Max torque is available?

Iestājoties siltākam laikam, aizvien vairāk BMW braucēju izbauda braukšanas prieku, ko sniedz šie auto. Aizvien biežāk es saņemu epastus - ir aizdomas, ka auto neattīsta maksimālo griezi/jaudu. Kā rīkoties?
Šajā postā - soli pa solim instrukcija, kā pārbaudīt, vai dzinējs mēģina attīstīt maksimālo jaudu.

1. Pārbaudīt kļūdas:
a) DME;
b) ABS/DSC;
c) ātrumkārbā.

Pašsaprotami, ka kļūdas šajos blokos neļaus dzinējam attīstīt pilnas jaudas režīmu. DME gadījumā - pat tādas šķietami 'nevainīgas un nesaistītas' kļūdas kā: katalizatora nepietiekama efektivitāte, problēmas ar ūdenssūkni, kļūdas par eļļas spiedienu - var būtiski ierobežot pieejamo jaudu.
Kad novērstas visas problēmas un kļūdu šajos blokos nav, turpinam pārbaudi.

2. Atveram ../F5/F2/F4, ieslēdzam aizdedzi un novērojam akseleratora pedāļa pozīciju. Nospiežot pedāli līdz galam:
a) pirmā sensora rādījumam jāsasniedz 4.00 .. 4.20 V atzīme;
b) otrā sensora rādījumam jāsasniedz 2.00 .. 2.10 V atzīme.


Manā praksē nav gadījies, ka auto būtu kādas problēmas ar akseleratora pedāli - šis mezgls ir drošs un ilgmūžīgs, bet - ja jau veicam pārbaudi 'no A līdz Z', tad šis ir pārbaudes pirmais solis.

3. Iedarbinam dzinēju un veicam īsu izbraukuma sesiju. Atveram ../F5/F2/F1 un, piemēram, 2.ātrumā, nospiežot akseleratora pedāli līdz galam:
a) akseleratora pedāļa atvērumam jāsasniedz 99.6 % - tas būs apstiprinājums, ka abu pedāļa sensoru dati tiek interpretēti korekti;
b) droseles atvērumam jābūt 81 oTPS - tas būs apstiprinājums, ka nav nekādu šķēršļu max griezes pieprasījumam (pie nosacījuma, ka dzinējs strādā Homogēnā režīmā, skat. nākošos pārbaudes soļus).


4. Ja drosele tiek pilnīgi atvērta, atveram ../F9/F1 un paātrinoties 2. vai 3. ātrumā ar pilnīgi nospiestu akseleratora pedāli, pārbaudam:
a) dzinējam jādarbojas Homogēnā režīmā (Homogēns režīms ir obligāts nosacījums lielas griezes pieprasījuma gadījumā);
b) abu banku Lambda vērtībām jābūt zem 1.00 (tās var norist pat līdz 0.90 vai 0.85 uz kādu brīdi).


Ja Lambda ir zem 1.00, tas nozīmē - dzinējs mēģina attīstīt maksimālo jaudu: iesmidzina (līdz pat) par 10 .. 15% vairāk degvielas, kā būtu nepieciešams Stoihiometriskam maisījumam (Lambda ap 0.90 ir maksimālās griezes režīms).

Kādi var būt iemesli, ka grieze tomēr nesasniedz paredzēto? No vienkāršajiem iemesliem: acīmredzot, dzinējam trūkst gaiss! Šīs problēmas iemesli:
a) gaisa filtrs. Ja gaisa filtrs ir aizsērējis - tas jānomaina;
b) ja dzinējam ir DISA vārsti - problēmas ar tiem.

5. Vispirms izbraukuma sesijā jāpārliecinās, ka dzinēja vadības sistēma dod rīkojumu vārstus atvērt. Uzsākam izbraucienu, INPA atveram ../F6/F1/Shift+F4 un novērojam vārstu PWM vērtības. Piemēram, N53B30 O0 dzinējam ar diviem DISA:
a) pie 4000 RPM 2. vārsta PWM vērtībai jāpieaug uz 67%;
b) virs 5000 RPM arī 1. vārsta PWM vērtībai jāpieaug līdz 67%.


6. Ja tas nenotiek (DISA vārsts/i netiek vadīti), tipisks iemesls - pēc vārstu vadības manuālā režīmā, to vadība nav pārslēgta atpakaļ uz DME vadību. Lai šo problēmu atrisinātu:
a)  ieslēdzam aizdedzi, dzinējs OFF;
b) atveram INPA, ../F6/F1/Shift+F4;
c) nospiežot F3 un/vai Shift+F3, atgriežam vadību DME.

7. Ja vārsti tiek vadīti, strauji paātrinoties var just to (it īpaši lielā vārsta - virs 5000 RPM) darbību. Ja vārstu darbību nevar just, jāpārliecinās, ka vārsti tiešām pilda savu funkciju.
DISA vārstu gadījumā (ja nav kļūdas par tiem) var būt sekojoši iemesli to nekorektai darbībai:
a) mehānisks bojājums. Šajā gadījumā DISA pārbaude ar INPA (manuāla aktivizēšana) var defektu neatklāt, jo vārsta ieslēgšanās no motortelpas būs dzirdama. Taču pats flap var būt bojāts. Lai pārbaudītu DISA vārstu, tas jāizņem no ieplūdes kolektora un tās atvēršanās/aizvēršanās jāpārbauda vizuāli, ar INPA to aktivizējot;
b) jāpārliecinās, ka hermetizējošais gredzens ap vārsta flap rāmi ir vesels (skat. attēlu zemāk, bojātās vietas atzīmētas). Ja šis gredzens nav hermētisks, DISA vārsts savu funkciju neveiks!
8. Ja DISA vārsti strādā korekti, jāpārliecinās, ka ieplūdes kolektors var būtiski aizaudzis ar eļļas (vai arī oglekļa) apdegumu. Ja nepieciešams - ieplūdes kolektors jātīra.
9. Ja dzinējam ir bijis liels eļļas patēriņš, var būt aizauguši CO katalizatori (NOx katalizatora aizaugšana kā defekts nav novērota). Ar endoskopu (kameru) jānovērtē CO katalizatori, ja nepieciešams - tie jāmaina.




Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām