionieru parametri.

Šajā postā minēšu tieši paša kompresora - aukstā gaisa 'ražotāja' daļas darbības pamatlietas. Gaisa vārstu (distribūcijas) sistēma ir vienkārša, domāju - ar tās problēmu diagnostiku galā tiks pat nepieredzējis speciālists.

Kondicioniera uzbūve ir vienkārša. Laika gaitā tas ir 'apaudzis' ar dažādiem sensoriem, kompresora motors - ar tā jaudu regulējošu sajūgu, taču darbības pamatprincips ir palicis nemainīgs.

Kā strādā kompresors, var izlasīt, piemēram:
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_conditioning

Kā strādāt ar BMW diagnostikas rīkiem?
Sākam jaunu sesiju ISTA D, veicam vehice identifikāciju un diagnostiku. Device tree izvēlamies IHKA un nospiežam Call-up ECU.


Menu izvēlamies diagnosis scan sub-menu, tajā - atlasam parametrus, kas mūs interesē.

Lai saprastu, vai pareizi strādā kondicionēšanas cikls, atlasam pamatparametrus:
  • āra temperatūra
  • salona temperatūra
  • kompresora noslodze
  • sistēmas (pirms valve, high-pressure kontūrs) spiediens
  • iztvaikotāja (evaporator, low-pressure kontūrs) temperatūra
Ja korekti strādā CAN komunikācija, āra temperatūrai jāatbilst tai, ko rāda KOMBI. Salona temperatūrai jāatbilst aptuvenai temperatūrai salonā, par to atbildīgs ir temperatūras sensors IHKA panelī (novietots pa kreisi no galvenās vadības pogas, aiz nelielām 'ventilācijas' atverēm).

Pirms expansion valve ir ierīkots back valve ar aptuveno aizvēršanās slieksni 10 bar. Tas nozīmē - ja high-pressure kontūrā spiediens nokrīt zem šī sliekšņa, expansion valve nemaz neizsmidzina freonu zemspiediena kontūrā.
High pressure kontūra spiediens tiek variēts tipiski 10 .. 20 bar robežās (kur apakšējais slieksnis atbilst back valve spiedienam) tā, lai evaporator temperatūra būtu +2 .. 3 oC. Closed loop sistēmas pastiprinājums (feedback coefficient) izvēlēts sekojošs: evaporator temperatūrai mainoties 0 .. 5 oC robežās, high-pressure spiediens mainās no aptuveniem 10 bar (back valve aizvērts - izsmidzināšana nenotiek) līdz 18+ bar (izsmidzināšana notiek ar 80+% jaudu).

Ja AC ir ieslēgts, kompresora sajūgs darbojas, āra un salona temperatūras sensoru, kā arī spiediena sensora rādījumi ir korekti, kompresoram ir jāsāk palielināt spiediens high-pressure kontūrā. Tas nozīmē:
  • high-pressure spiediens pieaug virs 10 bar;
  • evaporator temperatūra krītās (zem āra temperatūras) un dažu desmitu sekunžu laikā tuvojas ap +3 oC grādu atzīmei.
 Korekti strādājošai sistēmai:
  • pēc dzinēja izslēgšanas spiediens high-pressure kontūrā dažu desmitu sekunžu laikā nokrītas un paliek ap 10 bar līmenī (t.i.: back valve aizvēršanās spiediens).
 Ja šis 'atlikušais' spiediens būtiski atšķiras - jāpārbauda spiediena sensora rādījumi (jāsalīdzina ar manometra rādījumiem).

Tukšgaitā strādājošam auto, pie aptuveniem nosacījumiem:
  • āra temperatūra ap 26 oC
  • uzstādītā salona temperatūra: +16 oC (min) abām pusēm
  • ventilatora jauda: 100%
  • uzturēšanas mode - medium
  • visi auto logi un durvis atvērti
korekti strādājoša AC kompresora darbību raksturo aptuveni sekojoši parametri:
  • izmantotā kompresora jauda: 85 .. 90%
  • iztvaikotāja temperatūra: +6 oC
  • high-pressure kontūra spiediens: ap 18 ..19 bar
Piemēram, vienmērīgi braucot ar ātrumu 70 .. 90 km/h; āra temperatūra ap 26 oC; visi auto logi aizvērti; uzstādītā temperatūra 19 oC abās pusēs; uzturēšanas mode - medium:
  • izmantotā kompresora jauda: 45 .. 50%
  • iztvaikotāja temperatūra: +2 .. 3 oC
  • high-pressure kontūra spiediens: ap 10 .. 11 bar
 Attiecīgi: ja high-pressure kontūrā būtiski augstāks spiediens, vai kompresora noslodze ir lielāka - jātīra AC radiators (priekšpusē galvenajam radiatoram, apakšējā daļā). Ja AC ir problēmas uzturēt vajadzīgo evaporator temperatūru, jāpārbauda sistēmā esošā freona daudzums, ja nepieciešams - tas jāpapildina.
Ja, piemēram, evaporator temperatūra nekrītas, kaut spiediena sensors uzrāda virs 10 bar lielu spiedienu high-pressure kontūrā:
  • jāpārbauda spiediena sensora rādījumi (jāsalīdzina ar manometra rādījumiem);
  • jāpārbauda back valve un expansion valve (iespējams, ka tajā iekļuvis kāds gruzis).
Vēl interesanti, ka ISTA rāda spiediena sensora barošanas spriegumu (tam jābūt tuvu 5.00 V), taču nerāda paša sensora rādījumus (V - Voltos). Kā var nojaust, IHKA vadības modulis mēra (spiediena sensors ir analogs sensors, kuram caur strāvas avotu tiek padots iepriekšminētais 5.00 V etalon-spriegums) spriegumu starpību starp references spriegumu (ko rāda IHKA testa modulis) un spriegumu, kas 'saņemts' no spiediena sensora.
Attiecīgi - ja etalon-spriegums ir tuvu 5.00 V, bet spiediena sensora rādījumi būtiski atšķiras no manometra uzrādītajiem - spiediena sensors ir jāmaina.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām